strijklappen, sier of????

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

strijklappen, sier of????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-04 00:02

Ik zie op bijv HAW redelijk vaak strijklappen, maar toch kan ik me ergens niet voorstellen dat er zoveel paarden zijn die strijken.
Meer sier?

scooby

Berichten: 5736
Geregistreerd: 14-01-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 00:05

Ik denk stiekempjes bij veel mensen voor de sier, die zullen dat zelf hier niet gaan toegeven. Als je vraagt waarom beenbeschermers weten ze niks aners dane en simpel antwoord te geven Knipoog

Maareh als ene paard strijkt is er toch iets mis met zijn stand? dat betekent als er veel mensen met strijklappen ridjen er veel paardne zouden moeten zijn met ene verkeerde beenstand Verward

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 00:09

Je hebt ook strijklappen met gewichtjes erin ~~}>

Maare, ik heb die van mij ook strijklappen om. Hij strijkt dan wel niet. Maar ik pluk hem vaak genoeg uit de wei met wondjes op z'n voor- en achterbenen (hij heeft z'n beschermers in de wei ook vaak om, niet altijd.)

En 1 keer toen is hij verschoten en vloog hij door een heg. Toen was ik echt blij dat ik die dingen om had. De beschermers waren best wel kapot

Maar opzich vind ik zo'n beschermers niet zo erg. Die kunnen niet echt kwaad. Ik vind bandage's veel 'misselijker'. Veel mensen leggen ze niet goed aan (he lenn Extreme duivel ), maar ook op m'n werk zie ik mensen die geen onderlappen gebruiken. Als ik dan vraag waarom ze die niet gebruiken, hebben ze nog nooit van onderlappen gehoord Scheve mond Ik denk dat dat veel meer mode en sier is, dan strijklappen.

helga

Berichten: 627
Geregistreerd: 01-10-01
Woonplaats: emmer compascuum

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 08:11

ik denk idd vaak voor de sier. je ziet het steeds meer dat die dingen gebruikt worden. het kan toch niet zo zijn dat alle paarden ineens nauw zijn gauw lopen.

ik heb wel eens een pony verzorgd die achter aan tikte. zo erg dat er zelf wildvlees op de kroonrand groeide. ze had van zichzelf een nauwe stand en een verkeerde hoefsmid.

toen er een andere smid kwam was het probleem opgelost.

Farjen

Berichten: 7970
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Oost-Vlaanderen, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 10:18

Ik doe ze altijd om.
Azaro heeft nog niet lang ijzers en durft zich soms aantikken.
Liever strijklappen dan een wondje dat gaat ontsteken met als gevolg: een paard met een dik been.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 10:22

Ik vind het veiliger dus rij met buitenrijden en springen mét. Met dressuur en dergelijke alleen met peesbeschermners voor (hij tikt regelamtig aan als ie wild wegspringt enzo)

patos

Berichten: 4502
Geregistreerd: 23-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 10:29

Die van mij strijkt niet en de laatse tijd rijd ik steeds vaker zonder peeskappen of strijklappen, maar als ik weer eens ga springen of iets nieuws oefenen gaan zowel de kappen als de strijklappen om, gewoon om te voorkomen dat ze zich verwond als ze zich eens aantikt.

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 10:31

Ik deed met springen eerder altijd wel strijklappen achter om, puur voor bescherming, omdat ze zich dan nog wel eens eerder willen aantikken.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 10:32

Hij had een wondje op de binnenkant van z'n achterbeen, waarschijnlijk in de paddock ofzo gebeurd, daardoor was het iets dikker, waardoor hij dat wondje weer open tikte, waardoor het nog dikker werd etc. etc. Daarom een strijklapje om, het is nu bijna weg.

Georgette

Berichten: 11632
Geregistreerd: 20-03-03
Woonplaats: Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 10:37

Prodigy draagt ook altijd strijklappen, maar niet voor de sier! Als je een paar keer zonder rijdt, komen er wondjes van het strijken.

Ireen_
Berichten: 8251
Geregistreerd: 13-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 11:12

ik gebruik strijklappen omdat Evita ook echt strijkt (door iets afwijkende stand van dr achterbenen). haar strijklappen slijten ook duidelijk aan de binnenkant.
in mijn geval zijn de peesjes weer meer voor de sier als ik gewoon aan het dressuren ben Knipoog en een beetje bescherming natuurlijk, met buitenrijden wil ze zich nog wel eens aantikken als ze opgefokt loopt te doen.

IcePrincess

Berichten: 7741
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 11:19

ik gebruik ook strijklappen, Gaia strijkt af en toe maar niet heel ernstig, maar omdat ze met rijden zo ontzettend lomp kan staan doen en zichzelf daarbij vaak openhaald rijd ik voor de zekerheid met die dingen Lachen .

Lievemeid
Berichten: 9097
Geregistreerd: 09-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 11:31

Ik doe ze dus om voor de sier, op de foto bijv... Bloos
Maar rijd ook vaak zat zonder. Haha!

angelke

Berichten: 5137
Geregistreerd: 28-04-02
Woonplaats: Brasschaat (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 11:38

Zolang het geen kwaad kan, is er toch geen probleem bij? Ik gebruik ze ook voor de sier, maar als er eens iets gebeurt waardoor hij hard tegen zijn andere been tikt, zal ik blij zijn dat ik die aan had gedaan.

En Vonnie, er bestaan ook genoeg bandages die je zonder onderlappen kan gebruiken.

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 11:44

Angelke: dat weet ik. Maar gewoon het feit dat ze eigelijk niet weten waar ze mee bezig zijn, dat benauwt me.

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 13:43

Ik heb mijn paarden altijd rondom in de beschermers staan heel erg soms wissel ik ze voor bandages en dat is idd voor de sier voor op foto's of bij het losrijden op concour.
Verder rijd ik altijd met beschermers omdat ik mijn paard altijd dingten laten doen die in de natuur niet voor komen.
Hoevaak zie je paarden in de natuur wijken? wel een pasje maar een hele digagonaal? kan dat hij een keer verstapt en zich daarbij aantikt is gewoon aanwezig en dan neem ik liever het zekere voor het onzekere.
Die kans is in de wei ook maar dan zit ik er niet nog eens bovenop.

Orbaldo is al eens in het prikkeldraad gesprongen toen hij schrok van een trekker mijn rijlaars zaten de sneeën in en de peesbeschermers waren behoorlijk beschadigd moet je nagaan als ik niet om had gehad of het draad was hoger/lager dan de beschermer gekomen dan had hij mega wonden gehad.

gezien de beschadigingen op de beschermers raakt hij zich soms wel.
afgelopen donderdag had hij na 2 proeven waarin hij een keer weggeleed wel mooi een wondje op de kogel geschopt..

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 13:47

In de wei staat Imker 'bloot', maar als ik hem rijd of longeer, dan heeft hij rondom bescherming aan. Het woord zegt het al: bescherming, want hij strijkt op zich niet, maar er kan altijd iets gebeuren waardoor hij zichzelf verwondt.

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 13:49

Mijn paard heeft ook bijna altijd strijklappen om, meer voor de zekerheid dan dat ze ze misschien elke keer nodig heeft.
Maar ze heeft inderdaad wel een wondjes gehad en een paard hoeft in een zijgang of wat kleinere volte maar net even een pasje verkeerd te stappen en ze tikken zichzelf aan.
Zeker als het paard ijzers heeft is een wondje dan snel gemaakt. Daarom voorkom ik liever dat ze zichzelf aantikt en last van de strijklappen heeft ze zeker niet.

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 14:34

Mijn pony strijkt niet, maar met springen heeft hij ze toch om, liever iets dan niets.

KozieZ

Berichten: 7756
Geregistreerd: 11-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 14:45

mijn paard heeft achter strijklappen om, omdat ze zich bij het losrijden strijkt... daarna kunnen ze eigenlijk af, maar ja dat is meer gedoe dan ze om houden. Voor heeft ze peesbeschermers, omdat ze zich tijdens het losrijden ook aantikt.

Soms als ze allang los is, maar moe begint te worden ook weer. Veiligheid voor alles, dus om die dingen. Helemaal met hoefijzers.

Letizia

Berichten: 12147
Geregistreerd: 24-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 15:03

Als ik bij m'n pony geen strijklappen (achter) om doe,ligt ze binnen no time helemaal open, dus Dar heeft ze zeker niet voor de sier om.

Kliko

Berichten: 3026
Geregistreerd: 19-01-04
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 15:12

Ik gebruik de strijklappen alleen als mijn paard los is in de buitenbak, als ik hem longeer, of als hij vrij mag springen. Omdat hij bij alledrie de dingen door het dolle heen is, en de kans groot is dat hij zichzelf raakt. Met rijden gebruik ik ze niet.

Alikesflame

Berichten: 5222
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Vledderveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 15:25

ik gebruikte bij mijn eerste paard nooit beschermers alleen met springen, mijn 3e paard deed ik eerst ook niks om, maar die strijkte dus had ik strijklappen om gedaan (ook dan maar peeskappen anders is het geen gezicht) nu strijkt ze niet meer, kwam omdat ze groot en slungelig was, ze was ook net zadelmak, nu gebruik ik ook niks meer alleen met springen.

Lepeltje

Berichten: 2972
Geregistreerd: 16-04-01
Woonplaats: de keukenla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 15:48

Die lelijke dingen voor de sier? *LOL*

Trix heeft alleen bescherming om als ik extreem hoog ga springen, het eerste dat ze wil als ik klaar ben is die dingen weer af..

Dat zegt voor mij al genoeg.. Knipoog

Kim1986

Berichten: 726
Geregistreerd: 04-08-02
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-04 16:58

Ik heb nooit strijklappen om. Alleen bij springen en buitenrijden gebruik ik peesbeschermers. Maar je ziet inderdaad steeds meer mensen met strijklappen rijden. Ook zie je steeds meer springschoenen. Ik denk dat heleboel mensen dit inderdaad voor de sier hebben.