Wat voor bit hebben jullie?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Romy

Berichten: 912
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Zaandam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-10-01 14:18

Tegenwoordig rijden er volgens mij heel veel met een dubbel gebroken bit?? en wie heeft er ervaring met een vierrings trens? lijkt mij persoonlijk best wel fijn bitje omdat het bit dan zeg maar onafhankelijk is van de bakstukken en kopstuk...
Maar nu was ik in de divoza gids aan het zoeken en dat bit staat alleen bij de mensport, klopt het dat dit bit alleen in de mensport gebruikt wordt?
Ga namelijk binnenkort een ander bit kopen, heb nu een normaal D trensje (behoorlijk fijn) Dus wil eigenlijk nu wel een ander bit proberen...


Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-01 14:24

Ik rij iones ook met dubbelgebroken trens. Bij mijn vierjarige merrie hangt er gewoon een dikke bustrens in. Missschien zal ik ook bij haar ooit overschakelen op dubbelgebroken. Ze zeggen dat dubbelgebroken prettiger is voor de meeste paarden.

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-01 14:30

ik geloof dat een vierring best sterke inwerking heeft omdat die een soort 'ophaal'werking heeft. Wij gebruiken er een voor een jachtpaard die de neiging heeft om helemaal achter de teugel te gaan lopen. Geen idee hoe het helpt, maar het werkt wel. We gebruiken hem alleen in de jacht trouwens.
Ik heb nu een KK-ultra bit gekocht, een dubbelgebroken aurigan bit. Dubbelgebroken verdeelt de druk meer over de mond. Houd maar een enkel gebroken in je hand en doe een ophouding. Het bit klapt dan in een V vorm. Bij dubbel gebroken blijft het middenstuk iig recht. Bij mijn paard zorgt dat dat hij zn tong er niet zo snel overgooit (doet ie wel bij enkelgebroken)

#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-01 15:05

Ik rij mijn arabiertje met een dubbel gebroken watertrens. Het middenstukje is plat.
Soms, met bv longeren of in het bos, rij ik met een enkelgebroken bitje, dat vrij dun is.

Groetjes Ymke

Where Life begins and Love never ends <3
6-5-2015 papa en mama geworden van Hanne

miseryfox

Berichten: 1681
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Dronten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-01 15:30

keb dezelfde als laura!!!!!! Party!!

..... leeg .....

Nikita

Berichten: 950
Geregistreerd: 07-09-01
Woonplaats: Velp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-01 15:43

Nikita rij ik met een dubbel gebroken koperen bitje en Ra gewoon nog met africhtingsbit.

Wie met beide benen op de grond blijft staan, komt niet ver..

Romy

Berichten: 912
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Zaandam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-10-01 15:54

Heeft een dubbel gebroken nou ook een minder scherpe in werking? en is het een zachter bit voor je paard als een enkel gebroken??

Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-01 16:02

Volgens mij is dubbelgebroken zachter voor de mond, maar ik heb er geen ervaring mee.

Ik rijd met een enkelgebroken watertrens en ik heb ook nog ergens een bustrens liggen, maar die was te groot.

Marjolein

Berichten: 11627
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-01 16:16

ik heb een dubbelgebroken watertrens met plat middenstukje (dacht ik) ook ligt er ergens een megadikke watertrens waar ik ailin in t begin mee longeerde.

Kleine muisjes hebben kleine wensjes
Beschuitjes met gestampte mensjes

Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-01 16:34

Dubbelgebroken rust niet alleen op de lagen, maar ook meer op de tong. Niet alle paarden vinden dat fijn. Als trouwens je enkelgebroken bit echt direct i in z'n gehemelte prikt als je een ophouding maakt, dan zit het er verkeerd om in! En het klapt ook niet in een V hoor, tenminste niet als je een normale ophouding maakt. Als je het hoofdstel bij het kopstuk vasthebt en naar beneden laat hangen, dan moet de bolle kant van het bit naar beneden wijzen. Als je de teugels los hebt, dan ligt het bit in V vorm in de mond, als je de teugels aanneemt dan wordt het recht.
Gipsy rijden we met een enkelgebroken bustrens. Dubbelgebroken vindt ze niets, dan zit ze de hele tijd met haar tong te pielen en uiteindelijk gooit ze die naar buiten omdat ze het niet fijn vindt dat het bit meer op de tond ligt. Ze heeft 'm blijkbaar liever op haar lagen en maar een klein beetje op d'r tong. Met enkelgebroken is er geen vuiltje aan de lucht.

Kijk hier eens:
http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php ... 90&forum=8
_________________
<FONT COLOR="BLUE">De natuurlijke trots en adel van het paard zijn af te meten aan zijn verzet tegen geweld en bedrog</FONT>
<FONT COLOR="PURPLE">Alessandro Alvisi 1887-1951</FONT>

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Margreet op 2001-10-19 18:26 ]</font>

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-01 18:50

Mijn paard loopt op een dubbel gebroken argentaan trens de dikste die ze hadden van K&K. Hij heeft dit bit al vanaf zijn eerste ritje, geen reden om te wisselen, ik heb dus maar 1 bit.

Lientje

Berichten: 3891
Geregistreerd: 22-06-01
Woonplaats: Belgie(Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-01 18:52

Ik rijd met een happy mouth bit (gebroken). Omdat mijn paard heel gevoellig is in zijn mond!

Koester je dromen want als ze sterven word je leven als een vogel zonder vleugels
ik heb een Royal Dance veulen: River Dance

Riëtte

Berichten: 5201
Geregistreerd: 26-02-01
Woonplaats: Bovensmilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-01 18:54

Ik heb gewoon een enkelgebroken dik bit. Daar gaat het prima mee. De vorige eigenaar reed op het laatst met een stang, kreeg ze Des prima mee in de krul, maar of ie er verder nou beter op deed.... Nee hoor, geef mij het trensje maar!

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-01 19:16

De amor rijd ik met een dikke bustrens.. De pony die haast geen mond heeft die rijd ik met een dikke dubbelgebroken. Het springpaard rijd ik met een dikke watertrens.

Als ik een nieuw paard te rijden krijg hang ik er meestal een gewone bustrens in!

Dennis

Berichten: 31456
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-01 19:44

Dennis, Tammy en Max hebben allemaal een heel gewoon trensje. Dennis en Tammy een bus trensje en Max een water trensje(zijn maatje, 8cm, is er niet in bustrens).
Dien rijd ik met een dubbelgebroken trens. Dat was toevallig het enige bit wat er was toen d'r vorige bijrijdster haar eigen hoofdstel(+bit) meegenomen had. En hij past prima.
XXX
Ciska

Super fijn voer bestel je hier: https://equilin.eu/?partner=217
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-01 20:21

Ook ik rijd sinds kort met een dubbel gebroken watertrens.
Daarvoor reed ik met een enkelgebroken bustrens. Ik moet zeggen dat ik beter rijd met de dubbelgebroken. Ik vind hem bij Isolda iets pittiger inwerken, maar dat kan ook komen doordat het een watertrens is.

Met mennen rijd ik haar op een liverpoolstang.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-01 20:27

Ik ken veel paarden die erg fijn lopen op zo'n dikke dubbelgebroken watertrens als van K&K. Nescio gaat ontzettend lopen klieren met z'n tong, die rijd ik nu op een enkelgebroken watertrens van K&K (wel van argentaan) en dat gaat beter. Waarschijnlijk omdat de druk nu meer bij de lagen terecht komt en minder op de tong, zoals Margreet al omschreef.

Ik wissel zo min mogelijk met mijn optoming. Als ie fijn gaat is het goed. Ik denk dat je je optoming het best zo simpel mogelijk kunt houden, zo min mogelijk maffe features werkt meestal het beste. Ik ken uitzonderingen, maar dat zijn dan ook meestal uitzonderlijke paarden.

Rhys
Berichten: 6351
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-01 15:59

Voor mij ook dubbelgebroken watertrens, gewoon van RVS.
Ik wil eigenlijk wel een K&K ultra, maarja, centjes hè.....bovendien doet ze het goed op m'n eigen bitje.

Jimmy heeft wel een echte K&K, een dubbelgebroken argentaan met een 'dik' stukje in het midden.

Es könnte alles so einfach sein
Ist es aber nicht

~Die fantastischen Vier~

*Jolanda*

Berichten: 1483
Geregistreerd: 01-06-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-01 09:23

Ha ik heb ook een dubbelgebroken, Kartel loopt er echt een stuk beter op. Ik heb zo'n beetje alle bitten geprobeert maar met deze laat ie het beste z'n bit los. Ik heb trouwens wel een plat middenstukje. Met een bol middenstukje gaat het een stuk minder. Volgens mij werkt dubbelgebroken met plat middenstukje scherper dan een gewoon gebroken bit.
Groetjes

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-01 09:38

een vierringtrens is volgens mij een men bit Verward
Honey heeft een dubbelgebroken watertrens, een enkel gebroken bustrens, en een enkel gebroken watertrens. Ik rij haar ook weleens op een hackamore, maar voornamelijk op de dubbelgebroken (met plat tussenstukje)
Ook jamaica heeft een dubbelgebroken watertrens

Ireen_
Berichten: 8251
Geregistreerd: 13-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-01 09:58

voor Evita heb ik een dubbelgebroken watertrens, van speciaal metaal waardoor ze meer gaat knabbelen, ik weet ff niet meer hoe het heet. Vroeger reed ik haar ook wel eens met een hackamore omdat ze toen haken had aan haar kiezen (die haken waren er al af maar ze had nog pijn in haar mond ofzo)
En toen ik haar net kreeg had ze een bit met koperen rollertjes, maar die mogen niet op wedstrijden en ik had er ook enge verhalen over gehoord dat die dingen stroomschokjes geven ofzo Verward

JECKYLL

Berichten: 1411
Geregistreerd: 14-10-01
Woonplaats: VELP

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-01 14:14

Ik rij met een kneveltrens, dat komt eigenlijk omdat ik te lui ben op steeds het bit te verwisselen , en hij heeft er toch geen last van. Ik gebruik dat bit i.v.m. de wedstrijden die ik rij, samengestelde wedstrijden, zo kan ik niet het bit door zijn mond trekken als hij bijv. niet de bocht door wil

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-01 16:08

Na veel uitproberen (Dik, dun, enkel gebroken, dubbel gebroken) heeft dikke nu een "Kimblewick". Dit is een stangen-bit met zo´n boog erin en D-ringen.
Mijn rijlerares kwam op het idee, dit bit eens te proberen. Het is eigenlijk een spring-bit, maar Dikke komt uit Rusland en in de Oostblok-landen, worden de paarden bijna altijd met een stangen-bit ingereden. Dit gaat perfekt, Ik heb de teugels er op de "mond-vriendelijkste-manier" aan (in de D-ring, aan de boog-kant van de D zitten ook nog 2 sleuven waar je de teugel door kan halen. Net hoe je de teugels erin hebt is het bit "harder"; bovenste: hard, onderste: erg hard, vooral als je er dan nog een kin-kettinkje bij gebruikt).
Ik heb (schijnt het Knipoog ) een erg rustige, nagevende hand. Maar... meestal loopt ´ie aan de lange teugel *LOL* .
Beer heeft een "gewone" enkelvoudig-gebroken watertrens, maar daar zijn we niet zo gelukkig mee. Die krijgt binnenkort een wat "scherper" bit. Als ik of mijn vriendin ´em rijden is het geen probleem, maar de kinderen neemt ´ie met dat bit gewoon in de veiling Scheve mond\ !
We zijn nog aan het expirimenteren. Iemand bij ons op stal heeft tig-bitten, die proberen we gewoon één-voor-één uit Lachen !

Benz († 18.12.09) & Bella († 4.01.10), ik mis julie nog steeds ;( ....
Welkom lieve Mila <3 !
Vakantie vieren op een echt kasteel in Beieren :) ?? http://www.schloss-moehren.nl/

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-01 16:11

enkel gebroken sweet iron trens met koperinlagen

voor zowel western en dressuur.....

groetjes

ingrid

Berichten: 3291
Geregistreerd: 19-05-01
Woonplaats: zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-01 16:37

ik heb dezelfde als laura *LOL* *LOL* *LOL* dus hoef ik er nie meer over te zeggen ben het egheel met laura eens Lips are sealed

Love the life that you live, live the life that you love


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ymediem en 32 bezoekers