Loop jij met 2 (of meer) paarden tegelijk?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Neem jij meer dan 1 paard mee aan de hand?

Ja, altijd zoveel mogelijk tegelijk
11 (4%)
Nooit, mij te gevaarlijk
23 (10%)
Niet meer dan 2 en alleen brave paarden
144 (64%)
Ik pak 2 willekeurige paarden gerust samen
25 (11%)
Anders:
21 (9%)

Totaal aantal stemmen: 224


PPPeet

Berichten: 5965
Geregistreerd: 06-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 20:25

Ik neem wel vaak 2 paarden tegelijk mee als ik zeker weet dat ze elkaar kennen en dat ze braaf zijn. Maar echt heel heel soms neem ik er 3 mee, maar eerlijk gezegt vind ik dat niet eens handiger ofzo. Sta je te klunsen met 3 halstertouwens enz .

Maar één is toch het aller makkelijkste (meestal dan Haha!)

xcynthiax

Berichten: 3319
Geregistreerd: 11-09-03
Woonplaats: hoogvliet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 20:27

ik heb 2 merries, eentje van 1.68 en eentje van een meter en die neem ik altijd samen mee om te grazen. en kunnen niet zonder elkaar.
als ik met me hengstje gaat lopen dan moet ik hem in zn eentje meenemen, want anders hou ik hem echt niet.
andere paarden neem ik alleen mee, alleen me eigen paardjes gaan met zn tweetjes

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 20:47

PAARDEN liever niet met 2 of meer, tenzij ik niet anders kan.....

pony's....met gemak!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 21:40

Toen ik hoorde van een pensionhouder die elke dag 2 ruinen samen buiten zette en weer samen op stal in zijn buik was getrapt en daaraan de volgende ochtend is overleden, doe ik dit dus nooit! De ene ruin wilde eerder door het hek dan de andere en trapte deze keer eens naar de andere ruin. De man ving deze trap helaas op.

Fietsje en dit gaat veel sneller. Paardje draaft in een lekker flink drafje naast mij mee en stapt en stopt op commando. Heeft hij ook nog even wat beweging en hij vindt het nog heel leuk ook. De tic die ik eraan heb overgehouden om dan even te checken of hij nog regelmatig loopt, zijn ijzers nog goed vast zitten en of hij nog goed op de voetjes staat (tenen niet te lang).

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-04 22:24

Bij ons op stal kunnen ze in theorie de A1 op lopen... Zal niet snel gebeuren hoor, is wel een eindje en voor die tijd stranden ze waarschijnlijk in de voerkar of hooischuur Haha! Maar het is niet helemaal zonder risico als je er eentje los moet laten.
Heb vanochtend toen ik er 2 meepakte een klap tegen m'n hand aan gehad die nu alle kleuren van de regenboog heeft, dus nu kan ik er niet eens 2 meenemen. Kwam overigens door een paard uit een weiland naast het pad die begon te etteren, niet eens door het feit dat ik er 2 bij me had, al maakte dat het niet echt makkelijker om weg te komen.

timilon
Berichten: 3594
Geregistreerd: 02-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 22:33

jot,soms zelfs 3...ze kunnen bij ons het bos in,maar er is nog nooit een paard bij stal weggelopen.
tja,alles wat je met paarden doet neemt een risico met zich mee...maar wat niet?

Alexx

Berichten: 6048
Geregistreerd: 29-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 22:34

vroeger moesten we een halfe kilimeter lopen vannaf de wei en dan moest ik altijd (op de manege) 2 paarden meenemen en dan kreeg je gewoon 2 paarden in je handen gedrukt.

napoleon

Berichten: 4078
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 22:35

Ik heb op anders gestemd, namelijk omdat ik nooit met 2 paarden tegelijk loop met uitzondering van mijn eigen paard en zijn weidemaatje. Die 2 zijn echt 8 hoeven op 1 buik en het zijn dus ook de enige 2 paarden die ik zo vertrouw dat ik ze met z'n 2 samen uit het land haal.

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132051
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 22:36

Ik breng Helion en Karst regelmatig samen naar de wei in het bos.
We moeten even de weg oversteken (vrij rustige ligging) en dan een flink stuk over een onverhard bospad lopen.

Ik moet eerlijk bekennen dat ik het in het begin nogal een gehannes vond.
Moet diverse poorten / omheiningen openen en dan lopen er ook altijd nog 2 honden op het erf.
De honden sluit ik tegenwoordig even op in de garage, dat scheelt een hoop gedoe.
Het "poortje-lopen" was even wennen, maar ik begin er nu wat handiger in te worden (lees: sta niet meer regelmatig tegen 2 dikke konten aan te kijken Haha!).

Het is natuurlijk wel een gemak dat Helion en Karst altijd bij elkaar staan, elkaar goed kennen en goed met elkaar overweg kunnen.
En als we onderweg een obstakel tegenkomen dan is Helion mijn rots in de branding: die gaat overal wel langs (want gras in zicht Haha!) en Karst sukkelt er dan rillend en bevend achteraan (want eng, en brok is interessanter dan gras, dus liever terug naar stal Haha!).
Helion is dan mijn stoere en brave vent en sloft rustig door, dus Karst moet wel volgen *LOL*

KellyenXena

Berichten: 3615
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 05:28

Haast dagelijks neem ik 2 pony's tegelijk mee naar de wei en weer terug naar stal..Scheelt dat het niet ver lopen is en de pony's braaf zijn.

liberty

Berichten: 17286
Geregistreerd: 21-09-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 08:13

Ik neem er heeeeel soms wel eens 3 mee, maar dat zijn van die pony's die achter elkaar aan sjokken Haha! Maar meestal is het 2, als ik echt ver moet lopen Lachen

Judith_W

Berichten: 2769
Geregistreerd: 02-11-02
Woonplaats: Leersum

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 08:38

Als er 2 naar buiten of naar binnen moeten, neem ik ze altijd samen mee (tja, lui hè) of ze nou lastig zijn of niet maakt me niet zoveel uit. Oké, het gaat niet altijd goed, maar meestal wel. Ze wennen er maar aan. Soms neem ik er ook wel drie mee als het zo uitkomt, maar dan zorg ik er wel voor dat er minstens 1 mak is waar ik dan niet zo op hoef te letten.
Tja en door hekjes enzo, daar wennen ze ook wel aan.

Miss_Blimm
Berichten: 4429
Geregistreerd: 03-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 09:09

Jah nam er ook altijd wel twee mee mits ze redelijk mak waren. En waren ze iets minder mak dan moesten ze er maar aan wennen Lachen en soms ook nog wel es eentje erbij los, maar die liep dan ook zelf wel redelijk achter de rest aan Lachen

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 09:54

Honey en Jamaica pak ik vaak samen met buitenzetten. Ben te lam om 2x te lopen Haha!

Liesje89

Berichten: 9926
Geregistreerd: 01-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 09:55

Jep!
Soms zelfs alle 3 tegelijk Haha!

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 10:40

Heb dr nooit mee dat twee mee hoeven nemen, ik zou btw alleen meer meenemen als ik de paarden ken.

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 11:29

Jur en Or staan samen in de wei (of paddock) en Idie en Razin ook. Die pak ik altijd per 2, dat gaat super. Maar als ik andere paarden uit de wei moet halen ben ik wel altijd voorzichtig. Bij sommige pak ik ze wel per 2 maar bij een paar andere durf ik het niet. Ben namelijk vorig jaar bij zo'n actie door een paard omver gelopen (die liep echt over me heen) en daar heb ik nog steeds last van. Daardoor vind ik het nu ook niet prettig als een (vreemd) paard achter me loopt.

Remember

Berichten: 6005
Geregistreerd: 13-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 11:55

Ik neem er 1 (willekeurig) aan het halster mee, dan lopen de andere 2 er achteraan. Ze kunnen niet de weg op oid, anders zou ik het zo niet doen natuurlijk. Ze lopen er braaf achteraan, nemen af en toe een plukje gras mee en lopen het weer in. Bij de draad maak ik het paard los, doe de draad open en ze lopen erin. Zelfde terug, ik pak er eentje, paarden op het pad, draad dicht (ze wachten braaf!) en eenmaal bij de stal weten ze hun eigen plekje... Best handig, scheelt een hoop meters lopen zo!

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 12:00

anders, nl: Vroeger rustig met drie. Ik met de hengst naast elkaar voorop en daarachter de mutsen van de ruinenbrigade. Heeft wel eens een beetje suffe situaties gegeven (gauw de ruinen los omdat ze doordraaiden in de bak, hek dicht en dan de hengst maar vasthouden).
Voordeel is: we zitten hier op eigen terrein. Nadeel is: onze mutsen kunnen niet zonder elkaar en met 1 nalopen was ook vragen om problemen, dat kon eentje maar. De hengst en mijn Joop waren echte groepsmutsen. Nu loop ik rustig met de hengst en de ruin. Hengst voorop, want die kliert nogal (kont beuken bij de ruin m.n.). In de winter is het een ander verhaal, dan zijn die volbloedjes zo gek als een deur, dus dan loop ik liever met twee mensen, ieder met 1 paard. Maar zónder elkaar gaan ze niet.
En los was ook geen optie, dan werden onderweg hele bomen, struiken en ander lekkers opgevroten. En als ik dan met de andere twee het hoekje om was kwam spuit elf aangescheurd (en de twee aan touwtjes draaiden dan weer door). Meer dan 3 past denk ik sowieso niet in de smalle doorgang tussen bak en wei, of je moet een erg lang touw hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 12:01

Toen ik nog stage liep bij Onder de Kastanje, nam ik er geregeld 4 en de tweede groep 5 mee. Tinkers, kenden elkaar, en ik was lui. Ze waren er ook volledig aan gewend, geen enkel probleem. De twee Freibergers daar, nam ik wel eens met z'n tweeën, maar daar had ik dan wel m'n handen aan vol, want die klierden meer. Mijn eigen paard,haflinger en een tinker Snowdon nam ik ook wel eens tezamen, ging ook aardig, alleen hadden die een nogal verschillend tempo Haha!

Mits de paarden het kennen, en een beetje relaxed zijn, pak ik er wel meer mee, mits daarvoor de ruimte is.

Yessy

Berichten: 23024
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 12:06

ik neem er over het algemeen 1, heel soms 2 maar dan moeten ze wel braaf zijn want ik kom echt in de knoop met alles Tong uitsteken

gomir

Berichten: 25534
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 12:08

Het hangt van de situatie af.
Mijn eigen paarden hoef ik echt niet samen mee te nemen, maar als ik paarden aan de molen moet zetten die goed samen kunnen pak ik er weleens twee tegelijk
Fokmerries nam ik weleens met zijn drieen mee naar het land. Kon er namelijk niet 1 alleen laten staan en anders moest ik drie keer lopen als ik alleen was Clown

Babbelkous

Berichten: 2620
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Prov. Antwerpen (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 12:14

Andere:


Ik zal nooit twee voor mij onbekende paarden samen nemen. Zenga en Quandas neem ik wel vaker samen, maar die twee kennen elkaar super goed, staan altij samen op de wei, staan naast elkaar op stal, en gaan vaak samen rijden. ook durf ik op zenga te stappen (gewoon tegeils maken van mijn leidtouw) en dan erop (zonder zadel ofzo) en dan quandas meenemen Schijnheilig , maar dat doe ik alleen als er iemand bij is of toch in de buurt is. Knipoog Je weet natuurlij nooit Verward

Verder in Frankrijk, durf ik weleens 7 pony's tegelijk naar hun weitje te doen, het zijn gehoorzame pony's die weleens lekker koppig willen doen, maar dat alleen bij vreemden, ze kennen mij en ze respecteren me. Ze zijn heel trouw Lovers Echt schattig. Maar die leven al jaren samen, en ik weet dat ze niet gaan schoppen of bijten.

Daar durf ik ook maximum 4 Camargues naar de wei te doen. Maar meestal doe ik die per twee. Dat vind ik al genoeg. Met 4 is mss 2 keer voorgekomen. Maar hier ook hetzeflde geval, die kennen elkaar al zo lang, maar dan nog kunnen ze elkaar schoppen of bijten, je weet natuurlijk nooit.

Knipoog

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 12:48

Op de rijstal waar ik voorheen werkte had ik er regelmatig vijf ofzo aan de hand. Of ik zat op eentje en had er een aantal aan de hand om me heen. Dit zou ik met mijn eigen paarden niet doen.

Met mijn eigen paarden loop ik wel met twee en ik heb al een paar keer et drie gelopen. Met drie is niet handig, omdat ik te breed ben op de straat en niet voor verkeer aan de kant kan gaan. Dat is dus een uitzondering Knipoog
Met twee gaat het prima, ook door de hekken. Ze moeten even leren dat ze náást elkaar moeten blijven, niet mogen eten en moeten wachten als ik dat zeg. Daarna gaat het wel makkelijk.

Sorro

Berichten: 1280
Geregistreerd: 19-04-04
Woonplaats: Schagerbrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 12:51

voorheen 3, 1 paard en 2 kleine ponies, nu is van de stalk naar de wei een klein stukje en zijn ze met elkaar allemaal opgegroeid dus geen probleem..

Nu heb ik 2 paarden en 1 pony en 1 pony die snel weer thuis komt dus dan zal het wel 2x lopen gaan worden want met 4 dat gaat me even te ver.