Wanneer dresuurzadel op jong paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Farjen

Berichten: 7967
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Oost-Vlaanderen, Belgiƫ

Wanneer dresuurzadel op jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-05-04 20:20

Mijn instructeur (en ik had het al wel eens op bokt gelezen) dat je op een jong paard beter geen dresuurzadel legt.
Maar ik voel duidelijk dat ik in die paar weken slechter zit waardoor ik rugpijn krijg. Stom springzadel..

En een stalgenoot zei, leg je dresuurzadel er maar op.
Ik weet het dus niet meer. Hij word in juni 4 en heeft al wat spieren maar hij moet er nog veel meer krijgen Knipoog

Dus wanneer mag ik mijn dresuurzadel erop leggen?


Liselot

Berichten: 32189
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 20:23

dat kan naar mijn inziens gewoon hoor.
ik meende dat mensen inrijden met springzadel omdat daar het zwaartupunt anders in zit. en je er zelf beter op kan blijven zitten als hij gaat bokken.

http://www.LiselotKamphuis.nl FOTOGRAAF: oa Bruiloften, Newborn en workshops!
T 18-11-15 <3 A 9-8-19 <3

Barvrouwke
Berichten: 3706
Geregistreerd: 24-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 20:23

Het enige nadeel van een dressuurzadel is dat je minder kniefrong hebt, en vaak minder stevig zit. Ik heb een paard ingereden met dresuurzadel, geen enkel probleem.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 20:27

Dat kan wanneer jij het prettig vind.
Bij sommige al na een week, bij andere pas als ze m2 zijn Schijnheilig

is meer voor jou als voor het paard
Al is het wel zo als jij lekker zit, je paard dat natuurlijk wel voelt.

Farjen

Berichten: 7967
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Oost-Vlaanderen, Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-05-04 20:39

Hm.. waarom zegt mijn instructeur dat ik dan beter mijn springzadel neem? Verward

Het paard heeft dit moment nog niet echt veel rugspieren, wanneer hij die heeft leg ik mijn dresuurzadel erop. Voor bokkesprongen moet ik niet bang zijn, daar is hij te braaf voor denk ik Tong uitsteken

Sjonniej
Berichten: 17536
Geregistreerd: 21-05-03
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 20:44

Misschien even vragen aan je lesgeefmens waarom hij vind dat je het beter niet kan doen. En dan erbij zeggen dat je een zere rug hebt, vanwege het springzadel.
Dan weet je waarom hij zegt dat het niet moet en misschien zegt hij dan ook wel dat het wel kan ivm. je zere rug.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 20:47

dat vraag ik me dan idd ook af waarom je instructeur dat zegt.
Als het zadel goed past, maakt het niet uit wat voor 1 het is.

jarrah

Berichten: 3617
Geregistreerd: 03-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 21:57

Ik rijd Tiffany ook gewoon van begin af aan met een dressuurzadel, ik snap niet waarom dat niet zou kunnen Verward

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 22:25

De paarden die ik zadelmak heb gemaakt deed ik ook gewoon met dressuurzadel.
Als ze voor het eerst een zadel opkregen was dit meestal wel een springzadeltje, omdat deze vaak ietsje lichter zijn (volgens mij zat dat meer tussen mijn oren dan dat het echt verschil uitmaakte Haha! ).

Maar als ik er voor de eerste keer echt opging, gaf ik toch echt voorkeur aan een dressuurzadel. Blijven zitten vind ik ook wel belangrijk Schijnheilig Haha!

flettie

Berichten: 8652
Geregistreerd: 19-09-02
Woonplaats: Osterwald (Dld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 23:37

Mijn paardje heb ik vorig jaar ingereden met een vzh-zadel omdat mijzelf een dressuurzadel niet zo handig leek ivm met minder steun (knieen) dan bij een vzh-zadel en de langere zweetbladen (ik heb nogal korte pootjes dus voor het aanleren van de kuitdruk leek het me nogal handig om tenminste redelijk onder het zweetblad uit te komen Tong uitsteken).
Na een half jaar kreeg ik ge-emmer met mijn vzh-zadel. Lag niet meer goed, in de boom zat teveel speling, paard kreeg er last van (bok, bok, bok Schijnheilig ), zadel weer terug gebracht naar de winkel en in de tussentijd van een vriendin haar vzh-richting dressuurzadel geleend. En sindsdien rij ik eigenlijk alleen nog maar met dat dressuurzadel Haha! Mijn vzh-zadel (vervanging van de eerste) ligt weer in de winkel te wachten op een nieuwe eigenaar Lachen
Ik vind mijn huidige zadel (uiteindelijk ook overgekocht) veel fijner rijden dan mijn vzh-zadel. Betere zit (dieper) waardoor ik bokacties veel beter kan uitzitten en mijn paardje heeft ook geen last van dit zadel OK dan!

Dunla B+12 L1+18, L2+11, M1+19, M2+6

Duncan

Berichten: 1562
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 07:59

misschien is een dressuurzadel zelfs wel lekkerder voor een jong paard. dan weet je zeker (als je hem ver genoeg naar achteren legt) dat de zweetblademn(zo heten die 'aanhangsels' toch) niet de schouderbladen in de weg zitten.

Mexxuna

Berichten: 5595
Geregistreerd: 13-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 08:14

nog nooit van gehoord, wij rijden alles in met een dresuurzadel!

Mi Caro Mexx & Skyfall LM
Wat een rijkdom als je 2 zelf gefokte paarden in de wei hebt staan... **Trots**

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 08:28

Het maakt geen fluit uit. als de ruiter er maar lekker in kan zitten. Ik kan me voorstellen dat een VZ zadel fijner zit bij bokken dan een dressuurzadel........ maar nogmaals het maakt mij geen fluit uit


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Trendiction en 121 bezoekers