Lange manen, niks werkt.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Luominen

Berichten: 913
Geregistreerd: 21-03-04
Woonplaats: België

Lange manen, niks werkt.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-04 20:29

Zaim zijn manen lijken niet te groeien, ze lijken zelfs te krimpen. Ik was ze met alleen water, kam ze met een mensenborstel en niks lijkt te helpen. Enige tips? De natuur zorgt er alleen maar voor dat er knopen in kome, en dan wil ik ze kammen met die mensenborstel :p

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 20:31

zo min mogelijk kammen, dan breken er nml veel te veel haren af
ook niet kammen als ze nog nat zijn

wat je kan doen om klitten en knopen erin te voorkomen is wat equishine erin, of een hengstenvlecht of een paar losse vlechtjes maken
dan komen de haren niet in de knoop, hoef je ze niet uit te kammen en breken er dus minder manen af

Luominen

Berichten: 913
Geregistreerd: 21-03-04
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-04 20:32

Ik kam ze altijd, zijn ze nu geruineerd?

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 20:38

nou dat ook weer niet, maar iedere keer als je ze kamt breken er haren af
net zo met de staart, kam je die iedere dag dan breken er ook veel haren af, je kan zowel de manen als de staart t beste met rust laten, en dan af en toe met je vingers er de knopen uithalen, ze af en toe wassen en equishine erin doen, en dn in de manen eventueel losse vlechtjes of een hengstenvlecht
met wat geduld zal je zien dat ze dan echt wel weer aangroeien!

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 20:45

Misschien er tegen praten, net als bij plantjes? Schijnheilig Tong uitsteken
Neej grapje.. Ik doe niks aan de manen, eens in de zoveel tijd equistar erin en dan zacht uitkammen met een mensenborstel, voor de rest niet teveel aan zitten.

Barvrouwke
Berichten: 3706
Geregistreerd: 24-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 20:55

vlechtjes maken. Daardoor komen de manen niet overal tegenaan, en breken ze dus niet af. 1x per week equistar erin, wanneer je ze toch los houd, en zo min mogelijk aan zitten

germie

Berichten: 25923
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 20:57

niets aan doen, niet wassen, niet kammen, niets.

Margee

Berichten: 5711
Geregistreerd: 19-08-01
Woonplaats: Kortenhoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 21:06

Cowboy magic!! Eenmaal per week er in doen, ze blijven zeker de hele week handelbaar. Dus geen klitten, geen getrek aan de haren en geen onnodige haaruitval.

capopjekop

Berichten: 30649
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 21:08

mijn ponys hebben allebei vrij lange manen (ik word meestal raar aan gekeken op concours met losse manen) ik doe er niks aan, alleen af en toe met mijn vingers de klitten eruit halen en als ik wedstrijd heb kam ik ze, verder hangen ze gewoon.

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 21:59

Ik word juist helemaal gek dat ze zo snel groeien!! Wij doen er helemaal niets mee en iedere maand moeten ze getrokken worden, anders zijn ze te lang om netjes intevlechten voor wedstrijden!

Estragon

Berichten: 1666
Geregistreerd: 17-05-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 22:27

Bij het ene paard groeien ze nou eenmaal wel en bij de ander niet.. Mijn paard heeft eht mega lange manen en daar hoef ik niets voor te doen. Het paard waar mn moeder voor zorgt heeft na 6 jaar niet knippen of trekken nog steeds een korte coupe..

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 22:43

Cowboy Magic gebruiken, vlechten maken en er verder afblijven. Haal 1 keer per week een dag de vlechten eruit (kan enigzins haar meekomen met het uitvlechten, maar die hadden er toch wel uitgevallen). Niet teveel wassen of teveel zooi in smeren/spuiten. 1 keer borstelen, invlechten en afblijven Lachen

Bud zijn manen groeiden ook maar tot een bepaalde lengte, langer dan dat zijn ze nooit geworden.

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 22:50

Afblijven, afentoe antiklit erin spuiten (als je niet wilt vlechten dat is namelijk niet te doen daarna) en ik denk misschien i.p.v. kammen uitpluizen met je vingers. Ikzelf heb dit probleem nooit, altijd korte manen en liever wat dunner als wat dikker.

paardenmaf

Berichten: 824
Geregistreerd: 12-04-04
Woonplaats: Westland

'T is maar een tip

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 23:04

Estragon schreef:
Bij het ene paard groeien ze nou eenmaal wel en bij de ander niet.. Mijn paard heeft eht mega lange manen en daar hoef ik niets voor te doen. Het paard waar mn moeder voor zorgt heeft na 6 jaar niet knippen of trekken nog steeds een korte coupe..


Ja idd, de ene groeien sneller dan de ander. die van mij heeft lange manen ±10 cm onder de hals uit, maar zijn moeder heeft veel kortere manen en amper een voorpluk. nu in de twee jaar dat ik bij ze ben zijn har manen uiteindelijk twee keer zo lang geworden maar de voorpluk is nog altijd een strotouwtje.

Mijn tip: met je handen uithalen, equshine spuiten, vlechten, na minimaal een half uur met een zachte borstel uikammen, dan is dat spul goed ingetrokken en glijd je er zo doorheen en dan breken er idd niet zoveel haren af.

Verder mss, andere voeding of lijnzaadolie door de bix ofzow??? Lekker voor een mooi glanzend vachtje en mooi haar!!

Suc-6 ermee

Ps. Shining horse, you're the best

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 23:20

Géén sprays gebruiken!! Heel veel staart en manensprays bevatten silliconen. Die zorgen voor het gladde gevoel, maar op de lange duur beschadigen ze juist de haren. Er vormt zich een laagje om de haren waardoor ze afgesloten worden van de buitenlucht. Ze drogen uit daardoor en breken dus juist sneller af.
Cowboy Magic is een goed middel om klitvrij te maken, maar als je echte verzorging wil die ook voor gezond haar en groei zorgt, kun je nog beter (en goedkoper!) de Coconut/Vitamine E creme gebruiken van (ik dacht) Palmers. Dat verkopen ze o.a. bij het Kruidvat. Het is een wittige pot met groene letters en wat geel erop dacht ik (Oh, vervelend dat ik met een gebroken been op de bank zit, anders had ik vanavond even op stal gekeken hoe het precies heet...) en de crême die er in zit is vettig wit en ruikt sterk naar cocos.
Als je dit spul regelmatig aanbrengt op de haren blijven ze gezond en breken ze veel minder snel af. De kleur blijft ook mooier en het haar groeit ook beter.
Om van binnen uit nog iets te doen zou je Biotine kunnen voeren, dat versnelt de haargroei. Het verbeterd de kwaliteit echter niet en nadeel is dat ook de vacht sneller groeit dus ook sneller verhaart.
Wanneer de manen lang genoeg om in te vlechten in een stuk of 4 á 5 grote vlechten, kun je dat het beste doen om vuil worden en beschadigen zo veel mogelijk te voorkomen. Dan 1 keer per week (of vaker als 't een rommeltje wordt) de vlechten er uit, wassen en crêmespoelingbehandeling, Palmers er in en weer invlechten.
En ja, zoals al gezegd... de één krijgt nou eenmaal langere manen als de ander... da's gewoon genetisch bepaald.
Maar als je de manen zo verzorgt doe je er in ieder geval alles aan om ze zo lang mogelijk te krijgen.
Oh ja, als de manen in de klit zitten kun je ze het beste ontklitten wanneer je ze eerst ingesmeerd hebt met Cowboy Magic, óf je wast ze en zet ze stevig in de crêmespoeling en kamt ze dan terwijl de crêmespoeling er nog in zit en spoelt ze pas uit nadat je ze gekamt hebt.
Succes en we verwachten over een poosje wel foto's van mooie lange manen!

Luominen

Berichten: 913
Geregistreerd: 21-03-04
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-04 06:47

Hey, dank je, zal die palmers wel eens proberen enzo Knipoog Hopen dat zijn manen niet zijn gestopt met groeien.

Kyan01

Berichten: 5404
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 08:17

Ik doe niets tot weinig aan Guus en Zoe hun manen. Ik spuit het wel vaak in met ontklitter (equishine) van de paardendrogist en in de winter heb ik horsehairmouse. Dit zorgt ervoor dat de manen niet zo erg gaan klitten dat als je de klit eruit haalt dat het haar breekt.

anydale

Berichten: 3486
Geregistreerd: 22-08-02
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 10:31

Wat ik weleens doe is de puntjes bij knippen..
denk maar bij jezelf..als je bij je zelf je puntjes knipt dan gaat je haar ook weer sneller groeien..
verder doe ik er equi shine in om het klit vrij te houden..