Hackamore: paardvriendelijker of scherper dan bit?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-05-04 11:37

Tancreda4 schreef:
Ik heb overigens zo eentje met zo'n geld ding nog nooit gezien. Waar heb je die vandaan?

Mijn zus heeft hem bij de Hippo in Assen gekocht.
Ze waren onderdeel van de Horselover-keten, misschien kan je hen eens bellen of zij hem voor je kunnen bestellen?


Tancreda4

Berichten: 23923
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 12:11

Cody schreef:
Wat ik me afvroeg trouwens, waar dienen de 3 gaatjes in het midden van de scharen voor?
Zal wel geen ventilatie zijn? Haha!


Haha, ventilatie zal het niet zijn nee Haha!
Denk sier of iets dergelijks? Verward

Tancreda4

Berichten: 23923
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 12:12

Cody"]
[quote="Tancreda4 schreef:
Ik heb overigens zo eentje met zo'n geld ding nog nooit gezien. Waar heb je die vandaan?

Mijn zus heeft hem bij de Hippo in Assen gekocht.
Ze waren onderdeel van de Horselover-keten, misschien kan je hen eens bellen of zij hem voor je kunnen bestellen?
[/quote]

Mij lijkt het een stuk lekkrder dan die ik nu heb.
Maar ja, heb geen paard Bloos

Erg is dat... Geen paard hebben om dingen voor te kopen, maar wel je moeten inhouden om niet allerlei inkopen te doen Tong uitsteken

DANIenVLIEG

Berichten: 2512
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 12:14

ik vind ze diervriendelijker dan een bit, mits ze goed gebruikt worden.
een meisje bij mij op stal reed er ook mee, en die trok aan de steugels en aan de teugel ging ook met heel veel werking in de mond, en dat vind iks uperzielig, dan maar geen hackamore.
ik ga er ook nooit mee rijden om dat ik gewoon bang ben dat als mijn paardje op hol slaat dat ik uit paniek de teugels vastpak, en als je dat met een hackamore doetben je verder van huis dan met een bit..

leeg zonder Vliegje... 26-03-2001 -- 29-12-2008.. Ik mis je zooo
Mijn arme Vliegje moest veel te snel gaan..

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48122
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 12:15

Cody schreef:
Wat ik me afvroeg trouwens, waar dienen de 3 gaatjes in het midden van de scharen voor?
Zal wel geen ventilatie zijn? Haha!


Ik weet het niet, maar zou het niet kunnen dat je je teugels ook aan die gaten vast kan maken, om zo een mindere hefboomwerking te creëren...
een soort bitloze Pessoa-bit? Verward Haha!

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-05-04 16:15

Nee, dat kan het haast niet zijn, daar zijn de gaatjes echt te klein voor, bovendien heeft het geen enkele functie om de teugels op die plaats te bevestigen. Wat die functie wel is, geen idee Verward

AnjaKos

Berichten: 2426
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Huizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 19:04

Ik rijd Miro buiten ook met de Sprenger Hackamore maar in de bak tijdens het dressuren doe ik hem toch een bit in. Lachen Buiten rijd ik met een lange teugel maar om nou te dressuren met hackamore... Verward Hoe lager je de hackemore hangt hoe scherper die inwerkt, als je hem te laag hebt en je moet ineens aan de "noodrem" trekken heb ik weleens gehoord dat je dan het neusbot kan beschadigen Scheve mond Ik heb 'm ook in een cob hoofdstel op het hoogste gaatje en dan zit ie ook net onder de jukbeenderen OK dan!

**Look where all this talking got us baby!!**

tanec_meisje

Berichten: 1145
Geregistreerd: 27-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 23:04

Volgens mij hebben die drie gaatjes dezelfde functie als een bitring, zodat de hackamore goed blijft liggen.. denk ik.. Tong uitsteken

strudel

Berichten: 125
Geregistreerd: 16-11-03
Woonplaats: Ouderkerk aan den IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-04 23:32

Ik rij strudel ook heel vaak met een hackamore met korte scharen.
Zelfs af en toe tijdens het trainen (western ) in de bak, je leert er echt heel goed mee op je zit te rijden, je paard leert goed op eigen benen te lopen en ze kan dus ook met die hack stelling rijden e.d.

Maar vooral voor de trektochten en endurance wedstrijden vind ik het perfect! kan ze toch af en toe even grazen zonder dat er een bit in de weg zit.

Strudel is altijd wat lastig met een bit, geeft wel na, maar vindt het duidelijk niet geweldig.
Met de hackamore heb ik daar dus geen last van, ik heb haar er ook mee ingereden zodat ze niet en aan mij op d'r rug hoefde te wennen en ook nog aan het sturen met een bit tegelijk. Het ging echt prima.

Hij is inderdaad zo scherp als jou handen zijn... daar moet je gewoon erg voorzichtig mee zijn.

boomloos, bitloos, ijzerloos, hoefschoenen, nvvr, lang leve de vooruitgang! Lachen

pmarena

Berichten: 47828
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-04 00:01

Ik denk eigenlijk dat die 3 gaatjes wel degelijk ventilatie zijn

Je hebt daar geen metaal nodig dus dan kan je het maar beter weg laten en die huid eronder laten ademen... scheelt ook wat gewicht en materiaal.

Als je het hebt over een hack met korte schaartjes : volgens mij is het grote onzin dat zo'n hackje scherper / gemener dan een bit inwerkt op je paard als je het "als rem" gebruikt.

Ik geloof hier echt geen fluit van , zo'n korte hack stelt echt niks voor hoor.

Neusriem is van zacht materiaal dat nou niet supersterk is , en bovendien nog een eng smal riempje ook aan de zijkanten Bloos

Als je hem gewoon netjes hoog hangt , op die plek waar een hoge dressuurneusriem hoort , dan kan zo'n ding echt geen kwaad.

Dat paarden er vaak beter op reageren komt volgens mij dan ook niet doordat het scherper is , maar doordat het paard er nog niet op afgestompt is zoals bij een bit met aanleuning enzo vaak wel het geval is. Hoort niet (kawa Knipoog ) maar is nu eenmaal vaak wel zo , paard is druk van een bit al gewend en die hack is dan iets wat nog WEL doorkomt als zijnde rem. Nog geen ongevoeligheid erop aangeleerd.

Ook geeft een hack een veel natuurlijkere rem-hulp naar mijn mening.

Ik bedoel , remmen op een bit , dan trek je het paard in de mondhoeken...tsja Scheve mond Daar raak je eerder in paniek van door het onprettige gevoel kan ik me voorstellen.

Rem je op een Hack dan krijg je druk op de neus (en achter de oren en onder de kin) , en dat is een heel begrijpelijke remmende druk...op die bovenkant van het hoofd , hoge deel van de neus.

Veel logischer dan dat getrek aan die mond....

Veel rustiger en prettiger ook , remmende druk zonder gelijk scherp iets uit z'n fatsoen te trekken ....

Reken maar dat Rena een paar fijne snokken aan de teugels krijgt , mocht ze er ECHT vandoor gaan. Dit doe ik 100 keer liever met een hack dan met een bit..voor dat bit zal ze nog harder wegrennen / paniekeren en dat zal eerder die lippen en mondhoeken beschadigen dan dat die Hack dat bot van dat hoofd wat aandoet hoor Clown

Imo zijn sommige mensen een beetje blind voor hoe dier-onvriendelijk een bit wel niet is eigenlijk , daar rijdt immers iedereen mee , dat is normaal ..... en zo'n hack is maar een eng scherp ding Nagelbijten / Gniffelen

Mensen mogen best eens wat kritischer kijken naar de zeer gebruikelijke dingen in de paardensport , als je daar eens naar kijkt alsof het iets "nieuws" is ... dan ontdek je zat dingen die helemaal zo geweldig niet zijn


(denk aan hoefijzers)

Durf eens kritisch te zijn op de sterk ingeburgerde dingen , kijk daar eens net zo kritisch naar als naar de aparte alternatieven .... en dan zie je vaak dat het helemaal niet zo logisch en vriendelijk is wat we nu allemaal gebruiken Lachen

Bvb Dani en Vlieg... hoe kom je bij je laatste zin ?

Waarschijnlijk ook weer van horen zeggen van iemand met een spookverhaal...

supersambo

Berichten: 2133
Geregistreerd: 16-02-04
Woonplaats: waar mijn bed slaapt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 18:14

is er misschien ook een springruiter/amazone die haar paard met hackamore rijdt ? ik zie ze regelmatig en als ik dan hoor dat je met een hackamore niet teveel op druk moet rijden begrijp ik daar geen zak van.. in parcours heb je toch echt constant een flinke druk op de teugels lijkt me

If blood will flow when flesh and steel are one. Drying in the colour of the evening sun
Tomorrow's rain will wash the stains away. But something in our minds will always stay

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 18:19

op 1 foto in mijn profiel spring ik ook met de hack
maar ik hoef daar echt niet veel druk te zetten.

En je ziet idd bij heftige paarden wel eens veel druk staan, maar dat is constante druk, dus niet ineens rukken, plus het mag pas vanaf het Z, die mensen hebben meer feeling (al ziet het er ooit anders uit) dan de gemidelde ruiter, die breken niet zomaar de neus.

Al denk ik dat het nog niet zo overdreven snel gebeurt.
Ik heb wel eens paarden zien hangen op de spuitplaats aan 2 kanten aan het halster vast om dan vanuit het hangen in een snoekduik naar voren te schieten, ik denk dat er dan veel meer kracht op de neus komt, dan met een gewone hackamore. het word wel anders verwacht ik, als je die met stalen kern en lange scharen in ondeskundige hand.

supersambo

Berichten: 2133
Geregistreerd: 16-02-04
Woonplaats: waar mijn bed slaapt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 18:24

ik wist niet dat je past in het z mocht rijden met een hack.. ik had het mijn paard ook wel eens willen proberen met srpingen... hij gaat nog wel eens heel hard namelijk...maar ik weet niet of zoiets dan wel de juiste oplossing is.. errug leuke schimmel heb je trouwens....

If blood will flow when flesh and steel are one. Drying in the colour of the evening sun
Tomorrow's rain will wash the stains away. But something in our minds will always stay

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-04 18:25

Dank je Lachen

En voor dat hard gaan,
kijk eens bij de sticky boven aan bij RT, daar staan er enkele verzamel topics van Lachen

picobello

Berichten: 1971
Geregistreerd: 20-04-04
Woonplaats: Barber, Curacao

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-04 09:36

Ik heb een draver die altijd erg tegen het bit in ging. Ben toen overgestapt op een hackamore met lange scharen. Is enorm goed bevallen, ik rijd nu altijd (buiten) met losse teugel, kan terugnemen op lichte druk en hij heeft alle vrijheid in zijn mond. Heb ook een hack met korte scharen geprobeerd mag die lag niet lekker stabiel op zijn neus. Ondertussen heb ik de hack alweer tien jaar, met veel plezier voor mijn paard en mij.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Dries1990, GoogleAdsense, Kirrietje, Plonspony, xPabloBokt en 31 bezoekers