Veulen 24/7 in de wei.. toch veulenbrok bijvoeren?

Moderators: Neonlight, Amaryllis, Just_Sannee, C_arola

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

pmarena

Veulen 24/7 in de wei.. toch veulenbrok bijvoeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-05-04 21:55

Vraag ik me af , vanwege een Shet-veulen en een Fries jaarling hier op stal. De paarden staan nu weer dag en nacht buiten en worden uiteraard knap rond. De meest gevoelige is alweer hoefbevangen... Anderen krijgen al geen voer meer , geen hooi / stro / krachtvoer , wel een appeltje of peentje hier en daar. Dit ook om hoefbevangenheid te voorkomen en ze hebben praatjes zat van alleen het gras Haha!

Maar wat doe je nou met een nog jong en opgroeiend dier ?

Daarbij wil je liever ook niet bijvoeren om hoefbevangenheid te voorkomen.... maar ik neem aan dat die wel hard allerlei bouwstoffen nodig hebben om te groeien , die niet in het gras zitten ?

Dus wat te doen , TOCH veulenbrok bijvoeren (en hoeveel dan Verward ) of iets anders ?

Ben ik eigenlijk wel benieuwd naar wat hiervoor gebruikelijk is Lachen

Een veulen kan toch ook hoefbevangen worden neem ik aan Verward
Of misschien minder snel omdat die nog veel verbruiken voor hun groei ? Lachen

PAARDVRIENDELIJKE ZADELS EN RUITERSPORTARTIKELEN ONLINE SHOP www.fijn-zadel.nl NU GRATIS VERZENDEN VANAF 50 EURO.
Heb je een vraag over een Barefoot-zadel? Kijk eerst even *HIER* Barefoot Nederland - alle nieuwtjes op FACEBOOK
KASSA-koopjes: Slowfeeder hooinetten 20mm, Biothane teugels in allerlei kleuren. *\o/* Klik hier

Tayga

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-04 22:46

Volgens mij hoeven veulens/jaarlingen niet perse brok te hebben om goed op te groeien.
Mijn paard stond toen ze jong was met 4 andere leeftijdsgenootjes en zij kregen ook nooit brokken als het gras goed was. Het zijn stuk voor stuk mooie gezonde paarden geworden

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-04 22:55

Ik zat met dezelfde vraag en ben er na veel navraag achtergekomen dat in gras alleen niet genoeg vitamines en mineralen zitten die veulens nodig hebben om netjes en gezond uit te groeien. Het advies wat ik kreeg was veulenbrok blijven voeren tot ze 2jr zijn, en daarna overgaan op onderhoudsbrok... Ik voer mijn jaarling (arabier) nu 1kg brok p/d, en ga even kijken hoe ze het daar op doet. Heb haar namelijk pas een week... Haha!

Mijn superpoown Laliesk winnaar op de 101km te Wanroij met 40 min voorsprong!!!
Ik heb nog een zenuw over en daar zit jij nu op te werken :=
Bijrijder gezocht voor AVS hengst: http://www.bokt.nl/markt/ad/86878/bijri ... ngst-bakel

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-05-04 23:52

Maar ga je dan niet overvoeren icm 24 uur per dag op de wei vreten... alleen al dat gras is al voldoende om hoefbevangen te raken , ik vind het toch behoorlijk gewaagd om er dan nog een kilo (of halve kilo) brok in te mikken... zeker zo'n dier dat geen fluit uitvoert de hele dag.

Ik heb eigenlijk nooit gehoord van een hoefbevangen veulen overigens.

PAARDVRIENDELIJKE ZADELS EN RUITERSPORTARTIKELEN ONLINE SHOP www.fijn-zadel.nl NU GRATIS VERZENDEN VANAF 50 EURO.
Heb je een vraag over een Barefoot-zadel? Kijk eerst even *HIER* Barefoot Nederland - alle nieuwtjes op FACEBOOK
KASSA-koopjes: Slowfeeder hooinetten 20mm, Biothane teugels in allerlei kleuren. *\o/* Klik hier

KimDai

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-04 06:45

Kun je het veulen niet 's avonds in de bak zetten of in een paddock en daar wat bijvoeren...

Heb je ook meteen een moment dat hij/zij even mee moet lopen aan een halster en je kunt ook gelijk bekijken of alles goed is...

Mijn paard gaat vanaf 19:00 uur in de bak tot 08:00 's ochtends

Issy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-04 07:41

Zulke beestje moet je juist hooi bijvoeren zonder al te veel voedingsstiffen erin. Dat is meteen een maagvulling zodat ze minder gras eten en houdt de darmflora goed op gang.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-04 08:04

Hier staat nu voldoende gras op de wei en wordt er niets bijgevoerd.
Later in het seizoen kan het wel weer te droog worden en zodra er echt te weinig gras staat, krijgen de zogende merries pavo merriebrok. De veulens knabbelen daar wel wat van mee. Verder drinken ze melk, daar zit alles in. Het belangrijkste is dus dat de merrie voldoende binnenkrijgt om de melk te maken. Een veulen heeft geen brok nodig als ie met de merrie op een goede wei loopt. Ze moeten het alleen voor het afspenen leren eten.

Enters/twenters krijgen nu ook niets bijgevoerd. Als het gras straks bijna op is, krijgen ze pavo veulenbrok bijgevoerd maar zeker niet teveel. Dat jonge spul moet niet zo dik zijn.

[KS-MK] [webcam] Dream Team Mini's 2017 (seizoen 14) - nu ONLINE voor het 2017 seizoen.
Drachtige merries: Daisy 275 dagen, Party Girl 269 dagen, Misty 261 dagen, Amy 243 dagen, Cookie 195 dagen, Snazzy 161 dagen & Lizzy 156 dagen.

Alikesflame

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-04 10:05

je hoeft geen brok te voeren hoor, de veulens hebben hier meer als genoeg aan, en als je het niet vertrouwd kan je er ook een mineralenblok (geen zoutblok) neerleggen

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-05-04 10:11

Typisch joh , ik heb eigenlijk nooit wat met veulens te maken gehad ,
maar ik dacht toch echt dat ze wel speciale brok nodig hadden die alle benodigde voedingsstoffen levert voor de opbouw van het skelet enzo...

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-04 10:12

Wij voeren in principe niets bij. Ook de paarden niet, ook niet degene die in de sport lopen. Alleen een merrie zoogt erg slecht en dat veulen krijgt nu een handje vol brokjes bij. Maar in principe hebben ze genoeg aan hun moedertje Haha!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-05-04 10:18

Maar een 1-jarige drinkt niet meer bij z'n moedertje Haha!

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-04 10:24

Als er goed gras staat, is dat zeker voldoende. Pas in het najaar en winter hoef je bij te voeren, dan daalt de voedingswaarde van het gras snel.

[KS-MK] [webcam] Dream Team Mini's 2017 (seizoen 14) - nu ONLINE voor het 2017 seizoen.
Drachtige merries: Daisy 275 dagen, Party Girl 269 dagen, Misty 261 dagen, Amy 243 dagen, Cookie 195 dagen, Snazzy 161 dagen & Lizzy 156 dagen.

vikki

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-04 11:09

Griebels, het advies dat jij hebt gekregen is totaal het tegenovergestelde van wat ik heb gekregen van mijn DA... ik heb een inmiddels 2-jarig arabierhengstje en toen hij op het land stond kreeg hij zowel als veulen, als jaarling en nu geen brok bij gevoerd als het land rijk is...wat het nu wel is. Ik zou er eerder voor kiezen om idd een mineralenblok in het land te zetten of om een vitaminespuit oid te geven zo nu en dan. 1 kg brok naast weidegang vind ik echt bizar veel... toen het land wat minder rijk werd heb ik wel bij gevoerd, maar bij lange na geen kilo, hooguit 1/4. Als de 'babies' er goed uit zien zou ik dus geen brok bij voeren maar eerder aanvulling geven in de vorm van de eerder genoemde mineralenblokken en/of vitaminespuiten.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie