Rydar te wild voor mij??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Rydar te wild voor mij??

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 10:34

Mijn familie heeft altijd grote vrees als ik ga rijden, Rydar is namelijk niet 1 van de makkelijkste. Aangezien ik het aan mijn rug heb moet ik erg oppassen wat ik doe , 1 verkeerde val kan mij levenslang in een rolstoel zetten (ja bij iedereen natuurlijk , maar de kans is hoger aangezien mijn rug al kapot is).
Mijn vriend die ook 2 fjorden heeft en dus verstand van omgaan met paarden vind het zelfs een "eng" iedee,aangezien hij rydar net aan kan.. Door mijn rug ben ik niet zo sterk en scheurt hij er regelmatig vandoor (aan de hand en onder t zadel). Vreemd eigenlijk aangezien we een topband hebben samen , ry doet alles voor me ... totdat hij het weer in zijn bol krijgt...
Vind het erg jammer , ben niet zo van het "snelle" ik houd t liever rustig.. Rydar denkt daar anders over die kan het niet snel genoeg gaan.. Heb zelf ook in de gaten dat hij elke dag weer wat nieuws probeerd en steeds verder boven mij komt te staan. Nog even en ik heb niets meer te vertellen... Scheve mond
VD vind hij leuk en doet hij graag voor me... dan gaat hij zelfs met gemak liggen terweil dat toch iets "onderdanigs" is..
Zou hij gewoon met me aan het spelen zijn of is hij bezig de baas over mij te worden?

gabyfedde

Berichten: 11896
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 10:36

Ik denk het laatste helaas...
Zou wel heel zonde zijn, jullie zijn (waren) zo'n mooi team!
Maar je moet ook aan je gezondheid denken, Noa heeft toch een stuk minder aan een moeder in een rolstoel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 10:39

gabyfedde schreef:
Ik denk het laatste helaas...
Zou wel heel zonde zijn, jullie zijn (waren) zo'n mooi team!
Maar je moet ook aan je gezondheid denken, [***] heeft toch een stuk minder aan een moeder in een rolstoel.



je we zijn zeker een goed team, daarom snap ik zijn "lekker met t baasje ervandoor gaan" gedrag ook niet . Het is erg tegenstijdig met sommige dingen kan ik alles met hem, maar andere dingen kan ik wel vergeten....

Ind nu ik [***] heb ben ik zelf ook een stuk oppassender geworden.. eerst kon het me niet zoveel schelen en deed ik meer "gevaarlijke" dingen... maar nu ...........

Amadeo

Berichten: 894
Geregistreerd: 28-03-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 10:42

vergeet niet dat bij de paarden de sterkste de grootste kans heeft om te overleven in de natuur en daar heeft (helaas) een goed team niks mee te maken.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 10:51

Denk dat er ook een stuk verveling mee speelt, nu [***] er is heb ik niet veel tijd meer voor hem... toch maar weer opzoek naar een bijrijder denk ik....

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 10:55

Hmm Amadeo niet de sterkste, maar de slimste en geestelijk gezondste. Natuurlijk speelt lichamelijke gezondheid ook mee. Maar een sterk paard die niet slim is, heef nog steeds iemand boven zich nodig om te kunnen over leven.

Ik kan je site jammer genoeg niet lezen, maar zelf denk ik dat je een geheel andere weg moet gaan inslaan. Je bent al heel ver met je paard en op de foto zijn jullie zeker een passende combinatie.
Denk maar wie niet sterk is moet slim zijn (even om gedraait)

Begin weer bij de basis enkijk waar het fout gaat. Geen gevechten, maar de basis die bijna altijd begint met kleine dingetjes oplossen. Het zou heel jammer zijn als je hem moet verkopen.

Wil je tips PB me maar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 11:02

verkopen zal het laatste zijn wat ik doe... dan moet het wel heel erg worden.. In de VD gaat alles super maar in de "gewone" dingen is hij erg moeilijk... Scheve mond

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 11:17

Begin dan bij de gewone dingen bij de basis. Wees consequent zodat je niet met kracht hoeft te werken.

Noem enkel het leiden maar. Als je hem daarin geen duidelijkheid geeft, dan zou hij blijven proberen zowel aan de hand als onder het rijden. Ga niet direct nu alles corrigeren, want dat lukt je niet en geeft enkel iritatie. Zorg eerst dat de dagelijkste dingen voor elkaar zijn en dan pas de dingen die niet dagelijks voor komen.
Begin met kleine dingen en werk zo langzaam omhoog. Je kunt het voorstellen als een liniaal. Je begint met een klein probleem 5 mm en werk zo steeds verder omhoog. Ook al ik het maar 1mm als je je maar opwerkt. Daardat je zo opwerkt krijg je geen gevechten daar je steeds kleine stukjes terug pakt. Haast ongemerkt voor hem.

Succes

jackim

Berichten: 596
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 11:34

Ik denk ook het laatste.
Hoe lief paarden ook kunnen zijn. (bijna) alle paarden hebben de drang om hoog/hoger te staan in de rangorde. Zeker als ze merken dat voorheen de "hoogste" nu dus steeds zwakker word.

SnelleMarz
Berichten: 8846
Geregistreerd: 17-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 11:43

Het klinkt of hij energie te veel heeft.. Want hij kan het wel rustig houden, maar ineens wordt hij gek in zijn bol.
Wat doet hij als je hem losgooit en is flink laat rennen voordat je gaat rijden?
Misschien is het gewoon joligheid..
Het is een fjord é? Fjorden zijn zowieso tog sterk en eigenwijs? Dus tja.. Lastig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 12:00

Marwszjeuh schreef:
Het klinkt of hij energie te veel heeft.. Want hij kan het wel rustig houden, maar ineens wordt hij gek in zijn bol.
Wat doet hij als je hem losgooit en is flink laat rennen voordat je gaat rijden?
Misschien is het gewoon joligheid..
Het is een fjord é? Fjorden zijn zowieso tog sterk en eigenwijs? Dus tja.. Lastig



hij loopt 24/7 op de wei, dus zijn energie kan hij kwijt.. Maar dat doet hij ind.. meestal als ik er bij ben >;) Dat hij niet helemaal spoort dat wist ik al Haha! , maar vind t toch een beetje jammer dat ie zich op mij uitleeft Scheve mond

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 15:42

Sorry, ik moet even kwijt dat je ontzetttend mooie foto's in je profiel hebt staan Debo. Verder heb ik niks toe te voegen aan wat er eerder gezegd is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 16:05

Marliesje schreef:
Sorry, ik moet even kwijt dat je ontzetttend mooie foto's in je profiel hebt staan Debo. Verder heb ik niks toe te voegen aan wat er eerder gezegd is.



Haha! heb ook een ontzettend geweldig paard Knipoog ... nouja meestal dus... Scheve mond

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 16:13

Nouja, ik ben niet zo'n fjordenliefhebber, maar op jou foto's vind ik Rydar wel mooi.

Cowgirl

Berichten: 23739
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 19:53

Ik denk ook dat je het atomatisch doorgeeft aan je paard.

Ergens in je achterhoofd ben je bang... bang om te vallen.

Ik heb dat na mijn hernia ook heel erg gehad. Bij alles wat ik tegenkwam werd ik een beetje bang, ging ik stijf zitten en laat het paard dan ook schrikken ook.
Nu wordt het steeds beter, ik ben er 2 weken terug afgevallen en was daar zelfs blij mee Haha! .
Nu ben ik erachter dat ik veel meer kan hebben dan ik dacht.

Ik durf mijn paard flink op de rem te zetten als hij hem weer een peert, een bok kan ik zeker hebben en ik ben al niet meer zo bang om te vallen.

Misschien is het gewoon een kwestie van vertrouwen krijgen, ook al ken je elkaar al zo lang(ik heb felix ook al 10 jaar).
Maar doe wel voorzichtig! OK dan!

Misschien is zo'n bodyprotector wel wat voor jou, of een rugbeschermer.

Sylvia

Berichten: 28818
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: Posterholt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-04 13:53

Het probleem van 'hij doet alles voor je, totdat ie het in zijn bol krijgt' heb ik ook met Kelvin.

Als ik jou was zou ik idd een bijrijder voor hem zoeken, die hem onder het zadel goed aanpakt. Kun jij je beperken tot grondwerk... Wellicht kun je de Fjorden van je vriend rijden.

Ik vind niet dat je dit door moet zetten met Rydar, dadelijk gaat het een keer fout, en dan? Dan zit Noa's mama in een rolstoel... En ik denk dat je van geluk mag spreken als je behalve lopen nog alles kan. Ik zou die gok echt niet nemen, voor Noa niet, en ook niet omdat je zelf al aangeeft dat je meer van het 'rustige type' bent...

Bollee

Berichten: 475
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-04 15:59

het is belangrijk dat als je een paard hebt, jullie temperament bij elkaar past.. als hij altijd snel zou gaan is het voor jou niet leuk, maar als jij hem altijd rustig wilt houden vind hij het niet leuk... en wat doet een paard als hij het niet leuk meer vind? trucjes bedenken, en vooral drukker worden...
Toch is het zonder hem weg te doen aangezien jullie een sterke band hebben. Kan je geen bijrijder nemen die hem af en toe eens lekker laat rennen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-04 21:32

ik ben ind op zoek naar een bijrijder... Rydar is zoals marian (scherps) zecht een "mannenpaard" daar moet je echt sterk voor zijn. Mijn vriend kan hem ook makkelijk aan, maar hoe meer respect hij voor mijn vriend krijgt (die hem afentoe gerust een shop onder zijn reet geeft) hoe moeilijker hij bij mij word >;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-04 22:21

Ik kan me voorstellen dat bij jou nu een dubbele "angst" leeft. Eerst had je alleen de verantwoordelijkheid over jezelf, maar hoe moet je Noa later uitleggen dat mama in een rolstoel terecht kwam omdat ze op een paard wilde rijden waarvan ze wist dat die zulke dingen vaak deed...
Het risico is zo groot nu, er zijn nu zulke andere dingen belangrijk geworden....

Ik denk dat zowel jij als Rydar gewoon goed af zouden zijn met een bijrijder die hem wat aandacht schenkt en hem ook af en toe eens lekker uit laat razen. 't Zijn rare beesten, die fjorden... 24/7 in de wei en dan onder het zadel ineens hopsend van overtollige energie Haha! Gewoon een beetje maf, allemaal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-04 23:08

Sonja schreef:
Gewoon een beetje maf, allemaal.



beetje??? Schijnheilig pff... Rolleyes

maar ik wil ind voorzichtig doen voor [***].. wil haar graag zelf haar eerste rijlesjes geven, met haar gaan fietsen, wandelen enz ... en tja vanuit een rolstoel is dat erg moeilijk.... Scheve mond ik hoop snel iemand te vinden die rydar filnk aan kan pakken onder t zadel, mischien word ie dan bij mij ook rustiger

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48365
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-04 23:54

Debo schreef:
... Rydar is zoals marian (scherps) zecht een "mannenpaard"...


Mwah... mannenpaard... wat is een mannenpaard? Banjer is ook een mannenpaard zei/zegt men, maar ze blijkt dus heel gevoelig te zijn, en zelfs te gevoelig voor een man denk ik...

Maar is een cursus NH geen optie? Dan leer je op een natuurlijkere manier met je paard omgaan, in zijn eigen (lichaams-)taal te communiceren....

Ik had het ook niet verwacht, maar het is nog moeilijker dan het lijkt en het werkt nog ook... bij Banjer iig wel... en als het bij haar werkt, dan kan het zeer zeker bij Ry ook helpen... Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-04 21:51

ik ben er vandaag weer opgestapt.. Wel met een beetje angst en mijn telefoon in mijn zak voor het geval dat... Maar op een paar bokkesprongen na heeft ie zich keurig gedragen.. Denk dat hij ind gewoon echt te veel energie heeft. Hij is altijd al Hyperactief geweest, maar nu hij niet veel gereden meer word word dat alleen maar erger..
Heb zelfs even flink gegalopeerd, heel braaf was ie.. Nu in de wei druf ik wel.. maar naar buiten begin ik nog even niet aan.. Ga de draad weer rustig oppakken en hem weer een beetje trainen.. dan kan ik vanzelf weer "veilig" op buitenrit (hoop ik Schijnheilig )..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-04 14:05

Scheelt het niet als je 'm eerst even aan de longe wat stoom af laat blazen voordat je er op gaat zitten Debo?

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-04 00:08

Ik verplaats het topic even naar VMR Lachen.

loulou

Berichten: 14809
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-04 10:58

loulou staat ook 24/7 in de wei, maar as ik haar 1 of meerdere dagen niet rijd kan ik dat de dag erna echt wel merken.
ik denk dat het verstandig is een bijrijder te zoeken die hem flink laat werken, zodat ie regelmatig z'n energie kwijt kan.
want wat doet jou paard in de wei.. waarschijnljik de hele dag eten en slapen Haha! dus gewoon regelmatig flink laten werken of uit laten razen