Kun je goed rijden zonder les te krijgen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Kun je goed rijden zonder les te hebben?

Ja hoor, waarom niet?
14 (8%)
Ja, maar dan loop je misschien wel sneller tegen problemen aan
24 (13%)
Misschien, maar ik denk het niet
32 (18%)
Nee, hulp blijf je altijd nodig hebben!
102 (59%)

Totaal aantal stemmen: 172


sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 10:24

nee, ik heb geen les, ik vind het op dit moment ook niet nodig. Zolang ik elke dag vooruitgang blijf zien, gaat het wel lekker zo. Als er hele goede les in mijn buurt zou zijn, zou ik dat zeker wel doen, het gaat zeker allemaal wel een stuk sneller met les. Als je geen les hebt, moet je natuurlijk wel telkens jezelf blijven controleren, en als er iets fout gaat niet je paard de schuld geven.
Ik ben wel van plan om een paar lessen centered riding te nemen, dat ligt wel in mijn lijn. Ik rijd zelf liever op logica, dan dat ik dingen aanneem die voor mij helemaal niet duidelijk zijn.
Qua zit probeer ik bijvoorbeeld alleen op ontspanning te rijden, als dat goed is, zit je vanzelf beter. Ik heb dit bijv. liever dan dat ik les heb van iemand die alleen maar roept dat je je hakken laag moet houden. Dat kan je dan proberen, maar dan dringt de betekenis meestal niet door en duurt het jaren voordat je dit geleert hebt, en dan nog zie je veel mensen geforceerd hun hakken laag houden. Ik denk dat je veel meer van je eigen gevoel kan leren dan je denkt, als je maar niet gaat lopen rukken en plukken, dan gaat het meestal fout.

AnneOmie

Berichten: 6893
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 10:28

Ik heb 1x in de week priveles en ben van mening dat je altijd les nodig hebt.. zelfs de besten hebben nog les. Als je vanaf de grond meekijkt zie je toch altijd heel andere dingen. Je loopt vak ook tegen dingen aan die je zelf niet kunt oplossen.

Ik had bijvoorbeeld tijdens het trainen een probleempje en vertelde het aan mijn instructeur in de les en die keek en zei.. doe eens zus en zo.. en voila.. probleem opgelost Schijnheilig het lag dus aan mij en niet aan Omar...

xxappiexx

Berichten: 5505
Geregistreerd: 19-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 10:50

Om goed te kunnen rijden heb je toch iemand nodig die ziet wat je fout doet en je verbetert. Als je nooit les hebt gehad weet je ook niet hoe een bepaalde oefening moet "voelen"dus kun je ook niet weten wat je fout doet, tijdens eenles kom je te weten of je het goed doet en hoe het dan "voelt".

Miss_Petit
Berichten: 5447
Geregistreerd: 20-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 10:54

pearl_tje schreef:
Idd GK je kunt beter slecht les krijgen dan geen les, bij geen les blijf je niet hangen maar je gaat duidelijk achteruit, alleen merk je het niet


Hmm ik les niet, en aan de foto's in mijn profiel, vind ik niet dat ik erg hard achteruit ga. ik rijd al 3 jaar geen les meer.

Ik heb geen les, aangezien er bij ons op stal niemand is die hetzelfde denkt. Of het zelfde doel voor ogen heeft.

Zodra ik iemand vind waarmee het klikt wil ik wel weer gaan lessen...

1 persoon en die helpt mij met springen, eens in de 3 weken.

pearl_tje
Berichten: 3759
Geregistreerd: 29-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 10:56

petit jij kunt mij niet vertellen dat iemand jou af en toe niet helpt

Dimple

Berichten: 7439
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: @home in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 11:30

Je hebt echt geen les nodig .............wanneer je een geweldiiiiiiiiiiiig natuurtalent bent, veel inzicht in jezelf en je paard hebt. Niet te vergeten veel zelfkennis. Dus ook eerlijk kunnen toegeven dat de fout toch echt bij de ruiter ligt en niet bij het paard. Als je heeeeeeeeel erg overtuigd bent van je eigen kunnen en alleen JIJ weet wat goed voor je paard is Schijnheilig

Nee, ik denk dat iedereen wel een helpende hand nodig heeft. De een wellicht wat meer dan de ander. Maar het is altijd goed om een onafhankelijk iemand naar de combi te laten kijken!

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 11:37

Het is vooral de feedback die je nodig hebt. Je kunt namelijk niet altijd voelen of je bv scheef zit. Zelf denk je namelijk dat je recht zit, maar als iemand achter je staat zit je dan toch scheef, ook al voel je dat je recht zit. (voorbeeld)

Boomerang
Berichten: 1506
Geregistreerd: 03-06-03
Woonplaats: Onbekend

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 11:39

Ik heb 1 x per week priveles omdat ik het leuk vind maar vooral omdat ik het ook nodig heb.
Tijdens het buitenrijden kom ik ook dingen tegen uit mn dressuurles dus je hebt het zeker nodig mbt veilig paardrijden.

Overigens op de pensionstal waar ik heb gestaan had bijna niemand les, je kon ook aan de sfeer proeven dat er geen uitdaging meer was, iedereen hobbelde keurig een uurtje zijn rondje en dat was het dan ook.

Natuurtalenten heb je altijd, helaas zijn er maar weinig van en ben ik het zelf niet Haha! maar ach, daar kun je je niet blind op staren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 11:53

Marliesje schreef:
Het is vooral de feedback die je nodig hebt. Je kunt namelijk niet altijd voelen of je bv scheef zit. Zelf denk je namelijk dat je recht zit, maar als iemand achter je staat zit je dan toch scheef, ook al voel je dat je recht zit. (voorbeeld)

Goed punt! Maar dan wil ik wel graag even kwijt dat het overgrote deel van de dames en heren instructeurs hier géén aandacht aan besteedt. Zo heb ik een tijdje gereden in een baan zonder spiegels en toen ik op een gegeven moment op een wedstrijd weer een spiegel voor mijn neus kreeg en zag dat ik dus niet recht zat, heb ik me omgedraaid en even aan mijn instructrice gevraagd of ik soms altijd zo zat. Ik was echt loeikwaad op dat moment. Ik heb toen gevraagd of ze er op wilde letten omdat zij mijn enige feedback was op dat moment. Ze heeft er nooit meer wat van gezegd.
En zo gaat het bij heel veel ruiters, ik zie ongeveer 80% scheef zitten, of in stoelzit of zoiets. Er wordt echt te weinig aandacht aan besteed.

teriema

Berichten: 2119
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: net buiten Den Haag in het Westland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 12:27

Zonder les verdwijnt ook mijn motivatie, les is voor mij dus noodzakelijk.

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 16:24

Nee, les is noodzakelijk.....
De redenen zijn hier al uitvoerig genoemd, dus dat ga ik niet nog eens herhalen.

Wel wil ik nog even toevoegen, dat ik hoe noodzakelijk het is af vind hangen van de ervaring die de bewuste persoon en zijn/haar paard (al dan niet afzonderlijk van elkaar) hebben.

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 18:08

Ik heb op dit moment geen les, ik merk dat het technisch nog redelijk goed gaat, maar mijn houding gaat heel hard achteruit... Jammer genoeg heb ik op moment ook geen geld om les te nemen, dus dat is erg jamemr... Ik lees bewust heel erg veel en ga ook naar de les van de eigenaresse van mn verzorgpaard kijken, om te zorgen dat ik gewoon weet wat er met hem moet gebeuren en ik laat veel foto's maken van het rijden zodat ik nog iets op mn eigen houding kan letten... Maar zodra ik geld heb ga ik echt wel lessen met mn verzorgpaard (mag namelijk wel van de eigenaresse), is voor ons allebei beter

ingvdh

Berichten: 6373
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 18:13

Er zullen ongetwijfeld natuurtalenten zijn die het zonder les kunnen doen, maar ik denk dat het gros hiertoe niet behoort en les nodig heeft.

Ik moet zeggen dat ik het heerlijk vind om te lessen, ik kom in de loop van de week bepaalde dingen tegen waarmee ik niet meer verder kom en die kunnen we dan in de les behandelen.
Alhoewel, toen mijn juf met zwangerschapsverlof was heb ik drie maanden zonder les gezeten en in die tijd heb ik ook geleerd dingen zelf op de lossen (en ik reed nog een winstpunt ook, in een tijd dat ik er hard aan moest rijden om er een te krijgen). Maar er sluipen toch ongemerkt dingetjes in die je zelf niet ziet of doorhebt en met les feilloos boven komen drijven.

Daarbij moet ik ook zeggen dat ik veel motivatie uit lessen haal en eens andere dingen probeer waar ik zelf nooit opgekomen zou zijn.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 18:15

Ik denk Jacksel (en dat hoeft bij jou niet persee te zijn hoor) dat je DENKT dat het technisch nog redelijk goed gaat, als je geen les neemt, vaak kom je er pas achter als je weer gaat lessen dat je eigenlijk zo scheef als een hoepel zit, dat je handen veel te hoog zijn enz, enz Haha! Haha! , bijna iedereen die geen les heeft DENKT dat het wel goed gaat zo Haha! Haha! Haha! maar de werkelijkheid blijkt altijd anders

Nerwen

Berichten: 16039
Geregistreerd: 02-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 18:21

xKatleentjex schreef:
ik ga ook voor nee.
Ik merk het bij mezelf. Zolang ik elke week les heb, wijst mijn instructrice mij op al mijn kleine foutjes die ik zelf niet doorheb en gaat het super. Maar als ik door omstandigheden eens een maand geen les heb gehad, zie en vergeet ik de foutjes ook en kleine foutjes worden op het einde grote foutjes. Krijg ik dan weer les, dan vallen de foutjes er ook automatisch weer uit. Ik weet niet als er iemand is die perfect blijft rijden zonder les, maar ik heb zelfs met les nog een hoop te leren Lachen .

Helemaal mee eens. Heb ik ook. Een paar weken geen les gehad en dan sluipen er foutjes in, met instructie 1 keer in de week gaat het perfect, maar een paar weken niet, en het is mis.
Dus ik ben het wel degelijk nodig

janna

Berichten: 4537
Geregistreerd: 08-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 18:50

Vreemde stelling voor een Poll???
IN elk geval. Ik heb met mijn pony een tijdje les gehad, daarna een tijd niet, omdat ik het niet helemaal kon vinden met de instructeur (lees, ik reed voor joker mee, en kreeg geen/nauwelijks aanwijzingen), later bij de paarden was het hetzelfde verhaal, en eigenlijk heb ik dus al een jaar of 8 geen les meer. Ik heb in die tijd 10 x bij Gert vd Hoorn gelest, en nog een keer of 5 bij Alex v Silfhout, maar doordat ik geen vervoer had, ben ik daar niet lang mee doorgegaan.
In die tijd heb ik 3 paarden van niets naar de Z2 gereden, eentje mocht ik ZZL starten.
Het kan dus best zonder les. Misschien was het met alleen wel sneller gegaan. dat weet ik niet.

Ecudes

Berichten: 5228
Geregistreerd: 17-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 18:55

Ik denk ook dat les gewoon nodig is.

Iedereen kan foutjes maken en er moet toch IEMAND zijn die tegen je zegt hoe je het beter kan doen om vooruit te gaan.

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 19:12

gijsenkim schreef:
Ik denk Jacksel (en dat hoeft bij jou niet persee te zijn hoor) dat je DENKT dat het technisch nog redelijk goed gaat, als je geen les neemt, vaak kom je er pas achter als je weer gaat lessen dat je eigenlijk zo scheef als een hoepel zit, dat je handen veel te hoog zijn enz, enz Haha! Haha! , bijna iedereen die geen les heeft DENKT dat het wel goed gaat zo Haha! Haha! Haha! maar de werkelijkheid blijkt altijd anders


Ik laat heel bewust regelmatig foto's maken en krijg wel af en toe was aanwijzingen bij vrienden waar ik langs ga. Verder (sja kan je dat van jezelf zeggen Verward ) leer ik redelijk makkelijk en kan ik vaak theorie in praktijk omzetten. Ik let zelf bewust op mn gewicht verdelen (iets op binnenkant zitten) handhouding en aanleuning.
Maar ik zeg ook, zodra ik de mogelijkheden heb wil ik beslist weer gaan lessen! Weet dondersgoed dat ik dat heel hard nodig heb, vooral omdat ik op een paard rijd die zelf ook niet heel veel kan. Ik kan redelijk wat voelen onder me, maar nog lang niet genoeg en een oog op de grond zou zeker heel prettig zijn... Maarja, geld is toch noodzakelijk kwaad voor lessen en tot die tijd kan ik niet meer dan mn best doen om mezelf zo goed mogelijk te houden Knipoog

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 19:14

Was ook absoluut niet persoonlijk bedoeld Haha! Haha! Haha!

Whizper08

Berichten: 485
Geregistreerd: 18-02-03
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 20:39

Heb vroeger van iemand les gehad en die had een hele ander gedachtegang als mij. Het paardje ging er niet beter op lopen en toen ik stopte ging het stukken beter. Zoek gewoon iemand die weet wat je wilt. maar af en toe een lesje kan zeker geen kwaad.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 20:41

O joh dat gebeurt ook vaak, ik heb ook wel eens les gehad en het enige wat ik eraan over gehouden heb is een stakend paard Haha! Haha! gelukkig heb ik het dan nog redelijk snel in de gaten en ben ik binnen 2 maanden geswiched maar das niet leuk

Margreet

Berichten: 18326
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 22:14

Vanavond maar weer eens het bewijs geleverd...
Door blessureleed ongeveer 3 maanden geen les gehad, wel gereden. Net voor het eerst weer les gehad, ben ik even uitgeknepen Haha! Was nu gelukkig makkelijk te corrigeren, maar de periode zonder les had niet veel langer moeten duren, de oude fouten begonnen duidelijk weer de kop op te steken.

MinX

Berichten: 258
Geregistreerd: 13-04-04
Woonplaats: hoeksche waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 22:54

Ik denk niet dat je les nodig hebt, als je zelf je eigen fouten durft te erkennen, maar ook durft te maken. Zolang je kritisch tegenover jezelf bent, kan je gewoon zonder les. Als je elke keer als je pony iets doet wat jij niet bedoelde denkt "stomme trut, dat had ik anders aan mn pony moeten vragen, sorry paard" kom je een heel eind. Verder moet je wel logisch kunnen denken, en het gevoel ook hebben. Mensen die gewoon het gevoel niet helemaal hebben, zullen volgens mij nooit zonder les kunnen. Maar dat is mijn mening hoor!!

Margreet

Berichten: 18326
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 23:59

Ik durf m'n fouten best te erkennen, maar je moet het ook maar net allemaal weten he... Gevoel kun je ook alleen krijgen door te voelen wat goed is en wat niet en dat moet dan wel iemand je vertellen, geheel zelfstandig kom je daar toch lastig achter.

duivelintje
Berichten: 510
Geregistreerd: 13-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 00:45

ligt denk ik ook aan je doel bij het rijden. sinds 3 weken hebben we een ouder paard (nou jong paard nog, maar tot nu toe was mijn oudste 3,5). om mijn vertrouwen weer in het rijden te krijgen ben ik er wel opgestapt, maar ik merk dat ik tegen een hoop zaken oploop wat rijden betreft.
ik denk dus dat het zeker handig is als er iemand is die je even op wat zaken wijst, waar je zelf neit bij stil zou staan.
zelf zou ik ook graag hulp willen hebben erbij.