Hulp gezocht: hoe haal ik mijn paard uit de wei?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
callippo

Berichten: 3201
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 13:26

Als je dat "opjagen-om-te-kunnen-vangen" direct in de wei probeert, kun je inderdaad uren bezig zijn.
Beter werkt het, om eerst grondoefeningen te doen, waarbij je je paard leert om de achterhand weg te draaien (en dus zn hoofd naar je toe) als jij daarom vraagt. Vervolgens oefen je het aan de lange lijn en dan in een klein afgezet stukje.

Mijn verzorgpony liet zich ook niet altijd even makkelijk vangen en heb in het begin wel eens geprobeerd om het "vangspelletje" te spelen in de hele wei. Dan werkt het gewoon nog niet goed.

Nu kan ze in de round-pen in draf naar me toe komen en dan werkt het ineens WEL in de wei.

Ach, als je er al 6 jaar problemen mee hebt loont het misschien wel om een maandje uit te trekken voor wat grondwerk...

Mellanii

Berichten: 1452
Geregistreerd: 12-04-04
Woonplaats: Venray

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 13:27

of probeer het met brokjes te rammelen in een emmer dan komt die van mij ook altijd

patos

Berichten: 4502
Geregistreerd: 23-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 13:33

josien schreef:
Hmm ik dring mijn methode niet op, maar probeer hem uit te leggen.

Jij wil waarschijnlijk als ikhet zo hoor een paard dat geheel op jouw leunt als het waren. Dit is jouw eigen keuze.

Over het opjagen. Als ik je goed begrepen heb jaag je het paard net zo lang op, totdat hij blijft staan zodat je hem kan pakken. Dit is inderdaad niet eindeloos, maar wel voor het paard zijn idee.
Ik heb hier thuis enkele probleem paarden staan. Het eerste probleem wat je meestal tegen komt is het niet te pakken kunnen krijgen in de wei. Dit kan zijn het weg lopen, aanvallen, tot zelfs ernstige vluchtgedrag. Al deze paarden kan ik nu vragen om te komen in een lekker weiland. Daarbij is mijn realtie zo goed dat ik met deze paarden zonder problemen met touw om de hals kan gaan wandelen waar ik eerst een stuk over de weg moet waar nogal druk verkeer is met vrachtauto's enz. Dus ik kan niet zeggen dat mijn methode niet gewerkt heeft.

Over mijn vroegere pony weet ik niks van zijn verleden. Hij kwam toen ik 9 jaar was al met dit probleem. Dus het niet laten vangen en het zich geheel over geven op het moment dat je hem te pakken had. In die tijd wist ik ook niets over het paard zijn gedrag en gevoelens. Rijden kon ik, maar de rest werd niet geleert. Voor kleine kinderen is het wel fijn om z'n pony te hebben die echt niks doet, maar leuk is anders.


Ik heb het over vertrouwen, en jij maakt ervan dat ik een paard wil dat op mij leunt Verward Dus jij hebt liever niet dat je paarden je vertrouwen?
Je voelt je heel wat met je 'probleempaarden' lijkt het en je blijft maar doorzeuren over jouw methode die helemaal geweldig is (ondertussen zeg je dat je het niet wil opdringen) en blijf je voorbeelden aandragen.
Ik kan met mijn paard ook met een touwtje om zijn nek lopen, zo haal ik haar zelfs dagelijks uit de grote wei, als de hekken op slot zitten, moet ik met haar over een smal weggetje met druk verkeer. Wow, is dat even geweldig.. Wat je maar niet lijkt te kunnen accepteren dat mijn methode bij mijn paard heeft gewerkt en dat jij op je eigen manier met jouw paarden omgaat. Als ik in je profiel kijk wordt ik een beetje giechelig, bij elke foto zet je wel hoe geweldig goed het gaat en hoe bijzonder het wel niet is. Met veel geduld kan ik mijn paard dat ook leren, maar kun je dan oppeens beter met paarden omgaan? Ik vraag me af wat jouw doel met je paarden is. Als je je band wilt verstevigen, doe je dat dan door je paard de spaanse pas te laten lopen of te steigeren?

patos

Berichten: 4502
Geregistreerd: 23-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 13:40

Maar ik stop nu maar met reageren in dit topic. Ik heb mijn advies gegeven en de topicstarter zal toch haar eigen manier moeten uitkiezen.
Ik heb me alleen geprobeerd te verplaatsen in je standpunt, maar als dank daarvoor val je me aan en probeer je niet eens positieve dingen te zien in mijn manier.

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 13:44

Nee, Dat zijn oefeningen die er bij komen en die ik gebruik om het zelf vertrouwen van de paarden te vergroten en ze te leren verzamelen.

Niet leunen betekent nog geen vertrouwen. Zonder vertrouwen kom je er niet. Het leunen zie ik als een klein kind die zich achter zijn moeder verschuilt.

Ik zal maar geen situatie's meer geven, omdat jij ze toch anders uitlegt als ik ze bedoel.

Mijn methode werkt, jouwes ook. Het verschil is dat we allebij een andere doel hebben. En dat doel bepaald onze methode. Daarom zeg ik nog niet dat jouw methode niet goed is. Ik zeg enkel dat ik daarmee nooit zou willen werken. Het past niet bij mij. Bij jouw wel.
Laatst bijgewerkt door josien op 28-04-04 13:45, in het totaal 1 keer bewerkt

pacster

Berichten: 709
Geregistreerd: 24-04-03
Woonplaats: ruurlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 13:44

patos schreef:
Gelukkig heeft mijn paard genoeg vertrouwen in mij, er hoeft maar iets engs te zijn (lees: tandarts, tractor) of ze kruipt zo'n beetje op mn schoot.
Ik heb mijn paard geleerd dat wanneer ze niet wegrent, er geen nare dingen gebeuren en ik heb haar zelf laten kiezen. Tegenwoordig staat ze dan ook te wachten tot we gaan rijden. Verder kan ik met haar lezen en schrijven; opzadelen gebeurt los in de stal, als ik op het erf ben komt ze altijd even kijken, ze gaat probleemloos mee naar wedstrijden en op buitenritten, ik kan vrij door haar stal lopen, jazelfs slapen in haar stal.
Dus op de een of andere manier kan ik patos totaal niet vergelijken met jouw pony, denk dat je eerder zelf eens zou moeten nagaan wat je met die pony gedaan hebt, dat hij zo'n levenloos lammetje is geworden.


dit is ook wat impact bij mij doet.. maar ook ik heb hem wel eens 'opgejaagd'.. nou snap ik niet helemaal wat jullie onder opjagen verstaan.. maar ik vraag hem in de wei naar mij toe te komen.. ik ga hem niet vangen.. ik vind dat hij naar mij toe moet komen als ik dat van hem vraag.. komt hij niet.. dan stuur ik hem weg.. niet in een flinke galop zoals er werd gezegd.. maar in een rustig drafje.. gewoon zodat hij niet kan eten.. de lol gaat er vanzelf af voor hem... als hij zijn hoofd rustig laat zakken dan vraag ik hem opnieuw om naar mij toe te komen.. komt ie word ie geaaid en mag hij naar stal.. zo niet stuur ik hem weer weg..

nu hoef ik maar mijn hand naar hem uit te strekken en hem te roepen en komt hij aangedraaft.. OK dan! hij heeft er geen minderwaardigheidscomplex aan overgehouden ofzo.. hij is nog steeds vrolijk en vindt alles interessant.. maar hij heeft wel respect voor mij en luistert als ik dat van hem vraag..

maar ik weet ook dat niet alle paarden er gevoelig voor zijn.. maar je kunt het toch proberen..?? helemaal als het al zes jaar lang zo gaat.. ik zou alle strohalmpjes aanklampen als ik jou was en zo veel mogelijk proberen..

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 13:49

pacster dit noem ik niet opjagen wat jij doet. Dit noem ik het paard niet toe staan om te gaan eten. Als hij niet mag eten en bij jouw wel wat krijgt dan zou het paard zijn eigen keuze doen en naar jouw toe komen.

Dus niet verkeerd.

Ir111

Berichten: 11953
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 13:54

Ik heb zelf de methode toegepast die Josien gebruikt en voor mij werkte dat goed. Zodra ik me erg focuste op het paard wat ik pakken wilde liep hij weg, deed ik alsof ik kwam voor de grassprieten die achter hem stonden dan kon ik hem zonder al te veel problemen pakken.

Misschien is het sowieso wel goed om wat los te werken met je paard. Uiteraard wel in een wat kleinere ruimte dan je weiland! Haha! Je werkt dan aan de verhouding tussen jou en je paard. Je leert de lichaamstaal van je paard beter lezen en je leert ook hoe je paard jouw lichaamstaal leest. Ik denk dat dit je wel kan helpen om je paard sneller te kunnen pakken in de wei.

Ik wens je in ieder geval veel suk6, ik weet uit eigen ervaring hoe frustrerend het is als je je paard niet te pakken krijgt in de wei...

ankyfan
Berichten: 415
Geregistreerd: 21-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 15:29

met eten lokken!!

Esgaroth

Berichten: 5247
Geregistreerd: 13-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-04 17:35

Kinderen kinderen, niet zo kibbelen. Ik ben hartstikke blij met al het commentaar en de tips die ik krijg. Dus niet zo mokken op elkaar, iedereen heeft zijn eigen maniertjes en methodes, en de een is misschien beter dan de andere, maar wie zijn wij om daar over te oordelen.
Ik heb nog wel een vraag over het grondwerk. Ik hoor veel mensen zeggen: ga grondwerk met hem doen! Prima, maar wat is dat, wat is er de bedoeling van en wat moet ik uberhaupt dan doen?

Esmeralda

Berichten: 10628
Geregistreerd: 07-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 18:29

rodi hier op bokt heeft hetzelfde probleem, misschien moet je adviezen met haar delen. of samen je paard in de wei zetten, kan je er allebei naar kijken Haha! als je iets van freestyle ofzo gaat doen, laat het dan iemand doen die er verstand van heeft, en leer van diegenen de taktiek, succes

Esgaroth

Berichten: 5247
Geregistreerd: 13-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-04 19:24

Ik zal haar eens een pb sturen. Thanx!

fabske
Berichten: 4232
Geregistreerd: 01-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 22:19

hej hej majo

ik zag dat josien ook in gelderland woonde? bij de veluwe, ze vertelt hier wel goede dingen. die misschien best eens voor jou en dancer zouden kunnen werken, waarom vraag je niet of ze een keer langskomt? ntl je eigen beslissing maar misschien kan zij het probleem mee verhelpen

tja het laten staan van je paard en dat ie later eten krijgt maakte je paardje niet uit hebben we kunnen merken.
ook het opjagen van je paardje had niet echt nut tot op heden maar het kan zijn dat het nog wel komt.

toch denk ik dat josien hier wel een duidelijk punt maakt. wanneer we paarden opjagen dat ie misschien dan wel eens het zelfvertrouwen zouden kunnen verliezen. uiteraard ligt het dan ook aan de manier waarop je het doet.

kijk voor swerdy werkt het wel als ik hem flink bij me wegjaag die ziet dat echter niet als wegjagen maar als een spelletje en die vind dat wel grappig (eeuwige energie heeft dat beest) hij blijft dan ook zo nu en dan wel staan en dan snuift ie en oogt ie mega vrolijk. ik kan dan ook wel naar hem toe komen. soms rent ie dan weer weg van pak me dan, maar ja meestal komt ie wel weer terug ook.
die keer dat je langs bent geweest was ie erg dwars. ik heb hem toen ook even opgejaagd en kort daarna kunnen pakken.

bij swerdy is het spelen die doet dit niet iedere dag en ook niet op ieder tijdstip. en zelfs dan heb ik niet altijd zin om met hem te spelen Tong uitsteken hoe leuk dat ook kan zijn Tong uitsteken

ik heb wel twee jaar lang grondwerk gedaan met hem en dat heeft heel veel opgelost voor ons. zowel in omgang als op de wei of in de bak.

dus mijn advies is eigenlijk. als je hem hebt grondwerk doen.
en het eens proberen op de manier van josien, en blijf geduldig focus je niet op danc maar op andere dingen.

zoals ik net al via msn zei je paardje lijkt mij niet ongelukkig hoor hij heeft het super bij jou. alleen hier moet je even op oefenen, en dat kost tijd en moeite. en geef het niet op ook niet als het een dag duurt. neem er de tijd voor. het gaat vanzelf beter en dan ben je blij dat je die tijd erin gestoken hebt.

ik zou josien eens pb-en voor meer info
ik denk dat die er wel verstand van heeft, voorzover ik dat via het internet kan beoordelen
groetjes fabske

Antheman

Berichten: 11830
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: bij de plas

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 22:27

Majo,
Zeer herkenbaar probleem! Alles geprobeerd, met eten, wegsturen, grondwerk totdat we er allebei gek van werden, dure trainers erbij gehaald. Wat helpt bij mij is negeren! Klinkt raar, maar het is waar. Neem een keer de tijd en ga naar de wei. Neem een boek of je mobiel mee ofzo en ga wat doen. Concentreer je vooral niet op je paard, niet kijken, niet eens denken aan het paard. Geduld en nog eens geduld! Neem wat te drinken mee ofzo. Paard zal toch zijn nieuwsgierigheid waarschijnlijk niet kunnen bedwingen en zal een stapje naar je toe doen. Niets zeggen, niet kijken!!
Totdat hij bij je is, dan kun je rustig opstaan.
Dit kan dus een paar uur duren. Mijn Haffie kan slecht tegen druk. Hij vindt het geweldig om met me op stap te gaan en vindt me ook best leuk. Maar de druk, van ik loop nu in de wei en pak jou, is te groot voor hem. Terwijl mijn andere pony bijna door het hek gaat als ik eraan kom!
Paarden zijn vaak zeer gevoelig en pikken jouw stemming op. Je boosheid voelt je paardje. Concentreer je op jezelf als je je boos voelt worden, dan komt hij toch niet. Probeer je boosheid niet te laten merken.

Succes!

Saskia008

Berichten: 1735
Geregistreerd: 02-11-03
Woonplaats: zuidlaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 22:30

ik weet niet of ie met andere paarden in de wei staat?
anders moet je die aandacht geven.
misschien lukt het...... ik ken paarden die daar dan niet tegen kunnen en dan naar je toe komen

Esgaroth

Berichten: 5247
Geregistreerd: 13-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-04 09:40

Nee Dancer staat in zijn uppie. Wat Antheman daar zei klimkt me wel zo ontzettend bekend in de oren, dat ik morgen (vandaag rijden dus binnen) dat meteen ga proberen. Ik ga wel een paar uur in de wei zitten lezen, eens kijken wat er dan gebeurt. Thanx!

kirstin
Berichten: 478
Geregistreerd: 05-12-03
Woonplaats: berkel city!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 10:12

Hier iemand met hetzelfde probleem, mijn KWPN merrie laat zich soms in een keer vangen, en een andere keer lukt eht niet om haar te pakken te krijgen als ik alleen ben. Ze ziet het echt als spel en gaat mij gewoon lopen plagen (erg irritant) en er is ook geen logische lijn in te vinden, als het zonnetje schijnt komt ze soms zo mee, en als het regent soms ook, maar het kan net zo goed zijn dat ik er dan nog een uur achteraan loop.

Nu kan ik haar altijd wel pakken als ik samen met mijn vader ben. Longeerlijn helpt idd niet, want daar springt ze met gemak over heen, maar als ze 2 mensen in het weiland ziet geeft ze zich erg snel over. Ik stem daarom altijd af met mijn vader wanneer hij thuis is, zodat ik daarna eventueel kan gaan rijden.

Ik weet dat het niet fijn is dat je dan nog afhankelijk bent van een 2e persoon, maar alles wat hier is aangekaart heb ik ook geprobeert. Negeren en wegsturen, opjagen (gaat nu ook niet vw veulen, die valt eerder neer dan de merrie), eten mee nemen, haar niet laten eten... uuh njah alles dus en alleen dit werkt.

Als je ook een 2e persoon hebt, zou ik het voorlopig eens proberen....

Esgaroth

Berichten: 5247
Geregistreerd: 13-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-04 13:43

Ik heb genoeg 2e personen in mijn buurt, ik kan het allicht eens proberen! Ik ben alleen wel bang dat ie over het hek springt omdat het best een paniekzaaier is. Maar goed, alles is het proberen waard uiteraard!

Antheman

Berichten: 11830
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: bij de plas

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 14:53

Majo, hou ons op de hoogte!

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-04 14:58

Vorig zomer ook last van gehad met die van mij. Hij gaf op een gegeven moment wel over maar toch is het vervelend!
Nu komt hij elke dag naar me toe lopen of hij blijft gewoon staan en wacht tot ik bij hem ben Knipoog . Heb hem ook zonder halster staan en kan hem met gemak pakken Lachen Misschien komt het ook wel omdat ik hem nu niet meer alleen pak om te rijden maar ook om gewoon te poetsen.
Bij Amor was het puur het vertrouwen wat hij nodig had. Nu komt hij elke dag naar me toe, hoe ver hij ook weg staat, hij komt elke keer! Lovers

Esgaroth

Berichten: 5247
Geregistreerd: 13-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-04 15:13

Dat is heel fijn! Ik hoop dat het met mij en Dancer ook ooit zover komt. Tot die tijd ga ik nu iig flink oefenen!

Esgaroth

Berichten: 5247
Geregistreerd: 13-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-04 14:01

Okee, megaprobleem nu. Gisteren met een join up van 2,5 uur geprobeerd, resultaat: Dancer deed uiteindelijk 5 stappen naar de join-upper toe. Nu staat ie dus al 2 dagen inde wei en komt gewoon helemaal niet meer. In de wei krijgt ie geen eten. Als ik met brokken aan kom zetten hinnikt hij heel erg hard, en loopt dan weg. Ik weet niet wat er in het hoofd van dat paard omgaat. Hij moet ondertussen toch wel een barstende honger hebben. Wat nu?

josien
Berichten: 2554
Geregistreerd: 15-08-03
Woonplaats: Uddel (veluwe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-04 14:50

Majo dit word zeker een groot probleem zo. Hij komt dus echt geheel niet meer.
Als je me komt ophalen, dan kom ik je helpen.

ellenlouise
Berichten: 3784
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: In het groene hart van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-04 15:14

Majo schreef:
Daar zal het dan ook wel aan kunnen liggen, dat hij mijn ergernis en frustratie voelt. Dat mote zeker ook niet, dan straal ik zo hard uit dat ik het zat ben dat hij nog harder lacht.


Bingo! helaas klopt het. Ga ook eens naar de wei als je 'niets' van hem wilt. Mijn paard liet zich ook niet pakken. Ik heb er eigenlijk maar 1x een half uur of zo achteraan gelopen, gewoon heel rustig. Mijn streven voor dat moment was dat ze rustig bleef staan en ik haar kon aaien. Als ik dan snel het halster om haar hoofd had gedaan was ze alsnog weggespurt. Nu komt ze gezellig naar me toegelopen als ze me ziet Cool

Probeer het alleen als je geen plannen hebt (rijden, weinig tijd) en laat hem de eerste paar keren als het gelukt is weer snel de wei in; zet hem dus niet aan het werk. Zo koppelt hij jouw komst niet alleen aan werk maar ook aan leuke dingen (aandacht).

En als je dan toch halverwege geïrriteerd raakt, stop er dan mee, want het lukt dan toch niet die dag.

Succes.

Antheman

Berichten: 11830
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: bij de plas

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-04 20:22

Citaat:
Okee, megaprobleem nu. Gisteren met een join up van 2,5 uur geprobeerd, resultaat: Dancer deed uiteindelijk 5 stappen naar de join-upper toe

Dit is het punt dat je beloont!!!! Stoppen met wat je deed, de druk eraf halen, niet meer kijken. Evt. een emmertje in de wei achterlaten met eten.
Als ik mijn mening mag geven vind ik 2,5 uur wel erg lang, volgens mij is het bijna niet mogelijk om in die tijd je frustraties en boosheid niet te laten merken. Dat pikt je paard op en is het resultaat ver te zoeken. Je moet met kleiene stapjes tevreden zijn. Die join up was belangrijk voor je paard en is niet bevestigd? begrijp ik uit je verhaal.

Ik hoop voor je dat je op Josiens aanbod bent ingegaan of er iemand anders bij hebt gehaald.

Als je paard op de wei staat, ik bedoel geen kale zandvlakte, valt het reuze mee met de honger, ze leven normaal gesproken van het gras.

Ik hoop echt voor je dat er een oplossing komt, uit ervaring weet ik hoe frustrerend het is dat je paard je afwijst!