gesloten (compost)mesthoop: hoe?

Moderators: Neonlight, Just_Sannee, Amaryllis, C_arola

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Mac

gesloten (compost)mesthoop: hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-06-04 14:50

Mijn hubbie en ik hebben een huisje gekocht met genoeg land voor de paardjes OK dan! . Maar die paardjes gaan natuurlijk poep produceren en da's dan weer minder prettig voor de omgeving, incl. onszelf natuurlijk. Ik wil dit dus zo overlastvrij mogelijk aan gaan pakken. Nou heb ik al besloten vlasstro als stalbedekking te nemen, omdat dit snel composteert; een principe waar ik ook zeer zeker achter sta. Naar het schijnt is het volume van een vlasstroooiselmesthoop beperkt en vlasstro neemt geurtjes beter op dan bv. stro. Waar je altijd nog mee zit zijn uiteraard de vliegen die op je hoop af komen. Nou heb je voor "gewoon" huishoudelijk afval van die kunststof composteenheden. Nou vroeg ik me af of zoiets ook bestaat voor grotere composthopen. Het gaat om het mestafval van 3 paardjes. Wie heeft er tips? En wie heeft er evt. ervaring met de betonmestplaat-met-deksel (wat ik al wel weet is dat het niet zo goed werkt voor een stroplaat, omdat het dan gaat broeien en dan wil de mestverwerking het niet meer afnemen). Ik ben heel benieuwd!

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-06-04 21:41

Hmz. Conclusie is wat ik al vreesde ... niemand ervaring mee ?? Jammer!!

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-04 06:29

Wij hebben 1 paard bij huis en we hebben 9 buren in een rondje om ons heen wonen. Onze mesthoop is op een oude kar en als die vol is rijden we hem naar een boer in de omgeving. Over de kar( kan dus ook over een mesthoop) ligt een dekzeil en zomers gaat die er altijd helemaal overheen. Je wilt alleen niet weten welke geuren er loskomen als we het zeil omhoog doen om bij te vullen. Vliegen hou je toch en als je het in een soort ton doet dan weet ik niet hoe je het moet afvoeren.

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-04 06:39

Wij hebben een kant en klare prefab kelder laten ingraven,
hier hebben wij een zelf ontworpen deksel op gemonteerd welke met een elektrische lier op en neer getakeld kan worden.
Het scheelt enorm met de stank en we hebben zo ook minder vliegen.
Wij hebben gewoon stro, maar als je ziet hoe snel dat al composteerd... Binnen 2 maanden tijd is het al vette klei.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-04 07:18

amondi schreef:
Wij hebben 1 paard bij huis en we hebben 9 buren in een rondje om ons heen wonen. Onze mesthoop is op een oude kar en als die vol is rijden we hem naar een boer in de omgeving. Over de kar( kan dus ook over een mesthoop) ligt een dekzeil en zomers gaat die er altijd helemaal overheen. Je wilt alleen niet weten welke geuren er loskomen als we het zeil omhoog doen om bij te vullen. Vliegen hou je toch en als je het in een soort ton doet dan weet ik niet hoe je het moet afvoeren.

Ik heb hetzelfde met 2 (binnenkort 3 ) paarden, ook met een paar buren. Wel heb ik vlas wat in mijn ervaring idd de helft (als het niet meer is) scheelt met stro. Onder het dekzeil spuit ik regelmatig een vliegendodend middel. Ik moet zeggen dat ik veel aan vliegenbestrijding doe, vliegenstrips (gewoon die ouderwetse) + bakjes met "Golden Mandrin"wegzetten (boerenbond) dat werkt ook heel erg goed. Stank overlast heb je met vlas ook een stuk minder

In the real world as in dreams, nothing is quite what it seems. (the book of counted sorrows)

Jeep Cherokee 2.8CRD grijs kenteken te koop : http://www.bokt.nl/markt/ad/430015/jeep ... s-kenteken

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-04 07:40

Nog even een toevoeging;
Dat je onze mesthoop niet ruikt bleek vorig jaar wel,
toen tijdens een clinic bij mij thuis, het publiek gezellig op de deksel van de mesthoop ging zitten Haha!
"Mesthoop? Welke mesthoop?" *LOL*

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-06-04 08:49

Aha! Dus een terrasje op de mestplaat behoort ook nog tot de mogelijkheden Haha! .

Als ik drie paardjes heb, over wat voor oppervlakte hebben we het dan qua mestplaat (in vierkante meters)?

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-06-04 13:40

Sjuimpje schreef:
Wij hebben een kant en klare prefab kelder laten ingraven,

Waar is die kelder van gemaakt, beton? Van dat vloeistofdichte? En het deksel? Is deze kelder net zo makkelijk te legen als een "gelijkvloerse"? Hoeveel paarden hebben jullie staan? En hoe groot is die kelder dan? Waar heb je deze vandaan?

Wat een vragen weer Bloos! ! Moet nog veel leren over paardjes aan huis Bloos .

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie