shetlander van de paardenmarkt

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MinX

Berichten: 258
Geregistreerd: 13-04-04
Woonplaats: hoeksche waard

shetlander van de paardenmarkt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-04 23:07

Haai,
Ja, ik weet het, het is misschien niet de meest heldere manier om een paard te kopen, maar het is mijn besluit, en daar blijf ik bij. Punt.
maar wat ik dus graag zou willen weten is waar ik extra op zou moeten letten. Ik weet zelf dat ik moet kijken naar tanden, slijmvliezen, ogen, manen en staart, vacht, hoeven, rug, benen, schouders, bekken, nek, en zn gangen. Ook weet ik (maar zo helder ben ik gelukkig zelf ook wel =P) dat ik op zn algemene houding moet letten (hoe istie op zn omgeving, op mij, kijkt ie helder uit zn ogen of istie platgespoten, dominant of juist niet, mensgericht of schuw, kopschuw, voetje geven, enz) Maar heeft iemand verder nog tips?
Groetje, MinX

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 09:14

hoeven..? Algemene indruk conditie waarin hij verkeerd dus oogopslag van het dier..
En als het kan er even op gaan zitten kijken hoe deze reageert als je er mee wilt gaan rijden dan..

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 09:42

Hoi! Zie mijn profiel, onderaan: Japie. Gekocht als veulen op de paardenmarkt.
Typisch gebrek ook van shetlanders is dat ze met de achterbenen vaak koehakkig staan. (japie staat achter mooi recht in de hakken). DAarbij kunnen ze bij het lopen vaak van binnen met de hoef wat naar buiten draaien (dit kan wel gecorrigeerd worden door de hoefsmid, maar bij aangroeien hoefjes komt het weer terug).
Kijk naar het gebit, of de rijen tanden goed op elkaar staan, geen over of onderbijter, want dat kan nadelig zijn bij het kauwen. Kijk naar de stand van de hoeven: niet te recht, niet te week in de koten, maar vooral mooie hoeven (geen bokhoefjes).

Ik heb mijn veulentje daar gekocht voor 65 euro.

Op een markt krijg je trouwens geen duidelijk beeld van paardenkarakters. VAak zijn ze overbluft door de drukke omgeving. Japie was de eerste dagen ook nog erg stil in zijn stalletje.

Voor een kleine impressie van de markt een stukje gecopieerd uit een paardenmarkt topic over japie:

Toen Japie op de markt stond, is hij die ochtend vroeg van zijn moeder gescheiden om haar nooit meer terug te zien. Hij ging in een trailer met andere shetlandveulens die net als hij recht van de moeder af kwamen. Toen hij de trailer weer afliep, zich optrekkend aan zijn lotgenootjes zag hij een enorme drukte. GEen groene wei die hij altijd gewend was, maar een straat met veel paarden en enorme grote paarden. Veel mensen en veel drukte. Het regende soms erg hard en samen met de andere veulentjes stond hij aan een lang touw, stil en beduusd te wachten. Om 15.30 uur kwam ik en ik kocht hem. zijn 2 maatjes moest hij achter laten. MAar dapper liep hij met zijn kleine hoefjes achter me aan te trippelen op de verharde weg. Hij liep zo de trailer op en begon gelijk te eten van het kuilvoer wat ik in het hooinet had gehangen. Thuis kreeg hij een stal met stro en een emmer water. De eerste dagen stond hij nog wat teruggetrokken in een hoekje maar nu is hij goed bekomen. Hij hinnikt geregeld als hij me ziet, want ik heb hem geleerd dat behalve moedermelk van zijn mamsie, worteltjes en een appeltje OOK goed smaken!

Japie is dus goed terecht gekomen, ondanks de paardenmarkt. Ik hoop dat ook voor de rest die ik graag mee had willen nemen.

Realiseer je ook, dat veel van de shetlanders geen gewone afnemers krijgen zoals jij of ik. De meesten, vooral de veulens gaan naar de slacht. Vooral hengstveulentjes. Ik had ook nog een 7 jarige volwassen shetlanderhengstje kunnen kopen, voor 40 euro. Zag er niet zo mooi uit, was wat schraal. MAar ja, wie zegt dat dat beestje niet ouder was dan 7? IK kan dat niet zien aan het gebit. Hou daar rekening mee. Wat dat betreft kun je beter een jonkie kopen.

MinX

Berichten: 258
Geregistreerd: 13-04-04
Woonplaats: hoeksche waard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-04 15:38

haai
ja, een jongkie, een veulentje, das allemaal wel heel erg leuk enzo, maar voor mij qua tijd gewoon niet meer haalbaar. Komend jaar ga ik in Antwerpen studeren, waardoor ik 5 dagen per week van huis ben. Ik heb een meisje wat mijn shetje nu verzorgd, en die wil ook die andere gaan verzorgen, maar ze is nog erg jong, en ze kan niet goed rijden. Dus om haar een veulen op te laten voeden, en dan zeker een hengstveulentje, dat lijkt me niet verstandig. Dus ik wil echt een oudere pony. Hoe oud, gelukkig neem ik iemand mee die aan de tanden wel ongeveer de leeftijd kan zien. =) Dus dat gaat wel goed komen.
Bedankt voor de reacties!
Groetje, MinX
Oww ennuh, ik weet hoe het er aan toe gaat hoor op een paardenmarkt =) deze markt is er ieder half jaar, en ik kom al een aantal jaren steeds helpen met de paarden voorbrengen en opladen enzo. =)

Tallie1979
Berichten: 22750
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 15:45

Waar is de paardenmarkt?? Numansdorp?? En wanneer?? Knipoog

Sorry offtopic, maar wil dit jaar wel eens gaan kijken daar Lachen

KellyenXena

Berichten: 3615
Geregistreerd: 08-04-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 16:22

Tallie1979 schreef:
Waar is de paardenmarkt?? Numansdorp?? En wanneer?? Knipoog

Sorry offtopic, maar wil dit jaar wel eens gaan kijken daar Lachen


Hier dezelfde vraag..Ben ook benieuwd hoe dat er aan toe gaat op zo'n markt..

capopjekop

Berichten: 30656
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 16:34

ik heb allebei mijn paardjes ook van een (plaatselijke) veemarkt. we hebben ze allebei op goed geluk gekocht en ze zijn allebei vrijwel zonder problemen aan het opvoeden. waar mijn pa naar keek (wat ook de doorslag gaf) was dat amber en haar familie gewoon bleef staan toen er een vrachtwagen met koeien langskwam. alle andere paardjes waren helemaal wild aan het worden.
iig veel succes

Moderatoropmerking:
Diverse berichten zijn verwijderd, omdat dit een oud topic is en deze daardoor weer wegzakt. Zoals de grote letters aangeven is het niet de bedoeling om op oude topics te reageren.