vergoeding voor bijrijden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-04 22:27

Citaat:
ik kom ook als ik niet hoef te betalen want ik doe het voor me lol.
Verward een hobby kost altijd geld, dus waarom zou je als bijrijder niets hoeven te betalen Verward

Citaat:
maar ja ik kies er bewust voor om geen bijrijder te nemen. dit in verband met de risico's als een bijrijder van mijn paard valt en zijn rug breekt. Dan kan ik opdraaien voor de ziekenhuiskosten en allerlei schade vergoedingen omdat ik verantwoordelijk ben. (staat een heel stuk over in de bit van deze maand trouwens! Dus ik stap gewoon zelf op mijn paardje. das gewoon mijn keuze.


hierbij sluit ik me helemaal aan! *LOL*


Volkoren
Berichten: 5143
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-04 22:59

aaargh weer zon topic. In het vorige topic waren we er al over uit dat er goede argumenten voor en tegen betalen zijn. Iedereen denkt er toch anders over...

Ik zie het als dat je n paard huurt, je hebt gewoon voor d helft van de week een paard en daar betaal je voor.

Vraag k jou echter of je wilt helpen, dan kost t natuurlijk niks. Maar paarden houden is duur genoeg, dus je kan daar best wat voor vragen. Een manege of een paard huren s nog stukken duurder. Plus dat je met een bijrijdpaard meestal meer kan/mag.

Aan de andere kant help je wel iemand met tijdgebrek. Maar dan is er altijd wel iemand die wel wil betalen. En ik vind dat ook eerlijk. Plus dat de kosten voor een paard een flink eind boven de 100 euro per maand komen. Aan stalling ben j in de randstad al zon 250 euro kwijt... Doe dan de rest er nog maar eens bij.

Er zijn wel meerdere punten dat mensen wel of niet moeten betalen voor een bijrijdpaard.
Ik kan echter mijn paard amper een dagje laten rijden door een goede vriendin, laat staan de halve week door iemand die k pas ken. Zelfs door iemand die ik al jaren ken zou k dat niet kunnen laten doen. Al zou t een geweldige oplossing zijn voor mijn tijd en geld gebrek. Maar k heb liever wat minder nachtrust en wat minder geld dan mijn paard te moeten delen

mien
Berichten: 35
Geregistreerd: 07-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-05-04 22:59

wat een onzin dat je voor de schade op moet draaien.
Op een manege rijd je toch ook op eigen risico???

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-04 00:18

Misser schreef:
Wat zou jullie maximum zijn om te betalen? En wat verwacht je daarvoor? (wedstrijden bijv)


Als ik geen eigen pony meer heb is mijn maximum, de stallingkosten die ik nu aan mijn pony kwijt ben (zo'n 125 euro), maar dan wel dat ik het paard geheel tot mijn beschikking heb en alle vrijheid wat ik doe met het paard en wanneer, met goede omstandigheden om te verzorgen en trainen. (en dan komen daar voor mijzelf eventueel nog lesgelden, lidmaatschap, en wedstrijdgelden bij...) DAt zijn de kosten die ik ook zou hebben voor een eigen pony of paard, maar dan zonder de extra dingen als hoefsmid, wormenkuur, veearts etc.

Voor een paar dagen per week een paard delen waarbij er geen wedstrijden mogelijk zijn, zou ik misschien tot 50 euro per maand gaan als het een leuk paard is.

Maar eigenlijk ben ik inmiddels zo verwend dat ik niet meer ga voor een paard waarmee het niet klikt en waar ik niet mee de sport in kan, of niet veel van kan leren... Pony om recreatief te rijden heb ik zelf wel (op het moment zelfs 2) dus het moet een toegevoegde waarde hebben...
Zoals dus met Moenira (die ik moet delen met lessertjes, maar waar ik geen onderhoudskosten mee heb en wel wedstrijden mee mag rijden en gewoon een hele leuke jonge pony is) Moenira leert veel, en ik leer hoe ik haar goed kan rijden en haar dingen kan leren... En samen doen we wedstrijdervaring op! (ik betaal wel alle lessen, privé en club, zelf en ook mijn startkaart en andere wedstrijdkosten. Heb ook mijn eigen vervoer met eigen auto en trailer. De eigenaresse heeft er dus verder niet veel omkijken naar als ik haar meeneem (alleen even helpen bij laden Schijnheilig en ze leest mijn proefje voor bij het oefenen voor de wedstrijd OK dan! . Ik heb ook elke week privéles van haar, en daar betaal ik gewoon voor...)

Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-04 06:05

Citaat:
wat een onzin dat je voor de schade op moet draaien.
Op een manege rijd je toch ook op eigen risico???


tja, zo is de wet, daar kan jet het niet mee eens zijn, maar je hebt je er wel aan te houden!

Maneges houden bedrijfsmatig paarden en hebben een bijbehorende bedrijfsverzekering, dat ligt allemaal weer anders dan wanneer je op een paard van een particulier de openbare weg onveilig maakt

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-04 08:40

Amvbeek"]
[quote="IngridM"][quote="Misser schreef:
Wat zou jullie maximum zijn om te betalen? En wat verwacht je daarvoor? (wedstrijden bijv)



het meeste wat ik voor bijrijdpaard heb betaald ligt rond de 150 euro per maand. Mocht ik er wel mee doen wat IK wilde dus was prima regeling. Ik geloof nooit dat ik dat nu nog zou betalen.............
[/quote]

wow das wat ik compleet aan stalgeld betaal voor mijn pension stal inlcusief voer, weidegang en complete verzorging (stal uitmesten en paard wordt elke dag buiten gezet en gevoerd.) 2 rijbakken en op loopafstand van een binnen manege dus dat vind ik wel erg veel.

[/quote]


Je moet niet vergeten dat de stalling hier meer dan 300 euro kost........Ik had het paard 4 a 5 dagen per week, was meer mijn paard dan het paard van de eigenaresse........... Knipoog

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-04 08:42

smurf schreef:
Citaat:
wat een onzin dat je voor de schade op moet draaien.
Op een manege rijd je toch ook op eigen risico???


tja, zo is de wet, daar kan jet het niet mee eens zijn, maar je hebt je er wel aan te houden!


dit is nog niet altijd van toepassing dacht ik hoor.
Ik heb natuurlijk op andermans paard ongeluk gehad, maar zover ik weet is haar verzekering nooit aansprakelijk gesteld. Bovendien.......daar betaalt ze toch premie voor, dus daar zal de persoon in kwestie zelf niet zoveel last van hebben lijkt me.......

Ik denk dat bovenstaande pas gaat spelen als de een de ander aan gaat klagen ofzo............dat ik opeens de eigenaresse de schuld ga geven ofzo.......(terwijl ik er zelf op wilde........)

Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-04 09:16

ik heb een geval meegemaakt dat een paard de knieschijf van een verzorgster kapot heeft getrapt, het meisje had kapster willen worden (zat daar al voor in opleiding), maar zal nooit een staand beroep meer kunnen uitoefenen, de eigenaar van het paard heeft, behalve alle dokterskosten, ook een claim aan zijn broek voor het niet meer kunnen uitoefenen van haar vak.

En als een paard schade aan derden en b.v. een auto van iemand toebrengt, mag je raden wie er gaat dokken, niet de bijrijdster, dat kan ik je (helaas uit eiegn ervaring) verzekeren!

Annem84

Berichten: 3049
Geregistreerd: 02-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-04 17:30

mien schreef:
wat een onzin dat je voor de schade op moet draaien.
Op een manege rijd je toch ook op eigen risico???


er staat een heel stuk in de bit hierover:

De eigenaar is verantwoordelijk voor schade die het paard aanricht tijdens het rijden, aan de hand en zelfs wanneer het dier losloopt (dus bv. in de wei) Het burgerlijk wetboek spreekt hier over een risicoaansprakelijkheid. (let op dit geld voor iedere paardeneigenaar)

Dit stuk gaat over een eigenaresse die een contract heeft opgesteld met haar bijrijder waarin staat dat ze zelf verantwoordelijk is:

Kartika zegt: "De bijrijder is zelf verantwoordelijk voor eventuele valpartijen" Deze uitsluiting is niet waterdicht.
De eigenaar blijft volgens de wet aansprakelijk voor de schade die het paard heeft aangericht, ook als het de bijrijder betreft. En dat kan grote gevolgen hebben. Een voorbeeld: Een student medicijnen, valt en breekt zijn rug en kan de studie verder wel vergeten. De mogelijkheid bestaat dan dat, ondanks de vooruitgestelde uitsluitingsclausule, de eigenaar toch aansprakelijk wordt gehouden. De schade is te ernstig om deze geheel voor rekening van de bijrijdster te laten komen. Jij bent dus mogelijk voor een substantieel deel toch aansprakelijk. Stel nu dat de bijrijdster een zweep heeft gebruikt, wat kartika nadrukelijk heeft verboden, dan heeft de bijrijder voor een deel eigen schuld op zich genomen. Dat deel komt dan voor zijn rekening. Het overige deel van de wettelijke aansprakelijkheid blijft dus voor rekening vand e iegenaar. Dit risico hou je dus. En let op: dergelijke risico's neem je ook wanneer je het buurmeisje even op je paard zet!

dit is dus de reden waarom ik geen bijrijder wil.

Mensen met paarden hebben hemel op aarde, maar wanneer ze sterven valt er niets te erven![o]

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-04 18:01

smurf schreef:
ik heb een geval meegemaakt dat een paard de knieschijf van een verzorgster kapot heeft getrapt, het meisje had kapster willen worden (zat daar al voor in opleiding), maar zal nooit een staand beroep meer kunnen uitoefenen, de eigenaar van het paard heeft, behalve alle dokterskosten, ook een claim aan zijn broek voor het niet meer kunnen uitoefenen van haar vak.

En als een paard schade aan derden en b.v. een auto van iemand toebrengt, mag je raden wie er gaat dokken, niet de bijrijdster, dat kan ik je (helaas uit eiegn ervaring) verzekeren!


ja dat is zo inderdaad, zover had ik nog niet gedacht.........
lastig hoor.

Maar stel nou dat je een 'contractje' opstelt waarin staat wat de bijrijdster echt niet mag, sluit je dan nog niet alles uit ? Het helpt misschien wel.........?

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-04 21:11

smurf schreef:
En als een paard schade aan derden en b.v. een auto van iemand toebrengt, mag je raden wie er gaat dokken, niet de bijrijdster, dat kan ik je (helaas uit eiegn ervaring) verzekeren!


Een paard wordt gezien als huisdier en huisdieren vallen onder je WA-verzekering. Je verzekering moet dus betalen. Lachen

Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-04 21:19

Citaat:
Je verzekering moet dus betalen.


heb je ooit wel eens iets geclaimd bij de WA verzekering wat een huisdier gedaan heeft???

Ik wel, en wat krijg je dan: als je je dieren op de openbare weg hebt lopen, moet je ze ALTIJD onder controle hebben! Dus ze hebben mij nog nooit iets uitgekeerd (vechtpartij met een hondje, kat uit het raam gesprongen, bij de buren naar binnen gegaan en e.e.a. gesloopt, hondje had kat van mensen in de buurt gemolesteerd)..... ik heb er weinig vertrouwen in dat als jouw paard met een ander op z'n rug over een auto dendert dat je iets uitgekeerd krijgt.....

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-04 21:33

Daarvoor heb ik weer een rechtsbijstandverzekering, laat ze er maar een zaak van maken, ik ben er klaar voor. Haha!

Alet

Berichten: 5512
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: Yde

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-04 23:02

Alweer een topic hierover?
Ik rijd Sikiley ook bij voor de eigenaresse. Zij heeft mij gevraagd, ze ging weer studeren (ze is 50) en was bang te weinig tijd te hebben voor Siik. Ze twijfelde eerst nog of ze Siik wel kon houden ivm met te weinig tijd, aandacht en beweging. Doordat ik haar nu rijd kan de eigenaar studeren zonder schuldgevoel en blijft Siki in conditie en krijgt ze aandacht! Zit de eigenaar in de tentamens, of is ze bijvoorbeeld ziek, dan neem ik weer wat meer zorg voor Siik op me. Ook heb ik privelessen met Sikiley, zodat haar extra gang weer verbeterd wordt. Door mijn enthousiasme wordt de eigenaar ook weer helemaal enthousiast en heeft zij weer meer plezier van Siki, gelukkig zitten we ook erg op 1 lijn. We hebben allebei profijt van deze regeling en zijn er erg wijs mee! Kan naar mijn mening gewoon met gesloten beurzen dan hoor... Al neem ik wel eens een aardigheidje voor ze mee, als blijk van bedankje.

Faber quisque fortunae suae

marina

Berichten: 5151
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-04 09:52

smurf schreef:
ik heb een geval meegemaakt dat een paard de knieschijf van een verzorgster kapot heeft getrapt, het meisje had kapster willen worden (zat daar al voor in opleiding), maar zal nooit een staand beroep meer kunnen uitoefenen, de eigenaar van het paard heeft, behalve alle dokterskosten, ook een claim aan zijn broek voor het niet meer kunnen uitoefenen van haar vak.

En als een paard schade aan derden en b.v. een auto van iemand toebrengt, mag je raden wie er gaat dokken, niet de bijrijdster, dat kan ik je (helaas uit eiegn ervaring) verzekeren!

Gewoon het paard goed verzekeren als je een bijrijder hebt! DAn hoef je bij een event ongeluk het niet over geld te hebben. (ben blij dat die van mij dik verzekerd is )

Morrie

Berichten: 22308
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-04 10:16

Je bedoelt het paard verzekeren voor ziektenkosten???
Dat is niet zo het probleem, schade toegebracht aan derden moet je goed verzekeren! (WA)

Ik hoorde gisteren op stal toevallig hoe de ziektenkostenverzekering voor mensen (ziekenfoonds) het doet:

bijrijdster valt van paard, paard bokt na, bijrijdster krijgt trap tegen haar hoofd, raakt bewusteloos, ziekenhuis, hechtingen enz.
Haar ziektenkostenverzekering heeft de gemaakte kosten verhaald op de WA verzekering van de eigenares van het paard. (terwijl het slachtoffer geen cap droeg, want die kon ze niet op vanwege haar kapsel....dreads)

Het is al een hele poos geleden gebeurd, maar de verzekeringsmaatschappijen zijn er nog mee bezig.

Daar merk je zelf weinig van, behalve dat je af en toe wat brieven thuis krijgt, maar het geeft toch te denken........

marina

Berichten: 5151
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-04 10:22

Nee je paard (dacht) WA laten verzekeren voor schade die hij aan andere toebrengt. Als ik bijv op een auto knal, of een tuin over hoop loop omdat mijn paard erdoorheen walst, is hij daar voor verzekerd.
De eigenaars hebben zijn verzkering uit laten breiden naar ik dacht een half miljoen, toen ik erop ging rijden.
Overigens zijnbij hun alle dieren WAverzekerd.
(dus volgens mij bedoelen we hetzelfde Knipoog )

Somebitch

Berichten: 17562
Geregistreerd: 06-09-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-04 10:53

Ik heb verzorgpaarden bij een handelaar..
Ze hebben voor mij een pony gekocht en hij is nu dus helemaal van mij!

Maar daar ging het niet over.
Ik hoef op die stal NIKS te betalen!
Zelfs niet voor de stalling van mijn paard.
Ik werk daar elke dag. Krijg er niet voor betaald maar ik hoef er ook niks voor te betalen!
Ik mest uit enz en voor die dingen mag ik ook op de andere pony's rijden.
Ik weet dat de bedragen erg hoog liggen bij het verzorgen van paarden.
Ik zelf had voordat ik bij die handelaar kwam ook een verzorgpony.
Ik moest er 30Euro voor betalen per maand.
Oké voor mij was het niet zoveel, omdat ik ook echt ALLES met het paardje mocht doen. Springen wedstrijden rijden wanneer ik wou. Maar ik moest wel voeren, stal mesten enz enz
Het enige wat ik niet alleen mocht was buitenrijden/wandelen. Maar dat snapte ik wel want tja. Als er iets gebeurd is zij niet verzekerd en ik ook niet want ik heb geen ruiterrijbewiijs.
Die ik overigens wel ga halen.

Somebitch @ [TEN-ITP] Zembla Du Vi 80km 2e plaats en best condition.
Valesco 2017 CEI** Denemarken 3e plaats en Best Condition!
[TEN-ITP] Endurance Feldborg cei** met Valesco
Zembla du vi: Klasse I + 19 - wp klasse II + 7 - klasse III + 2 wp (zelf 4 wp). Sinds 2015 rij ik Valesco: CEI**


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 127 bezoekers