zemelen met koud water ook goed? of alleen warm

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ingeo
Berichten: 2137
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: lokeren,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-04 12:57

Ryanne"]
[quote="gouda"][quote="Pablolover schreef:
heeft iemand wel eens beschuit gefloten... dan krijg je volgens mij hetzelfde effect.....een droge mond en het duurt lang voordat dat weer normaal is, ook als je veel drinkt


Wat is dat dan?
[/quote]

Eet maar eens een beschuitje en probeer dan te fluiten... Haha!
[/quote]

ff proberen *crunch, crunch, crunch* Haha!

Serendipity1

Berichten: 6044
Geregistreerd: 13-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-04 12:58

volgens mij kan t met allebei... als t koud is doe ik altijd warm water. een klein beetje droge zemelen is wel goed voor de ... spijsvertering of zo... maar te veel dus echt niet... daar kunnen ze darmverstopping vasn krijgen. bij ons op stal geven de meesten gewoon zemelen met koud water(alleen wij zijn zo gek om met warm water te slepen in de winter Haha! )

Lot

Berichten: 1410
Geregistreerd: 09-07-01
Woonplaats: MesthoopCity

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-04 13:08

davy"]
[quote="Pablolover schreef:
vraag het eens aan een goede da, die zegt waarschijnlijk dat het niet zo goed is......


En waarom niet? Blijkbaar geven toch veel medebokkers het.
[/quote]

Dá's een lekker motivatie!! Ik heb allang gemerkt dat je de meeste bokkers niet moet volgen! Gewoon zelf nadenken en goede beslissingen nemen.

Ik lees hier regelmatig dat zemelen niet uitzetten.....Als ik mijn emmertje zemelen van water voorzie zet ik het 20 minuten weg. Als ik dan terugkom is het water helemaal in de zemelen getrokken en soms moet ik nog extra water toevoegen!! Altijd met water geven dus!

davy
Berichten: 158
Geregistreerd: 19-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-04 14:32

Lot"]
[quote="davy"][quote="Pablolover schreef:
vraag het eens aan een goede da, die zegt waarschijnlijk dat het niet zo goed is......


En waarom niet? Blijkbaar geven toch veel medebokkers het.
[/quote]

Dá's een lekker motivatie!! Ik heb allang gemerkt dat je de meeste bokkers niet moet volgen! Gewoon zelf nadenken en goede beslissingen nemen.
[/quote]

Ja dat heb ik ook gedaan en ik geef dus ook een handvol zemelen droog gemengd onder het krachtvoeder (zoals eerder al aangehaald Knipoog ) zonder dat het in mijn ogen kwaad kan. Sommige andere medebokkers geven hun zemelen ook droog zonder er problemen mee te hebben. Ik veronderstel dat deze mensen voordat ze het dus droog geven er advies over ingewonnen hebben. Ik bedoel als iedereen op stal zijn zemelen nat geeft dan ga ik mijn zemelen niet droog geven omdat ik bv. te lui ben om water te gaan halen zonder dat ik weet dat dit geen kwaad kan.

Als je dan een antwoord krijgt van 'vraag het eens aan de DA, die zal zeggen dat het niet goed is ... ' zonder verdere uitleg dan denk ik dat het logisch is dat je je afvraagt waarom het niet goed is (en ik veronderstel dat de andere medebokkers die het droog geven met dezelfde vraag zaten)

Dus Nee, ik volg de kuddegeest niet en ik heb een eigen mening en als ik een antwoord geef dan probeer ik dat ook te motiveren. Anderen daarentegen hebben het daar blijkbaar moeilijker mee Knipoog

Alice

Berichten: 3136
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Doornenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-04 15:45

Mensen zeggen vaak; heb het gegeven en me paard heeft er nooit last van gehad.
Hoe weet je dat nou, als jij 's avonds je paard voert en dan naar huis gaat, hoeft je paard nog niet op de grond liggen om koliek te hebben, maar lichte koliek is ook niet fijn voor je paard en de volgende dag kan hij er weer net zo vrolijk bij staan.

davy
Berichten: 158
Geregistreerd: 19-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-04 16:09

Alice schreef:
Mensen zeggen vaak; heb het gegeven en me paard heeft er nooit last van gehad.
Hoe weet je dat nou, als jij 's avonds je paard voert en dan naar huis gaat, hoeft je paard nog niet op de grond liggen om koliek te hebben, maar lichte koliek is ook niet fijn voor je paard en de volgende dag kan hij er weer net zo vrolijk bij staan.


Ten eerste krijgen mijn paarden hun krachtvoer (gemengd met een handvol zemelen) verdeeld over min. 2 voederbeurten en ten 2de ben ik er zeker van dat mijn paarden geen koliek krijgen van dat handje vol droge zemelen.

Ik denk dat ze eerder koliek zouden krijgen mocht ik het krachtvoer maar in 1 voederbeurt geven Knipoog .

Anderzijds is het antwoord iets genuanceerder dan het lijkt. Een handvol droge zemelen zal geen kwaad kunnen maar dat betekent niet dat als je een halve emmer droog zou geven er ook geen problemen zullen optreden. Dus beiden (nat en droog) zijn volgens mij mogelijk als ze in de juiste context gebruikt worden.

Bayan
Berichten: 1598
Geregistreerd: 18-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-04 19:03

ik doe het altijd met koud water Verward
lijkt mij niet slecht, de eigenaresse van mijn verzorgpaard is dierenarts en hij krijgt altijd zemelen met koud water
volgens mij kan het echt geen kwaad

Montana
Berichten: 27
Geregistreerd: 29-04-04
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-04 21:54

Ik geef het meestal koud, in de winter wil ik het nog weleens warm aanmaken. Nooit problemen mee gehad, ze smullen net zo hard.