Nu nog scheren???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
elady

Berichten: 5898
Geregistreerd: 17-11-03

Nu nog scheren???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-03-05 20:51

Hi.

Lady is dit jaar niet geschoren wegens drachtigheid en zit nu op 8,5 maand dracht. Het rijden zijn we al een klein beetje aan het afbouwen. Ipv van 3 kwartier/uurtje ben ik terug gegaan naar een half uurtje omdat ze het gewoon niet zo lang trekt meer.

Nagoed, dat was even een inleiding Haha!
Nu mijn vraag:

Lady is dus niet geschoren maar zit helemaal niet dik in haar vacht. Sinds het zo lekker weer is staat ze zonder deken en zal ook wel weer wat dikker in haar vacht zitten. Nu het rijden erg goed gaat, zweet ze ook onwijs veel op haar benen/borst/hals en onder het zadel. Ik krijg haar ook heel moeilijk droog en ben daarom bang dat ze kou vat op de een of andere manier.

Als ik gerden heb, stap ik een kwartier uit (naar buiten), dan haal ik alles eraf, wrijf de natte plekken 'droog' met een handdoek, doe een zweetdekentje op, spuit haar benen af, zweetdekentje weer af, even naborstelen. Vaak rijd ik rond een uurtje of half 5 en dan gaat ze niet meer naar buiten, maar andere keren gaat ze gewoon naar buiten (netzoals vandaag)en dan ben ik echt bang dat ze koud vat.

Nagoed...nu echt naar mjn vraag:
Is het nog de moeite waard om haar te scheren (zat te denken om alleen haar hals, benen, buik, borst te scheren)en dan in mijn achterhoofd te houden omongeveer over een maandje te stoppen met het intensief rijden (natuurlijk nog wel buitenritjes zonder zadel, wandelen, beetje longeren etc) of heeft dat geen zin? Ik heb namelijk niet elke dag zo veel tijd om een uurtje na het rijden te wachten totdat zij droog is en ik naar huis kan Bloos

Tips dus!!


Kyona

Berichten: 4768
Geregistreerd: 19-03-02
Woonplaats: Krimpen

Re: Nu nog scheren???

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-05 20:53

Zou nu absoluut niet meer scheren. Haar zomervacht wordt al aangemaakt en als het goed is gaat ze binnenkort verharen. Als je nu scheert, heb je kans dat je alles in de war brengt. Heb het wel eens gezien bij een paard en die kreeg een hele plukkerige vacht: zag er werkelijk NIET uit.
Zou er dan toch voor kiezen om wat korter te rijden dan een half uur op de dagen dat ze weer naar buiten gaat na het rijden.

Ineke2

Berichten: 33038
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Nu nog scheren???

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-05 21:12

Ehm omdat je toch al aan het afbouwen ben met rijden, gewoon niet meer zo intensief met haar rijden...Nog een maandje en dan word het definitief warmer weer en zitten ze in hun zomervacht!

Ze staat toch buiten als je haar niet rijd dus beweging krijgt ze al.
Beetje een luxe probleem vind ik dit hoor Ja

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

elady

Berichten: 5898
Geregistreerd: 17-11-03

Re: Nu nog scheren???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-03-05 21:22

Citaat:
Ze staat toch buiten als je haar niet rijd dus beweging krijgt ze al. Beetje een luxe probleem vind ik dit hoor

Lady is al snel heel stijf (2 dagen stil staan is gewoon te veel voor d'r en dan loopt ze echt als een hark) en moet dus gewoon elke dag in beweging blijven (rijden, longeren, wandelen etc)

Als ze los staat in de paddock doet ze niks, alleen maar hooi eten. Het gaat er mij meer om dat ze dan buiten is en niet binnen in een stal van 3,5 bij 4m en dat ze gewoon lekker kan gaan en staan waar ze wil (en dat is eigenlijk altijd bij het hooi)

Ik wil zeker niet intensief doorrijden tot de bevalling, maar haar wel in een conditie houden waardoor ze niet heel stijf is tijdens de bevalling (niet echt bevordelijk dan). Dus daarom mijn vraag om wel of niet te scheren.

Maar jullie mening is dus niet te scheren, omdat ze bijna in haar wintervacht zit en dat vind ik een erg goede reden en daar geef ik jullie ook gelijk in, maar om haar nou zolang bezweet te laten zijn...

Ineke2

Berichten: 33038
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Nu nog scheren???

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-05 21:30

Half uurtje een zweetdeken op, zodat ze is afgekoeld. Daarna laten rollen in het zand ze kan gewoon weer naar buiten hoor.

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

melanie_h

Berichten: 2989
Geregistreerd: 19-11-04
Woonplaats: Kingswood

Re: Nu nog scheren???

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-05 21:31

Nou ik scheer altijd net voor de zomer nog een keer
ik begin in oktober dan nog eens in december en dan nog eens in maart of april. Dan heb je dat gedoe met dat verharen niet zo en is je paard in een keer van z'n vacht af.
Bij mij komt het haar altijd mooi terug. trouwens ik doe dit ook altijd bij mijn minimerrie ze word dan wel niet in de winter geschoren maar nu rond deze tijd dat kost voor een paard ook niet zoveel energie ze zijn dan in een keer van alles af.
Mijn minimerrie is ook drachtig en die scheer ik nu net voor de bevalling zo rond half april. Haha!

R.I.P Niels
I miss you buddy.....

elady

Berichten: 5898
Geregistreerd: 17-11-03

Re: Nu nog scheren???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-03-05 21:38

Ik kijk het gewoon nog eventjes aan en dan kan ik altijd nog besluiten te scheren.

PallyJarig

Berichten: 2923
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Tussen de stal en mijn werk

Re: Nu nog scheren???

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-05 23:33

tinkchester schreef:
Nou ik scheer altijd net voor de zomer nog een keer
ik begin in oktober dan nog eens in december en dan nog eens in maart of april. Dan heb je dat gedoe met dat verharen niet zo en is je paard in een keer van z'n vacht af.


Scheer jij 3x???
Ik heb mijn paard in november laten scheren en hij is nou nog steeds kaal, ondanks dat hij alle dagen buiten staat.
Weer of geen weer.

Spanning is wie je denkt te moeten zijn, ontspanning is wie je echt bent.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Foreverkliek, Googlebot en 40 bezoekers