paard blijft mager

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Bayan
Berichten: 1598
Geregistreerd: 18-12-03

paard blijft mager

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-05-04 09:11

ik heb sinds een jaar een verzorgpaard, Sancho

En nu loopt hij al een tijdje zonder deken op de weide. Véél, véél gras en weinig beweging. Zijn eigenaresse rijdt weinig en ik 1 keer per week. M.a.w. eigenlijk zou hij nu toch een buikje moeten krijgen Verward
Maar dat gebeurt dus niet

vinden jullie hem te mager of niet.
En wat kan ik er aan doen?
(hij staat van 's morgens tot 's avonds buiten en gaat 's nachts naar binnen. De weide staat hoog en hij krijgt van mij dagelijks een kiloschep paardenvoer en van zijn baasje ook nog wat maar dat weet ik niet precies)

hier twee foto's
Afbeelding
enkele weken terug bij het longeren

Afbeelding
1 week geleden


KellyenXena

Berichten: 3615
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-04 09:40

Dik is anders inderdaad..Persoonlijk zou ik even wat bloed laten onderzoeken.Misschien heeft het paard een worminfectie of anders...

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-04 09:42

Ik zou eens met de veearts overleggen, hij had idd toch ondertussen ene buikje moeten hebben. Denk dat een keer goed ontwormen zal helpen (en weitje goed schoon houden van mest) iom de veearts ivm welke spuit.

De reden dat ik niet meer verander is dat ik mezelf dan niet ben maar een ander!
Bedankt voor alles wat je me hebt gegeven wijffie, dag ezeltje...
Cadiz Ruinenkampioen 2008 en Reserve Ruinenkampioen 2009, 2012, 2014!!!!!
A-zadelproef, STERRUIN!!!!
B+12/ L1+3

griebels

Berichten: 15354
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Regio Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-04 09:45

Mijn verzorgpony is gewoon een mager dingetje... Sommige paarden worden nooit dik, net als met mensen... Igor is er daar een van, en miss jouw paardje ook wel...

Mijn superpoown Laliesk winnaar op de 101km te Wanroij met 40 min voorsprong!!!
Ik heb nog een zenuw over en daar zit jij nu op te werken :=

Ididit
Berichten: 1463
Geregistreerd: 09-01-04
Woonplaats: Waddinxveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-04 09:46

my way heeft dat ook een hele tijd gehad.... probeer ook eens in plaats van alleen biks wat mix te geven! een dierenarts inschakelen lijkt me wel even verstandig maar zoveel voeren en weide zonder veel beweging is ook niet goed!!! let op het hoge gras, pas op voor hoefbevangenheid he?

Somebitch

Berichten: 17562
Geregistreerd: 06-09-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-04 09:54

Hoe oud is ze? Want oude paarden worden ook niet snel dik. Voeren jullie ook hooi e.d. bij.. Sommige paarden kunnen niet alleen leven op een wei met een schep bix maar hebben gewoon extra's nodig..

Somebitch @ [TEN-ITP] Zembla Du Vi 80km 2e plaats en best condition.
Valesco 2017 CEI** Denemarken 3e plaats en Best Condition!
[TEN-ITP] Endurance Feldborg cei** met Valesco
Zembla du vi: Klasse I + 19 - wp klasse II + 7 - klasse III + 2 wp (zelf 4 wp). Sinds 2015 rij ik Valesco: CEI**

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-04 10:21

Ik zie geen ribben, dus echt mager is 'ie niet, maar je zou inderdaad verwachten dat hij nu wel wat dikker zou zijn. Sommige paarden komen echter gewoon nauwelijks aan, dat kan natuurlijk.
Maar denk eens aan de tandarts? En anders is een bloedonderzoek misschien het proberen waard, als je je er echt zorgen over maakt.

Splash_

Berichten: 12350
Geregistreerd: 06-10-03
Woonplaats: Bij Spot <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-04 10:25

Splash ziet er nu hetzelfde uit als op de 2e foto , ook een beetje het zien van de ribben , Splash heeft altijd een terugval met zn gewicht tussen de winter en de zomer , daarom krijgt ie nu maismeel en biks , over 2 weekjes zijn zijn ribben weer verdwenen Haha!

Maar , echt dik zal Splash nooit worden , het is een heel slank paard

    S p o t.

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-04 10:34

ArwenLune schreef:
Ik zie geen ribben, dus echt mager is 'ie niet.


Dik zijn zie je niet alleen op de ribben, maar ook op een hele hoop andere plaatsen. Onze oude instructrice zegt altijd: de ribben zijn van de brokken en de buik van het gras/hooi (grasbuik). Laatst zag ik nog ergens in de bit plaatsen waar het vet zich ophoopt.

Maar goed. Het paard mag inderdaad wel wat meer een buik krijgen (grasbuik). Maar hij mist ook een hoop spieren imo. Maar laat een keer de dierenarts het bloed nakijken en de paardentandarts evt z'n tanden.

[RT-HAW] Supergave rijfoto's van Rongo (AdB manier)
Waarom denkt iedereen dat door die kop maar omlaag te trekken, die rug gelijk ontspant?
Wie een paard zoekt zonder gebreken, kan beter te voet gaan.
Als je twijfelt, doe dan wat het vriendelijkste is.

796285
Berichten: 6664
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-04 11:17

Ik ben endurancepaarden gewent en vind hem op de bovenste foto wat opgetrokken aandoen, maar van mij hoeft er geen buik op. Hoogstens een beetje meer spieren en spek...

zomon

Berichten: 453
Geregistreerd: 11-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-04 11:18

Hij is idd aan de magere kant maar sommige paarden worden nu eenmaal niet dikker. ik ben met die van mij al 9 maanden bezig om dikker te krijgen en het lukt toch echt niet. ook niet met maismeel, mais,gemengd graan, biks, structuur mix, en gras.en haar bloed is goed want dat heb ik laten onderzoeken.en medisch zijn we in deze periode ook begeleid. Het is nu eenmaal zo, mevrouw is gewoon een dagje ouder en haar stofwisseling is waarschijnlijk niet meer je van het.

Pas idd wel op voor dat hoge gras, voordat je weer met een hoefbevangen paard zit e.d.

Westernpony9
Berichten: 3
Geregistreerd: 09-05-04
Woonplaats: ergens in noord holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-04 11:25

je kan eens een afspraak maken met een paardentandarts. misschien heeft hij last van haaken op zijn tanden. een paard op de manege had het ook en binnen no-time was hij weer de oude *de oude in de zin van dat hij weer op normaal gewicht was*.

Qauji - mijn eigen superpaardje!

Bayan
Berichten: 1598
Geregistreerd: 18-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-05-04 11:48

Ididit: Om een dierenarts roepen is geen probleem, zijn baasje is dierenarts Haha!

Vippie: hij krijgt geen biks maar een mix dus daar kan het niet aan liggen.

Sorayalover: hij is pas 5, dus nog een jong beestje

Arwenlune en Westernpony: ik denk dat jullie het wel eens juist zouden kunnen hebben want hij bijt wel vreemd als ik hem een korstje brood geef en het biks laat hij gewoon terug in zijn bak vallen. Maar er is al eens een tandarts geweest om zijn tanden wat bij te schaven en dat is nu enkele maanden geleden. Maar ik denk dat het dat wel eens zou kunnen zijn.

Bedankt voor de tips allemaal!!!!

Zonnebloem

Berichten: 6288
Geregistreerd: 14-06-03
Woonplaats: Volendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-04 13:20

en muslie geven?
Dat schijnt goed te helpen bij magere paarden.
Weet het zelf niet hoor maar heb het gehoord.

Sterker dan de dood is de herinnering die blijft...
9 januari 2013 bevallen van een gezonde jongen: Jeroen.

SANEX

Berichten: 11248
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-04 13:24

Ik vind 'm wat opgetrokken bij de flank op de eerste foto.
Paardje toont een beetje bonkerig, mag ietsje meer vet en spieren op, dan lijkt het volgens mij heel anders.

Er zit een verschil tussen mager en dunnig zeg ik altijd, een mager paard is echt ribbig, ingevallen etc, dit paard is gewoon een beetje dunnetjes.

Mais(meel ) is ook een dikmakertje Knipoog

Nerwen

Berichten: 16039
Geregistreerd: 02-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-04 14:24

Ik vind dit paard niet mager, maar indd, dunnetjes. Iets meer spek en spieren zijn wel op z'n plaats...
Wat voor indruk maakt hij, is hij goed wakker, energiek en dergelijk? Of is hij sloom, en heeft nergens aandacht voor?
Als hij gewoon wakker en energiek is, dan zal het wel meevallen, al is een onderzoekje van de DA ook dan nooit weg..
En in het laatste geval, zou ik er zeker een DA bijhalen.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Natashaa, XladyX en 38 bezoekers