Soort bit

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Skipper

Berichten: 2111
Geregistreerd: 28-04-04

Soort bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-05-04 20:00

Ik had een vraagje, ik heb dal andere topics er over gechekt hier op het bokt maar ben er nog niet uit.

Mijn 5 jarige is gevoelig in de mond, eerst durfde hij geen druk te nemen maar momenteel neemt hij extreem veel druk in de mond. Toen hij was ingereden (door Laurens van Lieren) adviseerde ze me een dubbel gebroken bit er in te leggen (ingereden op enkel gebroken) dat heb ik gedaan. Mijn instructie (Erica van Lieren) adviseerde om er een enkel gebroken bit in te leggen omdat dat meer effect had (notenkraker) als hij weer eens doordramde. Nu zegt de instructeur (Leunis van Lieren) bij de clinic dat hij zo gevoelig is dat een ongebroken trens waarschijnlijk een uitkomst is.

Dus ik weet het niet meer!!!!!!!!!!!!! Help!! Alle drie van dezelfde stal zeggen wat anders! Ik heb nu maar weer de dubbelgebroken erin gehangen, even kijken hoe dat gaat. Maar om nu meteen weer naar de winkel te rennen voor een ongebroken trens. Ik blijf bezig!

Wie heeft ervaringen?


Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 16:18

Dubbelgebroken is zacht voor de paardenmond, beter dan enkelgebroken. Dat advies ivm doordrammen vind ik wat minder - het is toch niet de bedoeling dat je hem hard in de mond maakt (is vaak wel het gevolg van veel handgebruik).
Soms hoor je dat ze idd ongebroken bit gebruiken bij jonge paarden. Hier heb ik zelf geen ervaring mee (soort africhtingsstang).

Sjaan

Berichten: 8038
Geregistreerd: 19-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 16:25

Toen ik mijn paard 2,5 maand geleden kreeg werd ze gereden om een rubberen stang.
Bij de koop vertelden ze mij dat ze erg gevoelig in de mond was, en dat ze niet goed tegen metaal kon in de mond, dat merkte ik ook erg goed met rijden, ze was heel snel geirriteerd.

Toen ik haar 2 weken had wilde ze de rubberen stang niet eens meer in.
Ik ben toen overgegaan op een enkel gebroken kneveltrens om te proberen of ze dit wel lekker aanpakte.. Ook dit ging niet helemaal fijn, maar beter dan de stang.

een week of 3 geleden heb ik haar maar is een gewone dikke enkelgebroken bustrens ingedaan. Hier liep ze nog het beste op van de 3 bitjes die ik had geprobeerd.

Afgelopen woensdag is de tandarts geweest en het bleek dat ze erge haken had. Sinds woensdag is er niks meer aan de hand en loopt ze super op een dikke enkel gebroken bustrens.
Ze is veel minder drammerig, probeerd niet meer onder mijn hulpen uit te komen, kortom haar tanden waren dus het probleem.

Ik wil niet zeggen dat bij jou paard het probleem ook bij de tanden ligt hoor, maar misschien heb je er wat aan!

Skipper

Berichten: 2111
Geregistreerd: 28-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-05-04 16:38

tja, het is alweer half jaar geleden, misschien toch weer eens anders laten komen voor een controle voor de zekerheid dat dat het iig niet is!

En Kyona over dat hard maken in de mond, je maakt een paard hard in de mond als je constant gaat hangen, niet van een keer een flinke ophouding. Doordat het bit wat meer inwerkt reageert hij zodoende beter. En daarom adviseerde ze een enkel gebroken, want volgens haar bij een dubbel gebroken kon ik ophoudingen blijven maken voordat hij reageerde en dat hij daar dood of hard in de mond van werd.

Waar raak je afgestompt van 100x een stomp op je arm of 2x een fel veneinig knijpje? Om als voorbeeld te geven.

emilie

Berichten: 509
Geregistreerd: 27-11-03
Woonplaats: Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 17:54

Ik rij m'n 5jarige fries ook met een ongebroken trens. Met enkel gebroken trens liep hij helemaal niet, bustrens ookniet. Toen op aanraden van een stalgenoot zo'n ongebrokentrens geprobeerd, en dat werkte heel fijn. Waldo loopt heel goed op dat bit. Het beste van alle bitten die ik heb gehad!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: -Namiro-, Googlebot en 126 bezoekers