Niet te houden onderweg naar de wei!!!?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Laulitz

Berichten: 8753
Geregistreerd: 02-04-04
Woonplaats: België

Niet te houden onderweg naar de wei!!!?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-05-04 17:19

Mijn paard wordt dus heel erg snel als we op weg zijn naar de wei. We moeten haar van te voren los laten en het hek al open doen want ze racet er gewoon in. Dat is hoogst irritant. We draaien heel veel rondjes onderweg maar de blijft hard gaan.
Wie heeft er een tip dat ze wat rustiger en langzamer naar de wei gaat?
Ik zat er zelf aan te denken heel veel heen en weer lopen(dus naar de wei en weer terug). Maar dat is zo onhandig omdat we over het fietspad moeten en anders staat er al een paard in waar ze niet mee kan op schieten...

Iemand tips?

RIP Evita 02/04/1995 - 02/05/2017
Volg Apa de Border Collie zijn avonturen!


Charaz

Berichten: 24260
Geregistreerd: 12-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-04 17:35

een hengstenketting eraan, als ze eraan trekken doen ze zichzelf pijn

Mr. Rock N Roll 27-05-2010 / 05-06-2010, I wish I knew you, I wish I knew you before

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-04 17:37

touwtje/ ketting onder de kin of evt door de mond
of een hoofdstelletje even aan doen .
niet toestaan dat ze voor je uit gaat lopen iig!

Ineke2

Berichten: 33035
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-04 17:51

Zit je er nou op, of loop je ernaast? Dat word niet helemaal duidelijk...
Als je ernaast loopt dan kun je een hengstenketting omdoen, zorg ervoor dat als ie braaf is er geen druk opstaat dus dan een boogje in je touw/ketting, anders kun je namelijk niks doen als hij wel vervelend is. Er staat dan immers al spanning op het touw.

Verder veel oefenen met halthouden, eventueel met zweepje erbij zodat je een tik op de borst kunt geven. Jezelf heel groot maken naast je paard helpt ook al iets...zorg in elk geval dat de schouder van het paard achter jouw blijft.

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

Exit13

Berichten: 7748
Geregistreerd: 29-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-04 18:29

Als je het paard in de wei zet, met twee mensen vasthouden (een halstertouw aan iedere kant). Zorgen dat het paard absoluut niet weg kan rennen. Als ie dan eenmaal in de wei stilstaat een worteltje geven, rustig de touwen losmaken, evt nog een worteltje en dan rustig weglopen. Dit wel consequent volhouden. Je paard mag NIET weg voordat jij dat toestaat.

Alles hat ein Ende nur die Wurst hat zwei!

Yessy

Berichten: 23013
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-04 18:31

als simpele oplossing kan je proberen het halstertouw over de neus heen te slaan, wel zo dat het paard nog kan ademen, dus niet over de neusgaten maar gewoon vlak onder de neusriem vh halster, als dat niet werkt verdere maatregelen, maar vaak zijn de daardoor al zo overdonderd (hee wegrennen lukt niet goed!) dat het wel werkt Lachen

Laulitz

Berichten: 8753
Geregistreerd: 02-04-04
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-05-04 18:33

Ineke2 schreef:
Zit je er nou op, of loop je ernaast? Dat word niet helemaal duidelijk... eventueel met zweepje erbij zodat je een tik op de borst kunt geven.


ik loop er dus naast.....

en ik denk dat als ik het zweepje erbij neem dat we nog harder naar de wei gaan want ze is als de dood voor de zweep....

RIP Evita 02/04/1995 - 02/05/2017
Volg Apa de Border Collie zijn avonturen!

marina

Berichten: 5151
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-04 18:40

iets aan de dominatie verhouding gaan doen

Laulitz

Berichten: 8753
Geregistreerd: 02-04-04
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-05-04 19:29

marina schreef:
iets aan de dominatie verhouding gaan doen


ehmm, ik ben blond, dus ik begrijp dit niet helemaal Bloos

RIP Evita 02/04/1995 - 02/05/2017
Volg Apa de Border Collie zijn avonturen!

marina

Berichten: 5151
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-04 19:36

Je paard walst gewoon over je heen, je kan dit oplossen met een hengstenketting oid of je kan het probleem bij de oorsprong aanpakken.
Kijk maar eens op UZ
Ik zoek wel even een topic op wat er over gaat one moment please Knipoog

marina

Berichten: 5151
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-04 19:41


YvonneS
Berichten: 3303
Geregistreerd: 28-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-04 20:32

Klopt, je paard mag je gewoon niet omwalsen. Hij moet wachten tot ie weg mag en niet al gaan als hij dat wil. Dit is het begin van alles en ook in het rijden kan ie je uiteindelijk de baas worden.

danifur

Berichten: 2204
Geregistreerd: 25-06-03
Woonplaats: oostzaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-04 21:55

misschien is het nu ook weer de frissigheid dat ze weer de wei op mogen!
alle paardjes zijn vrolijk en de 1 word misschien wat drukker als de ander bij het naar de wei brengen,(zo zijn er bij ons ook wel een paar) maar ik kan me voorstellen dat het wel irritant is..
maar doet hij/zij dit altijd of alleen een beetje in het begin als ze net weer de wei op gaan??

Paardrijden is geen krachtsport, maar gevoel
San Z1+9 Fury M2+6 Haha!
Hoe meer je de mensen leert kennen, hoe meer je de dieren gaat waarderen!!

moowsy

Berichten: 7476
Geregistreerd: 23-12-03
Woonplaats: Vleuten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-04 22:03

Touw over de neus is een goede optie, maar werkt niet altijd. Dan kun je een hengstenketting aan het halster doen oid. Maar je moet hem eigenlijk niet voor het hek al los laten, want dan heeftie gewonnen. Ga gewoon een paar keer met iemand anders, en houdt hem samen goed vast, laat hem dan eerst omdraaien binnen het hek, en dan even belonen met eventueel een wortel ofzo... En dan pas losmaken. Lachen Anders is, zoals er al gezegd wordt, je paard gewoon de baas over je...

how sweet can it be to be loved by you

Anne_GTI

Berichten: 18195
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-04 23:22

Niet naast je paard gaan lopen maar er schuin voor. Iedere keer als ie je wil inhalen een knal voor de harses verkopen. Desnoods touw/ketting door de mond. Eerst omdraaien in de wei met het hoofd richting hek en dan pas rustig losmaken.

Jij moet het paard naar het land brengen en niet andersom....

Mar_Nimbus

Berichten: 4777
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: zwijndrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 09:35

mijn paard is dus ook zo'n vrolijk geval, dribbelt naast je en om je heen, gaat bokken en vaak steigert hij zelfs aan de hand.
ik heb geleerd om dit te corrigeren met een ketting en om steeds 5 meter te lopen en dan weer stil te staan, dan geef ik alleen het commando WACHTEN, meer niet
dat woord moet hij gaan leren, wachten is wachten.
niet vast het hek van de wei open doen want dan nodig je hem gelijk uit, hij ziet ook wel als het hek dicht is dat hij er niet doorheen kan.
als hij het woord wachten begrijpt, draai je hem om het hek heen in de wei zodat hij weer met zijn neus naar de uitgang staat, maar achter het hek.
weer zeggen wachten.

het heeft bij mij ook een aardig tijdje geduurt maar het heeft wel gewerkt.

en ik ben blij toe want een paard van 1.75 hou je toch niet zomaar in bedwang

dit is inderdaad een stukje opvoeding en dominantie

ORUN instructrice
KNHS jury B/L
FNRS jury F1 t/m F20, vaardigheid - zitcompetitie en A (aangepaste) proeven

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 10:15

Hengstenketting over de neus en een bananahose mee zodra ze ook maar een stap voor je uit wil gaan lopen direct terug op haar plaats zetten.
Dit soort gedrag moet je nooit tolereren, nu heeft ze het zich al aangeleerd en heeft ze totaal geen respect voor je.
Niets is zo gevaarlijk als een onopgevoed paard.

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 10:38

Ilindra schreef:
Hengstenketting over de neus en een bananahose mee zodra ze ook maar een stap voor je uit wil gaan lopen direct terug op haar plaats zetten.
Dit soort gedrag moet je nooit tolereren, nu heeft ze het zich al aangeleerd en heeft ze totaal geen respect voor je.
Niets is zo gevaarlijk als een onopgevoed paard.



Haha! moest ik ook gelijk aan denken.

Ik had hetzelfde met mijn pony, maar dan ook met het ophalen.
De wortel uit je hand vreten en dan gewoon wegrennen als je haar vast had. Dan deed ik een hoofdstel met een lange lijn eraan en dan ala Martin Gaus. even de lijn slap laten hangen, ze rende een stukje weg en dan "corrigeren'

Dat hielp op zich goed, maar na een halfjaar probeerde ze het weer een keer. OP een gegeven moment was het volgend mij helemaal over.
Ik weet nog dat we haar later rustig in haar eentje die stal lieten opzoeken.

Ik ben een gelukkeling.

Loesje

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 10:50

Laat ze ook noooooit voor de wei los
Ik leer mijn paarden altijd en allemaal dat ze de wei moeten instappen, netjes omdraaien zodat ik het hek dicht kan doen en ik ze rustig kan losknippen. Pas als ik een paar stappen naar achter doe mogen ze wegstappen/rennen/bokken.
Het heeft echter ook een boel met de verstandshouding met je paard te maken, want ik laat mijn paarden ook wel eens alleen de route naar de wei afleggen en dat gaat vaak ook in een fikse draf of galop, toch zullen ze de dag erna wanneer ik ze gewoon aan de hand heb het nooit in hun koppies halen om op de loop te gaan.

sans6

Berichten: 7892
Geregistreerd: 12-05-04
Woonplaats: Winkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 11:06

Kun je in de wei rijden, of staan er andere paarden op? Anders kun je misschien eens naar de wei rijden (er op dus) en dan in de wei gaan rijden zoals je anders in de bak doet. Op die manier leert je paard dat hij daar niet alleen maar mag doen wat hij zelf wil, maar alleen als hij los is. Wanneer je klaar bent met rijden, kun je misschien in de wei een halster omdoen (Al klaar hebben liggen dus!!), en hem ddan aan het halster wat laten grazen. Daarna loslaten. Hoop dat je er wat aan hebt!

You're immortal until proven otherwise

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 11:07

Oh ja, en het helpt ook om even iets mee te nemen, worteltje oid.
Naar het weiland, netjes draaien, touwtje losmaken, en dan de wortel.
Daar blijft die van mij echt wel even op wachten..

Ik ben een gelukkeling.

Loesje

Astragirl

Berichten: 2717
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Westvlaanderen, Belgïe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 12:11

Idd proberen de oorzaak aan te pakken en veel halthou oefeningetjes te maken en omdraaien. In de wei nooit gewoon laten gaan, maar altijd hem omdraaien en loslaten wanneer jij dat wil.

Mijn maantje, mijn sterretje...
Just remember in the winter far beneath the bitter snows
Lies the seed that with the sun’s love, in the spring becomes the rose

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 12:26

Die halthoud oefeningetjes zou ik niet doen als je naar de wei gaat.
Dat weet ze toch en dan werkt dat waarschijnlijk averechts, hh en omdraaien. Wil niet zeggen dat dat niet zou moeten kunnen, maar ik denk dat je er in 1e instantie niet veel mee omschiet.
Hoe zou jij reageren als je weet dat je naar een leuke plek mag, maar je moeder laat je elke keer hh op de fiets en weer omdraaien naar huis? Haha!

Ik ben een gelukkeling.

Loesje

Astragirl

Berichten: 2717
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Westvlaanderen, Belgïe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 13:02

Je kan ook zo'n oefeningetjes doen in de piste met een stopwoordje ofzo bedoel ik. Je kan het maar proberen, dat ze meer respect voor je krijgt. En dan eens heel rustig naar de wei en omdraaien.

Mijn maantje, mijn sterretje...
Just remember in the winter far beneath the bitter snows
Lies the seed that with the sun’s love, in the spring becomes the rose

pokoloco

Berichten: 162
Geregistreerd: 10-02-04
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 15:50

Wat ook vaak goed helpt is een knoop aan het uiteinde van je halstertouw maken. Het halstertouw rond draaien (verticale cirkel maken) voor het paard zijn neus als hij iets te hard gaat of gaat dribbelen zodra hij door deze "cirkel" heen loopt sla je dus met de knoop tegen zijn neus/hoofd hierdoor probeert hij weer achter de cirkel te gaan lopen. Zodra het paard weer braaf is moet je ophouden met rondjes draaien dit is n.l. een dreigende houding voor een paard.

Doe eens maf met een haf!!!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: DotBot, frutsel05 en 29 bezoekers