Wel of niet met paard op trektocht?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
foetsie

Berichten: 2311
Geregistreerd: 11-01-04
Woonplaats: Zwolle

Wel of niet met paard op trektocht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-05-04 17:48

Door een blessure ( volgens de hoefsmid lag het aan zijn rechterschouder) heeft mijn bijrijdpaard ( Haflinger) 23 dagen op rust gestaan.
Vandaag weer voor het eerst een uurtje gereden. Een lekkere buitenrit in stap van ongeveer een uur.
De eerste week ga ik zo wie zo om de dag rijden en dan zo langzamerhand zijn conditie weer proberen op te bouwen.
As zondag berijd ik hem weer en dan ga ik ook heel af en toe een klein stukje in draf en als dat goed gaat pak ik dinsdag een stukje galop mee.
Ik was voor de blessure van mijn paard hem al aan het trainen voor onze trektocht.
Het was de bedoeling om hem van Zwolle naar Epe te rijden onder het zadel en vanaf een plaats rond te trekken.
Alleen van Zwolle naar Epe is al zon 28-30 km rijden.
We zouden ook een dagtocht rijden van de Veluwe Trail.
Deze dagtocht van de Veluwe Trail is al zon 30-35 km.
Op 21 juni zouden we dus vertrekken.
Ik heb nog 37 dagen ( ruim een maand ) de tijd om hem te trainen.
Ook al is een Haflinger een heel sterk paard en viel zijn kreupelheid nog wel mee ( alleen in draf en galop ) zit ik er toch aan te denken om onze trektocht af te lassen.
Doe ik hier goed aan of kan ik toch alsnog hem meenemen op een trektocht?
Desnoods dat ik dan om de dag ga rijden ipv dagelijks? Verward

Geniet van het leven, want je leeft maar 1 keer!


Antheman

Berichten: 11830
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: bij de plas

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-04 19:23

Leuk een trektocht! Ik ga zelf met Hemelvaart en we hebben ons suf getraind. Ik denk dat het belangrijk is dat je Haf voor de blessure al in goede (trektocht) conditie was. Als de basis er is, herstellen ze zich razend snel. Maar als je nog moet trainen om die kilometers zo wie zo te halen, dan is het wat veel gevraagd. Dan moet je Haf dus en herstellen en conditie kweken en dat gaat volgens mij niet samen als je het op een gezonde manier wil aanpakken.
Waar kwam de kreupelheid vandaan, loop je geen risico dat ze weer kreupel wordt?
En uit eigen ervaring kan ik mededelen dat tochten van 30 kilometer niet te doen zijn in uitsluitend in stap!
Misschien een wat hard antwoord, met met zulke belastingen(de kilometers) kun je niet voorzichtig genoeg zijn. En misschien is je Haf wel in topconditie en kan al vele kilometers lopen, nou, dan zou ik lekker doortrainen en op trektocht gaan!

carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-04 19:26

Ik weet niet hoe erg de blessure is, en je kan ook niet voorspellen hoe je paardje zich hersteld. Als ie heel goed hersteld, tja, dan zou je het kunnen doen.
maar zelf zou ik het risico niet durven wagen. Stel je voor dat je verdwaalt en 20 km om moet rijden (ik spreek uit ervaring...), wat dan? Je moet toch thuiskomen. Ook is er best mul zand op veel ruiterpaden, en zijn er heuvels. Dat is ook extra belastend, en dat train je niet in de bak of in een paar buitenritjes.

Eindig niet, maar begin! (quote Dorine)

foetsie

Berichten: 2311
Geregistreerd: 11-01-04
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-05-04 20:49

Ik ben hem al een paar maand aan het trainen.
Hij loopt zowel lange buitenritten als lange afstanden voor de kar.
Netzoals ik al eerder aangaf, liep hij alleen in draf en galop iets kreupel.
Hoe dat is gekomen weten we niet, waarschijnlijk heeft hij een keer een verkeerde beweging gemaakt. Het was volgens de hoefsmid een schouderblessure, dus dat had niets met zn benen te maken.

Geniet van het leven, want je leeft maar 1 keer!

Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-04 16:09

Vind de tijd ook wat kort en 30 km is best ver. Vooral als je een aantal dagen gaat. Misschien is een alternatief om je met de trailer te laten brengen en dan van daaruit wat kortere ritten te maken? Dat is minder belastend voor je pony en je bent er toch lekker uit.

foetsie

Berichten: 2311
Geregistreerd: 11-01-04
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-05-04 21:25

Das waar. Hopelijk kan ik dan iemand vinden die een auto en trailer bezit.
Inmiddels wordt hij vanaf vorige week vrijdag weer bereden en het gaat erg goed.

Geniet van het leven, want je leeft maar 1 keer!

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 21:26

foetsie schreef:
Das waar. Hopelijk kan ik dan iemand vinden die een auto en trailer bezit.
Inmiddels wordt hij vanaf vorige week vrijdag weer bereden en het gaat erg goed.



ik zou het even aankijken, heb je het ook de dierenarts gevraagd, wat hij ervan dacht?!

www.immetjeshoeve.com
*Mennen*Centered Riding*Equine Bodywork*

foetsie

Berichten: 2311
Geregistreerd: 11-01-04
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-05-04 21:34

Er is in al die tijd geen dierenarts aan te pas gekomen.
Maar kan natuurlijk wel vragen aan een dierenarts als het evt. verantwoord is om zon rit te ondernemen.

Geniet van het leven, want je leeft maar 1 keer!

foetsie

Berichten: 2311
Geregistreerd: 11-01-04
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-05-04 08:51

Ik ben bang dat de trektocht er nu helemaal niet meer inzit.
De eigenaar zelf wil nu meer gaan mennen en dat houd in dat ikzelf maar 2- 3x in de week mag rijden.
Voorheen was dit 5-6 dagen in de week.
Aangezien ik die dagen ook met mn werk en andere verplichtingen zit, kan ik geen hele lange buitenritten maken of een halve / hele dag met het paard rondtrekken. Scheve mond
Hopelijk kan ik in overleg nog eens op een zondag met het paard rondtrekken, maar ben er bang voor dat het er niet veel van komt. Huilen

Geniet van het leven, want je leeft maar 1 keer!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: BingBot, cinniz123, Evito_06, RvT, Trendiction en 83 bezoekers