zadel door- en doornat, wat te doen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

zadel door- en doornat, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-05-04 23:06

Zoals hier te lezen is [WD] Endurance Ommen: succesvolle nattigheid! heb ik vandaag een stortbui over mezelf, paard en zadel heen gekregen. Op zich niet zo erg, maar mijn zadel lag in de regen (onder een deken die binnen de kortste keren ook nat was, geen plastic in de buurt) en was al doorweekt voor het weer op het paard lag, en daarna moest ik er nog 32 km mee rijden in een rijbroek met leren kont. Het kon dus niet even lekker drogen.

Resultaat: het leer van mijn zadel is nu dof en het 'sopt' nog steeds een beetje, voelt nattig aan. Ik heb het zadel tot een half uur geleden op het balkon laten staan, om de overgang naar binnen niet te groot te maken. Nu staat het in het washok, waar de temperatuur niet te hoog is.

Mijn vraag: hoe kan ik het nu verder het beste behandelen? Mijn zadel is uiteraard wel vaker natgeregend, maar niet in deze mate. En ik wil natuurlijk niet dat het gaan schimmelen of barsten. Alvast bedankt voor het meedenken. Knipoog

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>


Symbeami

Berichten: 2662
Geregistreerd: 16-10-03
Woonplaats: Okkenbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-04 23:13

Barsten is erger dan schimmelen. Op zich denk ik dat je er al goed aangedaan hebt om de overgang naar droog zo geleidelijk te doen.
Verder ben ik bang dat je niet veel meer kunt doen dat het rustig laten drogen en dan maar schoonmaken en invetten?

Ethelate

Berichten: 21119
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-04 23:44

pas invetten als het binnen in echt helemaal droog is, anders kan het vocht niet meer weg.
iig niet bij de verwarming leggen ofzo

Mijn mini’s & Equi Habitat in ontwikkeling volgen? @ethelate op Instagram

Gelukkig is mijn honger om te leren groter dan mijn ego - Mo Gawdet

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-04 23:58

In ieder geval niet föhnen, klinkt misschien stom maar denk dat het voor sommige mensen voor de hand ligt. Dan krimpt hij namelijk. Verder zou ik geen betere oplossing kunnen bedenken dan kranten erop leggen, dat wordt immers ook gedaan als schoenen nat zijn.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-05-04 08:46

Goed nieuws vanuit het washok: het zadel sopt iig niet meer! Wel voelt het leer nu vrij ruw aan (op zich niet gek, wrijving van nat leer op nat leer) maar ik wacht nog even met poetsen. Ik laat 'm nog wel een dagje liggen voor de zekerheid, zodat ook de vulling goed kan drogen. Zo meteen maar weer op het balkon zetten, uit de zon. Gelukkig kan ik vandaag een ander zadel gebruiken, maar anders was ik wel zonder zadel gaan rijden. Knipoog

Maar iig bedankt voor jullie tips! Lachen

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 131949
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-04 10:04

Ik denk dat je het prima aangepakt hebt.
't Is inderdaad belangrijk om niet te snel te willen drogen, daar krijg je later problemen mee.
Dus even met rust laten en een geschikt plekje vinden (balkon met schaduw lijkt me oke !).
Verder zou ik er nog wat kranten of een absorberende doek onder leggen zodat daar ook nog wat vocht in kan trekken.

Succes met je droogproject Knipoog

Afwezig tot nader order. Bij vragen graag contact opnemen met een ander teamlid.
It's not easy being green *** Kermit ***

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-05-04 12:13

Mijn schoenmaker raadde ledercreme van Rapide aan bij nat geworden en opgedroogd leer. Wat is dat spul vet en glibberig zeg! Anyway, ik heb mijn zadel (en beugelriemen en teugels) ermee behandeld - blikje is nu al voor de helft leeg - en het leer werd er meteen een stuk soepeler van. De zitting van mijn zadel heeft zijn glans nog niet terug en het voelt nog steeds een beetje aan als equi-suede (zoals op Wintec-zadels) maar ik moet het dan ook nog goed uitwrijven. Eerst maar eens goed laten intrekken, ik ben allang blij dat het niet meer zo stug aanvoelt!

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 13:28

En hoe is het uiteindelijk geworden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 13:32

Smokey, voor je leren rijlaarzen geldt hetzelfde als voor een zadel: langzaam en met voldoende luchtverversing laten drogen. Eventueel als het nat is vast schoonmaken met zadelzeep, maar nog niet invetten oid.
Leren rijlaarzen liefst ophangen aan de bovenrand en/of laarzenspanners erin, anders vervormt het leer op een nare manier.
Als ze dan droog zijn, verzorgen met het leerverzorgingsprodukt dat je normaliter ook gebruikt.
Vooral NIET bij de kachel of in de zon zetten dus.

Sjaan

Berichten: 8038
Geregistreerd: 19-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 13:34

Ook voor de rijlaarzen eerst rustig helemaal laten drogen voordat je ze in gaat vetten!

Ik zou de methode opvolgen die Karin heeft uigevoerd bij het zadel voor de rijlaarzen.

Toen ik ben wezen zwemmen in de waterbak tijdens SGW Gorssel met mijn geweldige Murphy heb ik ook eerst alles laten drogen en daarna in een dikke laag vet gezet. Een paar weken later zag je op de laarzen niks meer van de zwempartij, het zadel was op de zitting nog wat dof, maar dat is ook verdwenen in de loop van de tijd!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bietjah87, StonedRomy, XladyX en 93 bezoekers