wat is conditie precies?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
EngeltjeS

Berichten: 16634
Geregistreerd: 06-06-03

wat is conditie precies?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-05 19:42

de titel zegt het al.

Ik heb sinds deze week een nieuw verzorgpaard. Obartja is dr naam. Ze heeft 1,5 jaar stil gestaan, en heeft in mei 2004 dr eerste veulen gekregen.

Ik heb sinds gister er voor het eerst op gezeten. En ik zat er 30 min op. (ze was er voor 10 min gelongeerd)

Vandaag ook gereden, een uurtje. Ze was erg actief. Ze zweete na 25 min al een beetje. Na het rijden, goed uitgestapt, en op stal gezet. Ze was niet bek af ofzo, volgens mij had ik nog 15 min langer kunnen rijden. Maar 1 uur vind ik meer dan genoeg.

Maar heeft ze nou een goede conditie of niet?

ik hoop op veel reacties waar ik wat van leer.
Laatst bijgewerkt door EngeltjeS op 22-01-05 20:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-05 19:46

Wat is goed?
De ene persoon is al blij als hij een rondje om de kerk kan rennen en de ander is pas blij als hij de marathon van Rotterdam kan winnen...

Als jij recreatief op haar rijdt, en ze houdt het goed vol, dan is het genoeg.
Maar een endurance/eventingruiter wil dat zijn paard meer conditie heeft, omdat het paard meer moet presteren.

EngeltjeS

Berichten: 16634
Geregistreerd: 06-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-05 19:58

Ik ga de dresuur met haar in. Ik moet haar eerst beter leren kennen enzo. Maar ze heeft 1.5 jaar stil gestaan en ze kan (wat ik erg knap vind!) makkelijk een uurtje volhouden, recreatie met dresuur.

xxiezz

Mocca
Berichten: 17970
Geregistreerd: 10-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-05 20:07

Devica schreef:
Ik ga de dresuur met haar in. Ik moet haar eerst beter leren kennen enzo. Maar ze heeft 1.5 jaar stil gestaan en ze kan (wat ik erg knap vind!) makkelijk een uurtje volhouden, recreatie met dresuur.

xxiezz


Na anderhalf jaar stilstaan moet je heel rustig beginnen met rijden! Niet gelijk een uur, maar opbouwen, en niet gelijk veel galopperen, maar veel stappen en draven. Het is voor het paard weer heel erg wennen, en ookal lijkt het alsof ze het makkelijk volhoud, ze kan er toch veel moeite mee hebben. Ik heb mijn verzorgpaard ook na een jaar stilstaan weer op conditie gereden, en het heeft een flinke tijd geduurd Lachen Maar ik deed het wel rustig aan...

EngeltjeS

Berichten: 16634
Geregistreerd: 06-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-05 20:12

ik heb vandaag 40 min gestapt en 20 gedraafd. en een beetje gegalopeerd (2 rondjes)
xxiezz

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-05 20:33

Ik vind persoonlijk dat je veel te lang rijdt voor de eerste paar keer. Ik had persoonlijk begonnen met 10 minuten longeren en dan de volgende dag verder kijken. Jij bent er meteen 30 minuten opgegaan.
Gewoon opbouwen en veel stapwerk doen (goed doorstappen!), dat is nog het zwaarst voor een paard. Draf is ook behoorlijk zwaar als ze het goed doet, galop is de makkelijkste gang voor een paard, maar kan spiertechnisch gezien een stuk onstabieler zijn.
Succes!

DiantaM
Berichten: 11274
Geregistreerd: 10-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-05 20:34

ik hoop dat de titel een spellingsfout is Bloos!

EngeltjeS

Berichten: 16634
Geregistreerd: 06-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-05 20:36

@ tulandro, hoezo??? Verward

@ xono, ooo.... *schrik er van* dus morgen korter rijden??? Ze had (tenminste liet ze niet zien) spierpijn.
Ze liep lekkerdoor.

EngeltjeS

Berichten: 16634
Geregistreerd: 06-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-05 20:37

(is het precies dan?? is het nu wel goed?) Schijnheilig

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-05 22:58

Ik zou het wat rustiger aan doen ja Knipoog
Als je haar goed rost of kneed in de spieren en dan met name in de rug e.d., geeft ze dan geen krimp? Als jij na 1,5 jaar stilstaan, 40 minuten gereden hebt en ze heeft geen spierpijn, dan heb je die 40 minuten iets verkeerds gedaan *LOL* Knipoog

EngeltjeS

Berichten: 16634
Geregistreerd: 06-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-05 23:00

huh Verward k snap het laatste niet Verward

EngeltjeS

Berichten: 16634
Geregistreerd: 06-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-05 23:02

maar (even over de eigenaar!)
de eigenaar is dieren/vee arts. Die zou toch heel goed weten, wat goed voor zn paardje is?????
Hij heeft nog niks gezegt over "opbouwen van de conditie".


daarom was mijn vraag zo. Want ik wil het van de bokkers weten wat jullie er van vinden. Of ze nu conditie heeft of niet.

xxiezz

Shadow0

Berichten: 43505
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-05 23:59

Volgens mij heb je van de ene kant conditie, maar je hebt ook een bepaalde soepelheid van de spieren nodig. De conditie kan (als ze wel flink heeft bewogen in de wei) nog best op orde zijn - daar lijkt het wel op, als is dat moeilijk te beoordelen vanaf een computer en ben ik ook nog eens geen expert. Maar bij dressuur worden er dingen gevraagd die toch best moeilijk kunnen zijn omdat het een andere houding is. Daar zou ik me eerder zorgen om maken dan om conditie.

Zweten kan duiden op een wat mindere conditie, maar kan ook gewoon met een dikke vacht en de temperatuur te maken hebben.

De tijdsduur hoeft op zich niet zo'n probleem te zijn, maar het ligt eraan wat je doet natuurlijk.

Ik denk dat als je het wilt weten, je het best even kunt overleggen met de eigenaar.
Er spelen zoveel dingen mee die wij niet goed kunnen zien maar die de eigenaar (zeker een dierenarts) best zal weten. En verder gewoon goed in de gaten houden en een stapje terugdoen als er iets niet in orde lijkt.

EngeltjeS

Berichten: 16634
Geregistreerd: 06-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-05 10:27

thxx shadow0 Haha! hier heb ik iets aan Lachen

Auke07

Berichten: 659
Geregistreerd: 13-10-04
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 14:07

tegen mij is een x verteld dat als je conditie hebt je veel vlugger uitgehijgt ben na bijv. een sprint, dan iemand die geen conditie heeft!!
bij mijn paard heb ik dit ook gemerkt dat het zo was!