beginner, halfgevorderd,gevorderd,vergevorderd??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
gekke_koei

Berichten: 4425
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-04 10:46

Citaat:
Tartuffo Geplaatst: 18-05-04 11:58 Onderwerp:

--------------------------------------------------------------------------------

gekke_koei schreef:


in de officiele klasses ben ik nog b, maar als ikmee rij in die lessen ben ik wel vergevorderd.. ben altijd bezigmet meer nageeflijkheid, achterhand eronder.. goed ruggebruik.. verzamelingen, uitgestrekte draf, travers.. dat soort dingen
die doe je als manegeklant niet zo vaak.omdat de paarden dat gewoon niet goedkunnen(allemaal vandie oudjes)


Omdat Ig ziek was moest ik eens mee springen met een manegepaardje... ze was blij dat hij eens een keer weer echt gereden werd hij liet kanten van zichzelf zien waarvan ze niet meer wisten dat hij die had hahahaha.....
Normaal best moeilijk met springen en nu wist ie niet hoe lang hij zich moest maken en vooral... hoe hoog kan ik komen hahaha



ik hinte niet op manegeruiters in het algemeen Haha!
op de vorige manege waar ik reed, reed ik ook 2 paarden van 15 en 17 en die reden nog super.. braaf bij en beginner, maar konden wel wat voor een gevorderde ruiter..

maar de paarden op de manege waar ik nu nog sta.. die zijn allemaal oud.. en die kunnen echt niet veel.. daarom zei ik dat..
ik heb mijn oudje ook van die manege Haha! kon 1,5 jaar terug bijna nix en nu looptie als een trein.. maar ja.. als manegeklant 1 keer per week lukt je dat niet om dat uit een paard te rijden(niet de paarden die wij hebben iig Haha!

Monster

Berichten: 9515
Geregistreerd: 04-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-04 11:16

waar ik rij, kan je de beginners zo uit de lessen pikken, de halfgevorderden ook, en gevorderden zitten meestal in een andere les(speciale les)
De meeste pony`s kunnen wel leuk lopen ect.

Maar ik vroeg me af hoe dat bij jullie zat Knipoog

Exit13

Berichten: 7748
Geregistreerd: 29-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-04 13:26

Ik heb geen idee hoe het op mijn manege zit, maar ik rij op een manegepony in de pensionles, omdat dat niveau hoger was dan de manegelessen.

Ik zie hier af een toe het begrip 'moeilijke paarden' voorbij komen, maar dat is ook erg subjectief. Is een paard moeilijk als hij z'n achterhand er niet makkelijk onderplaatst en niet makkelijk nageeflijk loop, of is een paard moeilijk als ie van alles schrikt en snel afgeleid is of is een moeilijk paard een 'rotknol' die iedereen er zonder reden afmikt?

capopjekop

Berichten: 30656
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-04 13:42

uhm, ik rijd nu nog in de B en heb nu 8 winstpunten en wil binnekort dus naar de L1, ik vind mezelf geen beginner, dus ongeveer gevordert. mijn pony en ik moeten nog veel leren en ik ben ook pas met springwedstrijden begonnen enzo, maar ik kan haar wel goed aan enzo. dus gevordert denk ik.

ik heb nu ook ff de andere berichten gelezen en over het algemeen ben ik dus gevordert. mijn pony is nagefelijk en ik ben bezig met de achterhand eronder te krigen en het lukt me ook steeds beter om meer oprichting te krijgen. het wijken begint amber nu ook t eleren Haha!

bij ons op de manege had je eerst geginners en gevorderde. gelukkig ben ik daar weg, omdat ik nu zelf mijn ponys heb Haha!
Laatst bijgewerkt door capopjekop op 20-05-04 13:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Janneke_
Berichten: 3615
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-04 13:49

in onze lesgroep rijden mensen die 10 jaar rijden, maar ook die 25 jaar rijden..
iedereen is individueel bezig met zijn paard, achterhand eronder, stelling en buiging, pasjes wijken, uitstrekken en verzamelen, keertwendingen ed.
ik denk dat onze lesgroep wel onder gevorderd/vergevorderd past.. er is echter niemand die wedstrijden rijd ofzo

Mikie
Berichten: 19
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: De heurne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-04 12:11

Tanya schreef:
Op een manege:

Beginner -> dan rijd je nog niet zo lang, je moet alles nog een beetje door krijgen

half gevorderd -> je hebt het al meer door, maar moet nog net even wat beter leren rijden om door te gaan

gevorderd -> nu krijg je al de moeilijkere paardjes, en er wordt verwacht dat je goed kan rijden

vergevorderd -> als je hierin zit krijg je zeer streng les, je rijd op moeilijke paarden en je moet erg goed kunnen rijden. dit is vaak vanaf ongeveer 15 jaar bij ons op de manege




zow dus ik was in het begin al geen beginner dat lijkt me sterk want ik zat toen al op een moeilijk paard dat gewoon meer achteruit liep dan vooruit!!

Deliverance

Berichten: 30
Geregistreerd: 29-07-04
Woonplaats: Leuven-Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-04 13:18

Bij mij in de manege rij ik in de meest gevorderde groep, maar die groep is alles behalve gevorderd vind ik. Er komen steeds van die kleine kindjes bij in de les die normaal op een ander niveau rijden en die verstoren de les dan. Ook hebben we sinds korte tijd een lesgeefster die slechter rijdt als wij Frusty Dusss wij hebben nix te doen in de les. Vroeger deden wij vanalles, schouderbinnenwaarts, wijken, verzamelen, uitstrekken, gewoon wat een gevorderde groep moet doen en nu voel ik mij net terug een beginnertje dat gewoon figuurtjes rijdt.. En mijn manege is dan zogezegd de beste manege van Vlaanderen (laureaat gouden zweep 2003), mja niet dus..

DunaCO

Berichten: 92
Geregistreerd: 04-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 17:30

er is ook nog minst gevorderd maar wat is beter minst of half gevorderd

pmarena

Berichten: 48112
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: beginner, halfgevorderd,gevorderd,vergevorderd??

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 16:12

Vroeger op de manege was je als beginner echt nog op het niveau van in een treintje achter elkaar aan rijden en bezig met leren lichtrijden en dat de galop op het eind van de les altijd wel spannend was , niet iedereen durfde dat dan nog :P

De half-gevorderden les was dan weer dat de ruiters alle gangen in principe beheersten en wat meer aandacht gingen besteden aan het leren rijden van de figuren.

Bij de gevorderden ging dat dan weer een stapje verder , beter op de letters rijden , beter door de hoeken rijden , ook wat meer werken met verruimen en verzamelen (of de manege-versie daar van :P ) en voltes openen en sluiten enzo , en wat meer werken met wat "moeilijkere" figuren zoals slangenvoltes en rechts / links omkeert.

Vergevorderd ging dan weer een stapje verder : nog iets meer de puntjes op de i , en dan het hoogste dat je kon bereiken : je bezig houden met de manege-versie van wijken , achterwaarts , nageeflijk rijden enzo.
En inderdaad ook steeds meer de moeilijkere paarden , de zenuwpezen / ettertjes.

Maarja die krijg je al snel op een manege waar de ponies nooit de wei in gaan en vrijwel alleen voor de lessen hun stal uit komen of de hele dag door lastig gevallen worden door penny-meisjes die door de stallen heen stormen en willen poetsen enzo.

Diaz

Berichten: 7892
Geregistreerd: 29-12-07
Woonplaats: Gouda | Diaz staat in Stolwijk

Re: beginner, halfgevorderd,gevorderd,vergevorderd??

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 16:16

Wij hadden vroeger een vrij vast groepje in de half-gevorderde les. Hiermee zijn we met z'n allen doorgeklommen naar de 'gevorderden'.. dat was erg leuk, we groeiden samen in kunnen. Zo reden wij ook allerlei figuren, ook in draf, en voltes e.d. in galop.
Ook dingen als aan de teugel, zonder zadel, springen, carrousel, dameszit e.d. werden gedaan.
Heel leuk en leerzaam!

chieppie

Berichten: 80
Geregistreerd: 23-07-11

Re: beginner, halfgevorderd,gevorderd,vergevorderd??

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 08:22

Hier bij ons staat de pony's ook gewoon op het land.
en tuurlijk haal je de beginners eruit
maar is ook wel weer leuk om te zien
en elke week zie je ze vooruit gaan

juliomariner
Berichten: 1603
Geregistreerd: 30-08-05
Woonplaats: Germanie

Re: beginner, halfgevorderd,gevorderd,vergevorderd??

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 12:28

Dit topic is 7 jaar oud!!!!

AlexandraM
Berichten: 4677
Geregistreerd: 08-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 12:34

het ligt vind ik heel erg aan de manege....
Bij een van de manege's vroeger was beginner alleen in bak rijden en de beginnende dingen onder de knie krijgen.
dan had je een klasje hoger, Hier kreeg je wat meer brijheid, werden behendigheidsspelletjes gedaan, een sprongetje en je mocht buiten rijden (het bos in)

Veel erna was er niet, dan kwam je toch meer bij de prive lessen en daar heb ik nooit t geld voor gehad.

IndianRose_

Berichten: 604
Geregistreerd: 25-07-11
Woonplaats: Zedelgem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 12:27

pmarena schreef:
Vroeger op de manege was je als beginner echt nog op het niveau van in een treintje achter elkaar aan rijden en bezig met leren lichtrijden en dat de galop op het eind van de les altijd wel spannend was , niet iedereen durfde dat dan nog :P

De half-gevorderden les was dan weer dat de ruiters alle gangen in principe beheersten en wat meer aandacht gingen besteden aan het leren rijden van de figuren.

Bij de gevorderden ging dat dan weer een stapje verder , beter op de letters rijden , beter door de hoeken rijden , ook wat meer werken met verruimen en verzamelen (of de manege-versie daar van :P ) en voltes openen en sluiten enzo , en wat meer werken met wat "moeilijkere" figuren zoals slangenvoltes en rechts / links omkeert.

Vergevorderd ging dan weer een stapje verder : nog iets meer de puntjes op de i , en dan het hoogste dat je kon bereiken : je bezig houden met de manege-versie van wijken , achterwaarts , nageeflijk rijden enzo.
En inderdaad ook steeds meer de moeilijkere paarden , de zenuwpezen / ettertjes.

Maarja die krijg je al snel op een manege waar de ponies nooit de wei in gaan en vrijwel alleen voor de lessen hun stal uit komen of de hele dag door lastig gevallen worden door penny-meisjes die door de stallen heen stormen en willen poetsen enzo.

Bij ons hoort je beschrijving van halfgevorderden bij 'overgang', daarna heb je halfgevorderd 1 voor nog een tussenslag (springen ongeveer tot 70 cm), halfgevorderd 2 (de beschrijving van gevorderden bij jou, en ongeveer tot 1m10 springen), en daarna heb je pas gevorderden, die volgens jouw beschrijving bij vergevorderden past :D

pmarena

Berichten: 48112
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: beginner, halfgevorderd,gevorderd,vergevorderd??

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 15:37

Tja , het niveau lag gewoon niet zo hoog dus dan was je al snel vergevorderd :P

Bij een manege waar er maar 2-3 ruiters in de L starten en de rest allemaal lager , noem je die L-prutsers het meest gevorderd. Is het echter een stal waar het niveau wat hoger ligt , dat er gewoon bvb. serieuze M2-ruiters waren , dan was je als "vergevorderde" op onze manege niks meer waard tegenover hun vergevorderde :P

OdiEtAmo
Berichten: 5560
Geregistreerd: 28-09-04

Re: beginner, halfgevorderd,gevorderd,vergevorderd??

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 15:54

Ik heb op een manege gereden waar je als groep zijnde steeds meer ontwikkelde.
Bij ons begon je of met een proefles om je niveau te bepalen, of met een longeles.
Na de proefles werd je direct in een les geplaatst.
Na de longelessen kwam je in de beginnerslessen, maar zodra je door mocht stromen naar een 'hogere' groep bleef je heel vaak ook in die groep omdat je samen verder leerde.
Na 'beginners' was het dus vaak niet helemaal duidelijk hoever gevorderd je eigenlijk was, want je stroomde steeds verder door. :+

Er werd vaak alleen gewisseld in een groep wanneer je op een bepaalde dag niet meer kon (door andere sport of school oid).

Ik denk dat het hoogste niveau onder de manegeruiters ongeveer L2/M1 was, en met springen rond de 1 meter.

Savannah_XxX
Berichten: 169
Geregistreerd: 02-06-11

Re: beginner, halfgevorderd,gevorderd,vergevorderd??

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 22:02

ik denk dat beginneling is : echt alles leren aan de longe, alle gangen
halfgevorderd is dan alle gangen gewoon in de bak in een groepslesje
gevorderd is zoiets als alle gangen zelfstandig op moeilijkere paarden
en vergevorderd is dan wijken enzo op lastige,nieuwe paardjes, soms al eens nieuwe paardjes uittesten enzo...