Help! Paard eet vlas..

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Knollboll
Berichten: 531
Geregistreerd: 04-01-06
Woonplaats: Brabant

Help! Paard eet vlas..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-05-11 22:55

Hee,

Ik heb een probleem.
Ik heb mijn paard begin januari gekocht. Sindsdien staat hij altijd op vlas. Voordat ik hem kocht stond hij volgens mij op zaagsel.
Nu eet hij sinds een paar dagen vlas, niet zo maar een beetje, nee maar echt heel veel.. Ze staat vanaf 's avonds ongeveer tien uur tot s ochtends zeven uur op stal. Als ze in dervstal wordt gezet neemt ze gelijk grote happen vlas naar binnen en eet dit ook op! Dit heeft ze dus van te voren nooit gedaan. Verder krijgt ze hetzelfde te eten als anders en hangen er twee verschillende zout/mineraal stenen in de stal
Ik heb nu vanmiddag haar stal helemaal leeg gehaald en vanacht staat ze dus gewoon op de stenen. Dit kan echter niet zo blijven omdat dit niet gaat met de plas. Dit loopt bij ons niet weg.

Wat kan ik hier aan doen? Iemand ideeën of tips..?!


RosaNur

Berichten: 1783
Geregistreerd: 30-07-04
Woonplaats: Maastricht

Re: Help! Paard eet vlas..

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 22:57

Misschien is terug op zaagsel zetten een optie en dan kijken of hij dat niet eet?

Anders misschien op stro zetten? ik denk dat het komt door de ruwvoer behoefte die vrijwel altijd aanwezig is... een andere optie is een berg hooi in de stal gooien...

http://www.spiritueel-leven.nl>>> Van heling naar hereniging met je tweelingziel|Healing en begeleiding<<<

Goldy
Berichten: 856
Geregistreerd: 28-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 22:59

krijgt ze genoeg ruwvoer?
buiten maar ook op stal?

verder zou je azijn over je vlas kunnen sprenkelen veel paarden vinden dat ook smerig.

wel goed dat je t dr uit hebt gehaald vlaskoliek is een van de heftigste kolieken die moeilijk is te verhelpen!

Soms last van mijn dyslectie!
Maar valt meestal wel mee..

mevrouw uw hond mag hier los hoor!!! euhm dit is billy de mini shetlander....

Knollboll
Berichten: 531
Geregistreerd: 04-01-06
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-05-11 23:00

Ze hebben eigenlijk continu hooi, dus daar ligt het niet aan.
Ik ben bij stro bang dat ze der eigen ook vol eet, want het is een echte vreet zak..
Helaas is zaagsel geen optie voor ons.

Azijn kan ik weleens proberen!
Laatst bijgewerkt door Knollboll op 29-05-11 23:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Fleurtje100
Berichten: 2700
Geregistreerd: 13-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 23:00

Krijgt hij wel ruwvoer 's nachts? Paarden zijn gewend de hele dag door te eten. Ik zou hem sowieso niet op de stenen zetten 's nachts. Kun je net zijn stal heel vies houden zodat hij het niet meer eet. En als een paard graag zijn bodembedekker op eet kun je hem beter op stro zetten (dat is sowieso paardvriendelijker) dan kan het over het algemeen geen kwaad.

_Amara_

Berichten: 343
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: Friesland

Re: Help! Paard eet vlas..

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 04:32

op de stal waar ik sta zijn ze over gegaan van stro naar vlas,
ook mijn paard begon van de vlas te eten, en ze had ruwvoer genoeg.
ze staat nu weer op stro, daar eet ze ook wel van, maar niet veel.

xDirkje

Berichten: 106
Geregistreerd: 20-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 07:16

Ook al hebben ze voldoende ruwvoer, je ziet ook dat als een paard op stro staat hij hier ook de lekkere dingen uit knabbelt.
Misschien een idee om het stro toch te proberen en niet te royaal zijn met schoonmaken.
Hij mag gerust wat vettig staan, zo zal hij er ook niet van gaan eten.

♥Een goed paard en een goede berijder zijn dat alleen als er wederzijds vertrouwen is♥
Less Is More - 1,0 kg

ElCamino

Berichten: 8929
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Re: Help! Paard eet vlas..

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 11:23

De vlas vies laten worden! Wanneer de vlas bruiin en goor is ( wel droog) eten ze het niet meer, dan gewoon schoon erdoor mixen. Mijn paarden zijn toen gestopt. Je kunt het ook besproeien met Cerasil of iets anders wat niet lekker ruik/smaakt.

millennium

Berichten: 2590
Geregistreerd: 07-05-06

Re: Help! Paard eet vlas..

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 11:30

Mijn paard at eerst ook vlas, hoeveel kuil ze ook ter beschikking had. Heb er toen een paar liter azijn over heen gegooit (geen schoonmaak-azijn natuurlijk) en toen ze er daarna een hapje van nam wist ze niet hoe snel ze het weer uit moest spugen. Maargoed, azijn stinkt nog al en het kost best wat geld om telkens liters azijn over je vlas heen te mieteren, dus mix ik 'gebruikt' vlas wat wel droog is, met schoon vlas. Nu eet ze er ook niet meer van.

AppelQueen
Berichten: 491
Geregistreerd: 27-03-11

Re: Help! Paard eet vlas..

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 11:35

beetje de drollen door het vlas mengen helpt erg goed! misschien ook andere afleiding in de stal leggen zoals een voerbal, slowfeeder, lickit ofzo ?
Mijn pony krijgt elke dag appelazijn door haar voer, dus weet niet of paarden schrikken van wat azijn.

millennium

Berichten: 2590
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 11:54

AppelQueen schreef:
beetje de drollen door het vlas mengen helpt erg goed! misschien ook andere afleiding in de stal leggen zoals een voerbal, slowfeeder, lickit ofzo ?
Mijn pony krijgt elke dag appelazijn door haar voer, dus weet niet of paarden schrikken van wat azijn.


Het is maar net wat ze gewend zijn. Het paard van m'n vriend bleef ook het vlas dooreten nadat er azijn op was gegooit. Echter mijn eigen paard wist niet hoe gauw ze het kwijt moest raken.

Pytje

Berichten: 4358
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: In de driehoek Assen, Emmen, Parijs

Re: Help! Paard eet vlas..

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-11 13:10

Kun je je paard op stro zetten? En anders wat stro over het vlas gooien dat je paard dat op kan eten. Mijn paard is op de operatie tafel beland door het eten van vlas..

Knollboll
Berichten: 531
Geregistreerd: 04-01-06
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-05-11 18:11

Ik heb al vaker gehoord paarden met koliek door het vlas dus wil het er eigenlijk ook echt niet meer in hebben. Ga het dus ook niet proberen met azijn. Ik weet niet wat ze anders 's nachts eet.

Ik kan natuurlijk de stal niet zo helemaal goed uit gaan mesten, maar mijn paard is echt een viespeuk en gaat dan gegarandeerd in de mest liggen/rollen, maar dat is natuurlijk beter dan koliek ervan krijgen!

Is veel stro eten dan ook niet gevaarlijk (koliek? Ofzoiets)?

En is zaagsel eigenlijk gevaarlijk net als Vlas?

Noompje86

Berichten: 295
Geregistreerd: 02-11-09

Re: Help! Paard eet vlas..

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 16:42

mijn paardje eet echt alles :S op mij oude stal stonden ze op vlas of zaagsel nou dikke koliek :S we hebben beide geprobeerd toe hebben we haar op stro gezet dat leek wel beter maar ze kreeg weer koliek... nu staat ze op een andere stal en daar kon ze op stro en veel op de wei en ruwvoer word hier ook super goed gevoert :D denk dat het veel op de wei vooral help. maar omdat mevrouw stro ook eet en best wel een rond buiktje begon te krijgen en ze een smeerkees is op stal zijn we nu overgegaan naar strokorrels. ik vind het helemaal het einde!!! ze mogen het wel eten maar na 1 hap spugte ze het al weer uit, en het schoon houden van de stal is ook super makkelijk:)
vlas is heel scherp in de darmen en in zaagsel zit een soort zuur dat heel slecht is voor de darmen en hoeven vertelde mn DA
dus ik ben helemaal voor mij strokorrels:D

Kissinger (Casallco x Negro) Dressuur L2+3. Springen L+2. SGW M #eventinghorseinthemaking

mika11

Berichten: 11103
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Re: Help! Paard eet vlas..

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 16:44

Daar moet je wel mee uitkijken, als ze vlas eten.
Hier heeft laatst een paard een flinke slokdarm verstopping gehad door het eten van zaagsel.
De vee arts moest met zo'n slang door de neus het zaagsel eruit spoelen.
Dat paard staat nu op stro om het te voorkomen.

Fleurtje100
Berichten: 2700
Geregistreerd: 13-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 16:55

Van teveel stro kunnen ze ook verstopt raken en koliek krijgen, maar die kans is wel veel minder groot dan met het eten van vlas. Ken genoeg paarden die hun hele stal met stro iedere lag leeg eten en die daar nooit koliek van krijgen. Vlas kan echt hele vervelende koliek veroorzaken.

mika11

Berichten: 11103
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 19:31

mika11 schreef:
Daar moet je wel mee uitkijken, als ze vlas eten.
Hier heeft laatst een paard een flinke slokdarm verstopping gehad door het eten van zaagsel.
De vee arts moest met zo'n slang door de neus het zaagsel eruit spoelen.
Dat paard staat nu op stro om het te voorkomen.


Ik bedoelde natuurlijk, het eten van vlas (geen zaagsel)

ellepel

Berichten: 47325
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 09:11

knollboll:

kan best zijn dat het hooi te fijn is en je paard nu vlas gaat eten om zo meer ruwe celstof binnen te krijgen.
2 plakjes(van een klein pakje stro van ongeveer 20 kilo) per dag eten kan absoluut geen kwaad.
je paard komt er dagelijks uit,dus het krigjt genoeg beweging zodat de darmen lekker aan de gang blijven en het stro goed verteerd kan worden.
eventueel doe je eerst 1 plakje stro over het vlas heen.

mijn pony staat ook op vlas en die eet het soms ook.
doe ik er een plakje stro overheen dan eet hij het stro op en gaat het prima :j

AmyII

Berichten: 7543
Geregistreerd: 22-03-03
Woonplaats: Amsterdam

Re: Help! Paard eet vlas..

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 09:23

Sterker nog: een paard heeft het stro nodig om de darmen van voor naar achter goed aan het werk te houden. Anders komt het achterste gedeelte van de darmen stil te liggen en sterft het met der tijd af. Dus een beetje Stro eten is echt niet erg hoor, ik zou haar op stro zetten.
Op mn stage hadden we een pony die at zijn hele stal leeg (mits de stro schoon was) maar daar is ook nooit wat mee gebeurd

het komt allemaal goed, wacht nou maar af wat de tijd met je doet
het is nu nog te vroeg, want alles wat groot is begon ooit klein...
Je hoeft niet meteen een Vlinder te zijn...

Y;(

mirim

Berichten: 4404
Geregistreerd: 07-10-10
Woonplaats: de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-11 09:31

Zet haar maar op stro. Stro-eten is niet erg. Het is tenslotte een ruwvoeder. Vlas-eten is daarentegen wel erg. Aan vlas zitten hele kleine weerhaakjes die zich in de wand van de darmen of slokdarm haken. Deze zijn ( bijna) niet los te krijgen. Dus een koliek daardoor heeft meestal geen fijne afloop.
Ze moeten onwijs veel stro gaan eten willen ze daar een verstopping van krijgen. En dan ook nog veel stil staan. Ik neem aan dat jouw paard gewoon zijn beweging krijgt en lekker buiten mag lopen overdag? Dan is de kans op een verstoppingskoliek door stro wel heel miniscuul klein.

Edit: ik zie net dat mijn bericht wel erg overeenkomt met die van ellepel :)

Knollboll
Berichten: 531
Geregistreerd: 04-01-06
Woonplaats: Brabant

Re: Help! Paard eet vlas..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-06-11 12:42

Ik ga hem vanaf vandaag op stro zetten!

Ragdollcat
Berichten: 14664
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Re: Help! Paard eet vlas..

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 12:47

Ja dat zou ik wel doen als ik jou was, stro is vele malen veiliger als vlas wanneer een paard ervan eet.

laura123456
Berichten: 1011
Geregistreerd: 24-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 19:48

Misschien terug op zaagsel zetten ?
ze zeggen dat azijn werkt , maar dit lijkt me niet zo goed voor de luchtwegen het stink took echt en je hebt er veel van nodig.
:)

Knollboll
Berichten: 531
Geregistreerd: 04-01-06
Woonplaats: Brabant

Re: Help! Paard eet vlas..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-06-11 18:18

Stro doe ik ook niet meer.. De andere dag was er zo goed als niks van te zien dat er in de stal heeft gelegen.. En heb er ander halve baal in gedaan..

Jammer dat zaagsel echt niet kan.

Ik denk dat ik haar maar gewoon op de stenen laat. Zon groot probleem lijkt me dat ook niet.

Bellona_K
Berichten: 1956
Geregistreerd: 29-12-08
Woonplaats: Somewhere over the Rainbow

Re: Help! Paard eet vlas..

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 18:21

Mijn paard eet ook vlas op. Heb haar liever op stro staan, maar dat kan niet bij de stal waar ik sta. Ik doe zelf altijd het schone vlas mengen met het oude vlas, hierdoor eet ze het een stuk minder.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amanda_T, YandexBot en 83 bezoekers