passen deze stang & trens? (foto's)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

passen deze stang & trens? (foto's)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-05-04 14:56

ik heb gister dan eindelijk een stang en trens gekocht, t hoofdstel had ik al even, maar mn instructeur vond het nu tijd om er mee te gaan rijden.
Omdat ik zelf even niet kan rijden, en hij hem donderdag rijd, wilde ik voor donderdag een stang&trens hebben, dan kan hij er nml als eerste mee rijden(je weet maar nooit hoe Q er op reageert namelijk Knipoog )

maar ik had dus 2 bitten van mezelf meegenomen om de maat te bepalen
de 12,5 stang kwam qua maat beter overeen dan de 13,5 stang
maar de onderlegtrens(ik wilde persee een dubbelgebroken) was er alleen in 12,5 maar die was evengroot als een van mn bitten dus die mocht ik proberen, past ie niet dan moest ik bellen dan zorgden ze zsm voor een 13,5 onderlegtrens

de enkelgebroken is er trouwens wel in 13, die zou qua maat perfect zijn(en de helft goedkoper Knipoog ) maar hij loopt nou eenmaal niet zo lekker op een enkel gebroken bit

maar hier dus wat foto's, ik heb er zelf weinig verstand van, ze zeiden in de winkel wel dat vooral de stang niet aan beide zijkanten een stuk buiten zn mond moest komen, dat doet deze niet
de onderlegtrens zat op een paar foto's niet helemaal recht, aan de ene kant stak de zijkant er meer uit dan aan de ander, maar vond hem een twijfelgeval of ie niet net iets te klein is,maar ja 13,5 is wel weer een hele cm groter, dat is dan weer vrij groot denk ik....

vraag donderdag ook aan mn instructeur of ie de maat wel/niet goed vind, maar als iemand vanaf de foto kan zeggen dat hij idd te klein is bel ik vandaag nog voor een andere onderlegtrens, die moest nml uit duitsland komen, in NL hadden ze alleen nog t oude model, dus hoe eerder ik bel hoe sneller ik hem heb

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

meer foto's staan hier: [ITP] Quentin met Stang&Trens!

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#


Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 14:59

Naar wat ik op de foto's kan zien, vind ik je stang wat aan de smalle kant.

Toos paardloos

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-05-04 15:04

dan moet de onderlegtrens al helemaal te klein zijn, als de stang al aan de smalle kant is Verward

k heb er ff de divozagidsen bijgepakt en ff op inet gezocht naar plaatjes, de meeste stangen zitten zoals deze, alleen de onderlegtrens is bij de meeste net wat groter

maarja blijft lastig beoordelen vanaf plaatjes, dus k heb geen flauw idee of ik t wel goed heb gezien
vraag t donderdag wel ff aan mn instructeur, ruilen is geen probleem, maar dan moet ik wel langer wachten, maar ik kan voorlopig toch zelf nog niet rijden.

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#

Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 15:12

Als je de stang een gaatje lager hangt, hoe zit het dan? Of stoot 'ie dan tegen z'n tanden aan? Lastig te zien zo, maar ik heb het idee dat de bitten wat dicht op elkaar liggen, ze moeten vrij van elkaar in de mond liggen, dan beïnvloeden ze elkaars werking niet en dan valt je kinketting ook wat mooier, hij zit nu tegen de trens aan.

Nulla tenaci invia est via

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-05-04 15:22

dat is een goede! dat ga ik iig nog proberen, ns kijken hoe t er dan uitziet.

ik kom trouwens echt 100 verschillende plaatjes tegen van hoe een S&T bit hoort te liggen, dan weer alles heel smal en dicht op elkaar, dan weer smal en de bitten los van elkaar, dan weer een onderlegtrens die echt een heel stuk aan de zijkanten uitsteekt, met een smalle stang erbij, dan weer een stang die ver uitsteekt, nu weet ik het echt niet meer Clown

maar de stang een gaatje lager hangen ga ik morgen proberen of misschien vanavond nog, dan maak ik wel ff nieuwe foto's

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#

Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 15:30

Kijk dan wel echt even in z'n mond of er geen bit tegen z'n tanden aanstoot, dat is niet prettig. Ik weet niet of hij ruinentanden heeft?
Ik vind je trens misschien ook wel aan de hoge kant hangen, z'n mondhoeken trekken best een eind op, dus misschien de trens 1 omlaag en de stang dan 2? Maar dat is misschien weer teveel als de afstand tussen de gaatjes erg groot is. Beetje uitproberen!
Belangrijk is gewoon dat de bitten netjes in kunnen werken en dat er geen velletjes klem zitten tussen het een of het ander, netjes aansluiten zonder te drukken of te knellen. Het is mooi afgewerkt spul dat je hebt, dus dat zal wel loslopen.

Nulla tenaci invia est via

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 15:33

Ik vind de trens ook wat hoog hangen, voor zover ik dan kan zien vanaf m'n bureaustoel.

Enjoy_s
Berichten: 274
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 15:35

Wel een kei mooie stang en trens hoofdstel!!Welk merk is dat??

‘Laat liefde en verantwoordelijkheidsgevoel jegens het paard al uw handelingen bepalen.’

eveline_B

Berichten: 2828
Geregistreerd: 05-09-02
Woonplaats: Salland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 15:37

Volgens mij is het van Kieffer (Ulla Saltsgeber). Ik vind het ook erg mooi.
Voor de rest lijkt het imo wel goed te passen.

Liselot

Berichten: 32174
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 15:39

de breedte lijkt mij goed... hoogte zou ik niet weten. maar ik neem toch aan dat je instructeur wel weet hoe het moet hangen?

http://www.LiselotKamphuis.nl FOTOGRAAF: oa Bruiloften, Newborn en workshops!
T 18-11-15 <3 A 9-8-19 <3

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-05-04 15:45

Margreet"]
Kijk dan wel echt even in z'n mond of er geen bit tegen z'n tanden aanstoot, dat is niet prettig. Ik weet niet of hij ruinentanden heeft?
[/quote]
hij heeft sinds vorigjaar geen ruinentanden meer, dus dat scheelt alvast, maar ik zal even goed kijken!
[quote="Margreet"]
Ik vind je trens misschien ook wel aan de hoge kant hangen, z'n mondhoeken trekken best een eind op, dus misschien de trens 1 omlaag en de stang dan 2? Maar dat is misschien weer teveel als de afstand tussen de gaatjes erg groot is. Beetje uitproberen!
[/quote]
op de laatste foto in het topic op ITP hangt de trens 1 gaatje lager(weet ff niet of de foto hier ook staat) maar kan dat ook niet komen omdat ie missch8ie net iets te klein is?maar ja dan is 13,5 weer erg groot en 1 is er alleen in enkelgebroken dan is de maat goed maar ja op enkel gebroken heeft ie nooit fijn gelopen, maar ik ga vanavond ofmorgen wat uitproberen en wat foto's maken, en dan donderdag weet mn instructeur ook wel te vertellen of het wel/niet goed past
[quote="Margreet schreef:
Belangrijk is gewoon dat de bitten netjes in kunnen werken en dat er geen velletjes klem zitten tussen het een of het ander, netjes aansluiten zonder te drukken of te knellen. Het is mooi afgewerkt spul dat je hebt, dus dat zal wel loslopen.

tnx Lachen ben er ook echt blij mee! het zijn bitten van Sprenger, hoofdstel+bitten zijn alvast mn verjaardagskado, en omdat ik het in principe maar 1x aanschaf vonden mn ouders dat het maar meteen goed moest zijn, vooral omdat Q vaak al lastig is met zn mond ivm hangend rooster wat ie soms heeft en ik met mn gewone bit ook lang bezig ben geweest tot ik er een had waar ie fijn op liep(robart bit, dubbelgebroken bustrens)


t hoofdstel is idd een Kieffer Ulla Salzgeber en dan de Silverline collectie maar dan met koper(ipv zilver of goud wat je ook vaak ziet)

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#

Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 15:56

Ik denk dat de breedte goed is hoor, bij een breder bit krijg je ook weer meer "notekrakerwerking" op de onderkaak, een halve cm breder zou misschien mooi zijn, maar dat kan ik zo ook niet goed beoordelen, een hele centimeter breder lijkt me teveel. Zolang z'n mondhoeken er maar niet tussen komen of de bitringen echt duidelijk tegen z'n kaak aan zitten.

Zit de trens op de eennalaatste foto op ITP ook al een gaatje lager? Daar vind ik 'm netjes zitten, op de laatste foto kan ik het niet zien.

Quentin lijkt trouwens qua uitdrukking best wel op Nescio. Dat is ook zo'n brutale Haha!

Nulla tenaci invia est via

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-05-04 16:04

haha ja Q kan erg brutaal kijken, maar soms ook heel erg sloom Tong uitsteken

ik vergiste me, heb de foto's in verkeerde volgorde erop gezet

dit is als t goed is de enige foto waarop de trens 1 gaatje lager zit

Afbeelding

de een na laatste foto op ITP daar zit de trens nog niet lager, maar wel iets scheef geloof dat ie daar links iets verder uit de mond zit dan rechts, de meeste foto's zijn van de rechterzijkant, waar ie het minste uit de mond kwam, misschien dat er daarom extra rimpeltjes in zn mondhoek zitten?

en idd 13,5 lijkt me weer heel erg groot, maar ja 13 is er alleen enkelgebroken, maar hij is niet altijd evengoed op 2 teugels, dus als ie nu aan bv rechts wat hangt is t risico er dan ie links nogal ver in zn mond komt te zitten en dat er dan wel velletjes tussen komen te zitten
pff lastig hoor, de goede maat vinden!

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#

Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 16:17

Op die foto vind ik de trens netjes zitten qua hoogte, de stang zou er wat minder dicht op mogen zitten.
Ik snap wat je bedoelt met dat het bit scheef gaat zitten. In theorie hoort het niet, maar ja, de praktijk he... Haha!

Ik zou dan denk ik toch proberen om aan een 13 dubbelgebroken te komen, of bestaat die gewoon helemaal niet? Het is een klap geld, dan moet het ook perfect zijn toch? Met enkelgebroken zou ik niet gaan experimenteren, je weet dat hij dat niet fijn vindt, dus gewoon niet doen.
Bestaat die 13 niet, dan zou ik het gewoon zo laten.
Maar je instructeur kan het natuurlijk allemaal in het echt zien, die zal er ook heus wel een mening over hebben!

Nulla tenaci invia est via

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-05-04 16:20

13 wordt niet gemaakt, iig niet van dit materiaal(ze hebben gister meteen rondgebeld om dat te vragen)
en tsja hij hoort netjes zo te blijven liggen, maar dat valt nog niet altijd mee Bloos

ik probeer het met de stang 1 gaatje lager, ns kijken hoe het er dan uitziet, en dan donderdag mag mn instructeur beslissen of de 12,5 trens blijft of het een 13,5 wordt

12,5 voor de stang is wel breed genoeg lijkt me, toch? anders steekt ie weer zo ver uit.

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#

Katja
Blogger

Berichten: 42172
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 16:23

Ik zou de trens zo laten zitten en de stang nog een gaatje laten zakken.
Dan is het voor het plaatje ideaal maar je moet ook expirimenteren met rijden. Het ene paard loopt fijner met meer ruimte tussen de bitten het andere weer met minder.
Gewoon zoeken naar wat werkt.

Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 16:28

Als je de stang een gaatje laat zakken ligt hij ook meer onder de trens ipv er naast, dan krijg je ook weer wat meer ruimte in de mondhoeken. De stang lijkt me zo keurig qua breedte, die hoeft echt niet breder.

Nulla tenaci invia est via

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-05-04 19:25

nieuwe foto's

heb de stang een half gaatje laten zakken en besloten dat ik de onderlegtrens toch in 13,5 wil hebben, vind deze toch iets te klein

maar nu twijfel ik weer of de stang dan niet beter ook 13,5 kan zijn Verward

vandaag op mn les zag ik bij degene voor me en degene na me dat de stang vrij ruim zat ipv aangesloten bij de mond zoals bij Q, had niet met S&T gereden in de les vandaag, omdat de onderlegtrens dus geruild moet worden.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#

Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 19:31

Ja, zo met de stang iets lager vind ik het er beter uit zien
En dus toch een bredere onderlegtrens? Lijkt me een goede beslissing!

En of je stang dan ook breder moet... Op de onderste foto lijkt hij aardig tegen z'n mondspleet aan te drukken, maar op de bovenste foto's weer helemaal niet. Is het bij de stang ook gelijk 13,5 of is die wel in 13 te krijgen?

Nulla tenaci invia est via

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-05-04 19:33

ja de onderlegtrens past nu net, maar zodra ik er aankom en iets teveel druk links of rechts heb, verschuift ie en is er de kans op velletjes ertussen, dus die wordt 13,5

de stang is nu 12,5 en wordt dan ook meteen 13,5, hij zit op de foto niet helemaal recht(aan 1 kant 1 gaatje lager gedaan, toen wat geschoven aan bakstuk om hem gelijk te krijgen was gelukt tot Q behoorlijk met zn hoofd begon te schudden ivm vliegen, beide kanten 1 gaatje lager was weer te laag) vandaar dat ie aan de ene kant ruim zit en aan de andere kant wel erg dicht tegen zn mond aan
maar ja 13,5 is wel meteen een hele cm breder, zit die dan niet irritant los in zn mond?

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 19:35

Ik blijf nog steeds van mening dat de stang te smal is. Het geheel ligt nu beter in de mond, maar de stang is echt te smal en daar krijg je straks problemen mee.

Toos paardloos

Margreet

Berichten: 18322
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 21:27

Een stang moet aansluiten tegen de mondhoeken of eventueel een paar millimeter uitsteken. Een te brede stang trekt makkelijk scheef in de mond waardoor de druk op de lagen ongelijk wordt en ook de kinketting scheef drukt. Als een te brede stang wel recht ligt, dan sluit de kinketting ook niet mooi aan, maar drukt alleen in het midden.
Ik vind zo op de foto de stang prima van breedte, daar kunnen ook geen velletjes door afgekneld worden, een hele centimeter breder lijkt me echt teveel.

Nulla tenaci invia est via

Pugi

Berichten: 1205
Geregistreerd: 10-06-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 21:33

Inderdaad, ik zou de stang absoluut geen cm. breder nemen.
Hij ligt zo keurig.
Een halve cm. aan beide kanten extra is beslist niet nodig.

pearl_tje
Berichten: 3759
Geregistreerd: 29-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 21:38

Gewoon je instructeur vragen dan ben je er direct achter en die rijd erdan toch ook mee weet je het direct zeker.. je moet het voelen..

Blackje
Berichten: 7118
Geregistreerd: 12-02-03
Woonplaats: In de wolken..........

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 23:15

ik vind het ook heel moeilijk om dat vanaf hier te zien...
ik zou het ook aan je instructeur vragen, die weet precies hoe alles moet zitten! suc6!

♥ Iets met diepe dalen en hoge bergen!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: DotBot, Googlebot, J30d en 40 bezoekers