Niet te houden onderweg naar de wei!!!?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Arno24

Berichten: 1516
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Duiven

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 17:03

Zelf heb ik ook zo'n vlegel die graag zelf het initiatief neemt. Hij kan mooi op mij wachten. Des te vervelender hij is, des te langzamer ik erover doe. Hij mag zowiezo nooit op eigen houtje bepalen wat er gebeurd. Ik breng hem tot in de wei en hij wacht totdat het hek dicht is. Daarna pas losmaken en daarna mag hij pas vrijuit lopen. Doe je dat niet, dan nemen ze je alleen maar in de maling en zijn zij de baas over jou.

Miss_Blimm
Berichten: 4429
Geregistreerd: 03-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 20:06

Hoofdstelletje aan.

Estragon

Berichten: 1666
Geregistreerd: 17-05-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 22:24

Probeer er voor te zorgen dat ze het eerste paard is dat naar buiten gaat.. Meestal als ze een lege wei zien gaan ze al een stuk minder enthousiast.. Vooral niet loslaten zoals al gezegd..
Ik snap trouwens niet waarom je het hek al voor haar open doet... Als ze zich lostrekt en het hek staat open heeft ze toch haar zin?? Als je het hek dicht laat kan ze de wei ook niet in... Dat geeft jou de kans om je paard weer te pakken en het eventueel overnieuw te doen..

Exit13

Berichten: 7748
Geregistreerd: 29-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-04 22:24

Miss_Blimm schreef:
Hoofdstelletje aan.


maar niet echt veilig als het paard zich dan, bij de wei aangekomen, losrukt...

Astragirl

Berichten: 2717
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Westvlaanderen, Belgïe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 11:43

ik denk niet dat je 500kg paard die stormt naar de wei op den duur kan tegenhouden met een hoofdstelletje, Lachen eerst de oorzaken aanpakken.

Revanches

Berichten: 25680
Geregistreerd: 18-06-03
Woonplaats: *Ergens in de Achterhoek!!!!*

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 12:28

LauEef schreef:
Mijn paard wordt dus heel erg snel als we op weg zijn naar de wei. We moeten haar van te voren los laten en het hek al open doen want ze racet er gewoon in. Dat is hoogst irritant. We draaien heel veel rondjes onderweg maar de blijft hard gaan.
Wie heeft er een tip dat ze wat rustiger en langzamer naar de wei gaat?
Ik zat er zelf aan te denken heel veel heen en weer lopen(dus naar de wei en weer terug). Maar dat is zo onhandig omdat we over het fietspad moeten en anders staat er al een paard in waar ze niet mee kan op schieten...

Iemand tips?


Sowieso, nooit toelaten dat ze zomaar weg maar lopen,zoals jullie haar voor de tijd al loslaten,vind jet het gek dat ze maf begint te doen omdat je niet consequent bezig bent geweest!!!!!gewoon heel langzaam en kalm aan oefenen!!!NOOIT TOEGEVEN OF TOESTAAN!!!!!!!!!!!!!!!
Die van mij is ook altijd vrolijk wanneer die naar de wei mag,maar dan geef ik haar geen vrijheid,de vrijheid heeft ze als ze pas in de wei staat!!!En idd gebruik een touw met ketting er aan of een touw om de neus of door de mond doen,das de enige kans om het afteleren,aangezien een touw door de mond of om de neus scherp inwerkt als je er een rukje aan geeft,ben je dan goed consequent dan is het gauw afgeleerd hoor!! Ach gut

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 13:58

Ik verplaats het even naar VMR Lachen.

teriema

Berichten: 2119
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: net buiten Den Haag in het Westland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 14:04

Zelf gebruik ik dan altijd de manier van begeleiden van Linda Tellington Jones. halster touw aan de buiten kant aan de bovenste ring vast klikken dan de ring lager bij de neus riem er door heen halen. Een keer om de neusriem heen slaan en bij de ring aan de kant waar jij staat er weer uit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 14:12

Hoe dan ook geef je paard niet zn zin door hem voor het hek al los te laten!! Ik snap het best dat je paard versneld... Zou ik ook doen!! Maar toch geef hem niet zijn zin want dan kom je er nooit vanaf!! Wat ik altijd doe is zodra ze trekt of in draf gaat een klein rukje geven aan het halster touw. En dat herhalen totdat ze weet dat ze dan moet stoppen!! Of idd zoals je zelf doet veel voltes maken ondeweg.. Pas in ieder geval goed op als je je paard uit eindelijk los maakt!! succes dr mee he Haha!

Oorkanon
Berichten: 2
Geregistreerd: 17-05-04
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 14:14

Wat goed helpt om het paard in bedwang te kunnen houden is het volgende:

Je knipt het op de "normale" manier vast, vervolgens doe je het touw (vanaf de binnenkant!) door elke ring die aan het neusgedeelte van je halster zit. Je begint van je af het touw vanaf de binnenkant door de eerste ring, over de neus heen, dan weer vanaf de binnenkant door de tweede ring, en als laatste weer door de ring heen waaraan die zit vast geknipt. Op deze manier hoef je maar iets druk uit te oefenen op je touw en dan zal hij daar gelijk op reageren. Hoe lager je het touw om de neus doet hoe harder die inwerkt, begin dus bovenaan. OK dan!

Tayga

Berichten: 2226
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 17:05

Hengestenketting door de mond en een gewoon touw, zodat je de hengstenketten alleen gebruikt als ze echt lastig zijn.
Het paard iedere keer in z'n achteruit zetten zodra hij over je heen wilt lopen. En regelmatig een keertje stilstaan.
Idd paard pas loslaten als hij al in de wei is met het hek dicht.

ingvdh

Berichten: 6373
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 18:03

Eerlijk gezegd ben ik niet zo'n NH aanhanger, maar hun manier werkt erg goed, kort door de bocht, met een lang touw cirkels slingeren (verticaal) voor het hoofd. Zodra het paard stopt met drammen, gelijk stoppen met slingeren, als het paard weer begint, opnieuw slingeren.
Zelfs onze pensionhouder (een echte boer die niets van NH moet hebben) gebruikt deze methode nu en verteld trots dat het nog werkt ook Haha!

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 20:25

hengstenketting, zweepie en opvoeden die hap Haha! Haha! .......

oja en dan ga je natuurlijk niet met kracht proberen te winnen, je laat het lijntje los hangen en als je paard weg wil geef je even een kort maar krachtig rukje, met gelijk een tik tegen de borst om gelijk weer verder te lopen in alle ontspanning Haha!

Miss_Blimm
Berichten: 4429
Geregistreerd: 03-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 22:17

Citaat:
maar niet echt veilig als het paard zich dan, bij de wei aangekomen, losrukt...


Moej em ook wel vasthouden Lachen met longeerlijn en ook blijven vasthouden.

Citaat:
ik denk niet dat je 500kg paard die stormt naar de wei op den duur kan tegenhouden met een hoofdstelletje, eerst de oorzaken aanpakken.


En jah je kan et em wel afleren maar wel handig ermee omgaan heej. Anders kan et idd gevaarlijk zijn. Maar jah ik weet niet hoe handig de mensen hier zijn Lachen maar bij mij hielp het iig wel Lachen

DANIenVLIEG

Berichten: 2512
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 23:13

ja neem een zweepje mee en wees duidelijk met je stem, het lijkt hier alsof ie gewoon over je heen loopt.
jij bent de baas en hij moet naar jou luisteren...
dus idd hengstenketting, en zweepje wees vooral zelf heel ontpannen en ga niet denken van, ojee dalijk rukt ie zich los, want dat voelen ze en dan gaat het alleen maar fout..

wees dus heel zelfverzekerd en heel consequent en laat anders de eerste paar keren iemand je even helpen..

marina

Berichten: 5151
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 23:13

Mensen hartstikke leuke oplossingen natuurlijk. Maar je moet het probleem aanpakken! Dat betekent dus dat zij de leiding over moet gaan nemen, en in mijn ogen krijg je die niet op de manieren die hier beschreven worden.
Ik geef het paard groot gelijk, er moet er toch 1 de leiding hebben.

Miss_Blimm
Berichten: 4429
Geregistreerd: 03-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 23:16

Hahaha hoezow krijg je die zo niet? Denk dat ze op alle vlakken de baas zal moeten zijn en dus ook met naar de wei brengen... denk dat dit wel 1 van de problemen is hoor. Dus hoezo zou ze hier niet een oplossing voor zoeken? Ze zal toch op alle vlakken de baas moeten zijn, en concequent zijn?!

marina

Berichten: 5151
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 23:24

Het paard kan er niets aan doen dat zij het zover laten komen! Ik vind het dan oneerlijk om het op zo'n manier aan te pakken
Tuurlijk moet ze er een oplossing voor zoeken, maar niet op de manieren die jullie aandragen, zoals hengstenkettingen ed

Miss_Blimm
Berichten: 4429
Geregistreerd: 03-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 23:41

Het paard kan er niets aan doen... neej duh natuurlijk niet en zij is ook diegene die grenzen moet stellen maar als ie niet erop wordt gewezen dat hij niet goed bezig is dan issie niet ineens zelf van plan om zo ff ineens wel lief te gaan doen. Dan zul je toch wel met oplossingen moeten komen, en concequent zijn. Streng en rechtvaardig. Dus zelf ook grenzen aan je paard stellen, tot hier en niet verder. Punt.

marina

Berichten: 5151
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 23:44

Oplossingen die jullie aandragen zin imo in dit stadium niet rechtvaardig

sans6

Berichten: 7894
Geregistreerd: 12-05-04
Woonplaats: Winkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 23:54

Wat is er niet echtvaardig aan mijn oplossing?? (Het in de wei rijden). Ik ben wel benieuwd hoe jij er over denkt, en hoe jij dit op zou lossen

sans6

Berichten: 7894
Geregistreerd: 12-05-04
Woonplaats: Winkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 23:54

rrrrrrechtvaardig dus

Miss_Blimm
Berichten: 4429
Geregistreerd: 03-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-04 23:56

Owh trouwens... alles wel onder begeleiding doen dan. Is het sowieso misschien wat veiliger? Maarjah... snap wel dat dat weer wat moeilijker is. Vind die van Sans6 trouwens ook wel een ideetje... mits de wei het toelaat Lachen

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 04:31

Nou Marina, hoe moet je het dan oplossen, vertel, vertel, vertel......... en wat is wel rechtvaardig.......... Je hebt commentaar op de aangedragen oplossingen maar zelf heb je nog geen oplossing erbij gezet, ben benieuwd hoe jij een paard gaat opvoeden die door je heen loopt

teriema

Berichten: 2119
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: net buiten Den Haag in het Westland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-04 05:21

Hier boven hadden ze het er over dat je het touw wel vast moet blijven houden, trek dan wel je rij handschoenen aan naar de wei. Brand blaren door een door je handen ritsend touw doen heel erg seer!