Is deze haflinger veel te dik? (met foto)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-04 17:27

voor een 2 jarige is ie idd zeker niet slank, eerder wat fors zelfs
ik zou hem iig geen kilo ponybrok per dag bijvoeren, zeker niet nu hij weer lekker in het land staat en hij 's avonds ook kuil krijgt.

maar als ie strax 4 is en er nog zo uitziet, mag je in je handjes wrijven, want de meeste haffies zijn dan niet meer zo slank Knipoog

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#


garfieldjuh

Berichten: 1361
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Groesbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-04 17:33

Renske20 schreef:
die is absoluut niet dik!
haffie's zijn stevig gebouwd, en vind hem zelfs vrij slank voor een haffie!


vind ik ook

» Kitty. Lovers

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-04 21:55

Barbara17 schreef:
Ik heb dit voederschema niet zelf verzonnen, maar van de subli gekregen, en daar houd ik mij nu dus aan. van de zomer als ze dag en nacht naar buiten gaan krijgt ie ook inderdaad geen brok meer. Ik weet nu even niet meer wat ik moet doen eigenlijk :S

Scheve mond Voederadviezen van de fabrikant Die zijn niet bepaald onbevoordeeld in hun adviezen tov zichzelf he Knipoog Mijn haflinger adviseerden ze 2,5 kilo op een dag te voeren toen ze 2 was Waar zitten die mensen met hun verstand, dat is geïnspireerd op "paarden" paarden die veel krachtvoer krijgen, en relatief weinig ruwvoer. De robuustere rassen kunnen het uitstekend af met relatief weinig krachtvoer en veel ruwvoer, is goed voor de spijsvertering, goed voor hun tanden, paarden die veel brok, weinig ruwvoer krijgen hebben veel sneller haken, omdat bij veel ruwvoer de tanden gewoon beter/sneller slijten.

Wat ik zou doen, in jouw geval met deze stevig gevulde haf, en ongeveer 2 jaar, maak die zak brok leeg, of maak er iemand anders blij mee. Vervolgens 's ochtends flinke plak hooi of kuilvoer (gaf jij toch?) daarna de hele dag op de wei en 's avonds voor op stal te gaan een flinke portie hooi/kuilvoer.

Voor de velen die zeggen dat als deze te zwaar is, dan moet hun paard ook afvallen. Zou heel goed kunnen ik vind dat zeker 3/4 van alle stevigere ponyrassen (Fjord, Haflinger, Tinker, etc. etc.) gewoon te zwaar zijn. Mensen verwarren vet met spieren, paarden mag je best schraal houden, hoeft echt niet zo stevig allemaal, want bij deze robuustere rassen "hoort" een stevig uiterlijk/bouw, dus dan maar lekker vetmesten want dan zijn ze lekker stevig. Waarom in godsnaam? Werk die kilo's er maar af, en geef meer ruwvoer en minder brok.

ikke

Berichten: 37459
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-04 22:17

Maya schreef:
:\ Voederadviezen van de fabrikant Die zijn niet bepaald onbevoordeeld in hun adviezen tov zichzelf he Knipoog Mijn haflinger adviseerden ze 2,5 kilo op een dag te voeren toen ze 2 was Waar zitten die mensen met hun verstand, dat is geïnspireerd op "paarden" paarden die veel krachtvoer krijgen, en relatief weinig ruwvoer. De robuustere rassen kunnen het uitstekend af met relatief weinig krachtvoer en veel ruwvoer, is goed voor de spijsvertering, goed voor hun tanden, paarden die veel brok, weinig ruwvoer krijgen hebben veel sneller haken, omdat bij veel ruwvoer de tanden gewoon beter/sneller slijten.

Wat ik zou doen, in jouw geval met deze stevig gevulde haf, en ongeveer 2 jaar, maak die zak brok leeg, of maak er iemand anders blij mee. Vervolgens 's ochtends flinke plak hooi of kuilvoer (gaf jij toch?) daarna de hele dag op de wei en 's avonds voor op stal te gaan een flinke portie hooi/kuilvoer.

Voor de velen die zeggen dat als deze te zwaar is, dan moet hun paard ook afvallen. Zou heel goed kunnen ik vind dat zeker 3/4 van alle stevigere ponyrassen (Fjord, Haflinger, Tinker, etc. etc.) gewoon te zwaar zijn. Mensen verwarren vet met spieren, paarden mag je best schraal houden, hoeft echt niet zo stevig allemaal, want bij deze robuustere rassen "hoort" een stevig uiterlijk/bouw, dus dan maar lekker vetmesten want dan zijn ze lekker stevig. Waarom in godsnaam? Werk die kilo's er maar af, en geef meer ruwvoer en minder brok.


Inderdaad. ik ben eens bij een paard gaan kijken en die mensen vertelden dat ze dat paard elke dag 6 kilo (!!) brok gaven, naast hooi en weidegang. Het paard zag er netjes doorvoed uit, maar niks overdreven. Dit paard liep wel op Z-niveau en werd regelmatig op dit niveau getraint.
Voor pony's en zeker als ze in de groei zijn moet je voorzichtig voeren. Voldoende om goed te groeien, maar schraal genoeg om ze niet te dik te voeren. Het is als terreinrijden met een auto: je moet zo hard rijden als nodig, maar zo langzaam als mogelijk.

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Babsiej

Berichten: 6232
Geregistreerd: 23-09-02
Woonplaats: Aan het eind van de wereld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-05-04 17:12

Maar ik kan nu toch niet zomaar stoppen met brok voeren?

MissJ

Berichten: 8726
Geregistreerd: 22-04-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-04 17:19

Nee, maar je kan het wel langzaam afbouwen.
Vraag anders eens advies aan een DA of bij een opfokstal, daar hebben ze veel ervaring met jonge paarden en alles wat daarbij komt kijken.

Jaike, wat ben je toch een topper!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-04 18:36

Ik zeg ook, maak die zak brok leeg Knipoog En gewoon rustig afbouwen, hij krijgt nu 1 kg he? Nou, dan verminder je gewoon steeds die porties die je krijgt, totdat de portie's erg klein zijn, en de zak leeg is. En dan koop je gewoon geen nieuwe zak meer Haha!

Alexx

Berichten: 6048
Geregistreerd: 29-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-04 18:53

dik, helemaal niet! En ja een beetje dik mag wel bij een haf!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-04 19:13

Waarom punkies? Waarom mogen de robuustere rassen wel te dik zijn? Is voor geen enkel paard goed, dus waarom voor een haflinger te zwaar zijn wel?


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: IASCrawler, Incroyable, Vagabondo en 26 bezoekers