Suzuki Vitara goede trekauto?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 18:29

Biancaaaaa schreef:
ik
mijn moeder heeft de suzuki vitara .


vitara of grand vitara ?

als het de vitara is ben je een gevaar op de weg voor je knollies
als het de grand vitara is kan het goed

Estragon

Berichten: 1666
Geregistreerd: 17-05-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 18:31

Ik denk dat je met een vitara of met een Feroza wel een anderhalf paards trailer moet kunnen trekken..
Wij hebben een rav4 3drs en daar gaat het iig prima mee, denk dat die toch wel een beetje vergelijkbaar is met een feroza..
Jimny hebben we ook geprobeerd maar dat was zonder trailer al geen succes, net een stuiterbal...

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 18:38

Ik lees hier eigenlijk alleen maar over 'trekken'. Zwaarte is niet zo belangrijk. Maar stel nou eens dat je met een heel licht autootje abrupt moet remmen. Dan hoop je volgens mij toch echt wel dat ie een stukkie zwaarder is. Ik ben niet technisch, heb geen verstand van auto's maar logisch nadenken brengt mij meer dan 'het trekken' alleen. Remmen is minstens net zo belangrijk.

Dealer

Berichten: 735
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: Waddinxveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 19:07

Met een heel licht autotje trek je geen trailer en een paardentrailer heeft een oplooprem, d.w.z. dat hij door de plotseling remmende auto zelf geremd wordt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 19:36

wij hebben op nat wegdek een noodstop en uitwijk manouvre met 80 km moeten maken met onze Feroza, maar het bleef allemaal netjes op de weg.
En het opstakel niet onderste boven gereden Lachen

Amanda_T
Berichten: 5953
Geregistreerd: 01-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 19:54

Het remmen is opzich geen probleem. Bij de distel zit namelijk ook een rem , die als je goed doorremt. Je trailer meeremt. Dat betekend soms ook dat je de trailer de auto afremt. Maar het gaat het hier ook een groot deel om, dat de auto het allemaal wel moet kunnen trekken. En als je op dit moment geen goede genoege auto kunt kopen. Is het miss een ideetje om een jaartje door te sparen, en dan verder te gaan kijken.
Dit is mijn mening. Maar de keuze is uiteindelijk aan jou!

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 19:56

OH Lachen nou dat wist ik dus allemaal niet Lachen

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 20:03

Biancaaaaa schreef:
mijn moeder heeft de suzuki vitara en we trekken met gemak een 2-paards trailer met een flinke D-pony en een stevig paard erin


Dat vind ik pas echt gekkenwerk!
Wat weegt een 2-paardstrailer? Toch al heel gauw 700 kg, waarschijnlijk meer. Flink paard? 600 kilo? Flinke pony? 400 kg? Zit je al op 1700 kg en dan heb ik laag geschat... Nog spullen voor 2 paarden in de auto of in de zadelkamer in de trailer en het gevaar op de weg is compleet!

Maar ja, ieder z'n ding he, je mag er niks van zeggen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 20:05

Dat mag simpelweg ook niet eens.
dat zou ik ook niet durven.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 20:20

Euhm, ik bedoelde inderdaad Emmeloord ipv Ermelo Haha! En daar kan het zeker behoorlijk spoken

Overigens heb ik met de Feroza wel eens 2 paarden van beide 1.80 getrokken,
levensgevaarlijk...
De Utrechtse Heuvelrug leek wel de Himalaya. Met hetzelfde wagentje durfde ik een jaar later niet eens meer 1 paard te trekken, kan je nagaan hoe snel je went aan wat extra power.

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 20:49

Rinske, een grote auto komt niet eerder of later vast te zitten. De banden en aandrijving spelen ook mee.
Ja, ik heb terreingereden met onze Patrol, in steengroeves en al, daar komt wel naar boven dat een auto met een kortere wielbasis (een 3-deurs) makkelijker door sleuven en over heuvels komt als een verlengde wagen, maar dat heeft niets te doen met de trekkracht, maar met de wielbasis en wieldruk.

Rinske

Berichten: 25110
Geregistreerd: 16-04-02
Woonplaats: Loon op Zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-04 23:20

Ga jij een keertje mee kijken bij het terreinrijden Imker, zul je zien dat ik gelijk heb, echt Knipoog

ikke

Berichten: 37543
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 00:10

Rinske schreef:
Ga jij een keertje mee kijken bij het terreinrijden Imker, zul je zien dat ik gelijk heb, echt Knipoog


Ja, kom maar, nu zaterdag in schaijk. Instructiedag van de marshall-groep van de LRCH, zal ik je even mee laten maken van een dikke Disco met een hoop vermogen allemaal kan.
Ik heb verschillende keren gezien dat Viraraatjes drie keer aan moesten zetten om een zandruggetje te nemen, waar elke Land Rover gewoon doorreed alsof er geen zandrichel was, zelfs uit stand.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 00:12

Zal ik de Pajero Longbody van mijn vader confisceren? Haha!
Die heeft voor 2 jaar terug er een vrachtwagen mee losgetrokken die vast zat in een bouwput.

Rinske

Berichten: 25110
Geregistreerd: 16-04-02
Woonplaats: Loon op Zand

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 00:21

ikke"]
[quote="Rinske schreef:
Ga jij een keertje mee kijken bij het terreinrijden Imker, zul je zien dat ik gelijk heb, echt Knipoog


Ja, kom maar, nu zaterdag in schaijk. Instructiedag van de marshall-groep van de LRCH, zal ik je even mee laten maken van een dikke Disco met een hoop vermogen allemaal kan.
Ik heb verschillende keren gezien dat Viraraatjes drie keer aan moesten zetten om een zandruggetje te nemen, waar elke Land Rover gewoon doorreed alsof er geen zandrichel was, zelfs uit stand.
[/quote]

Nu moet ik wel een beetje lachen Haha!
Wij waren 2 weken geleden in Loon op Zand waar een Discovery 3 kwartier vast heeft gestaan in de blubber en waar de Sams zo doorheen reden.
Kijk maar op http://www.sushi-monster.nl/ en dan bij films en dan de 2 rechtse bovenin, en de links onderste. Daar kwam de Disco dus niet doorheen hè. Zeg niet dat ik het niet weet want ik rijd elk weekend Tong uitsteken

ikke

Berichten: 37543
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 00:36

Rinske schreef:
Nu moet ik wel een beetje lachen Haha!
Wij waren 2 weken geleden in Loon op Zand waar een Discovery 3 kwartier vast heeft gestaan in de blubber en waar de Sams zo doorheen reden.
Kijk maar op http://www.sushi-monster.nl/ en dan bij films en dan de 2 rechtse bovenin, en de links onderste. Daar kwam de Disco dus niet doorheen hè. Zeg niet dat ik het niet weet want ik rijd elk weekend Tong uitsteken

Ik heb Suzuki's vast zien zitten in modderpoelen waar ik met de disco op wegbanden fluitend doorheen fietste, dat zegt dus heel weinig.
Ik zie je zaterdag..........

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 08:10

Nee Rinske, je hoeft (en kan) mij niet te overtuigen. Ik weet hoe het werkt, heb het zelf ook een tijd lang gedaan. Ik ben het hier helemaal met Ikke en Sjuimpje eens.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 09:21

hmmmmmm dat kan ik allemaal niet met mn vito Haha! Haha! Haha!

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 09:38

Cinzano"]
[quote="Cowgirl schreef:
Wat weegt een gemiddelde 1,5 paards trailer??



Mijn trailer weegt leeg 580 kilo.
Dan komt er een paard in van 170, dus zeg ruim genomen dat hij 600 kilo weegt, dan maakt het dus samen rond de 1200 a 1250 kilo.

Ik ga vanavond naar een Diahatsu Feroza kijken, die zijn alweer een stuk zwaarder dan de Vitara en red ik het allemaal prima qua gewicht (wel zo veilig).

Dus allemaal bedankt voor de reacties, maar ik denk dat een Vitara toch niet zwaar genoeg is voor wat ik moet hebben. Knipoog
[/quote]

Zelfs een 'gewone' Vitara kan/mag 1450 kg trekken en heeft absoluut geen moeite met een combinatie met een paard (wel even de papieren van de auto goed controleren). Denk echter wel dat je trailer meer weegt dan op het papier staat. Die van mij is op papier ook 580 kg, maar woog schoon op de weegbrug 750 kg. Daar was ik toen best wel van geschrokken, want ontwetend heb ik jaren met een te zware combinatie gereden achter mijn toenmalige nissan primera. Want, de totale combinatie is dus 750 plus 600 kg = 1350 kg.

De Feroza's hebben, dacht ik, dezelfde trekkracht als de Vitara. Alleen is de onderhoudsgevoeligheid van de Feroza en verbruik vele malen groter. Dus dat moet je ook meenemen in je beslissing. De Vitara's zijn nou eenmaal wel hele betrouwbare auto's.

Momenteel heb ik dus een Grand Vitara die 1850 kg mag trekken en dus absoluut geen moeite heb met een 1,5 prds trailer met mijn paard.

Het is ook niet altijd zo dat een zwaardere auto per definitie veiliger is. De trekkracht zit hem niet in het gewicht van de auto, zo ook de remkracht niet. Dat zit hem in de technieken die in de auto's zijn gezet. De koppel van terreinwagens, zoals de Vitara, zijn dusdanig dat ze gemaakt zijn om te trekken. Met de 'lichtere' Vitara's zou je echt zonder problemen een 1,5 prds trailer kunnen vervoeren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 13:00

Citaat:
De Feroza's hebben, dacht ik, dezelfde trekkracht als de Vitara. Alleen is de onderhoudsgevoeligheid van de Feroza en verbruik vele malen groter. Dus dat moet je ook meenemen in je beslissing. De Vitara's zijn nou eenmaal wel hele betrouwbare auto's.

De feroza mag 1500 kg

En qua onderhoud hebben wij geen slechte auto aan onze Feroza.
Hij is ruim 10 jaar oud en het enige wat er tot nu toe aan is geweest is een nieuwe uitlaat.
Dus daar mogen we niet over mopperen Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 13:05

Een Vitara rijd als een Jeep en trekt als een Luxewagen........zei mijn Paps altijd Haha!
Persoonlijk rij ik het liefst met een Patrol als het om trekken gaat, dat is net een vrachtwagen!
Alleen hadden wij altijd de mazzel dat mijn Pa die reed omdat hij veel terreinrijden voor zijn hobby deed.

Maar een Rangerover zou ik ook prima vinden, dan wel de nieuwe graag Knipoog

amagun
Berichten: 3061
Geregistreerd: 26-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 13:07

Eleonoor schreef:
Momenteel heb ik dus een Grand Vitara die 1850 kg mag trekken en dus absoluut geen moeite heb met een 1,5 prds trailer met mijn paard.


Die hebben wij ook een tijd gereden, maar onze 2.0 kwam toch wel wat tekort, vooral de versnellingen vier en vijf zaten me wat dwars Haha!

Ik rij nu een Patrol, een machtige trekauto pruttelt met twee paarden van 1.75cm in de wagen zo weg met 500 toeren bij het stoplicht Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 13:10

Wouter24 schreef:

Ik rij nu een Patrol, een machtige trekauto pruttelt met twee paarden van 1.75cm in de wagen zo weg met 500 toeren bij het stoplicht Haha!


Wat ik hierboven al zei: De Patrol trekt denk ik het allerbeste van de terreinautos. Maar een slokkie lust ie wel....... Scheve mond

eveline_B

Berichten: 2829
Geregistreerd: 05-09-02
Woonplaats: Salland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 13:11

Laatst bijgewerkt door eveline_B op 07-05-04 13:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Barb

Berichten: 12082
Geregistreerd: 24-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-04 13:12

ik hou het wel bij mijn Opeltje Frontera