pony opvoeden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
siccootje
Berichten: 1205
Geregistreerd: 16-01-04
Woonplaats: noord-holland

pony opvoeden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-03-04 08:31

Hoi bokkurs!
Ik heb een pony van 3 jaar. En de veearts kwam een week geleden om hem te controleren enzo. En toen zei hij tegen mij dat ik strenger voor hem moest zijn. Ik moest hem goed opvoeden. Ik zou dat heel graag willen doen . Ik moet hem niet slaan of schoppen ofzo. Dat doe ik ook niet maar je moet streng rechtvaardig zijn. Hebben jullie tips hoe ik mijn pony goed kan opvoeden. Het is echt een schatje hoor en hij doed het allemaal heel goed wat ik hem vraag maar soms dan wil hij gewoon zijn zin, en dat mag dus niet. Wie heeft er tips voor mij?
Groetjes

Sicco, de liefste!


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 08:36

Je geeft zelf het antwoord al: streng maar rechtvaardig zijn. Rechtlijnig dus in je beleid naar je pony. Wat gisteren niet mocht, mag vandaag ook niet en morgen ook niet. Voorbeeldje? Hij hapt aan je kleren en dat is grappig. Maar morgen vind je het irritant of wordt hij wat opdringeriger, en krijgt hij een bats voor z'n hoofd. Da's niet consequent. Hij mag gewoon niet happen. Nooit.
Zelfde voor aan het halster lopen (Achter je!), voetjes geven, vaststaan, stilstaan met borstelen etc.

siccootje
Berichten: 1205
Geregistreerd: 16-01-04
Woonplaats: noord-holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-03-04 09:15

oke dankje.. !!! Haha!

Sicco, de liefste!

Ing__

Berichten: 11173
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 09:24

en als hij te veer gaat mag ie best wel een flinke schop of knal hebben hoor!
In de wei doen paarden dat ook, als een paard in de kudde te ver gaat krijgt ie een knal. En reken maar dat jij nooit zo hard kan slaan als een paard Lachen

En verder wat Sonja zegt idd conseqeunt zijn.

Ook een voorbeeldje wat ik heel vaak zie, HO is HO. Dus als je HO zegt moet hij bijvoorbeeld stil staan. maar als hij dan iets te hard loopt zeggen ze dan ook HO zonder dat ie stil hoeft te staan, dat zijn kleine dingen die wel bijdragen in een goede conseqeunte opvoeding!

Dag lieve mama...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-04 09:40

daarom hebben we voor het stilstaan het commando HALT en als hij te snel gaat Hoolaaaa..! Niet dat hij het doorheeft hoor..

Maar gewoon heel consequent zijn..en al doet hij maar iets heel kleins fout..straf hem! Want dat kleine dingetje kan uitgroieien tot een super groot probleem..

ichigotje
Berichten: 1
Geregistreerd: 27-07-10
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 10:20

Ik heb een hengstje van 4 jaar en hij is heeeel koppig en eigenwijs. hij wil altijd zijn zin hebben en hapt nogal vaak ( niemand raakt gewond hoor ) maar als ik hem daarvoor straf gaat hij door. Heeft iemand nog tips ???? :?

Nagano

Berichten: 3172
Geregistreerd: 07-11-09

Re: pony opvoeden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 11:27

lees ook even mee heb een haflinger van bijna 2,5 jaar en flink eigenwijs

MOCHT ER KWA TEKST OF SPELLING IN MIJN BERICHTJES IETS NIET GOED STAAT SORRY IK BEN WOORDBLIND
lieve nagano en dusty Dat ik van jullie hou is geen wonder maar dat jullie om me geven is heel bijzonder!!!

Nerol
Berichten: 96
Geregistreerd: 06-06-11
Woonplaats: Enschede

Re: pony opvoeden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 11:29

Altijd consequent zijn! Maar dan ook echt met alles. Nee is nee en dat dan ook volhouden. Vooral bij jonge paarden is dit heel belangrijk, omdat ze anders binnen de kortste keren een loopje met je nemen.
Als die echt iets doet wat niet mag, mag je best straffen door middel van een corrigerende tik. Dit doen ze onderling ook bij elkaar. Dat is gewoon overduidelijk je grens aangeven.

Luana
Berichten: 43
Geregistreerd: 12-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 15:25

Je moet erg consequent zijn, dus je zult je eigen patroon moeten doorbreken.
Je kunt het beste van tevoren afspraken met jezelf maken: wat laat ik toe en wat laat ik niet toe.

Mag ik vragen wat je pony bij de veearts verkeerd deed?

MarcR
Berichten: 1418
Geregistreerd: 10-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 15:35

Om een paard op te voeden is het nodig dat je je verdiept in hun leef- en denkwereld en van daaruit kan je dan jou paard opvoeden.

Paarden zijn kuddedieren en in elke kudde is er een rangorde met een leider en ondergeschikten op verschillende niveau's.
Voor hem vormen jij en hij een "kudde" en als je hem goed opvoed zal hij jou als de leider van jullie kudde zien en zichzelf als ondergeschikte en zich zo gedragen.

Verdiep je in de leef- en denkwereld van paarden en ga hem dan opvoeden, de volgende stappen kunnen je hierbij helpen.
1. Ga op zoek naar hoe het rangorde gedrag is binnen een kudde paarden, in boeken of op internet.
Als je het engels voldoende machtig bent ga dan eens kijken op http://www.thinklikeahorse.org, daar vindt je al wat info.
Let wel op want er staan een aantal filmpjes op "how to do" en "how NOT to do".
Dit gedrag hier volledig uitleggen is moeilijk omdat het redelijk complex is maar de basis is dat de leider beslist wat er gebeurt en de leider gaat steeds voor.
2. Maak een lijst met het gedrag van een ondergeschikte, dit is gedrag dat je bij hem moet aanmoedingen en moet jij vermijden = wit
3. En een lijst van het gedrag van een leider, dit gedrag moet jij gebruiken tegenover hem en moet je corrigeren als hij het doen tegenover jou = zwart,
een paard denkt in zwart - wit, hij kent geen grijs.
4. Elke seconde dat jullie bij je paard zijn en zolang dat je je paard hebt moet je dit wit - zwart in gedrachten houden.
Aanmoedigen en corrigeren gebeurt steeds op dezelfde wijze, bijvoorbeeld aanmoedigen met zacht gesproken langere woorden vb "goed gedaan",
corrigeren met krachtig, korte vb "neen".
5. Als iedereen die je paard in de hand neemt consequent dit toepast zal je paard, niet op enkele dagen, veranderen maar je zal geleidelijk een wijziging in zijn gedrag zien.

Bij dit opvoeden hoeft geen geweld gebruikt te worden, alleen consequent en juist reageren op zijn gedrag.
Als je hulp wil zou ik je aanraden om een western trainer of ruiter te zoeken, zij besteden in het algemene veel aandacht aan dit aspect en opvoeden heeft niets met rijstijl te maken.

samano
Berichten: 6
Geregistreerd: 29-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 20:41

ik heb een haflinger ruin van drie maanden, en die loopt in een grote kudde ( merries en ruinen van allerlei leeftijden ) Hij is de jongste samen met nog een andere haflinger. Ben daar erg blij mee. De oudere paarden doen het grootste deel van zijn opvoeding Echt ik kan het iedereen aanraden om jong paard bij oudere paarden in wei te zetten. Hij kan alleen nog niet zo goed stilstaan met poetsen maar dat komt vanzelf
Onze vorige pony ( ruin ) is door een meisje die het overigens goed bedoelde opgevoed en was behoorlijjk opdringerig en had dus geen respect voor ons. Mijn kinderen werden bang voor hem en is hij verkocht aan iemand die hem wel goed de baas kon. en die is nog steeds super blij met hem

Savannah_XxX
Berichten: 169
Geregistreerd: 02-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 21:08

Blingh schreef:
daarom hebben we voor het stilstaan het commando HALT en als hij te snel gaat Hoolaaaa..! Niet dat hij het doorheeft hoor..

Maar gewoon heel consequent zijn..en al doet hij maar iets heel kleins fout..straf hem! Want dat kleine dingetje kan uitgroieien tot een super groot probleem..


ja van dat kleine dingen kunnen uitgroeien tot een super groot probleem ben ik het met je eens, en dat door de vorige verzorger... Het is nu heel moeilijk om duidelijk te maken wat wel en niet mag, dus het is goed dat je je paard correct wilt opvoeden


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: 996981, Paardengek81 en 32 bezoekers