paard voelt geen stroom?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Liselot

Berichten: 32189
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

paard voelt geen stroom?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-05-04 22:44

onze weides en bak zijn afgeschermd met stroomlint, de kanten die grenzen aan andere weides met 2cm breed lint en de kant aan de weg met 2 rijen van 4cm breed lint.
nou gaat 1 van onze paarden er gewoon overheen hangen en gras staan vreten aan de andere kant van het lint.
de andere 2 blijven wel bij het draar uit de buurt, dus er zal toch wel stroom op staan (de stroomklok tikt ook wel en het draad is overal met elkaar verbonden)
kan het zijn dat dit paard de stroom gewoon niet voelt net als sommige mensen dat hebben?

http://www.LiselotKamphuis.nl FOTOGRAAF: oa Bruiloften, Newborn en workshops!
T 18-11-15 <3 A 9-8-19 <3


tina

Berichten: 1470
Geregistreerd: 12-05-01
Woonplaats: Papenburg ,Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 23:08

mijn ervaring is dat dat heel goed mogelijk is dat de ene paard wat minder voelt dan de andere , dikke manen bv werken vaak isolerend

meest loopt de stroom niet helemaal 100% goed door ,geeft de stroomkast nog de volle klap af als eentje op batterijen is??
als ze leeg raken word de klap wat lager maar tikken ze nog wel
als je een metertje hebt kun je zo meten ,zo voltmetertje met een lampje te koop bij de bouwmarkt voor de hobbyist die graag aan stopcontacten ed prutst zijn ideaal en simpel in gebruik
ook als je lint ergens geknoopt is word de klap lager,begroeing aan de lint trekt ook vaak stroom weg

wel uitkijken met dat hangen ,lint gaat rekken en mijn ervaring is dat ze eerst gaan hangen en dan dwars er doorheen om naar de andere kant te komen.

Vinka
Berichten: 1177
Geregistreerd: 29-01-03
Woonplaats: Hattem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 23:08

Misschien moet je gewoon even testen om werkelijk zeker te weten of er wel stroom op staat? Sommige paarden hebben gewoon respect voor het draad zonder dat er stroom op staat en anderen moeten het eerst voelen. Dat de klok tikt zegt niet dat er voldoende op het draad staat.
Misschien lekkage? Gras o.i.d. tegen de draad waardoor stroom weg vloeit?
Even voelen dus... of met een metertje...

Lisetje

Berichten: 1591
Geregistreerd: 20-05-03
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 00:30

Stroom werkt toch pas als het dier van de grond af is?
Of zit ik helemaal verkeerd? Knipoog

prompter

Berichten: 11048
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 00:36

Lijkt me eerder dat de stroomtoevoer niet overal op het draad 100% is, dat kunnen ze voelen met de tastharen denkt men. Mijn paarden weten ook feilloos of de stroom aan- of uitstaat Lachen.

Extremely rare and Beyond Compare

Paradise

Berichten: 1936
Geregistreerd: 19-09-03
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 02:51

Lisetje schreef:
Stroom werkt toch pas als het dier van de grond af is?
Of zit ik helemaal verkeerd? Knipoog


Als je zelf de draad aan raakt krijg je toch ook stroom Schijnheilig

Liselot

Berichten: 32189
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-05-04 09:23

vandaag wordt met een voltmeter nagekeken of er nog wel voldoende stroom op staat... de stroomklok werkt niet op batterijen, zit gewoon in een stopcontact.
hap heeft geen dikke manen, maar wel wat spek Haha! ze trekt wel wat met haar huid en als ze van het draad afkomt huivert ze wel iets, dus je zou haast denken dat er niet genoeg op staat... maar onze andere paarden krijgen er wel een beste klap van

http://www.LiselotKamphuis.nl FOTOGRAAF: oa Bruiloften, Newborn en workshops!
T 18-11-15 <3 A 9-8-19 <3

verootjoo
Berichten: 35639
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 09:40

Paradise"]
[quote="Lisetje schreef:
Stroom werkt toch pas als het dier van de grond af is?
Of zit ik helemaal verkeerd? Knipoog


Als je zelf de draad aan raakt krijg je toch ook stroom Schijnheilig
[/quote]

stroom werkt juist níet als je de grond niet raakt. Hoe kunnen vogels anders op hoogspanningsdraden zitten Haha!

[o]

Crista

Berichten: 3020
Geregistreerd: 12-01-04
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 11:02

LiSSy schreef:
vandaag wordt met een voltmeter nagekeken of er nog wel voldoende stroom op staat... de stroomklok werkt niet op batterijen, zit gewoon in een stopcontact.
hap heeft geen dikke manen, maar wel wat spek Haha! ze trekt wel wat met haar huid en als ze van het draad afkomt huivert ze wel iets, dus je zou haast denken dat er niet genoeg op staat... maar onze andere paarden krijgen er wel een beste klap van


maar hoeveel stroom staat erop dan? wel voldoende of niet? dat vermeld je hier namelijk niet, en als je niet zeker weet of er genoeg opstaat, tja dan toch maar es zelf controleren.......het ergste wat er gebeuren kan is dat je een schok krijgt, en dat is gelukkig niet dodelijk. succes!

If you act like you've only got fifteen minutes, it'll take all day. Act like you've got all day and it'll take fifteen minutes. ~ Monty Roberts

Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15443
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 11:16

Je kan de hoeveelheid makkelijk checken met een voltmeter. Misschien kun je er 1 lenen van iemand? Jouw paard heeft door ervaring waarschijnlijk door gekregen dat er op bepaalde stukken draad een soort lek zit. Door alle draden te controleren zie je gelijk waar de lek zit.

Anne_GTI

Berichten: 18199
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 11:26

check ook even of je aardedraad ver genoeg in de grond zit. Eigenlijk zou ik dat als eerste doen.

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 11:39

Uiteraard moet je controleren of er inderdaad stroom op staat. Het kan natuurlijk zijn dat die andere paarden angstig zijn voor het draad, of er nou stroom op staat op niet.
Een van onze paarden geeft vrij weinig om stroom. Als je paard snel werkt, wb het draad, voelen ze maar heel weinig en krijgen alleen een klein schokje. Als je paard daar niet van onder de indruk is en weet dat ie met een klein schokje lekker onbeperkt gras kan vreten.... Haha!

Liselot

Berichten: 32189
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-05-04 11:41

Coby schreef:
Je kan de hoeveelheid makkelijk checken met een voltmeter. Misschien kun je er 1 lenen van iemand? Jouw paard heeft door ervaring waarschijnlijk door gekregen dat er op bepaalde stukken draad een soort lek zit. Door alle draden te controleren zie je gelijk waar de lek zit.



zoals ik net dus al zei wordt dat vandaag nagekeken door de eigenaar van het paard. er staat een behoorlijke klap op, heb ik zelf wel een keer gevoeld Haha!

alle draden zijn wel goed aan elkaar bevestigd...

http://www.LiselotKamphuis.nl FOTOGRAAF: oa Bruiloften, Newborn en workshops!
T 18-11-15 <3 A 9-8-19 <3

roosaatje

Berichten: 207
Geregistreerd: 25-11-03
Woonplaats: cothen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 14:55

gewoon zelf even voelen Haha!

*LOL* *LOL* *LOL* welsh for ever *LOL* *LOL* *LOL*
bokken is verslavender dan roken Haha!

pjmhorse
Berichten: 172
Geregistreerd: 01-03-04
Woonplaats: Wijk bij Duurstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 15:02

Lisetje schreef:
Stroom werkt toch pas als het dier van de grond af is?
Of zit ik helemaal verkeerd? Knipoog




Een stroomstoot krijg je op het moment dat je kontakt maakt met de aarde en de accu/batterij/aggregator, afhankelijk ook van het soort schoeisel dat je draagt Hout geleid bijvoorbeeld niet, water weer wel.

miekelover
Berichten: 6159
Geregistreerd: 14-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 16:01

wij hebben een mormel op stal die gaat gewoon onder het stroom draadje door. Geen respect voor het draadje.

ingeo
Berichten: 2137
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: lokeren,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 16:17

miekelover schreef:
wij hebben een mormel op stal die gaat gewoon onder het stroom draadje door. Geen respect voor het draadje.


onderdoor gaan gaat snel hoor, dan voelen ze eigenlijk niks, en maar best dat de meeste paarden daar nooit achter komen Haha! .

maar lissy : een behoorlijke kláp kan er echt niet opstaan hoor, dan bleef ze er echt niet rustig overhangen. echt niet!
dat jij ooit eens die klap gevoeld hebt wil niet zeggen dat dat nu nog zo is.
verder speelt de droogte ook een rol: droge grond isoleert, en dan hebben ze ook minder last van het stroomdraad.

Paradise

Berichten: 1936
Geregistreerd: 19-09-03
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 23:42

Hoeveel volt is normaal trouwens?? Als ik het meet is het gemiddelde van de hele wei ongeveer 1.1 kv

ikke

Berichten: 37527
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 00:01

Paradise schreef:
Hoeveel volt is normaal trouwens?? Als ik het meet is het gemiddelde van de hele wei ongeveer 1.1 kv


Volgens de gegevens van een leverancier (ik weet even niet meer welke) staat er 10.000 Volt op het draad. Het pulsvermogen (de schok die je voelt) mag max 9 Joule zijn (=wet!) de meeste apparaten zitten op 3-4 joule (accu) of 3-5 joule (lichtnet).
Het is van wezenlijk belang dat de draden goed aan elkaar bevestigd zijn, dat de aardpen voldoende lang is, bij voorkeur 2 á 3 meter, vertikaal de grond in en dat er niks tegen het draad groeit, maai dus regelmatig de ondergroei weg.
Verder moet je regelmatig je isolatoren controleren, die geven na verloop van tijd de geest. Als je het 's nachts controleerd, zie je duidelijk waar de vonken overspringen en waar je dus je vermogen verliest.

It will never be perfect. Make it work. --Live--

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

dovish

Berichten: 2978
Geregistreerd: 25-05-01
Woonplaats: Oldekerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 00:03

mijn pony was dus zo handig om wél te ontdekken dat hij ónder een stroomdraadje door kon en dat hij dan met zijn dikke manen geen last had van de schok. hij stak gewoon een paar keer zijn hoofd er onderdoor, nam een aanloopje en spurtte er onderdoor. als ze dat eenmaal doorhebben....

Hij heeft daarom de hele winter bijna niet in de wei gestaan en alleen maar terwijl ik in de buurt was in de paddock gelopen, maar dit was natuurlijk niet ideaal. nu het weer zomer is en hij meer afleiding, speelruimte en een jonger en drukker speelkameraadje heeft, probeert hij niet eens meer achter een enkel draadje van een meter hoog weg te komen...

roosaatje

Berichten: 207
Geregistreerd: 25-11-03
Woonplaats: cothen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 09:34

miekelover schreef:
wij hebben een mormel op stal die gaat gewoon onder het stroom draadje door. Geen respect voor het draadje.


rosa van mij doet dat ook het krengetje

*LOL* *LOL* *LOL* welsh for ever *LOL* *LOL* *LOL*
bokken is verslavender dan roken Haha!

miekelover
Berichten: 6159
Geregistreerd: 14-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 12:09

roosaatje"]
[quote="miekelover schreef:
wij hebben een mormel op stal die gaat gewoon onder het stroom draadje door. Geen respect voor het draadje.


rosa van mij doet dat ook het krengetje
[/quote]

en een ander paardje op stal die ziet een draadje en dan denkt hij ow een draadje ik kan er niet uit. Ook als je de staldeur half open zet dan denkt hij ow de staldeur is dicht ik kan er niet uit. En dat noemt zich nou een hengst Verward

johanna13
Berichten: 221
Geregistreerd: 01-04-04
Woonplaats: in een hutje op de hei

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 14:28

is de stroom voorziening wel in orde?
zelf geprobeerd?

roosaatje

Berichten: 207
Geregistreerd: 25-11-03
Woonplaats: cothen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 16:53

miekelover"]
[quote="roosaatje"][quote="miekelover schreef:
wij hebben een mormel op stal die gaat gewoon onder het stroom draadje door. Geen respect voor het draadje.


rosa van mij doet dat ook het krengetje
[/quote]

en een ander paardje op stal die ziet een draadje en dan denkt hij ow een draadje ik kan er niet uit. Ook als je de staldeur half open zet dan denkt hij ow de staldeur is dicht ik kan er niet uit. En dat noemt zich nou een hengst Verward
[/quote]

zo is een pony van een vriendin van mij ook doe je het touw om het hek valt het er af maar hij denkt dat hij dan op 1 of andere manier nog vast staat en durft hij geen stapje te zetten (dat is dan wel een ruin) Haha!:D

*LOL* *LOL* *LOL* welsh for ever *LOL* *LOL* *LOL*
bokken is verslavender dan roken Haha!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: IASCrawler en 97 bezoekers