Vraagje voor de springers over mijn jonge paardje

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
joycje

Berichten: 907
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: arnhem

Vraagje voor de springers over mijn jonge paardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-04 21:48

Hallo allemaal,

Ik heb eigenlijk een vraagje. Ik ben zelf een grote dresuurmuts en heb erg weinig verstand van springen.
Dus ik hoop dat de springers onder ons me even kunnen helpen Lachen.

Ik heb zelf een (net) drie jarig paard. Een enorme joekel die nog veel moet groeien. Het is wel een springer (Jasper x Opium) maar wil er dresuur mee gaan rijden. Nou vind ik het wel leuk om hem wat te laten springen voor de afwisseling. Hij heeft dit namelijk voordat ik hem kocht (een maand geleden) regelmatig gedaan.

Nou zou ik eigenlijk willen vragen. Is drie jaar niet te jong???
Kan het kwaad als ik 'm één keer in de twee á drie weken laat springen?
Hoe hoog mag dit dan?
Moet dit een kruisje of stijlsprong zijn?
Moet hier een drafbalk voor?
Zo ja. Op wat voor afstand?

Het gaat hier maar om één hindernis hoor. Niet om een heel parcours.. Lachen

Ik hoop dat jullie me er wat over kunnen vertellen.

Groetjes joyce

Verow
Berichten: 936
Geregistreerd: 25-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 01:57

volgens mij is dat niet te jong hoor.. als hij er plezier in heeft is het volgens mij helemaal niet zo erg. Heb ook wel is paarden gezien sprongen al toen ze 2 waren (was wel zonder ruiter natuurlijk, gewoon vrijspringen)
zelf wil ik ook graag verder komen in de springsport, maar ben er nog niet zo'n ster in Rolleyes Ik blijf oefenen Haha!

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 07:37

kan geen kwaad als je het rustig aan doet. Hoogte zou ik nog even beperkt houden tot max een cm of 80. Kruisje, steilsprong maakt niet uit, drafbalk is wel handig, ligt op ong 2,5 meter.

Maar ik heb een veel belangrijker tip, les. Als je zelf onervaren bent met springen, zou ik niet gaan aanrommelen in je eentje, je hebt zijn plezier en vertrouwens al snel bedorven. Ik zou in je gewone les zo af en toe een sprongetje meepakken, dan leer je er zelf ook veel van.

joycje

Berichten: 907
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-04 08:24

Ik ga ook helemaal niet zelf met hem springen. Lachen Ik zou wel gek zijn. Hij springt keihoog....Het ging hier om losspringen. En als ik me bedenk dat hij wat meer moet gaan springen onder de man. Dan laat ik 'm even door iemand anders rijden. Zelf ben ik niet zo'n springheld.

Bedankt voor je reactie,

Groetjes joyce

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-04 08:26

oke, dat had ik zo niet begrepen. Dan zou ik er zeker geen drafbalkje voor leggen, laat het hem zelf maar beoordelen. De rest gaat wel op.