recept zadelzeep, wie kan me helpen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-04 21:50

ik gok dat melk best wat vuil opneemt
luchtjes absorbeert het in ieder geval heel goed
zet maar eens een kopje hele sterke knoflooksaus(of olie)
in de koelkast
binnen no time stinkt melk ontzettend naar knoflook
dus misschien dat melk ook goed vuil opneemt

yfande

Berichten: 1624
Geregistreerd: 21-02-04
Woonplaats: Boeskoolstedke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-04 22:40

Oeps even niet gekeken.

Om te beginnen je kunt dit spul voor alles wat van leer is gebruiken dus ook rijlaarzen.

Ik zorg er eerst voor dat er op het tuig of zadel of laarzen geen zand meer zit. Daarna pak ik een zachte doek of een kwast (al naar gelang wat ik schoon maak) en breng het goedje royaal op. Laat het een tijdje zitten en als je het wilt zien glimmen poets je met een zachte doek na.
Mijn bijrijdster Lotte is helemaal weg van dat goedje, haar rijschoenen zijn nog nooit zo schoon geweest als nu. Mijn instructrice heeft het goedje voor haar eigen spullen gebruikt en vond het super.

Een blok zadelzeep kost misschien € 3.50 en een halve liter melk ?
Maar je hebt er wel een hele tijd een super verzorgend middel voor al je leren spullen (ik maak mijn zadels zeker 1 keer een de maand grondig schoon, hoofdstel geldt hetzelfde, schoenen (al onze schoenen en ik ben een schoenenfreak) tassen en wat verder nog leer is.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-04 10:49

karuna schreef:
Citaat:
Ik vind zadelzeep echt een ramp, alles zit er onder behalve het tuig.


Hoe maak jij het schoon dan?? Gebruik je een hele grote spons dan? Ik zit juist met olie altijd helemaal onder.

Maar blijft je tuig ook goed met echte vloeibare zeep?? Los je dan op in water, moet je het daarna afvegen met een droge doek?? Hoe doe je dat precies??


Meestal gebruik ik een doekje, misschien ligt het aan de zadelzeep die ik heb, maar die van mij is bikkelhard. Ik vind het zo'n getob. Misschien moet ik gewoon eens een nieuwe pot kopen. Lachen

Dat schoonmaken met lauw water (halve emmer) met een flinke scheut zeep en olie is meer een noodoplossing. Je maakt het tuig ermee schoon en er blijft gelijk een laagje olie achter. Ik denk dat je toch af en toe met zadelzeep aan de slag moet helaas.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37239
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-04 12:47

Citaat:
Meestal gebruik ik een doekje, misschien ligt het aan de zadelzeep die ik heb, maar die van mij is bikkelhard. Ik vind het zo'n getob. Misschien moet ik gewoon eens een nieuwe pot kopen. Lachen

Dat schoonmaken met lauw water (halve emmer) met een flinke scheut zeep en olie is meer een noodoplossing. Je maakt het tuig ermee schoon en er blijft gelijk een laagje olie achter. Ik denk dat je toch af en toe met zadelzeep aan de slag moet helaas.



De zadelzeep die ik nu heb breng ik aan met een iets vochtige spons. En dat gaat best goed Maar ook mijn zeep is keihard. Alleen dit merk zeep is moeilijk in Nederland te krijgen helaas.