Kun je goed rijden zonder les te krijgen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Kun je goed rijden zonder les te hebben?

Ja hoor, waarom niet?
14 (8%)
Ja, maar dan loop je misschien wel sneller tegen problemen aan
24 (13%)
Misschien, maar ik denk het niet
32 (18%)
Nee, hulp blijf je altijd nodig hebben!
102 (59%)

Totaal aantal stemmen: 172


Billy

Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 14:35

Ik denk dat je "goed rijden" moet definieren
Wil je wedstrijden rijden en hogerop komen in de sport, zul je niet zonder les kunnen. Wil je lekker recreatief rijden, kun je waarschijnlijk best zonder les.
Ik ga dus voor de optie: Hangt af van je doelstelling Haha!

Scum

Berichten: 33099
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 14:36

Ik heb ingevuld dat het niet nodig is. Moet dat natuurlijk wel ff toelichten; Op de vereniging gaf op een gegeven moment iemand les waar ik helemaal maf van werd. Ik moest allemaal dingen met mijn paard doen waar ik helemaal niet achter stond en hij ging er alleen maar slechter van lopen. Omdat ik dat niet wilde ben ik niet meer naar die les gegaan. Mijn paard liep beter als ik alleen oefende.

Maar op zich ben ik wel van mening dat je met goede (prive) lessen verder kunt komen.

XSantyX

Berichten: 387
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Bij Santos en Waldjo in de stal!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 14:57

Ik rijd best wel goed zonder les maar ikr ijd niet zo goed als de mensen met les Knipoog .

patos

Berichten: 4502
Geregistreerd: 23-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 15:07

Scum schreef:
Ik heb ingevuld dat het niet nodig is. Moet dat natuurlijk wel ff toelichten; Op de vereniging gaf op een gegeven moment iemand les waar ik helemaal maf van werd. Ik moest allemaal dingen met mijn paard doen waar ik helemaal niet achter stond en hij ging er alleen maar slechter van lopen. Omdat ik dat niet wilde ben ik niet meer naar die les gegaan. Mijn paard liep beter als ik alleen oefende.

Maar op zich ben ik wel van mening dat je met goede (prive) lessen verder kunt komen.


Niet kwalijk bedoeld, meer als overdenking; hoe wist jij dan zeker dat je paard slechter ging lopen, misschien kwam het juist wel doordat je meer vroeg van hem/haar dan thuis en dan willen ze wel eens dwars worden.

patos

Berichten: 4502
Geregistreerd: 23-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 15:08

Overigens ben ik er zeker van dat iedereen les nodig heeft, simpelweg omdat het er vanaf het paard anders uit ziet dan vanaf de grond. Zelfs als je zelf constateerd dat er iets niet goed zit, moet je dat ook zelf kunnen oplossen. Maar heel veel mensen die geen lessen volgen hebben al genoeg moeite met dat eerste.

Scum

Berichten: 33099
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 15:15

Patos, heel veel dingen bij elkaar maakten dat ik er echt niet achter stond. Paar voorbeelden; ik had een groen paard met tamelijk veel front. De persoon die lesgaf vond dat ik hem meteen vanaf de eerste tel bovenin moest rijden, alsof ik zo de proef in moest. Dus niks voorwaarts/neerwaarts.
VOor overgangen mocht ik hem niet sluiten, maar ik moest bijv. blijven lichtrijden totdat de impuls steeds minder werd en hij dan vanzelf in stap viel.
Als hij links vastpakte moest ik links ook vastpakken en gewoon terugtrekken.
En zo waren er nog meer dingen waar ik me niet in kon vinden. En dan blijf ik liever weg.

bloemkooltje

Berichten: 2143
Geregistreerd: 18-04-02
Woonplaats: Paterswolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 15:17

Nimber schreef:
nee je kan niet zonder les.
Langzaam aan sluipen er toch foutjes in


Hier ben ik het helemaal mee eens. Ik heb ook een aantal jaren geen les gehad en heb ondertussen veel buitengereden. Na een tijdje ben ik weer op les gegaan en had het idee dat ik van alles verleerd was: ik ben slordiger gaan zitten (mijn tenen oa Clown ) waar ik nu nog steeds mee aan de slag ben om te verbeteren. Ook ben ik door een aantal "ongevalletjes" onzeker geworden. Zonder goede begeleiding kan ik dit niet samen met mijn pony oplossen. Ik heb genoeg vriendinnen die me mentaal bijstaan en adviezen geven, maar het feit blijft dat zij er neit voor hebben geleerd en mijn instructrice wel Ze is niet voor niks intructrice Lachen

Conclusie (en dan spreek ik voor mezelf): om netjes en zeker te rijden, met de goede hulpen voor mijn pony, heb ik les nodig

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 15:30

Scum schreef:
Patos, heel veel dingen bij elkaar maakten dat ik er echt niet achter stond. Paar voorbeelden; ik had een groen paard met tamelijk veel front. De persoon die lesgaf vond dat ik hem meteen vanaf de eerste tel bovenin moest rijden, alsof ik zo de proef in moest. Dus niks voorwaarts/neerwaarts.
VOor overgangen mocht ik hem niet sluiten, maar ik moest bijv. blijven lichtrijden totdat de impuls steeds minder werd en hij dan vanzelf in stap viel.
Als hij links vastpakte moest ik links ook vastpakken en gewoon terugtrekken.
En zo waren er nog meer dingen waar ik me niet in kon vinden. En dan blijf ik liever weg.


Het is ook de kunst om een kundige instructeur te vinden die bij je past!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 15:37

nee aan zo'n les heb je niks.
ik reed eerst ook altijd op de club mee, super les.
En dan had ik nog mijn prive les.
Deze 2 gaven beide op dezelfde basis les.
alleen elke instructeur let op andere puntjes.
heerlijk!!

Nu heb ik alleen nog mijn prive les.
De instructrice van de club is allang ziek (gelukkig weer aan beterende hand) en die er nu les geeft, doet erg goed haar best, maar er echt veel van leren doe ik niet.
Dus hou het nu maar bij alleen de priveles.

Dealer

Berichten: 735
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: Waddinxveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 15:40

newie schreef:
ik denk dat je als eerste een goeie basis moet hebben
Het beste is als je deze goed bij houd

Als je alleen recreatief buitenrijd en je hebt een goeie basis en weet hoe je je paard op 4 benen laat lopen dat je dan best zonder les kan rondhobbelen.


Vroeger had ik les. Daarna heb ik jaren recreatief gehobbeld.
Kort geleden ben ik weer begonnen met springlessen.
Ik kreeg toch op mijn d*der van mijn lesgeefmens Bloos!
Niks was meer goed, mijn houding, mijn zit mijn impuls.
En ik rijd echt wel relaxed en zeker op mijn paard, we hebben er heel
wat km. opzitten.
Dus de lessen gaan verder dan springen

Scum

Berichten: 33099
Geregistreerd: 11-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 15:41

Helemaal mee eens Marlies. Ik heb zowel bij het springen als bij dressuur (allebei prive) allebei instructeurs gevonden die helemaal bij mijn principes aansluiten. Op de club is nu een andere instructeur, en die kan op zich best goed lesgeven, maar zoals RK al zegt; daar leer ik niet zoveel van. Het blijft te oppervlakkig. Wel leuk dat je je paard dan soms toch tussen andere paarden kunt rijden.

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 15:49

Inderdaad les op de club is voor mij meestal meer voor de gezelligheid en afwisseling voor mijn paard.

Karamell

Berichten: 1299
Geregistreerd: 17-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 15:55

Ik heb niet gestemd omdat ik omdat ik geen twee opties kon aanduiden Schijnheilig

Ik ben namelijk van mening dat als je zelf als ruiter een degelijke basis hebt, je volgens mij er wel in kunt slagen hetzelfde niveau te behouden dat je had als toen je les nam, toch zeker qua basisoefeningen, je weet tenslotte hoe het voelt dan.
Tussen haakjes met een degelijke basis bedoel ik met verschillende paarden van verschillende leeftijden en niveaus goed les gekregen hebben, en niet 3 jaar eerder minimum zeven.
Let wel, je kunt je niveau behouden, verbeteren lijkt me sterk. Als je het dan bij basisoefeningen houd, geen zijgangen of hoger dan kan je best je niveau houden. Zelf zit ik met het probleem dat ik mijn paardje zelden of nooit tot de instructeur krijg, de paar keer dat ik met hem tot de manege geraak krijg ik van verschillende mensen te horen dat het goed gaat. Zelf weet ik echter dat dit voorlopig is, vanaf dat onze jongen de basis echt beheerst, zal ik namelijk toch les moeten nemen om hem op de juiste manier verder te brengen. Dat weet ik, maar omdat het momenteel nu eenmaal niet anders is, hou ik het bij de basis. Ik ben tot hiertoe nog geen problemen tegen gekomen, daar ben ik blij om. Als ik twijfel of iets er wel zo uit ziet als het voelt vraag ik het aan mijn moeder, want die reed ook.
Dus ja het kan zonder les. Is het goed? Mwa afhankelijk van die situatie is het niet-slecht, goed lijkt het me niet echt. Met les is nog altijd véél beter.
Maw als je les kunt nemen, doen Knipoog

KellyenXena

Berichten: 3615
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 15:59

Het eerste jaar dat ik mijn paard had,kon ik niemand vinden die betaalbaar en aan huis lesgaf...Dan te bedenken dat mijn paard wel was ingereden,maar verder niets kon..Gelukkig heb ik behoorlijk wat ervaring,dus eigenlijk heb ik haar probleemloos een heel groot deel van de basis en enkele oefeningetjes bij kunnen brengen.
Toen mijn instructrice na een jaar voor de eerste keer kwam,geloofde ze eerst niet dat ik haar in mijn eentje zo voor elkaar had...(*glim*glim* Haha! ) Omdat ik zelf enorm secuur op mijn houding ben,waren ook daar geen foutjes ingeslopen..(en dat is echt waar Knipoog )
Toch ben ik nu blij dat ik nu af en toe eens een les heb,al moet ik zeggen dat eventuele problemen vaak al zijn opgelost,voor ik weer een les heb.
Ik vind het toch wel heel belangrijk dat er eens een ander kijkt naar hoe je bezig bent..Dan kun je ook niet vastroesten en eventuele foutjes worden sneller ontdekt.

*jeuuh,morgen weer les!* Tong uitsteken

patos

Berichten: 4502
Geregistreerd: 23-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 16:01

Scum schreef:
Patos, heel veel dingen bij elkaar maakten dat ik er echt niet achter stond. Paar voorbeelden; ik had een groen paard met tamelijk veel front. De persoon die lesgaf vond dat ik hem meteen vanaf de eerste tel bovenin moest rijden, alsof ik zo de proef in moest. Dus niks voorwaarts/neerwaarts.
VOor overgangen mocht ik hem niet sluiten, maar ik moest bijv. blijven lichtrijden totdat de impuls steeds minder werd en hij dan vanzelf in stap viel.
Als hij links vastpakte moest ik links ook vastpakken en gewoon terugtrekken.
En zo waren er nog meer dingen waar ik me niet in kon vinden. En dan blijf ik liever weg.


Dan heb je groot gelijk dat je weggaat, die dingen zijn imo ook niet normaal. Maar ik bedoel dus te zeggen, wanneer je niet goed les krijgt, kun je in veel gevallen niet beoordelen of je zelf wel of niet correct bezig bent met het paardrijden.

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 16:23

Toch valt het tegen om niveau te behouden zonder les, kleine fouten sluipen er snel in zonder feedback. En die fouten worden steeds erger, tot je op een bepaald moment vast komt te zitten in je eigen fouten.

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 16:24

Je kan best zonder les. Zonder zwemles dan Tong uitsteken

patos

Berichten: 4502
Geregistreerd: 23-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 16:25

grapjas Haha!

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 16:33

Ach, gewoon een beetje hobbelen gaat best, als je niet weet wat er niet goed is, dan heb je er meestal ook geen last van.
Maar als je verder wilt komen, wilt verbeteren, dan is goede instructie heel belangrijk. Het is maar net wat je doelstellingen zijn. Les is wat mij betreft geen "heilig moeten" om lol met je paard te kunnen hebben, al is in mijn geval de les onderdeel van de lol, ik vind het erg leuk om te lessen.

Margon

Berichten: 19689
Geregistreerd: 05-05-03
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 16:46

Ik heb gestemd op Nee hulp blijf je altijd nodig hebben! Reden lijkt me duidelijk Haha!

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 16:49

Billy schreef:
Ik denk dat je "goed rijden" moet definieren
Wil je wedstrijden rijden en hogerop komen in de sport, zul je niet zonder les kunnen. Wil je lekker recreatief rijden, kun je waarschijnlijk best zonder les.
Ik ga dus voor de optie: Hangt af van je doelstelling Haha!


Ik ga met Billy mee,
Het ligt er maar net aan waar je ambities liggen.

Arno24

Berichten: 1516
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Duiven

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 16:59

Iedereen die geen les krijgt zakt gewoonweg steeds verder weg. Niemand kan zonder lessen.

Saar4
Berichten: 2346
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 16:59

Om je stelling kort te beantwoorden: Nee


Zonder les kan je niet goed paardrijden. Er sluipen vroeg of laat toch kleine foutjes in je rijden en als je daar niets aan doet worden dat grote fouten. Voorwaarde is wel dat je goed les krijgt van iemand die er echt kijk op heeft en die een bepaald gevoel weet over te brengen.

Tamara

Berichten: 10441
Geregistreerd: 20-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 17:05

Ik ga met de meesten hier in dit topic mee: nee, je kan niet zonder les. Ik rij nu ruim 2 jaar zonder les en als er dan ooit es iemand meegaat die foto's komt maken, schrik ik van mezelf. Er zijn gewoon in mijn houding zoveel kleine foutjes geslopen (tenen naar buiten, handen te laag, centen zoeken, naar voren hangen, hakken niet uitdrukken, teugels laten vieren) dat ik echt merk dat ik niet zonder les kan. Want als ik lekker aan het rijden ben en mn paardje loopt lekker, dan denk ik pas aan mn houding, maar eerder ook niet. En als er niemand tegen mij zegt dat ik dit of dat niet goed doe, verbeterd het nooit. Dus ben heel benieuwd hoe hopeloos een toekomstige instructeur mij gaat vinden... Scheve mond

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 17:06

Ik had een paar jaar niet gereden toen ik Andrew ging verzorgen. Ik was mijn hele evenwicht kwijt en moest dus heel erg wennen. Ik kon wel tot een bepaald punt terugkrabbelen, maar die jaren zonder les waren wel veel minder productief dan de laatste paar jaar met les, en dan vooral dit laatste jaar waarbij ik veel les en begeleiding heb en bovendien rijdend op en met verschillende paarden... Ik zat echt een beetje vast, en nu langszaam ben ik mijn roestige oude gewoontes aan het losweken en proberen goede gewoontes en reacties er in te krijgen... Het is een dagelijks gevecht tegen mijzelf. Erg zwaar, en zelfs als ik net een half uur privéles heb gehad voor mijn houding bijnvoorbeeld, vind ik het moeilijk om dit vast te houden als ik nog even voor mijzelf rijd...
Erg frustrerend!!! Gelukkig gaan we heel langzaam toch wat vooruit... Haha! Anders zou de lol er toch wel een keertje af gaan denk ik Schijnheilig

Dus: als je beter wilt leren rijden heb je les nodig. Als je niet minder netjes wilt gaan zitten, zul je ook af en toe op foutjes gewezen moeten worden die er insluipen. Wil je alleen lekker lol hebben met je heerlijke lieve paardenvriendje... Dan kun je heel lang zonder les Haha!