apart laadprobleem

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
horssie

Berichten: 3275
Geregistreerd: 26-06-03
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 17:23

dat hadden ze al geprobeerd dat werkte niet

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 18:36

Ik heb je vraag gelezen, maar niet de antwoorden, moet ik toegeven.

Het is heel moeilijk om de situatie in te schatten als je er zelf nog niet naastgestaan hebt. Misschien is de tip die ik je nu geef maar niks, maar schaadt het niet dan baat het niet. (toch in dit geval, want de methode is mijns inziens erg paardvriendelijk)

Een van onze pony's vroeger was ook erg bang om op de trailer te gaan. Zij stond te trillen en beven als ze erop moest. Soms steigerde ze ook als ze "plots" bang werd na een aantal moedige stappen. Gelukkig was ze niet zo groot (1m12) en kon ze niet tot tegen het dak.
Wat wij deden was een soort "prijzenpot" aanleggen. Sommige mensen die nog nooit te maken hebben gehad met een heel moeilijk te laden paard, zullen dit niet goed vinden, omdat een paard ook zonder voer in de trailer moet kunnen.
Maar je moet de stappen zo laagdrempeling mogelijk maken. Dus: een "lijntje" voer leggen. Onze pony liep eerst op en af te trailer. Maar ze moest dus elke keer wat verder om het voer op te eten. Zo liep ze na een aantal keer (lees: een 10-tal oefensessies van drie kwartier, want het was echt een heel erg geval) bijna in een beweging tot vooraan in de trailer om het voer allemaal op te eten. Op dat moment had ze nauwlijks door dat ze in dat "enge gevaarte" gekropen was.

Misschien dat dit voor jouw paardje ook kan helpen. Misschien vergeet zij ook eventjes bang te zijn. Het is zo dat paarden die hun hoofd omhoog houden juist steeds banger worden omdat ze dat perspectief niet gewoon zijn. Misschien is de neus zo laag mogelijk houden op zich al minder eng en weerhoudt het voer je paardje om toch op te springen.

Van een ding ben ik wel zeker als ik jouw verhaal lees: dwingen is geen oplossing. Maar dat weet je, zo te lezen, zelf ook Lachen .

Assiej
Berichten: 3670
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-04 15:40

goed idee van je visje, had ik zelf ook nog neit aan gedacht, misschien dat ik dit ook kan proberen als mijn paard weer een keer opstandig word Knipoog

talented

Berichten: 2434
Geregistreerd: 26-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-04 16:06

bedankt bedankt bedankt Haha!

isioma

Berichten: 1052
Geregistreerd: 27-07-03
Woonplaats: het diepe zuiden van Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 08:18

zou het iets zijn om aan hetdak een soort franje van stof op te hangen, zoiets als de vliegenfranjes voor aan het halster maar dan groter, zodat het pard eerder voelt dat eriets boven zijn hoofd is en niet meeen zich hard stoot ?

BlueStar

Berichten: 2341
Geregistreerd: 27-08-03
Woonplaats: FR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 10:25

Het is een herkenbaar probleem. Wat je ook kan proberen.
Neem een handdoek vouw deze zo op dat het tussen de oren door past. Leg dit onder het kopstuk van de halster, op deze manier bescherm je het voorhoofd, nek en een stukje hals.

Neem een langere lijn. Zorg dat er nooit spanning op komt te staan ook niet als het paard zijn hoofd omhoog doet of achteruit wil lopen. In het begin zal hij nog een paar keer zijn hoofd stoten, maar als hij door krijgt dat er geen spanning op het halster komt, dan zal hij minder zijn hoofd omhoog gooien, ook weet hij dan ook precies tot hoe hoog hij kan gaan voordat hij iets raakt. Doe goede beenbescherming en het liefst springschoenen aan.

Ga het paard laden zonder spanning op het halster, beloon het voorwaarts gaan met stem en iets lekkers, stuitert het paard achteruit laat hem gaan en zeg niets. Vraag hem opnieuw binnen. Het kost even tijd en een sterk hart, maar het paard gaat doorkrijgen dat hij zijn hoofd laag moet houden. Doordat er niet aan het halster gezeten wordt kan hij ook de link niet naar jou leggen. Iets spanning op het touw, hij stoot zijn hoofd en jij heb het gedaan volgens hem.

Ook kan je op deze manier paarden die steeds naar achteren stuiteren zelf laten ontdekken dat stil blijven staan in de trailer niet eng is.

Je heb een hoop tips, ik hoop dat je iets vindt wat voor het paard werkt.

floortje_82
Berichten: 727
Geregistreerd: 04-12-02
Woonplaats: hoengen-selfkant/limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 11:05

probeer het eens met een stotouwtje over haar onderkaak dan heb je meer te vertellen en doe dit maar eens een paar keer dan is het over

Assiej
Berichten: 3670
Geregistreerd: 26-11-03
Woonplaats: vlaardingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 15:58

floortje01 schreef:
probeer het eens met een stotouwtje over haar onderkaak dan heb je meer te vertellen en doe dit maar eens een paar keer dan is het over


ze had een paar berichten geleden ook al verteld dat ze het op een vriendelijke manier wilt doen, en dus ook met geduld.

en anders zou ik altijd nog een halstertouw om de neus brengen of een hengstenketting gebruiken, want een strotouwtje kan aardig snijden en doet pijn en geef nare herinneringen bij het paard.

floortje_82
Berichten: 727
Geregistreerd: 04-12-02
Woonplaats: hoengen-selfkant/limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-04 07:49

nee ik heb bij mijn paard alles geprobeert hengstenketting halstertouw met rust met geweld niks hielp zelfs alleen eten geven op de trailer hielp niet en dit helpt

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-04 08:20

floortje01 schreef:
nee ik heb bij mijn paard alles geprobeert hengstenketting halstertouw met rust met geweld niks hielp zelfs alleen eten geven op de trailer hielp niet en dit helpt



Dan denk ik eerlijk gezegd dat dit geval erger is. Een paard dat écht bang is om te trailer op te gaan krijg je er niet in met geweld of met de dreiging het paard pijn te doen. Daarvoor moet je vertrouwen kweken en dat gaat niet op een uurtje. Hoe penny-meisjesachtig dit ook mag klinken...

Natuurlijk is er een moment waarop je moet zeggen, "allez vooruit, nu ga je erop", maar als je paard daar niet aan toe is om een of andere reden kan het soms echt lang duren.

Bovendien heb je weinig gewonnen als je paard niet zelf gekozen heeft om te trailer op te gaan. Want dit paard gaat er telkens uiteindelijk wel op, maar is ook elke keer opnieuw bang. Het leert er dus niet veel uit.

floortje_82
Berichten: 727
Geregistreerd: 04-12-02
Woonplaats: hoengen-selfkant/limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-04 15:35

mijn paard loopt er uiteindelijk ook wel op maar daar voor heb je eerst 4 keer zelf op de grond gelegen want ze loopt je gewoon om en een paar benen in je nek gehad ze wordt gewoon gemaan en gaat stijgeren om je te raken heb alles al geprobeert maar dit is het enigste wat echt helpt en ben je dan een dierenbeul nee vindt ik van niet want in het begin moest je het stro touwtje nog sterk aan trekken en nu hoef je het gewoon maar los om haar kaak te doen en loopt ze zo achter je aan de trailer op

DianaL
Berichten: 195
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-04 21:35

Wij hebben een vergelijkbaar probleem. Enkele maanden ben ik bezig om mijn tuigje ervan te overtuigen dat ie toch echt de trailer op moet..

Mijn ervaring is, dat (teveel) druk averechts werkt. Hilco is ook angstig met laden. Het rijden zelf gaat wel aardig, maar laden en stilstaan op de trailer is zijn grootste angst.
Ik heb ook met voer gedaan; voeren op de trailer.

Met laden ging altijd zijn hoofd omhoog. Grote ogen en op de hó. ging geen stap meer vooruit. Boos!
We hebben eerst getraind met een hogere trailer. Dit scheelde wel al een beetje, want hij stootte niet zo snel en hard zijn hoofd.
Maar ik ben ook alleen maar bezig geweest met ; hoofd omlaag. Voor de klep naast m blijven staan en telkens via het halstertouw hem VRAGEN zijn hoofd te laten zakken. Als ie maar een ietsiepietsie toegaf, meteen de druk van het touw. (=beloning) Maar het gaat echt om het vrágen, want afdwingen (lees; naar beneden trekken) lukte echt niet. Bij teveel druk ging ie weer omhoog.

Als ie nu in de trailer staat, gaat het nog regelmatig mis. Hij gooit zijn hoofd omhoog en dendert achteruit. Als ik NIX doe (ik sta naast hem in de 1 1/2 prds en kijk heeeeeeeel relaxed... Schijnheilig door het deurtje naar buiten) dus niet naar m kijken en ook GEEN DRUK op het touw maak, blijft ie na 1 pasje achterwaarts stilstaan en zakt zijn hoofd weer. Dus probeer niet in te grijpen als ze haar hoofd omhoog doet, maar doe net of er nix aan de hand is en jij het eigenlijk niet eens merkt.
Misschien lukt het bij jullie ook.
Succes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-04 22:03

Er zijn extra hoge trailers. Misschien kan je die van iemand lenen om mee te oefenen. Dan kan ze iig haar hoofd niet stoten en krijgt ze wat meer vertrouwen.

Welpie
Berichten: 136
Geregistreerd: 20-05-04
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-04 07:45

Een angstig paard kun je niet dwingen. Het zal het probleem alleen maar verergeren. Een paard wat echt niet wil ja dat is een ander verhaal. Die franje zijn een goed alternatief en ook die handdoek want die klap die ze iedere keer krijgt in haar nek, daar wordt je naar van lijkt me. Is het iedere keer een vast punt dat ze het doet, anders zou je kunnen proberen om vlak daarvoor te stoppen en weer uit te laden. Ik denk echt dat je dagelijks moet gaan oefenen met dit paard wil je het weg krijgen. Veel suc6

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-04 07:58

floortje01 schreef:
mijn paard loopt er uiteindelijk ook wel op maar daar voor heb je eerst 4 keer zelf op de grond gelegen want ze loopt je gewoon om en een paar benen in je nek gehad ze wordt gewoon gemaan en gaat stijgeren om je te raken heb alles al geprobeert maar dit is het enigste wat echt helpt en ben je dan een dierenbeul nee vindt ik van niet want in het begin moest je het stro touwtje nog sterk aan trekken en nu hoef je het gewoon maar los om haar kaak te doen en loopt ze zo achter je aan de trailer op


Ik denk dat jouw paard een spelletje met je speelde om de baas t eworden. Dit paard is echt bang omdat hij iets meegemaakt heeft.

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-04 17:14

Marliesje"]
[quote="floortje01 schreef:
mijn paard loopt er uiteindelijk ook wel op maar daar voor heb je eerst 4 keer zelf op de grond gelegen want ze loopt je gewoon om en een paar benen in je nek gehad ze wordt gewoon gemaan en gaat stijgeren om je te raken heb alles al geprobeert maar dit is het enigste wat echt helpt en ben je dan een dierenbeul nee vindt ik van niet want in het begin moest je het stro touwtje nog sterk aan trekken en nu hoef je het gewoon maar los om haar kaak te doen en loopt ze zo achter je aan de trailer op


Ik denk dat jouw paard een spelletje met je speelde om de baas t eworden. Dit paard is echt bang omdat hij iets meegemaakt heeft.
[/quote]

precies wat ik ook dacht bij het lezen van deze reactie.

talented

Berichten: 2434
Geregistreerd: 26-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-04 22:40

wat een hoop reacties Haha! .. het stoten gebeurd trouwens niet telkens op dezelfde plek.. van de week zijn we een paar dagen achter elkaar aan t oefenen geweest en hebben een handdoek over haar nek gelegd zodat de klap minder hard aan komt..het gaat nu al stukken beter!!! bedankt bedankt:D