Schimmels minder populair bij andere paarden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xtostarlight

Berichten: 9230
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: Best/Boskant

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 00:09

Het zou op zich wel logisch zijn, aangezien wit niet echt een schutkleur is, maar ik heb er nog nooit van gehoord.

Wel weet ik dat starlight niet van bont houd, bont vind ze niks. Ze is helemaal verliefd op veulentjes (kan ze uren stil gaan staan om naar te kijken) maar stipje moest ze niet, daar wilde ze niet naar kijken al zette ik haar speciaal stil (bij de wei). Doris moet ze ook niks van hebben (doris is bont en hengst), ze zal hem nooit trappen of pijn doen, maar ook zeer zeker niet knuffelen. Soms snuffelt ze een keer aan hem, en gaat dan weer vrolijk verder met naar andere paarden hinniken, hengstig of niet hengstig.

Dat het een hengst is speelt ook geen rol, want als we een bruine hengst tegenkomen gaat mevrouw helemaal uit dr dak Cool
Ik heb iig altijd gedacht dat het door de vlekken kwam, of mss door zn lichaamsgeur (doris ruikt heel sterk) maar ze vind hem iig niks Tong uitsteken

Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 00:40

Yep, ik heb het ook al vaker gehoord en idd, Kevin (schimmel) heeft op de pensionstal altijd met andere paarden op het land gestaan, was de enige schimmel en was altijd de pispaal.
Nu we ze aan huis hebben staat Kevin samen met Mozart (bruine) en Kevin is nu wel de baas.
Ook heeft het karakter van Kevin best rot trekjes, hij is behoorlijk dominant tegenover zowel mensen als paarden, maar in een kudde dus niet, one on one is hij wel de baas.

Wat het rollen voor een schutkleur betreft, daar kan ik heel goed inkomen, zie het ook iedere dag weer gebeuren, Kevin heeft nu de leeftijd dat hij echt helemaal spierwit is geworden, ik vind het prachtig maar hij is het niet met me eens, zodra hij ook maar een beetje schoon is gaat hij direkt weer liggen Frusty
Zelfde bij Mambo, ook een schimmel, die is alleen nog niet zo wit (nog een jong ventje) die gaat ook direkt liggen als hij net schoon is, hopeloos die schimmels Schijnheilig

Ik heb ook vaker gehoord dat schimmels vaak erg dominant naar mensen kunnen zijn en vaak toch een rottig karakter hebben, heeft iemand daar verder ervaring mee? Kevin heeft dit dus wel maar Mambo weer niet, dat is een hengstje (die ook nog eens dekt) en die is gewoon onzettend lief Lovers
Het zou idd. met de kleur te maken kunnen hebben dat ze vaak narrig zijn, ervaringen?

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 01:02

De schimmels waar ik mee te maken heb gehad, waren allemaal erg bijzonder...om het maar even zo uit te drukken.
Maar ik denk dat de eigenaren van schimmels daar anders over denken?

Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 02:02

Haha! Kevin is ook erg bijzonder
Hij kan hele gemene trekjes hebben maar daar leer je vanzelf mee omgaan, ik vind het een heerlijk paard
Ik hoor nl. regelmatig mensen roepen dat ze noooooit aan een schimmel zullen beginnen omdat het stuk voor stuk krengen zijn.....ik ben het daar dus niet mee eens, kijk Kevin is geen makkelijke jongen, maar die heeft vroeger ook wel heel wat meegemaakt, geen idee of zijn gedrag daar vandaan komt maar ik vind het wel makkelijk de schuld daar te leggen Haha!
Maar ik heb dus 2 schimmels, Kevin en Mambo, Kevin heeft gemene trekjes maar Mambo is daar dan weer het tegenovergestelde van, die is gewoon verschrikkelijk lief Lovers (tot er een hengstige merrie voorbij komt Haha! dan wordt hij lastig maar blijft nog steeds lief)
Schimmels kunnen dus wel degelijk lief zijn Haha! maar ik ben dus idd benieuwd naar het gedrag van de Bokt schimmels en de bokkers die schimmels mee hebben gemaakt Haha!

boemel

Berichten: 8423
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 08:03

Bij ons op stal staan 3 schimmels (incl. die van mij)
Het zijn alledrie lieve paarden in de omgang. 2 ervan, waaronder die van mij zijn dominant naar andere paarden.

Mijn paard is bijzonder lief. Niet omdat ze van mij is hoor. Maar ze is echt de vriendelijkheid zelve. Zo geduldig en vrolijk in de omgang. Echt fijn om mee om te gaan.

Montreux

Berichten: 641
Geregistreerd: 15-11-01
Woonplaats: Capelle aan den IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 08:33

Mijn schimmelmerrie is al bijna helemaal wit, op haar zwarte manen, staart en benen na. Wanneer er tijdens het rijden meerdere paarden in de baan zijn, is het mij opgevallen dat sommige andere paarden best vijandig reageren. Sommige jonge paarden vinden haar zelf eng Haha!

Zelf is mijn merrie enorm dominant en absoluut niet gediend van andere paarden. Ze wil het liefst met rust gelaten worden(behalve als ze hengstig is Tong uitsteken maar zelfs dan is ze heel kieskeurig). Als een paard te dicht in haar buurt komt gaan haar oren plat in haar nek en haar snoet staat echt op oorlog. Als ze de kans zou krijgen, haalt ze ook het liefst nog uit ook. Onder het zadel is dat wel minder maar bij het passeren zie je al aan haar oren dat ze het er niet mee eens is. Het is al minder geworden naarmate ze ouder werd dus ergens is er nog hoop dat ze sociaal wordt.

Daarentegen is ze voor mensen superlief en een echt kroelpaard. Daarom vind ik het ook niet zo erg dat ze zo zuur doet naar andere paarden.

Mijn merrie kan een enorme viespeuk zijn. Ze kan dagen redelijk schoon uit stal komen maar dan volgt er zeker een periode dat ze lekker in haar eigen mest heeft liggen slapen en ook haar hoofd van make-up heeft voorzien (rouge, oogschaduw etc mijn paard is echt modebewust hihihi Haha! ). Ze houdt haar stal ook echt niet schoon. Mesten doet ze door de hele stal heen. Ben echt jaloers op paarden die het netjes in 1 hoek doen. En als je haar een wasbeurt geeft kun je er zeker van zijn dat ze de volgende dag extra make-up heeft opgedaan. Boos!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 10:31

Volgens mij is het verhaal inderdaad waar, maar het hoeft natuurlijk niet bij alle paarden te zijn.
Bij mij op de manege van de manege pony's is een schimmel wel de baas. Ze staan met ongeveer 20 pony's, maar die schimmel is toch echt de baas.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 10:32

De witte pony's bij ons op stal zijn inderdaad ook echt altijd vies! Dat is ook altijd heel erg leuk als je zaterdag je pony helemaal wit hebt gemaakt omdat je zondag wedstrijd hebt en dat hij zondag weer helemaal vies is!

leentje
Berichten: 3822
Geregistreerd: 02-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 11:22

Even een toevoeging op mijn eerdere verhaal: mijn pony was al van zodra ze bij ons in de kudde kwam, heel erg wit, en is jonger dan de twee Engelse Volbloeden.

Qua karakter, ik weet niet hoor, de mijne heeft misschien af en toe in bepaalde situaties een beetje een gebruiksaanwijzing nodig (ligt zeker voor een deel aan haar verleden), maar zeker geen moeilijk/rottig/superdominant karakter.
Af en toe moet je haar misschien wel eens even herinneren wie er de baas is, maar da's altijd heel snel opgelost. (en dat zal met andere paarden-eigenaren ook wel eens gebeuren Knipoog )
Onder mijn toezicht kunnen mijn achternichtje en -neefje er ook zonder problemen bij en knuffelen, borstelen, etc.

Op de manège waar ik vroeger reed, stonden ook heel wat (spierwitte) schimmels en die waren (op eentje na) superbraaf!

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-04 12:17

Het gaat niet over het braaf zijn Leentje, maar over het geaccepteerd worden in de kudde. Ik heb wel vaker lieve schimmels gekend.

BloemBloem

Berichten: 16595
Geregistreerd: 21-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 12:20

Zaterdag hebben we de paarden naar het land gebracht
waaronder een schimmel (mijn bijrijdpaard)
En idd hij wordt wel geaccepteerd...maar hij is zelf heel onzeker
of hij wel geaccepteerd wordt...Hij is namelijk superbang voor
een Friese Hengst.....maar of dat er nu ook mee te maken
heeft?

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 12:24

op concoursen merk ik wel vaak dat andere paarden bang zijn of pissig zijn op schimmels...
sja als ze een keer door een schimmel zijn getrapt, of zijn gepest, dan snap ik t wel
alle schimmels lijken op elkaar Haha!
als je van elke bruine moet gaan schrikken omdat ooit een bruine vervelend tegen je was.... sja dan heb je geen leven meer als paard zijnde

nee maar zonder dollen, ik heb zelf twee schimmels en ik merk het wel vaker dat paarden het niet zo op schimmels hebben
of ligt dat aan mijn rijsteil? Haha! Schijnheilig

leentje
Berichten: 3822
Geregistreerd: 02-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 12:29

Marliesje schreef:
Het gaat niet over het braaf zijn Leentje, maar over het geaccepteerd worden in de kudde. Ik heb wel vaker lieve schimmels gekend.


Er werd in dit topic ook door enkele mensen aangebracht dat er ook een verhaal de ronde doet dat alle schimmels rotkarakters hebben, en daar sloeg dat deel van mijn post ook op. Lachen

KozieZ

Berichten: 7756
Geregistreerd: 11-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 12:36

het hangt wel van de schimmel af, heb ik gemerkt. Tegen mijn schimmel is iedereen gewoon normaal, maar de andere schimmel die op stal staat, maakt alle paarden zenuwachtig (ook de mijne)

Op mijn oude stal stonden 3 schimmels. Ook daar reageerden ze eigenlijk niet op die van mij, maar bij een van de andere legde alle paarden de oren in de nek en de andere zorgde dat er veel aan de loop gingen. Om de een of andere rede liepen veel paarden met hem mee, als hij ertussenuit ging of ergens van schrok of zo...

misschien is die van mij de uitzondering en zijn die andere de "normale" schimmels, maar zelf heb ik er gelukkig geen last van. Pris is wel een echte vriendjesmaker, overal even de neus naarbinnen steken en smoezen, misschien dat ze haar daarom wel aardig vinden...

_Romana_
Berichten: 3188
Geregistreerd: 01-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 15:54

dat van dat dominante kan wel kloppen.... Mijne was ook altijd wat zuur naar andere paarden altijd die oren in de nek enz. Maar tegen mij daarentegen, zo´n lief paard had ik nog nooit gezien, ze deed echt niks tegen me, nooit bijten of dreigen, altijd naar me kijken met oren naar voren. Als ik op vakantie was geweest en ik riep haar en liep de wei in kwam ze keihard aangegalopeert, aandraven deed ze trouwens altijd , kwam aandraven als ik kwam en riep. Echt zo leif gewoon, en ik kan me nog wel herinneren ja tegen mij was ze echt super maar dan ook echt super lief en tegen paarden altijd een beetje zuur!