singel soorten/ervaringen, leer, stof, kunstof....

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
marina

Berichten: 5151
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 20:28

Heb een neopreen singel en ik vind het niet fijn. Hij zweette er fors onder terwijl hij voor de rest droog was. Voorheen had ik een leren singel van Kieffer (dacht ik) ideaal ding echt geweldig.
Nu heb ik op mijn stockzadel een stoffen singel met bontgevoerd, erg fijn din, ik heb alleen geen idee of je die ook hebt voor engelse zadels

Piaffe
Berichten: 4442
Geregistreerd: 06-12-01
Woonplaats: fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 20:31

Ik gebruik neopreen met een bontje eromheen (rijmt Haha!)

Nooit geen stiek meer voor mij. Had ik wel, 2 singels erdoor geknapt (stiek dan). Erg irritant. laten maken en voor dat geld had ik wel nieuwe singels kunnen kopen Scheve mond

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 20:34

Toen lucky ingerden werd moest ik snel een singel halen en degene die ik wilde hadden ze niet in de juiste maat veels te lang of te kort dus hadden ze alleen een koortsingel..
Dit vind ik dus echt niets.. Morgen ff snel een bontje kopen want we hebbn er nu eentje te leen, volgende week kopen we een heel andere singel..(eerst wachten op loon)

santerra

Berichten: 516
Geregistreerd: 05-01-04
Woonplaats: lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-04 23:55

hoe is dat met bont (echt of nep) er om heen met het zweten ?
Dat leer soms schuurt zou dat kunnen liggen aan het wel of niet invetten (of worden ze niet ingevet...?)
Met stiek lijkt me wel wat, wat betreft dat ademen.

(Ik heb een dressuur singel nodig voor een barepakpad)

marina

Berichten: 5151
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-04 00:15

Ik heb vrij negatieve verhalen gehoord over elastiek moet ik zeggen..
Ik weet niet of het bij mij echt schaap is of niet eigenlijk, maar et bevalt wel goed. Hij zweet ong even erg als onder zijn zadel
Ik vette mijn leren singel heel af en toe, verder is het heel makkelijk schoon te houden

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-04 01:10

Ik heb voor mijn eigen paarden leer, waarvan de dressuursingels zonder elastiek en de springsingels met elastiek.
Waar je vooral op moet letten is dat singels over het algemeen versterkt zijn met een strook nylon, het gebeurt echter vaak dat dit strookje maar 2 cm breed is, hierdoor is de drukverdeling natuurlijk heel klein! Ik heb nu dus alleen maar singels die overduidelijk de druk over de hele breedte verspreiden en ben heel tevreden over leer. Vooral mijn jonge paard heeft snel schuurplekjes en nu heeft hij nergens last van. Zijn singels zijn overigens wel allemaal anatomisch gevormd.

Onze Frieze ruin heeft heel snel singeldrukkingen en hij blijft alleen heel op neopreen. Een complete neoprene singel, of een hoes, maakt niet uit. Zolang zijn huid maar contact maakt met neopreen ipv van katoen, leer of nylon, want hij ligt dan gegarandeerd in 5 minuten helemaal open.

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30632
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-04 09:17

Voor mij niets anders meer als neopreen. Ik heb verschillende dingen geprobeerd.
Leer bevalt mij ook niet. En met een katoenen singel krijgt hij allemaal wondjes. Met neopreen is alles over. En dat het dan wat meer zweet neem ik maar voor lief, beter dan telkens allemaal wondjes.
Stiek heb ik er niet aan, weleens aan gedacht, maar eigenlijk is het niet nodig. En het lijkt me snel uitrekken ook.

Passionato

Berichten: 1471
Geregistreerd: 23-05-03
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-04 09:40

Sjuimpje schreef:
Ik heb voor mijn eigen paarden leer, waarvan de dressuursingels zonder elastiek en de springsingels met elastiek.
Waar je vooral op moet letten is dat singels over het algemeen versterkt zijn met een strook nylon, het gebeurt echter vaak dat dit strookje maar 2 cm breed is, hierdoor is de drukverdeling natuurlijk heel klein!



idd sjuim, dat bedoelde ik dusmet dat strookje, waardoor een heleboel singels zo "snoeren". Helaas als je in de winkel kijkt zijn er heel veel singels zo!!
Ik heb geen last van het elastiek, gaat niet lubberen en is ook niet geknapt. IK denk dat je net als met leer ook wel verschil hebt in kwaliteit van het elastiek. Ik vind het iig veel comfortabeler voor het paard. Zijn ribbenkas zet nl best wel uit tijdens het ademhalen. Een singel met elastiek beweegt mee.
Met springen wordt hier wel veel rekening mee gehouden, maar met dressuursingels helaas niet. Met springen zie je vaak trouwens best een groot verschil tussen springen met elastiek-singel en zonder-elastiek.Misschien komt het omdat bij dressuur het verschil net iets minder groot is.

Muizje

Berichten: 1930
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-04 09:54

Ik heb altijd een neopreen singel en dat bevalt me goed, alleen het nadeel is dat het vuil er zo in blijft zitten.