Trailer rijden met B-rijbewijs?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Asciugamano
Berichten: 5849
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 23:24

liousca schreef:
Dus precies wat SFLJ al zei Knipoog

Nee, niet helemaal. Het maximaal TOTAAL gewicht van de trailer mag, zonder e rijbewijs, niet meer zijn dan het LEEG gewicht van de auto. Download het maar eens op deze link. http://rijbewijs.cbr.nl/index.asp?pageid=41 daar staat het nl. ook! Dus heeft het wel degelijk te maken met het leeggewicht. Maar inderdaad met een bus die LEEG 1700kg weegt mag je bijv. een 1,5 paards trailer trekken zolang de maximum massa van deze (= leeggewicht + maximale lading) daar niet boven komt en het totaal van deze 2 niet boven de 3500kg. dus 1700 + 1700 = 3400 en mag dus zonder E rijbewijs. Echter: neem je voor 101kg zadels en andere spullen mee in je bus en het totaal overschrijdt de 3500kg ben je de klos en moet je WEL een E rijbewijs hebben!

Dickie
Berichten: 1247
Geregistreerd: 07-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 23:38

Ik ben het helemaal met crossmonster eens, als je met paarden de weg op wilt kun je gewoon het beste je E gaan halen, dan leer je tenminste hoe je met een trailer om moet gaan, hoe zo'n ding zich gedraagt en hoe je speciale verrichtingen uit moet voeren (hoe vaak zie je mensen op concours die nog geen meter achteruit steken kunnen Verdrietig ).

Spookie

Berichten: 935
Geregistreerd: 24-08-03
Woonplaats: Loenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 23:40

Hahaha, ja maar ik ken ook mensen die hun E hebben en nog steeds niet acheruit kunnen/durven rijden...

My Dominique

Berichten: 5299
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 23:41

ok
mijn trailer is:
een tandem asser
max laadvermogen is 1300 kg
en wat magned weegt zou ik niet weten, ik denk iets van de 600/700 ???

Dickie
Berichten: 1247
Geregistreerd: 07-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 23:53

Spookie schreef:
Hahaha, ja maar ik ken ook mensen die hun E hebben en nog steeds niet acheruit kunnen/durven rijden...


Die mensen hou je altijd, maar dat zijn meestal lieden die het E nog 'gratis' bij het B gekregen hebben...

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-04 22:23

Ik snap niet wat er nou zo moeilijk aan is. Dit weekend reed ik voor het eerst met trailer. Heleen: "Het zou handig zijn als ie achteruit de schuur in kan." Ik "Uh!! Scheve mond Ja maar.... ik heb nog nooit..... oke we proberen het wel." Heleen achter de trailer *boem is ho* om te kijken of ik niks raakte. De eerste keer gaat het niet, dan rij je weer naar voren, en dan doe je het nog eens, en nog eens, net zo lang tot het gaat. Uiteindelijk kreeg ik m achteruit met een bocht de schuur in. Gewoon je spiegels gebruiken en rustig blijven. De trailer gaat de andere kant op als de kant waar je je auto achteruit heen stuurt. Als ie te schuin staat kan je m niet meer recht drukken, en moet je ff naar voren om je auto rechter te zetten. Oefening baart kunst. (Toen ik mijn rijbewijs net had vond ik achteruit inparkeren met alleen de auto heel moeilijk, nu moet ik het elke dag doen, want bij mijn opleiding zijn de parkeerplaatsen zo krap dat je er niet meer uitkomt als je vooruit inparkeert.)
Niet stressen, als het niet lukt kun je hem altijd nog afkoppelen en m met de hand draaien Lachen (waar zijn de Polen als je ze nodig hebt... Knipoog ).

Chantal1973

Berichten: 1737
Geregistreerd: 20-02-03
Woonplaats: Escles Frankijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 12:26

Nu mag het nog zonder E als je het gewicht niet overschrijd maar uiteindelijk moet iedereen die met aanhanger, caravan of trailer rijdt een rijbewijs E bij B hebben.

DiantaM
Berichten: 11274
Geregistreerd: 10-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 12:30

Mijn vader heeft toevallig vorige week de verkeerspolitie gebeld, omdat wij ook niet meer zeker wisten wanneer je nou een E nodig had of niet. Het klopt wat sflj schrijft, maar je moet wel rekening houden met het max laadgewicht en niet het ledig gewicht geloof ik wat het heet. En als je het niet zeker weet bel dan ook even de verkeerspolitie op, want hun rekenen het graag voor je uit en daar zijn ze voor! en het is natuurlijk sowieso veel verstandiger om je E te hebben.

Asciugamano
Berichten: 5849
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 13:31

Tulandro schreef:
Mijn vader heeft toevallig vorige week de verkeerspolitie gebeld, omdat wij ook niet meer zeker wisten wanneer je nou een E nodig had of niet. Het klopt wat sflj schrijft, maar je moet wel rekening houden met het max laadgewicht en niet het ledig gewicht geloof ik wat het heet.


Klopt! Het maximale toegestane gewicht van de TRAILER dus. (mag niet meer zijn dan het eigen / leeg gewicht van de auto.

Citaat:
En als je het niet zeker weet bel dan ook even de verkeerspolitie op, want hun rekenen het graag voor je uit en daar zijn ze voor! en het is natuurlijk sowieso veel verstandiger om je E te hebben.


Of op de site kijken die ik eerder noemde (en downloaden)
En idd, ik vind het ook zowiezo verstandiger om je E rijbewijs te halen.

My Dominique

Berichten: 5299
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 15:21

Ja het is ook verstandiger en het moet er ook ooit wel van komen
maar het kost wel weer 500 euro, en dat is voor sommige mensen niet zoveel maar als je je eigen huishouden hebt,en je studie is 500 toch een heel bedrag
dus als je dan legaal mag rijden zonder E waarom dat dan niet tijdelijk doen?
en zoals de planning eruit ziet komt er waarschijnlijk een nieuwe trailer (2 paards) deze is ook wel twee paards maar voor minder gewicht toegestaan om te laden, dus dan is een E zowiezo verplicht
maar als we met deze legaal kunnen rijden is dat natuurlijk wel zo relaxed!

(en idd waar zijn de polen als je ze nodig hebt hihi )

ikke

Berichten: 37543
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 16:28

Nog effies geduld en dan zijn we, eindelijk, van deze oeverloze discusie verlost. Binnenkort zal de wet veranderen en moet je gewoonweg E-rijbewijs hebben om met een aanhanger te rijden, punt, uit. Eindelijk gerechtigheid.
In de tussentijd geldt voor B-rijbewijs:
Leeggewicht trailer + laadvermogen kleiner dan leeggewicht trekkend voertuig.
EN
Leeggewicht trailer + laadvermogen trailer + leeggewicht auto + laadvermogen auto minder dan 3500kg.

Hierbij maakt het dus niet uit of de auto voorzien is van een grijs-kenteken of geel-kenteken!!!

Voor B-E geldt:
Alles wat de auto mag trekken, mag je mee rijden.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 16:51

Juist Ikke, zo is het en niet anders!

Vooral met het feit dat het laadvermogen van de auto ook meetelt gaan mensen nog wel eens de mist in, dit staat namelijk, zeker bij personenauto's, lang niet altijd in de papieren vermeld, maar het telt wel degelijk mee bij het rekensommetje tot 3500 kg. Het voorbeeld van sflj hierboven met de bestelbus van 1700 kg zonder E een trailer van 1700 kg trekken klopt dus totaal niet, met het laadvermogen van de bus erbij ga je geheid over de 3500 heen. Een laadvermogen van 100 kg is onzin, dan kunnen er niet eens 2 personen in!

Een praktijkvoorbeeld ter illustratie: Mijn vorige auto (bestelbus) woog 1420 kg, mijn trailer is 1300 kg. 2720 bij elkaar en de auto is zwaarder dan de trailer, geen centje pijn zonder E zou je denken... MAAR mijn bestelbus had wel een laadvermogen van 1265 kg en dat hoort er ook bij en dan kom je dus op 3985 kilo! Wel degelijk E nodig dus! Denk dat veel mensen op deze manier denken dat ze het voor elkaar hebben, maar dat het toch niet klopt. En reken maar dat de verzekering het dondersgoed weet als er wat gebeurt!

Met B rijbewijs moet je de gewichten bij elkaar optellen die het op papier theoretisch allemaal zou mogen wegen, of je het daadwerkelijk ook zo vol stampt doet er niet toe, het gaat om de papieren gewichten. Als je BE hebt, dan telt er wat het daadwerkelijk weegt.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-04 20:10

500 euries, ja toen ik nog 40 uur werkte was dat niet zoveel, drie maanden sparen. Nu is het gewoon 2,5 keer je studiebeurs!!

Asciugamano
Berichten: 5849
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 21:41

Margreet"]
Juist Ikke, zo is het en niet anders!

Vooral met het feit dat het laadvermogen van de auto ook meetelt gaan mensen nog wel eens de mist in, dit staat namelijk, zeker bij personenauto's, lang niet altijd in de papieren vermeld, maar het telt wel degelijk mee bij het rekensommetje tot 3500 kg. Het voorbeeld van sflj hierboven met de bestelbus van 1700 kg zonder E een trailer van 1700 kg trekken klopt dus totaal niet, met het laadvermogen van de bus erbij ga je geheid over de 3500 heen. Een laadvermogen van 100 kg is onzin, dan kunnen er niet eens 2 personen in!

Een praktijkvoorbeeld ter illustratie: Mijn vorige auto (bestelbus) woog 1420 kg, mijn trailer is 1300 kg. 2720 bij elkaar en de auto is zwaarder dan de trailer, geen centje pijn zonder E zou je denken... MAAR mijn bestelbus had wel een laadvermogen van 1265 kg en dat hoort er ook bij en dan kom je dus op 3985 kilo! Wel degelijk E nodig dus! Denk dat veel mensen op deze manier denken dat ze het voor elkaar hebben, maar dat het toch niet klopt. En reken maar dat de verzekering het dondersgoed weet als er wat gebeurt!

Met B rijbewijs moet je de gewichten bij elkaar optellen die het op papier theoretisch allemaal zou mogen wegen, of je het daadwerkelijk ook zo vol stampt doet er niet toe, het gaat om de papieren gewichten. Als je BE hebt, dan telt er wat het daadwerkelijk weegt.
[/quote]

Jongens, (meiden) lees de site die ik al eerder noemde en neem even de moeite het verhaal te downloaden! (=pdf formaat)
[quote="sflj schreef:
Dus heeft het wel degelijk te maken met het leeggewicht. Maar inderdaad met een bus die LEEG 1700kg weegt mag je bijv. een 1,5 paards trailer trekken zolang de maximum massa van deze (= leeggewicht + maximale lading) daar niet boven komt en het totaal van deze 2 niet boven de 3500kg. dus 1700 + 1700 = 3400 en mag dus zonder E rijbewijs.

MHSolo

Berichten: 65
Geregistreerd: 25-04-04
Woonplaats: Tatooïne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 21:52

Margreet schreef:
Juist Ikke, zo is het en niet anders!

Het voorbeeld van sflj hierboven met de bestelbus van 1700 kg zonder E een trailer van 1700 kg trekken klopt dus totaal niet, met het laadvermogen van de bus erbij ga je geheid over de 3500 heen. Een laadvermogen van 100 kg is onzin, dan kunnen er niet eens 2 personen in!


Nou in feite klopt het verhaal van sflj wel! In theorie in ieder geval. Dat 2 personen meer dan 100 kg wegen... tja! Maar valt dat onder laadvermogen Verward Maar het voorbeeld van sflj was ook een beetje extreem. Een één- of anderhalf paardstrailer met gemiddeld paard weegt vaak nog geen 1700 kg.

Willen jullie weten hoe het zit??? Ga dan eens op deze site kijken van de RDW! En lees het dus goed!!! Ik heb in ieder geval de moeite genomen om de info alvast op te zoeken.
http://www.rdw.nl/cgi-bin/search/redir.pl?file=ned/02_diensten/03_particulieren/01_rijbewijs/ned020301_0012.htm
Val je onder deze regels kun je met trailer en paard gaan rijden zonder E rijbewijs.

Solide

Berichten: 5481
Geregistreerd: 06-04-03
Woonplaats: Ergens in het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 22:09

Als ik met een paard en trailer zou willen rijden zou ik zeker mijn E-rijbewijs gaan halen. Of je nu met/zonder moet rijden. Je rijdt toch met een aanhanger achter de auto (altijd moeilijker) en er zit een levend dier in. Ik zou het niet over mijn hart kunnen verkrijgen als ik door mijn onkundigheid (dus geen lessen in met aanhanger rijden gehad te hebben) een ongeluk zou krijgen met paard en trailer.....

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 22:18

Ik hoef dat allemaal niet te downloaden en te lezen sflj, ik weet prima hoe het zit. Bovendien heb ik mijn E-rijbewijs, dus het zal me verder een zorg zijn, ik zit altijd goed.

2005 is deze ongein afgelopen las ik toevallig vanavond, dat je het ff weet. Het zal wel druk worden bij de rijscholen dan...

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-04 22:30

Ze moeten niet zo'n wazige omschrijving geven maar een korte formule Lachen
auto+ max.laadvermogen aanhanger<3500 kg
én
max. laadvermogen trailer<leeggewicht auto

Asciugamano
Berichten: 5849
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-04 12:13

Jantine2 schreef:
Ze moeten niet zo'n wazige omschrijving geven maar een korte formule Lachen
auto+ max.laadvermogen aanhanger<3500 kg
én
max. laadvermogen trailer<leeggewicht auto


Bijna goed! alleen moet het zijn:
Werkelijke gewicht auto + MAX. TOTAALGEWICHT trailer < 3500kg
en
MAX. TOTAALGEWICHT trailer < leeggewicht auto.
dan hoef je dus geen e rijbewijs hebben.

Asciugamano
Berichten: 5849
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-04 12:33

Margreet schreef:
Ik hoef dat allemaal niet te downloaden en te lezen sflj, ik weet prima hoe het zit. Bovendien heb ik mijn E-rijbewijs, dus het zal me verder een zorg zijn, ik zit altijd goed.

2005 is deze ongein afgelopen las ik toevallig vanavond, dat je het ff weet. Het zal wel druk worden bij de rijscholen dan...


Je weet het wel maar legt het misschien alleen verkeerd uit.
Ik hoef me daar ook niet zo druk om te maken, heb mijn rijbewijzen al jaren en miljoenen kilometers ervaring met verschillende combinaties. Heb onderweg ook hele nare dingen gezien met mede weggebruikers die griezelig de fout in gingen omdat ze niet goed op de hoogte waren met de regels en/of wel de benodigde papieren maar simpelweg de ervaring niet hadden. Dus om te zeggen dat je altijd goed zit als je het papiertje hebt....

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-04 22:16

Als we op die toer gaan is het natuurlijk nooit goed genoeg...
Laat ik het anders zeggen: ik rij in ieder geval niet onverzekerd rond wegens gebrek aan het juiste rijbewijs. Dat kan toch al een boel ellende schelen...

Fitzroy

Berichten: 25106
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-04 23:18

Hier sflj: een quote van mij uit een ander topic over B-E rijbewijs.
Ik hoop voor je dat je nooit bij een aanrijding betrokken raakt, want dan kan je verzekering nog wel eens moeilijk gaan doen.

Fitzroy schreef:
Ik zal hem maar weer even kopieren voor al die mensen die niet geloven dat het laadvermogen van je auto ook mee telt

Voorbeelden van www.cbr.nl:

Voorbeeld 6
Ledige massa motorvoertuig: 1450 kg, laadvermogen motorvoertuig 600 kg
Toegestane maximum massa aanhangwagen: 1430 kg
Vereist: rijbewijs B
Reden: toegestane maximum massa aanhangwagen is minder dan de ledige massa van het motorvoertuig en de totale maximum massa van de combinatie is minder dan 3500 kg.

Voorbeeld 7
Ledige massa motorvoertuig: 1650 kg, laadvermogen motorvoertuig 750 kg
Toegestane maximum massa aanhangwagen: 1425 kg
Vereist: Rijbewijs BE
Reden: Hoewel de toegestane maximum massa van de aanhangwagen minder bedraagt dan de ledige massa van het motorvoertuig, bedraagt de toegestane maximum massa van de totale combinatie bedraagt meer dan 3500 kg.

Lees en trek je conclusies Knipoog

boemel

Berichten: 8405
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 09:14

Ik rijd ook met alleen B-rijbewijs.

Onze auto weegt 1470kg, de max massa van trailer is 1200kg -> is dus minder als auto weegt.
Verder blijft het gewicht onder de 3500kg.

Ik ga nog wel een keer E halen. Deze auto heeft tenslotte ook niet het eeuwige leven.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 09:18

k moet woensdag mn examen E doen, alhoewel ik m niet nodig heb voor de combinatie waar ik mee rij, wil ik m toch hebben, al is het idd alleen maar om een moeilijk verzekeringsverhaal uit de weg te gaan, of een overijverige agent gelijk de mond te snoeren.......... Je kan m maar hebben, kostte me 500 euro inclusief examen...........

gabyfedde

Berichten: 11897
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-04 09:24

Jantine2 schreef:
Enne hoeveel weegt een schriele KWPNer???


Het maakt niet uit wat voor paard je erin zet, een Shire of een Shet, het gaat om het maximale gewicht van de trailer.

Onze auto + laadvermogen is 2600 kg
Onze trailer heeft als maximale gewicht 2000 kg

Omdat dit boven de 3500 kg uitkomt moest ik mijn BE halen.