op oude leeftijd nog drachtig, kan dit kwaad?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
anne_bento

Berichten: 7588
Geregistreerd: 08-06-02

op oude leeftijd nog drachtig, kan dit kwaad?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-05-04 18:46

ik vroeg me af of het kwaad kan als een pony op wat oudere leeftijd (ruim 20) nog gedekt word..?

dit aangezien de eigenaar van m'n verzorgpony, dr weer wil laten dekken.. en het me niet lukt om hem om te praten.. Scheve mond

maar kan het dus kwaad of kan het nog makkelijk op die leeftijd?


lailapri

Berichten: 22120
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-04 18:49

Als de pony vaker drachtig is geweest volgens mij niet, anders kan het zo zijn dat ze niet meer hengstig is. Mijn buurman laat zijn pony ook nog ieder jaar dekken en die is ook al jaartje of 25.

3 veulens voor 2022? Volgtopic♧
dekkingen 2022 volgtopic◇
Laila
Djuhna

Blijenata
Berichten: 371
Geregistreerd: 16-12-03
Woonplaats: Ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-04 20:18

Als de pony vaker gedekt is, kan het volgens mij geen problemen opleveren, alleen zou de bevalling misschien wat moeizamer gaan.

Wanneer je een pony op een oudere leeftijd voor het eerst zo dekken, dan denk ik wel, dat het een probleem zou zijn.

En als een paard nog gewoon hengstig is, volgens mij kan het natuurlijk dan ook gewoon nog, dus kan het denk ik dan helemaal niet kwaad.

Als alle mensen met hun gebreken, zichzelf bekeken,
dan zouden ze het praten over andere wel laten.

Babbelkous

Berichten: 2620
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Prov. Antwerpen (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-04 20:44

Ik heb gehoord dat je een pony niet mag dekken na z'n 12à13e levensjaar, mits ze nog nooit eerder een veulen heeft gehad.

Maar ik denk dat een controle door de DA geen overbodige luxe is om te weten te komen of je merrie er nog toe in staat is. Hij heeft er wrs het beste zicht op.

Veel succes

Destinietje

Berichten: 4197
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: Bij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-04 21:13

Onze oudere fokmerries worden ook gewoon gedekt. Ik meen dat de oudste nu zo'n 25 is... Maar alleen als ze eerder veulens hebben gehad.

anne_bento

Berichten: 7588
Geregistreerd: 08-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-05-04 21:31

ze heeft al vaker veulens gehad en is nu ook drachtig.. hij laat dr 10 dagen na de bevalling meteen weer dekken,,... zelf ben ik hier op tegen aangezien ze ook al niet lekker loopt en regelmatig hoefbevangen is en het afgelopen jaar ging allemaal helemaal niet lekker met dr maar goed... als het verder niet veel kwaad kan.. Lachen

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23411
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-04 23:11

op de manege heeft afgelopen jaar een merrie op 19 jarige leeftijd haar eerste veulen gehad. uiteraard was er wel vooraf controle van de dierenarts

kleine muisjes hebben kleine wensjes,
beschuitjes met gestampte mensjes!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 75 bezoekers