wat is nu eigelijk aanleuning

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
reflexie
Berichten: 13
Geregistreerd: 27-05-04

wat is nu eigelijk aanleuning

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-04 19:47

hoi,

misschien klinkt eht dom maar ik weet neit wat aanleuning is! Ik zit pas op paardrijden en hoor wel eens mensen aanleuning zeggen, mar ik zou niet weten wat het is! En wanneer is het dan aanleuning i.p.v contact?

groetjes reflexie

KozieZ

Berichten: 7756
Geregistreerd: 11-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-04 20:05

Mij is altijd geleerd dat aanleuning een licht contact met de paardenmond is. Je handen mogen niet leeg voelen, want dan heb je geen contact en het mag ook niet te zwaar zijn, want dan hangt je paard op de teugels... Hoe het precies voelt verschilt volgens mij per paard.
Contact heb je al als je de mond voelt. Vanuit aanleuning kan je je paard rond gaan rijden. Met contact nog niet. Soms worden die termen ook wel voor hetzelfde gebruikt... Weet eigenlijk het verschil tussen die 2 ook niet helemaal...

Tanjake

Berichten: 1049
Geregistreerd: 11-02-03
Woonplaats: Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-04 20:37

Wij hebben het zo geleerd:

Contact is de verbinding tussen de ruiterhand en de paardenmond. Dit contact moet licht zijn, en de ruiter moet soepel in zijn hand zijn.

Als het paard zijn gehoorzaamheid uit in nageelijkheid, het bit aanneemt en de begrenzende ruiterhand aanvaard spreekt men van aanleuning.

Dit was kort en bondig de uitleg dat wij hebben gekregen tijdens theorie voor A-brevet. Moet nu verder gaan blokken.