paard niet te vangen... wat doen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marije_jiplover

Berichten: 25306
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 20:35

Juist van je af jagen, de hele wei door, niet laten stoppen, gewoon door laten lopen, als hij minder hard wil, door laten lopen. Het is dan niet meer zijn spelletje, maar jouwe. Uiteindelijk zal hij waarschijnlijk dankbaar naar je toe komen.

_Simone

Berichten: 1634
Geregistreerd: 17-01-04
Woonplaats: Koudekerk aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 21:02

Hahahah, denk je niet dat het paard VEEL sneller is dan jij? Als je er aankomt rent paardje vrolijk voor je weg - want hij wilde toch al voor je weglopen - naar het andere eind van de wei, gaat daar weer lekker grazen tot jij aankomt, rent weer naar het andere eind van de wei en dat nog een paar keer. Ik denk dat jij dan toch veeeeel eerder moe bent dan je paardje hoor Haha!.
Nee, je paard blijft je dan alleen maar in de maling nemen. Dit kan wel werken, maar dan alleen in weilanden die nog een maatje kleiner zijn dan de grootte van een bak - want zelfs in een wei ter grootte van een bak wordt jij veel eerder moe dan je paard, tenzij je zo'n conditie hebt dat je met de Olympische Spelen kan lopen en daarvoor gaat oefenen in je wei achter je paard aan Haha!. En dan NOG is het alleen maar een spelletje voor je paard...
Dus ik blijf bij wat ik hiervoor heb gemeld.

Marije_jiplover

Berichten: 25306
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 21:06

Nou, dit heb ik al eens toegepast en dat heeft wel degelijk gewerkt (ok, ik had wel een flinke longeerzweep bij me en was met z'n tweeën. En dit weiland was echt wel een flink stuk groter dan de bak.
Als je je paard alleen maar gaat lokken met van alles, ga je hem belonen voor zijn slechte gedrag en dan zal hij dus ook nooit komen zonder beloning.

_Simone

Berichten: 1634
Geregistreerd: 17-01-04
Woonplaats: Koudekerk aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 21:10

Echt waar? Nou, de paarden die bij ons op de wei staan zouden er echt schijt aan hebben! Maar goed, mss werkt het dus toch.
En ik zeg ook zeker niet dat je 'm moet lokken en belonen, integendeel! Hij moet gewoon luisteren en komen! En dat kan dan als het werkt bij dat paard en in die wei op jouw manier misschien en anders misschien op de manier die ik aangaf.
In ieder geval succes ermee!!

LuvdaTossa

Berichten: 12894
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: Midden vh land

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 21:12

Marije_jiplover schreef:
Juist van je af jagen, de hele wei door, niet laten stoppen, gewoon door laten lopen, als hij minder hard wil, door laten lopen. Het is dan niet meer zijn spelletje, maar jouwe. Uiteindelijk zal hij waarschijnlijk dankbaar naar je toe komen.


Idd deze methode pas ik ook altijd toe Clown Op een gegeven moment vinden ze het spelletje niet meer leuk en komen ze van zelf. Ook probeer ik de paarden niet van voren te naderen, vinden sommige paarden niet leuk. Dan kom je in het vlak waar ze niets zien, recht voor hun hoofd.

Duncan

Berichten: 1562
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 21:16

vin ik eerlijk gezegd een beetje banketstaaf. een paard loopt toch niet vor niets weg??? kijk eerst maar eens of je het rijden (of wat je dan ok doet)een beetje leuker kunt maken, ga eens lekker zonder zadel en hoofdstel (IN DE BAK!!!)hem zijn gang laten gaan en beloon hem lekker...vraag niet teveel...

Duncan

Berichten: 1562
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 21:18

oja, dat wegjaagtrucje stond ook in een blad voor nh...gewoon belachelijk, en 'wij willen niet dwingen'....

Marije_jiplover

Berichten: 25306
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 21:23

Je hebt ook paarden die gewoon niet willen komen, ongeacht wat je met ze van plan bent, of je ze nu alleen maar wil poetsen en dan weer tergu wil zetten, of eventueel rijden of longeren, of naar een andere wei brengen. En als ik met mijn paard bezig ben, wil ik dat hij naar mij luistert, ik wil ook niet dat hij steeds heen en weer staat te draaien, maar gewoon netjes stil staat, als ik met hem wandel, wil ik dat hij naast me loopt en niet steeds tegen me aan duwt of het touw uit mijn handen probeert te trekken en als ik mijn paard uit de wei wil halen (om wat voo reden dan ook) dan wil ik het liefst dat hij naar mij toe komt, maar toch op zijn minst blijft staan als ik hem kom halen en ik wil niet dat hij met mij een spelletje gaat spelen, die lol gun ik hem dus niet, dan wordt het mijn spelletje. Daar is het mijn paard voor, als ik hem zijn zin geef in het ene, wil hij het ook in het andere en voor je het weet heb je een onhandelbaar paard. Paard moet luisteren, punt.

Duncan

Berichten: 1562
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 21:40

kijk, als jij je zo opsteld, zal het paard al helemaal niet willen komen. ben beniuwd of jij het oook belangfrijk vind dat het ok nog je vriendje is. zo jaa dan hoeft hij niet altijd te luisteren. zo nee, dan meoit je niet raar opkijken als hij niet mer wil komen

wendyke
Berichten: 2258
Geregistreerd: 06-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 21:45

wij hebben ook een paard op stal staan die deed dat ook.
bij ons lopen ze in de rijbak en op een avond wou ik de paarden binnen halen en alles kwam naar binnen gedraafd op een na ik geprobeerd hem te vangen maar dat lukte niet toen hebben we hem laten staan een hele nacht alleen zonder water en voer nou wat wil ie vortaan graag naar binnen.
succes ermee

_Simone

Berichten: 1634
Geregistreerd: 17-01-04
Woonplaats: Koudekerk aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 22:14

Ja, precies! Zelfde idee! Dan snappen ze wel dat ze gewoon naar je moeten luisteren hoor!

Langtand
Berichten: 424
Geregistreerd: 05-05-04
Woonplaats: Haaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 22:23

wij kopen ze soms om als ze zich echt niet laten vangen maarja normaal ga ik 5 ker per dag naar de wei en als je ze dan de 6e keer wil gaan halen dan hebben ze dat niet door dan denken ze o daar komt hij weer aan ... off een errg slimme manier ga iets staan te plukken pluk langzaam naar je pony toe hij wordt nieuwschierig en wil weten wat je pluk .. dan ga je rustig naar hem toe met wat je geplukt hebt voorop.. daarna kan IK hem altijd zo pakken..

pearl_tje
Berichten: 3759
Geregistreerd: 29-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 22:44

Wah lissy jij ook al zo'n probleem nou mee to *LOL*

Heb idd ook al alles geprobeerd wat ze hier zeiden Verward en niks helpt nou ja een ding eerst de anderen en dan komt ze wel, maar ja zoals je weet hebben we twee lange weilanden dus dat duurd effe nou en op moment dat ik haar heb wil ze niet mee lopen steigeren bokken noem het maar op Boos!

Op het probleem niet kunnen pakken, ben gewoon met een zak chips in het weiland gaan zitten een halve dag en elke keer als ze kwam goed belonen en weer op een andere plek gaan zitten.. Dus pakken kan ik nu wel maar mee lopen

Wat ik daar aan doe met de zweep erachter blijven drijven, weet er niks anders op.

paardenmaf

Berichten: 824
Geregistreerd: 12-04-04
Woonplaats: Westland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 22:53

ShiningHorse schreef:
Echt waar? Nou, de paarden die bij ons op de wei staan zouden er echt schijt aan hebben! Maar goed, mss werkt het dus toch.
En ik zeg ook zeker niet dat je 'm moet lokken en belonen, integendeel! Hij moet gewoon luisteren en komen! En dat kan dan als het werkt bij dat paard en in die wei op jouw manier misschien en anders misschien op de manier die ik aangaf.
In ieder geval succes ermee!!


Hahahha, shining, daar hebben onze paard idd schijt aan en niet zo'n klein beetje ook, zoals je vanmiddag hebt gemerkt, Tong uitsteken ben nog moe van het vangen van die aap!!! Pling

Westernfreak

Berichten: 5495
Geregistreerd: 06-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 23:44

Marije_jiplover schreef:
Juist van je af jagen, de hele wei door, niet laten stoppen, gewoon door laten lopen, als hij minder hard wil, door laten lopen. Het is dan niet meer zijn spelletje, maar jouwe. Uiteindelijk zal hij waarschijnlijk dankbaar naar je toe komen.


Heb dit nu ook al toegepast op een aantal paarden en pony's en het werkt inderdaad. Het paard ziet jou dan als de leider.
Wat je nodig hebt is gevoel voor paarden en geduld. Als het aan een van de twee factoren ontbreekt (en helaas zie je dat bij veel zogenaamde mensen met paarden) werkt dit niet.
Mijn principe is dat een paard gewoon naar je toe moet komen, lokken met voer vind ik een slechte optie.
Heb deze methode trouwens afgekeken van Lonneke die een jonge ruin van ons wou poetsen. Was niet bepaald de makkelijkste, maar uiteindelijk was het geen probleem meer om hem te pakken te krijgen!

aimar
Berichten: 20
Geregistreerd: 04-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 01:27

Heb toch al es n pony gehad waar da ni bij werkte :s. Moest er twee uit de wei halen. Begonnen ze dus allebei rondjes te lope. Maar wat laten lopen. Na 20 min gaf 1 van de 2 eindelijk op, ma dus niet degene die ik hebbe moest :s. en die vond t helemaal ni erg da die andere de wei uit was. Uiteindelijk da beestje met twee knn insluiten. Oh ja, t waren allebei al oude knarren.

Marije_jiplover

Berichten: 25306
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 09:52

Duncan schreef:
kijk, als jij je zo opsteld, zal het paard al helemaal niet willen komen. ben beniuwd of jij het oook belangfrijk vind dat het ok nog je vriendje is. zo jaa dan hoeft hij niet altijd te luisteren. zo nee, dan meoit je niet raar opkijken als hij niet mer wil komen


Mijn paarden zijn wel degelijk mijn vriendjes, alleen wegen die vriendjes dik 500 kilo en ik 70, dus als zij hun zinnen tegen mij gebruiken (al is het maar in een spelletje met een kopstoot) ik wil wel om mijn veiligheid blijven denken. Estor was erg dominant en als je niet liet merken dat jij de leider was, liep hij je zo ondersteboven, omdat hij de leider wilde zijn en ik kan je verzekeren, dat een paard van bijna 700 kilo echt niet de baas over jouw moet gaan spelen.
De leider zijn betekent niet alleen maar dingen af straffen. En ik heb een hele goede band met alle paarden die aan mij zijn toevertrouwd, zij accepteren mij als leider (maar ook als vriend) maar in een normale kudde accepteren ze ook van de leider dat die boven hen staat en dus uiteindelijk altijd naar de leider moeten luisteren, maar er kunnen wel degelijk ook spelletjes gespeeld worden.
En btw, ze komen naar me toe hoor, als ik ze uit het land wil halen (al heb ik dus echt wel eens de opjaag methode gebruikt, in een uitprobeerfase van het betreffende paard, maar daarna is hij weer als vanouds, komt gewoon naar me toe).

Duncan

Berichten: 1562
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 09:55

ooooo, ik krijg nu een heel ander beeld...sorry, komt omdat ik je gezicht niet zie...

Marije_jiplover

Berichten: 25306
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 09:57

OK, maakt niet uit, is ook lastig vanachter je computer...
Knipoog

Langtand
Berichten: 424
Geregistreerd: 05-05-04
Woonplaats: Haaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 10:09

je kunt hem het beste niet opjagen ik zal net aliets staan ''met de zweep erachteraan'' niet doen dan word hij bang een paard is een vlucht dier wat dom is want als ze vast komen te zitten bv. in de draad dan trekken ze gewoon door en het kan ze niet schelen of ze nou een been eraf trekken!!

Liselot

Berichten: 32189
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-04 10:55

marije_jiplover: dat is dus een beetje een montyroberts spelletje of niet? dat zou nog wel eens kunnen werken. dat ik HEM eens in de maling neem ipv hij mij.
dinopino: jij zegt hetzelfde als marije_jiplover, was dat zo ongeveer wat je toen bij modena hebt gedaan? enne, anders moet je deze kant maar opkomen om het te laten zien Tong uitsteken

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 11:04

Wat bang?
Hij heeft gewoon te komen, ik heb 2 keer een paard gehad wat zich niet liet pakken, beide keren heb ik ze net zolang door het land gejaagd (met zweep of touw) tot ze zowat omvielen.
Beide probeerden het de volgende dag weer, totdat ik gelijk aanstalten maakten om ze op te jagen. In no time wilden ze mee, beide hebben er geen enkel trauma aan overgehouden hoor.

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 11:08

paardenmaf"]
[quote="ShiningHorse schreef:
Echt waar? Nou, de paarden die bij ons op de wei staan zouden er echt schijt aan hebben! Maar goed, mss werkt het dus toch.
En ik zeg ook zeker niet dat je 'm moet lokken en belonen, integendeel! Hij moet gewoon luisteren en komen! En dat kan dan als het werkt bij dat paard en in die wei op jouw manier misschien en anders misschien op de manier die ik aangaf.
In ieder geval succes ermee!!


Hahahha, shining, daar hebben onze paard idd schijt aan en niet zo'n klein beetje ook, zoals je vanmiddag hebt gemerkt, Tong uitsteken ben nog moe van het vangen van die aap!!! Pling
[/quote]

Maar hoe lang heb je dit geprobeerd?
Een half uur, een uur, 5 uur? Je moet dit namelijk gewoon langer vol zien te houden dan het paard. En ja, dat kan best een paar uur duren.....

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 11:10

Het opjagen van een paard dat zich niet wil laten pakken lukt het beste als het alleen op het weiland staat. Want soms zijn ze nog zo slim om zich achter een ander paard te gaan verschuilen. Als je de opjaagmethode toepast (met of zonder zweep) moet je heel veel tijd en heel veel geduld hebben. En niet na een half uurtje opgeven. Begin 's morgens vroeg om 8 uur, en als het nodig is moet je pas om middernacht stoppen. Ja, dat is vermoeiend. Op het moment dat je hem hebt, beloon je uitgebreid, knuffelt even met hem, EN JE LAAT HEM METEEN WEER LOS! Je begint het hele spelletje van voren af aan, en je zult zien dat je hem dit keer sneller te pakken hebt. Weer uitgebreid belonen, en weer los laten. Op dit moment kun je dan beslissen of je er voor die dag mee stopt, of het nog een keertje doet.

Daags daarop doe je hetzelfde weer. Niet stoppen als je hem niet te pakken kunt krijgen. Krijg je hem te pakken, uitvoerig belonen, en weer loslaten, en weer opjagen.

Vergt wat tijd en conditie, maar het is wel degelijk op te lossen.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 11:36

En ze doen het noooooit meer