IJslander en zadel...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Artemiss
Berichten: 1093
Geregistreerd: 17-08-03

IJslander en zadel...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-04 13:04

Voor de ijslanderexperten hier op bokt... Cool Tong uitsteken
Ik vroeg me af of je een ijslander eigenlijk per se met zo'n speciaal zadel moet rijden. Of kan dit ook met bijv. een westernzadel? Zijn deze 'ijslanderzadels' dan speciaal voor het tölten? Verward

Ik vroeg het me alleen af, wil verder dus niks uitproberen of zo... Knipoog

Bjarni
Berichten: 2220
Geregistreerd: 28-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 18:51

Ik heb zelf wel een ijslander maar ben totaal geen expert!
Voor mijn ijslander heb ik op dit moment een slecht passend ijslanderzadel waar ik dus NIET mee rijd. Zonder zadel loopt hij beter dan met dit "speciale" zadel.
Ook heb ik hem weleens met een westernzadel gereden en ga ik binnenkort een boomloos zadel voor hem kopen.
Een ijslanderzadel is wel speciaal zo gemaakt dat je je gewicht beter kan verplaatsen voor bijvoorbeeld de tolt maar belangrijk is ook dat de schouder goed vrij ligt.
Mijn zadel is eigenlijk net iets te lang voor mijn paardje en ligt dus niet helemaal lekker, ik merk dat hij zonder zadel meer vrijheid in zijn schouder heeft dus het zadel zal wel teveel op zijn schouder drukken. Ik ga niet dokteren met een staartriem of wat dan ook, ik wacht wel tot ik een nieuw zadel heb en tot die tijd rijd ik zonder.

Kusia

Berichten: 4225
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Rhoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 19:34

Ik geloof dat het ijslanderzadel de schouder meer vrij maakt dan een westernzadel. Met het ijslanderzadel kan er makkelijker getölt worden dan met een westernzadel.
Verder weet ik er niet zoveel vanaf. Bloos

Alet

Berichten: 5512
Geregistreerd: 05-08-03
Woonplaats: Yde

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-04 19:38

Ik rijd Siki met een ijslanderzadel, zo'n zadel zorgt idd voor vrijheid van het schouder, waardoor een paard kan tölten. Het zadel ligt vrij ver naar achteren en is er ook voor gemaakt om vrij ver naar achteren te liggen, wat bij andere zadels vaak niet het geval is. Als je met je ijsco wilt tölten e.d. zou ik geen westernzadel gebruiken; ik denk dat t in de weg zit. Zo'n boomloos zadel lijkt mij ook wel wat!!