Grote problemen met jaarling hengst

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Yessy

Berichten: 23025
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-04 17:04

ik doelde op de opfokdiscussie waar tessebes het ook al over heeft, het is in dit geval niet mogelijk dat dit veulen in een groep paarden komt te staan, dat dit de beste oplossing is ben ik het 100% met jullie eens, maar daar heeft het paard helaas niets aan.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 17:07

OK snappum.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 17:14

Voor iedereen die denkt dat opfok slecht is: je bent zelf verantwoordelijk voor de basisopvoeding die het veulen krijgt VOORDAT hij de opfok ingaat. Doorgaans is dat voor het spenen. Maar tot die tijd loopt het veulen een half jaar bij de moeder, en moet leren aan halster, meelopen en voetjes geven. Dat is een basis die er nooit meer uitgaat, ook als je ze na drie jaar weer uit de opfok terugkrijgt is het snel weer opgepakt.
Een ander verhaal is het als een paard ook in de periode dat hij bij zijn moeder loopt weinig of niet in handen komt. En dan is de basis moeilijk te leggen.

Natuurlijk moet de basis goed zijn. Een paard dat als veulen geleerd heeft om zijn beetje kracht in te zetten tegen de mens, zal dat als volwassen paard ook doen. Daarom ben ik geen voorstander dat kinderen zich met de veulentjes bemoeien, of volwassenen die niet konsekwent zijn. Dus Sabiy, jij kunt wel tegen opfok zijn. Ik heb beide voordelen: opfok bij mij op stal in een kudde met merries van gelijke leeftijd, en de mogelijkheid om haar uit de groep te halen om te poetsen, even op de trailer te zetten of voor een wasbeurt

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 17:24

Das het ideale plaatje cassidy...........

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 18:08

En dat ideale plaatje heb ik bij de stal waar ik sta...Haha!
Wie interesse heeft moet me maar een PB-tje sturen. Helaas is er maar een beperkt aantal plaatsen vrij

Yessy

Berichten: 23025
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-04 18:51

het is dat dolly's veulen verkocht is, anders had ik het wel geweten Knipoog


maar nu ga ik ook erg off-topic, en jij ook trouwens Knipoog

prompter

Berichten: 11107
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 20:35

Opfok vind ik niet zalig makend, wij voeden onze paarden gewoon thuis op en ik heb nog nooit een moeilijke gehad, ook de hengsten geven nooit problemen. Maar in dit specifieke geval had het zinvol geweest, jammer dat het geen optie is. Yessy, laat de eigenaar het maar fijn zelf oplossen, het is tenslotte zijn paard!

Sabiy

Berichten: 740
Geregistreerd: 05-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 22:14

Desiree schreef:
MEnsen moeten niet pogen om een veulen op te voeden tot paard. ZELFS de kenners moeten dat niet doen.

Alleen paarden kunnen een jong paard opvoeden.


Dan zijn mijn paarden zeker wonderpaarden (en nog arabieren ook, die toch al als onbetrouwbaar, wild en gevaarlijk te boek staan). Ik voed alles zelf op (uiteraard komen ze ook buiten met leeftijdsgenoten, maar de opvoeding is in mijn handen), en ik heb in 10 jaar nog nooit problemen gehad, niet met hengsten en niet met merries. Kan er een klein kind mee de weg op sturen. (gut gut wat zijn ze wild...)

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 22:22

Ik denk dat je juist met een gevoelige Arabier daar eerder mee wegkomt dan met een wat lomper ras (excusez le mot)

Sabiy

Berichten: 740
Geregistreerd: 05-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 22:31

Tja, misschien is dat het. Ik lees hier ook overal verhalen van veulens die naar de mensen steigeren en slaan, heb ik ook nog nooit gehad.... ze zijn kuikentjemak, die "gevaarlijke" arabieren van mij... Haha!

cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 22:37

Cassidy schreef:
Ik denk dat je juist met een gevoelige Arabier daar eerder mee wegkomt dan met een wat lomper ras (excusez le mot)


Nou daar zit zeker wat in Schijnheilig , wij hebben een pony die uit arabisch bloed gefokt is en een paar ponys waaronder shets, die je in veel gevallen vaker moet waarschuwen, dan die arabische pony, 1 oogwenk is vaak al voldoende, ze zijn zo oplettend en alert daar kom je je met je stem een heel eind, 1 keer 'uh' en ze laat het al, terwijl je die shet vaak letterlijk weg moet duwen *LOL*

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 22:46

Maar omdat je er misschien met een Arabier eerder mee wegkomt, zou ik uitkijken om dit als richtlijn voor alle veulens te hanteren.
Ik blijf bij mijn mening dat je het beste een veulen inschaart in een groep geslachts en leeftijdsgenootjes, hoewel er ook mensen zijn die zeggen dat een gevarieerder leeftijds- en geslachtspatroon in de kudde veel natuurlijker is.

cissie
Berichten: 6176
Geregistreerd: 23-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 22:50

Cassidy schreef:
Maar omdat je er misschien met een Arabier eerder mee wegkomt, zou ik uitkijken om dit als richtlijn voor alle veulens te hanteren.
Ik blijf bij mijn mening dat je het beste een veulen inschaart in een groep geslachts en leeftijdsgenootjes, hoewel er ook mensen zijn die zeggen dat een gevarieerder leeftijds- en geslachtspatroon in de kudde veel natuurlijker is.


Zoals ik Schijnheilig

Ik ben voorstander voor een kudde merries met leeftijdsgenootjes, Vooral oudere merries (die al vaker geveulend hebben) zijn in combinatie met wat jonger spul de perfecte opvoedsters.

Vaak als je allemaal jonge hengsten bij elkaar zet (lang niet altijd hoor) krijg je een bende tuig terug, pubers van de eerste orde

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-04 00:24

Het risico van trappen als je leeftijden gemengd bij elkaar zet is ook niet uit te vlakken. Dan maar een bende tuig, het gedrag valt met konsekwent (en misschien in jullie ogen harde aanpak) nog recht te breien. Een gebroken been, daar doe je niets meer aan.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-04 08:21

Het maakt mij altijd geen fluit uit op welke manier een jong paard opgroeid, als het maar niet in een box is met een half uurtje binnenbak!

Weide contact met andere paarden is essencieel voor een jong paard en of dat nou oude merries of jonge blommen zijn intresseert me helemaal niks............ als zzijn enige sociale contact maar niet bestaat uit een 15 jarig meiske die hij de baas is,.