Suzuki Vitara goede trekauto?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 10:07

samantha23 schreef:
Er zit ook een levensgroot verschil tussen de prijs van een gewone vitara en van een grand vitara. Haha!


Ja, dat klopt. Een wezenlijk verschil in prijs zegt ook over het algemeen iets over de verschillen in kwaliteit en capaciteit.

Mijn mening: met een sofftop ga je geen trailer trekken, dat doe je met een auto die minimaal 2000-2400 kilo mag trekken. Dan ben je een heel stuk veiliger onderweg.

Ik ga ook niet in discussie met de mensen die zeggen dat het wel kán, want het kán wel, het is alleen niet veilig en verantwoordt tegenover jezelf, je paard en je medeweggebruikers.

Dealer

Berichten: 735
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: Waddinxveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 10:13

Op het kentekenbewijs van je trailer staat een 'Maximum massa voertuig'.
Dat moet overeenkomen of lager zijn dan het gewicht dat je auto aan 'Aanhanger geremd' mag trekken.
Een 1.5p trailer heeft doorgaans een max.massa van 1350 kg. dus dat gaat goed achter een 1500kg. auto.
Het kan natuurlijk altijd beter maar als je redelijk in Nederland blijft (weinig heuvels) dan kan je het prima trekken.
Ik heb ook zo'n combinatie en ga er geregeld mee naar Duitsland.
Heuvel op desnoods een versnelling terug. Je mag toch niet harder dan 80.

GROOT probleem is dat je nooit een 2p trailer kan trekken Huilen
Ik heb nu een splinternieuwe 1.5p trailer (omdat ik ook nog niet eens een nieuwe trekauto wilde kopen) maar als ik met iemand ergens heenga moet ik nog altijd een 2p trailer regelen, met bijbehorende trekker.
Als ik het nog eens over kon doen zou ik idd. eerst een zwaardere trekker kopen en dan gelijk een 2p trailer erbij.

Brigitte

Berichten: 208
Geregistreerd: 26-07-01
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 10:19

Mijn Vitara mag maximaal 1700 kg trekken. Dus geen 2 paard trailer (heb gelukkig maar 1 paard Knipoog )

Rinske

Berichten: 25110
Geregistreerd: 16-04-02
Woonplaats: Loon op Zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 10:29

Ik ken iemand die ook een trailer trok met zijn Vitara, ging altijd geweldig. Hij wilde toch een wat grotere zwaardere jeep omdat hij dacht dat dat beter zou gaan. Heeft hij een Nissan Patrol gekocht. Na een week alweer ingeruild omdat hij dus absoluut niet goed trok.
Tja, die goede trouwe Suzuki's Knipoog

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 10:31

Rinske schreef:
Ik ken iemand die ook een trailer trok met zijn Vitara, ging altijd geweldig. Hij wilde toch een wat grotere zwaardere jeep omdat hij dacht dat dat beter zou gaan. Heeft hij een Nissan Patrol gekocht. Na een week alweer ingeruild omdat hij dus absoluut niet goed trok.
Tja, die goede trouwe Suzuki's Knipoog


Ieder heeft natuurlijk zijn eigen voorkeuren. Ik ben hardstikke blij met mijn verlengde 2.8 GR turbodiesel Patrol, die overigens 3500 kilo mag trekken. Al hangt er een volle tweepaardstrailer achter, ik merk het nauwelijks in trekvermogen!! OK dan!

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 10:33

Brigitte schreef:
Mijn Vitara mag maximaal 1700 kg trekken. Dus geen 2 paard trailer (heb gelukkig maar 1 paard Knipoog )



das leuk dat die dat mag trekken, maar hoe zwaar weegt je auto, dat vind ik PERSOONLIJK veel belangrijker.

zoals ik al zei; je kan heel vaak met veel combi's rijden, binnen de regeltjes, maar dat zegt niet altijd alles.

Onze auto mag 1500 trekken, maar weegt zelf 1250. Ik wil daar dan ook niet boven komen, ik wil gewoon niet meer trekken als dat 'ik' zelf weeg.

optie; zware stenen in auto leggen Haha!

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 10:42

Ik heb een grand vitara die 1850 kg mag trekken. Ik heb een 1,5 prds trailer wat perfect gaat. Je merkt dat je duidelijk 'overgewicht' nodig hebt met je trekauto om lekker met de trailer op pad te gaan. Ik ga dus niet met twee grote paarden op weg, al zou ik dat misschien met een lichte trailer en lichte paarden net aan mogen. Twee ponies zou net gaan en in uitzonderingsgevallen heb ik het twee keer gedaan. Ben dan misschien wel binnen de wettelijk gestelde grenzen, maar prettig rijdt het niet.
Ik heb trouwens bewust een vitara gekocht met grijs kenteken. Met geel kenteken was ik altijd de taxi van stal en als je meer kan trekken dan 1-prds trailer willen er altijd personen proberen je ook nog paardentaxi te maken. En ik weiger een dure auto te rijden (rij behoorlijk veel voor woon werk verkeer) voor het gemak van een ander.

Brigitte

Berichten: 208
Geregistreerd: 26-07-01
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 10:44

IngridM schreef:
das leuk dat die dat mag trekken, maar hoe zwaar weegt je auto, dat vind ik PERSOONLIJK veel belangrijker.

zoals ik al zei; je kan heel vaak met veel combi's rijden, binnen de regeltjes, maar dat zegt niet altijd alles.

Onze auto mag 1500 trekken, maar weegt zelf 1250. Ik wil daar dan ook niet boven komen, ik wil gewoon niet meer trekken als dat 'ik' zelf weeg.


Ben ik mee eens. Ander voorbeeld: met m'n Vitara zal ik (zonder aanhangwagen) nooit harder dan 140 km per uur gaan op de snelweg. Simpelweg omdat hij niet lekker meer rijdt als ik er boven komt. Vroeger had ik een Renault Megane (brede banden, spoiler e.d) en daarmee kwam ik nogal eens boven de 160 km per uur. Beide auto's hadden wel max. 200 km op de snelheidswijzer staan.

Ik gaf eerder ook al aan dat ik genoeg "power" over heb als ik bijvoorbeeld uit de tunnel kom. Zorg dat ik ongeveer 80 km rij op het diepste punt van de tunnel, schakel terug naar z'n 3 en rij er op m'n gemak met dezelfde snelheid weer uit. Hierbij heb ik nog genoeg trekkracht over.

Persoonlijke mening is dus: 1,5 paards trailer achter een Grand Vitara 2.0 liter kan makkelijk (met andere type Vitara's heb ik geen ervaring)

Dealer

Berichten: 735
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: Waddinxveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 10:57

IngridM"]
[quote="Brigitte schreef:
Mijn Vitara mag maximaal 1700 kg trekken. Dus geen 2 paard trailer (heb gelukkig maar 1 paard Knipoog )


zoals ik al zei; je kan heel vaak met veel combi's rijden, binnen de regeltjes, maar dat zegt niet altijd alles.

Onze auto mag 1500 trekken, maar weegt zelf 1250. Ik wil daar dan ook niet boven komen, ik wil gewoon niet meer trekken als dat 'ik' zelf weeg.
[/quote]

Dat gaat dan prima met 1.5p.
De 'Max.massa Voertuig' op het kentekenbewijs geldt als wettelijk uiterste. Dwz. dat je een trailer met een grotere max.massa (2p = 2000kg) domweg niet achter jouw auto mag hangen, ook al is 'ie leeg.

In praktijk is het meestal minder: trailer 550kg + paard 550kg = 1100kg. Dat kan jij echt nog wel trekken met jouw auto en blijft onder het jouw gewenste gewicht. En als 'ie 1500kg. mag hebben is het geen klein autotje.

Ik begrijp ook niet wat er perse veiliger is aan een zwaardere trekker voor een 1.5p combinatie. Wel voor een 2p uiteraard maar dat is echt wat anders.
Ik heb eens vastgestaan in een modderig weiland met mijn trailer. Die kreeg ook een 4WD er niet meer uit, moest een tractor bijkomen (die was gelukkig in de buurt).
En stormwind kan ook een punt zijn maar dan blijf ik met een 1.5p trailer sowiezo thuis.

Coby10

Berichten: 1008
Geregistreerd: 29-07-03
Woonplaats: Voorburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 11:39

Een vriendin van me trekt ook haar trailer met een Vitara en dat gaat prima. Ook als de rest met de 'normale' personenauto's in het gras vast staat, rijdt haar Vitara met 4-Wheeldrive er wel gewoon uit... Die mag idd ook 1500 kilo trekken. Kan dus prima!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 11:43

Wij hebben een feroza, beetje vergelijkbaar met een vitara
Deze mag ook 1500 kg trekken. weegt zelf iets meer dan 1200 kg.
Wij hebben er ongeveer 1200 achter hangen en dat gaat goed.
ook al eens een echte noodstop moeten maken met nat wegdek en dat ging ook goed.
maar idd als ik dan in een patrol zit, dan voel je idd verschil, maar dat is logisch lijkt me.
Al komt onze feroza beter uit natte grond weg als de 1998 patrols.
Al een paar keer meegemaakt Lachen

alabastro
Berichten: 844
Geregistreerd: 09-04-04
Woonplaats: Hasselt-Kuringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 11:53

Rinske schreef:
Ik ken iemand die ook een trailer trok met zijn Vitara, ging altijd geweldig. Hij wilde toch een wat grotere zwaardere jeep omdat hij dacht dat dat beter zou gaan. Heeft hij een Nissan Patrol gekocht. Na een week alweer ingeruild omdat hij dus absoluut niet goed trok.
Tja, die goede trouwe Suzuki's Knipoog

Hoe oud was die wagen dan?
Het is natuurlijk een diesel dat geeft altijd een ander gevoel als een benzinewagen maar een patrol die niet goed trekt was of rijp voor de sloop of niet goed onderhouden.

Margreet

Berichten: 18326
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 12:15

Met barbiejeeps moet je naar mijn mening geen trailers trekken Misschien een lichte trailer met een kleine pony, maar meer echt niet.
Het is veel fijner en veiliger als je auto een beetje gewicht en vermogen in de strijd kan gooien, prettiger voor je paard ook.

Wil je een fatsoenlijke trekauto, maar niet gelijk de hoofdprijs betalen, dan is een bestelbus of pick-up op grijs kenteken een veel betere keus vind ik.

Samantha_

Berichten: 10809
Geregistreerd: 20-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 12:16

Een barbie jeep Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 12:19

Die barbie auto's mogen het gewoon.
Als ze het niet zouden kunnen, zouden ze ook geen 1500 kg mogen trekken.
Nederland is daar streng genoeg in.

En idd 2 paarden kan ook niet, want dan zit je meteen boven 1500
Maar 1 paardstrailer met 1 paard, dan zit je ruim onder wat hij mag trekken.

Margreet

Berichten: 18326
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 12:41

Tussen mogen/kunnen en veilig op pad gaan zit nog wel even een gat naar mijn idee.... Het zijn geen stenen die je achter je auto hebt hangen, maar een levend, bewegend dier. Het lijkt mij doodeng als m'n auto een eigen leven lijkt te gaan leiden als m'n paard verstapt in een bocht, aan een noodsituatie denk ik maar niet eens... Een ander heeft daar blijkbaar minder moeite mee. Nou ga ik ook uit van een paard van 1.80 met een gewicht van 750 kg, dus dat heeft nogal wat impact, met een kleinere zal het misschien beter gaan. Ik voel het met dit paard al goed met een Mits L200 pick-up voor de trailer, maar houd wel makkelijk controle.
Maar iedereen moet het lekker voor zich weten hoor, mijn paard en trailer gaan er voor geen goud achter, echt niet, als een ander zich volkomen safe voelt met zijn/haar combinatie, dan moet 'ie dat vooral doen, mij hoor je er verder niet over hoor Lachen Er worden in dit topic meningen gevraagd, en dit is hoe ik er over denk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 12:44

En bij mij staat er mijn fijn gebouwde huppeltrutje op van net 1.65 (ongeveer 550 kg)
ook een noodstop met nat wegdek met 80 km per uur leverde geen enge dingen op. (trailer 580 kg geloof ik)
want ik ben zuinig genoeg op mijn paard, als ik het eng vond, kwam er vandaag nog een andere auto.

ingvdh

Berichten: 6373
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 13:16

Ik heb zelf ook een vitara en trek er een 1,5 paards trailer mee, dit gaat zeer goed, zeker vergeleken met de luxe wagen die ik daarvoor had, die meer woog en meer mocht trekken en een grotere motorinhoud had.

Wat namelijk ook mee speelt is hoe het trekkend voertuig het trekgewicht verdeelt over de auto. Vaak kunnen "terrein"auto's dit beter dan luxe wagens. Natuurlijk zwaarden en groter is altijd beter, maar of het werkelijk nodig is is een tweede.

Over de barbie voertuigen gesproken, offtopic ik ben een keer op safari geweest in Tanzania met vrienden van mij en toen gingen we weg met de Samurai ipv de Vitara die ze ook hadden, de samourai bleek nl betere uit de weg te kunnen op de "paden" aldaar. Zo zie je maar weer, het is niet altijd zoals het lijkt. Je zou nl verwachten dat de Vitara daar beter uit de voeten zou kunnen met een zwaardere motor en meer vermogen. Dit bleek dus niet het geval.

Margreet

Berichten: 18326
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 13:22

Ik ben een keer toen het stormde en regende van Naarden naar Hoorn gereden met een Suzuki Jimny en ik heb echt doodsangsten uit gestaan... Nagelbijten / Gniffelen Maar goed, dat is dan ook een echte barbiejeep, geen sprake van dat je daar iets mee kunt trekken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 13:30

Die mag dan ook 1100 kg trekken
Toch weer 400 kg minder.

_10_

Berichten: 7295
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-04 13:35

runningkawa schreef:
Wij hebben een feroza, beetje vergelijkbaar met een vitara
Deze mag ook 1500 kg trekken. weegt zelf iets meer dan 1200 kg.
Wij hebben er ongeveer 1200 achter hangen en dat gaat goed.
ook al eens een echte noodstop moeten maken met nat wegdek en dat ging ook goed.
maar idd als ik dan in een patrol zit, dan voel je idd verschil, maar dat is logisch lijkt me.
Al komt onze feroza beter uit natte grond weg als de 1998 patrols.
Al een paar keer meegemaakt Lachen



Dank jullie allemaal voor jullie antwoorden

Ik twijfel nog een beetje tussen een Vitara en de Feroza die Runningkawa hierboven beschrijft.

Enuhhhh tuurlijk hou ik er rekening mee dat de auto altijd zwaarder is dan de trailer volgeladen Haha!

_10_

Berichten: 7295
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-04 13:36

sabineG schreef:
en het ligt eraan of je je E rijbewijs hebt. Weegt de vitara lichter dan die 1500kg van je trailer, moet je je E-rijbewijs hebben.

Gelukkig heb ik die alweer een paar maandjes, dus da;s het probleem niet Tong uitsteken

Margreet

Berichten: 18326
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 13:37

Ik zie net dat een Jimny in de zwaarste uitvoering zelfs 1300 kg mag trekken Wow! Met een 1.3 motortje... >;)
Ik vond het al eng met alleen een tas met kleren op de achterbank... Nagelbijten / Gniffelen
Nou was het ook wel erg slecht weer hoor, geen weer om met de trailer te gaan rijden.
Maar een lichte trailer zou op papier dus zelfs achter een Jimny kunnen... Gekkenwerk!

_10_

Berichten: 7295
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-04 13:38

IngridM schreef:
Die renault van Erwin niet zwaarder ??


Jawel, maar daar heb ik niet altijd de beschikking over, ik wil ook graag met Cin wegkunnen als het mij uitkomt en niet hoeven hopen dat ik de auto kan gebruiken, snappie Knipoog

Jellie

Berichten: 10283
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 13:42

Wij hebben een opel Frontera gekocht. Eerst wilden we een Vitara of een Feroza maar wij zij uiteindelijk toch voor een wat zwaardere wagen gegaan.
Afgelopen week hebben we een 1,5 trailer gekocht en die ligt prima achter onze Frontera. OK dan!