Wanneer het minst last van dazen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
silversomali

Berichten: 758
Geregistreerd: 21-09-10
Woonplaats: Amstelveen

Wanneer het minst last van dazen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-14 08:57

*sorry als dit verkeerd staat*

Sinds kort zijn de dazen weer volop actief. De laatste keer dat ik bij mijn pony was (provincie utrecht) had hij zo last van ze dat er niks met hem te beginnen was. Nou vroeg ik me af wat nou de beste tijd is om naar mijn pony te gaan? Ik dacht aan laat in de avond, maar vanaf welke tijd dan? 21 uur? En tot hoe laat is het in de ochtend "veilig"?

Wat zijn jullie ervaringen?

Rotbeesten :+

ais
Berichten: 797
Geregistreerd: 14-09-05
Woonplaats: Omg. Dongen (Noord-Brabant)

Re: Wanneer het minst last van dazen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 10:28

Toen ik nog fanatieker reed en er veel beesten zaten (hier valt het de afgelopen jaren wel mee, hoop dat dit jaar niet anders is!), ging ik heel, heel vroeg. Ik zorgde dat ik mijn paard gezadeld had als de zon op kwam. Ik merkte dat dat qua beesten en warmte fijner was dan 's avonds.

maartje97
Berichten: 157
Geregistreerd: 10-07-12

Re: Wanneer het minst last van dazen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 12:04

Hier ook weer veel last van de dazen...

Doggylover
Berichten: 164
Geregistreerd: 21-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 18:36

hier ook veel last van dazen, niet alleen de pony heeft er last van, maar ik zelf ook door een daas allergie :( .
dus beide gaan we zo veel mogelijk ingepakt rijden het is niet anders ;)

silversomali

Berichten: 758
Geregistreerd: 21-09-10
Woonplaats: Amstelveen

Re: Wanneer het minst last van dazen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-14 18:56

Bedankt voor jullie reacties!

@ais: wat is vroeg? 06:00, 08:00? En in de avond is er niet dat ze na een bepaald tijdstip weg zijn? Ik rij nog niet want het is nog een jong paard maar ik wil hem dan wel even poetsen maar als hij helemaal lek gestoken wordt gaat dat niet :-(

tamary

Berichten: 29186
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Wanneer het minst last van dazen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 19:00

Vroeg is zonsopgang (dan mag je ook de bossen in) en terug zijn voor 08:30-09:00

Warmte blijft lang hangen en dan blijven de steekbeesten actief, laat op de avond geeft dus weinig verbetering qua steekbeesten (knutten zijn ook uur rond zonsondergang het actiefst, dat zal met andere insecten niet veel anders zijn).

Junia

Berichten: 2230
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Oosteind

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 19:01

Om half 9 ´s ochtends zitten ze er in ieder geval al volop, en in de avond ook. In de schemering juist superveel. Dus ook hier is het vooral inpakken en insprayen gedurende de zomermaanden.

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70551
Geregistreerd: 24-05-08

Re: Wanneer het minst last van dazen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 19:53

VSW -> SV

viphorse

Berichten: 1509
Geregistreerd: 28-07-09
Woonplaats: Oss

Re: Wanneer het minst last van dazen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 08:34

Voor zonsopgang rijden en na zonsondergang. Tussen die tijd zijn dazen etc actief en het meest actief bij zonsondergang.

Hoe laat dat is geen idee door omstandigheden rij ik nu even niet maar vorig jaar zat ik rond 7.00 uur op het paard en dan had ik nergens last van.

LukieBradley

Berichten: 6558
Geregistreerd: 08-11-04

Re: Wanneer het minst last van dazen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 08:49

Ik stapte vorige zomer om 7 uur op mijn pony om 2 uur te rijden.
Als ik terug kwam werd het warmer en zaten ze er volop.
De pony die iktoen reed werd hysterisch van al 1 vlieg of daas dus was alsnog ook helemaal ingepakt.
Savonds als het begint af te koelen rijd ik ook.

HHDeal

Berichten: 58
Geregistreerd: 15-10-12

Re: Wanneer het minst last van dazen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 11:31


Es_ther

Berichten: 18710
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 11:36

Lekker vroeg, rond 06:00 smorgens.
+ het voordeel dat je misschien nog wel wat dieren ziet

ElCamino

Berichten: 8931
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 11:53

Dazen zijn er nu eenmaal van juni t/m september..... helaas maar waar.... ze houden niet van wind en regen maar daar hebben we nu niks aan... Dazensprays helpen niet...
Sommige mensen moeten nu eenmaal 40 uur werken en kunnen eenvoudig niet heel vroeg op hun paard klimmen.... dusss : gewoon accepteren, eventueel je paard inpakken.... verder doorbijten en gewoon rijden, op de wei hebben ze er ook last van..
Ik sla ze dood als mogelijk, heb mijn paard niet ingepakt en we sleuren ons door deze poedersuiker heen..... zucht.....

FlyAway

Berichten: 2256
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: Emst

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 11:58

Wij doen ons paard een zebradeken op als hij in de wei staat. Dat werkt heel erg goed (lees hier waarom). Voor het rijden hebben wij een eigen dazenspray gemaakt met oa hersthoornolie, citronella, dettol, kruidnagels en nog meer ingredienten. Die werkt wél, in tegenstelling tot de meeste dazensprays die op dit moment te koop zijn in de winkel. We stinken een uur in de wind, maar we hebben geen last van dazen :+

Brainless

Berichten: 29742
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: Wanneer het minst last van dazen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 12:02

Aan de rand van het bos en bij grotere boerderijen heb je er meer last van.
Dus of de open vlakte opzoeken of juist midden in het bos gaan rijden helpt de dazen te ontlopen.

herintreder1
Berichten: 82
Geregistreerd: 16-11-12

Re: Wanneer het minst last van dazen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 12:09

Dazen idd een vervelend probleem. Overweeg een dazenval aan te schaffen om in ieder geval in de wei en in de bak er wat aan te doen. Hebben hier mensen ervaring daar mee?

FlyAway

Berichten: 2256
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: Emst

Re: Wanneer het minst last van dazen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 12:12

Wij hebben ook een dazenval staan. Onze ervaring is dat ze veel kunnen vangen, maar dat het wel afhankelijk is van waar je de dazenval precies neerzet. Belangrijk is dat hij voldoende zon vangt en verder is het een kwestie van kijken waar hij het beste werkt.

Ibonn

Berichten: 2438
Geregistreerd: 22-11-05
Woonplaats: Overloon - Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 12:16

Zit midden in het bos dus de hele dag dazen. Mijn paarden hebben vrije inloop en ze staan de hele dag vrijwillig te soezen op stal. Ik voer een beetje hooi bij als het echt heet is maar normaal gewoon gras. Ze eten nu gewoon minder overdag en meer 's nachts. Wat rijden betreft, dat kan alleen voor 9u 's ochtends en na 21u. Inpakken kan maar dat vind ik te warm om eht e werken dus als het 30 graden is, stap ik vaak pas om 21.30 op mijn paard :D

Marietje1990

Berichten: 2573
Geregistreerd: 09-05-04
Woonplaats: Groningen

Re: Wanneer het minst last van dazen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 11:13

Hier ook, sinds een aantal weken, de hele dag dazen. Mijn pony staat overdag met een vliegendeken in het land en tijdens het rijden probeerde ik hem altijd goed in te spuiten. Helaas lijken het er dit jaar zo veel te zijn dat we gewoon geen normale ritjes meer kunnen maken. Ik heb daarom voor het rijden ook maar een vliegendeken aangeschaft.

HHDeal

Berichten: 58
Geregistreerd: 15-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 16:50


HHDeal

Berichten: 58
Geregistreerd: 15-10-12

Re: Wanneer het minst last van dazen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 16:52