Hoefvocht van de pd, slecht voor de hoeven?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mika

Berichten: 1233
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: Drenthe

Hoefvocht van de pd, slecht voor de hoeven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-04 10:43

Omdat ik een tijdje terug al had gezien dat E.T.'s hoeven niet al te best waren had ik gelijk al biotine plus besteld en een grote emmer hoefvocht van 2,5 kg......
Nu was gisteren mijn hoefsmid hier, en het was behoorlijk moeilijk om er nieuwe ijzers onder te krijgen, mede door heel slecht nagelwerk in het verleden, met gigantische dikke nagels, en het feit dat zijn hoeven in hele slechte conditie zijn.
E.T. heeft voor ijzers met 2 lippen gekregen om de boel bij elkaar te houden en de hoefsmid heeft me op het hart gedrukt om toch te proberen dit beslag minimaal 8 tot 10 weken te laten zitten, om de probleem delen kwijt te raken....
Nu zei ik toch ik er al regelmatig hoefvocht op smeerde, maar dat vindt hij rotzooi, terwijl mijn vorige hoefsmid altijd gelijk zei dat ik hoefvocht moest gaan gebruiken.... Heb een nieuwe emmer staan van 2,5kg.......
Wat moet ik nou....? Volgens deze hoefsmid moet er levertraan op.... Verward

Hebben jullie eerder gehoord dat hoefvocht eerder slecht dan goed zou zijn en de hoef nog verder zou uitdrogen? Heb er in het verleden met Japik altijd wel goede resultaten mee behaald.......

supersambo

Berichten: 2133
Geregistreerd: 16-02-04
Woonplaats: waar mijn bed slaapt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 10:47

ik ken geen slechte verhalen over hoefvocht, spullen van PD zijn vaak goed is mijn mening

DominiqueDG
Berichten: 1563
Geregistreerd: 11-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 10:52

Ik gebruikt het ook, niet te vaak natuurlijk, maar ik heb mijn hoefsmid er nog nooit over gehoord. Ook niet dat Layla's hoeven slechter zijn geworden.

Amadeo

Berichten: 894
Geregistreerd: 28-03-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 10:53

je kunt het tocht gewoon af en toe gebruiken? ALs jij er goede ervaringen mee hebt, en je hebt nu ook niet het idee dat het slecht is voor de hoeven van E.T., dan zou ik het gewoon blijven gebruiken!

Mika

Berichten: 1233
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-04 11:00

Eigenlijk vind ik het ook hartstikke zonde om die emmer niet op te gebruiken, het is hartstikke duur spul.... En zover ik kan lezen brengt het vocht in de hoef zonder die af te sluiten voor vocht van buitenaf....
Snap de functie van levertraan ook nog niet helemaal, ik moest het door zijn voer doen en op zijn hoeven smeren elke dag....
Maar hij krijgt al lijnzon olie door zijn voer, zeewier en knoflook en dan nog de biotine plus, voel me nu al zo'n gifmengster als ik zijn voer sta klaar te maken.... Knipoog Het zou gaan om de vitamine D en E in levertraan, maar dat krijgt hij volgens mij al genoeg op deze manier........

Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 11:11

ik gebruik het in de zomer dagelijks!
Ik werd nog door een stalgenote aangesproken, die dacht dat het vet was en wees me erop dat vet hartstikke slecht is en dat ik ermee moest stoppen. Ik heb haar het hoefvocht laten zien en voelen dat het absoluut niet vet is!

Mijn smid kende het niet, maar het kon volgens hem geen kwaad. Hij is wel erg tegen vet en teer en dat soort spul.

Ik voer ook biotine bij om de hoefgroei te bevorderen.

Mijn paard heeft geen slechte hoeven, maar ik heb de achterijzers er 6 weken geleden onderuit laten halen en ze moeten een beetje snel groeien, zodat de nagelgaten uitgroeien, dan kan ik weer gaan rijden

Ineke2

Berichten: 33098
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 11:16

Ik gebruik ook af en toe hoefvocht en mijn smid vind dat het geen kwaad kan, beter als vet. Hoefvocht trekt IN de hoef en sluit niet dat vind ik juist het voordeel ervan

_Michelle_

Berichten: 4868
Geregistreerd: 30-01-03
Woonplaats: Rosmalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 11:30

Wij gebruikten ook hoefvocht maar de laatste keer toen de hoefsmid er was zei die dat mn paard echt hele zachte hoeven heeft dus zijn we er maar mee gestopt. We geven nu alleen biotine omdat zijn hoeven echt sterker moeten worden.

Alikesflame

Berichten: 5222
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Vledderveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 11:42

misschien is hij in de war met hoefvet dat is niet goed hoefvocht wel. smeer gewoon lekker door totdat het op is en ga dan levertraan proberen.

Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 11:51

Citaat:
een grote emmer hoefvocht van 2,5 kg......


jij bent nog wel 2 jaar aan het smeren Haha!

Mika

Berichten: 1233
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-04 12:14

smurf schreef:
Citaat:
een grote emmer hoefvocht van 2,5 kg......


jij bent nog wel 2 jaar aan het smeren Haha!


Ben er ook bang voor...........

E.T.'s hoeven scheuren en brokkelen, zijn heel droog, aan de andere kant ook heel zacht.......Klinkt een beetje krom, maar we konden gister gewoon zo de stukjes hoefwand eraf trekken, zit allemaal los, zeker bij de oude nagelgaten gaat het helemaal stuk....

Ik denk eigenlijk ook wel dat het met zijn huidtype te maken heeft, hij is cremello, en ik kan hem heel goed vergelijken met mijn overo's, die hebben ook dat huidtype..... Zijn heel gevoeling voor kleine wondjes, daar waar een 'gewoon paard" niks mankeert en geen wondje ergens van krijgt, hebben dit type paarden gelijk een wondje als er iets gebeurt, of als ze zich stoten ofzo.....Dit zal ook doorwerken in de hoeven denk ik.......

Ziolette

Berichten: 17741
Geregistreerd: 06-03-02
Woonplaats: Onder de zon!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 12:19

Ik gebruik al jaren hoefvocht bij mijn paarden, bij Janneke zelfs dagelijks. Die heeft een platvoet met scheuren erin en met hoefvocht blijft dat soepel en scheuren ze niet verder. Ze kon nog geen ijzers omdat ze drachtig was en de ijzers er dan voor de bevalling weer een tijdje afmoesten. Dit zou meer kwaad dan goed gedaan hebben. Sinds vandaag staat ze op ijzers voor met twee lippen en als het goed is heb ik er vanaf nu minder omkijken naar. Al zal het nog wel even duren eer ze normale ijzers heeft.

Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-04 12:22

Citaat:
zeker bij de oude nagelgaten gaat het helemaal stuk....


dat is bij Morrie ook, 16 weken geduld en je bent er vanaf......

bij Morrie zijn er stukken hoefwand afgebroken, maar als ik de smid zie en het laat zien, zegt hij dat dat niet erg is, is te verwachten als je de ijzers er onderuit haalt.

Ik rijd nu maar 2 x per week (veel asfalt) om de hoeven te sparen en smeer met hoefvocht, voer biotine en hoop dat het goed gaat