Manege hoe op zetten?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Charaz

Berichten: 24287
Geregistreerd: 12-04-02

Manege hoe op zetten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-04 21:45

Omdat hier op bokt een aantal mensen met maneges zijn de vraag, hoe hebben jullie je manege nou opgezet.

Ik wil nadat ik mijn school af heb gemaakt een manege, maar vraag me afhoe het opzetten etc. nou allemaal in zijn werk gaat

xSemmiex

Berichten: 10417
Geregistreerd: 25-04-04
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-04 22:04

eeh heb geen idee maar igg succes! Knipoog

Barb

Berichten: 12082
Geregistreerd: 24-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-04 22:13

je moet in ieder geval zorgen voor een flink startkapitaal Geld, geld!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-04 22:49

Barb schreef:
je moet in ieder geval zorgen voor een flink startkapitaal Geld, geld!


en een goede locatie
In het bit of hoefslagen staan weleens complete maneges te koop zo kun je ook beginnen maar het kost een hoop geld en of je echt winst zult maken?

PhiaBink

Berichten: 6328
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Belgie!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-04 23:39

Een manege beginnen is het begin van armoe. Vele maneges draaien op de kantine. De kosten zijn niet leuk meer en je houdt er heel weinig van over.

Ga eens info vragen bij Ormanex. Zij begeleiden mensen die een manege, springstal, dressuurstal of africhtingsstal willen beginnen. Ze maken ook bedrijfsplannen voor banken.
Ik heb daar een starterscursus gevolgt, dat was heel leerzaam. Hester Klompmaker gaf tekst en uitleg hoe zij haar stal is begonnen, Laurien Bucher was er ook voor tekst en uitleg, iemand van verzekeringen en iemand van een bank. Het waren 4 donderdag avonden en een terug kom dag.
Een tip:
Je school afmaken en een baan zoeken en de paarden als hobby houden. Dit is minder kopzorgen, geldzorgen maar heel veel LOL.

Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-04 23:49

Veel geld hebben en verwacht er zeker niet in het begin er rijk van te voren,hard werken en weinig terug krijgen.

Issy
Berichten: 2442
Geregistreerd: 17-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-04 09:31

Op het IPC te barneveld (heeft nu een nieuwe naam?) kun je ook een cursus volgen voor het opzetten, je leert hoe een ondernemingsplan op te zetten.

Ik verbaas me dat laurien Bucher trouwens verteld over hoe iets op te zetten , die heeft alles in d'r schoot geworpen gekregen?

Brendageene
Berichten: 1497
Geregistreerd: 12-07-03
Woonplaats: Den Bommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-04 15:02

Ik zou als je je eigen bedrijf wilt beginnen, eerst gaan werken en dan hard sparen. Als je dan een flink startkapitaal hebt zou ik er pas aan beginnen.

pmarena

Berichten: 48087
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-04 17:21

Het mooiste is het natuurlijk als het spontaan en zoder druk kan groeien :

dat je voor jezelf een mooi stekkie hebt met flink land eromheen en voor je eigen paard en dat van je man bvb Knipoog een leuke bak aanlegt , leuke stalletjes neerzet..besluit om er een pony bij te nemen zodat er altijd 2 paarden achterblijven als er 1 weggaat...nog een paardje erbij voor een nichtje , nog een leuk paardje opvangen dat weg moet en je hebt toch plek genoeg... je besluit om een verzorgster te zoeken en geeft die wat lesjes...nog een andere verzorgster voor 1 van de andere paarden , er komt eens een vriendinnetje mee dat ook wel les wil krijgen (je hebt toch nog wel een paard over voor die 1 of 2 keer per week Lachen ) , en zo steeds wat groter en uitgebreider. Dan staat er geen druk achter omdat je er niet financieel van afhankelijk bent , maar het kan zich wel ontwikkelen. Heb je dan op een gegeven moment 6 paardjes die je kunt gebruiken om les op te geven , dan ga je eens wat advertenties zetten of wat dan ook.... dat lijkt mij wel ideaal , kun je langzaam iets opbouwen OK dan!

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-04 19:02

zo i het zo ongeveer gegaan met de eigenaresse van moenira...
die hadden de pony's en paarden toch al staan vanwege de hobbyfokkerij en is toen steeds meer les gaan geven op hun eigen paarden... De boerderij, stallen en het land en de bak was er al... Moest alleen wat meer tuig komen en verlichting... Met een goed plan naar de bank zorgt dat je in elk geval een stukje gefinanciert kunt krijgen.

PhiaBink

Berichten: 6328
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Belgie!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-04 23:24

Issy schreef:
Op het IPC te barneveld (heeft nu een nieuwe naam?) kun je ook een cursus volgen voor het opzetten, je leert hoe een ondernemingsplan op te zetten.

Ik verbaas me dat laurien Bucher trouwens verteld over hoe iets op te zetten , die heeft alles in d'r schoot geworpen gekregen?


Die cursus die ik had was 7 jaar geleden. Laurien wilde info en ervaring van andere horen. Al krijg je iets in je schoot geworpen, dan moet je net zo hard er voor werken als ieder ander.

Je bent in de paarden nooit uitgeleerd en van ervaring van andere leer je nog het meest.

Marita
Berichten: 567
Geregistreerd: 12-06-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-04 10:12

Een eigen manegebedrijf is hard werken en weinig verdienen.... (is mijn ervaring, ik ben ermee gestopt).

Ik raad je aan om eerst een betaalde baan in de paarden te vinden. Dan de kunst een paar jaar afkijken en dan beslissen of je dat zelf ook wilt. En dan veel geld meebrengen (sparen dus Lachen). Succes

Charaz

Berichten: 24287
Geregistreerd: 12-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-04 00:36

PhiaBink schreef:
Een tip:
Je school afmaken en een baan zoeken en de paarden als hobby houden. Dit is minder kopzorgen, geldzorgen maar heel veel LOL.


Dat is iets waar ik zelf al lang over na heb gedacht en ik wil écht in de paarden gaan werken