dressuur met non-dressuurras modeverschijnsel?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Percy

Berichten: 12079
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-01 01:54

Na de helft van de reacties gelezen te hebben moet ik ook even mij ei kwijt Knipoog.
Toen ik begin jaren '80 met mijn appaloosa in de dressuur startte werd hij ook gezien als een niet-dressuurpaard. Met als gevolg dat ik soms lager geplaatst werd dan iemand die slechter had gereden dan ik. Dat kon ik niet uitstaan maar het omgekeerde gebeurde ook, er waren indertijd twee juryleden die weg waren van appaloosa's en ik kon nog zo slecht rijden, ik kreeg mijn punten toch van hen. Beide situaties vind ik belachelijk. Een paard is een paard, en paard en ruiter moeten op de gereden proef beoordeeld worden, ongeacht of het paard nou een dressuurtypische kwpn-er is of een fjord, tinker, appaloosa etc.
Nu heb ik een tinker en daar wil ook mee gaan starten. Wedstrijden rijden vind ik leuk, ik heb iets om voor te trainen tijdens het in de bak rijden en het is leuk om te zien hoe ver je bent. Ik hoef geen Z-dressuur te rijden, daar ligt mijn ambitie niet. Als we ooit M worden (voor mijn part over tien jaar), dan ben ik al blij.
Jammer genoeg denkt niet iedereen daar net zo over. Sommige ruiters kunnen bijzonder denigrerend zijn wanneer je met een niet dressuurtypisch paard in de ring verschijnt.
Gelukkig zijn er altijd nog heel veel die iedereen in zijn/haar waarde laten.
Wedstrijden rijden is prima wanneer je dat doet om ver in de sport te komen maar de recreatieve wedstrijdruiter verdient het ook om te starten en goed beoordeeld te worden. En dan bedoel ik eerlijk en niet met een soort handicap als bij het golven Haha! . M.a.w. de fjord/Haflinger/tinker etc. gewoon net zo beoordelen als de KWPN-er en andere rassen.

Groetjes Alexandra

fieke

Berichten: 1060
Geregistreerd: 08-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-01 08:36

Goed topic trouwens. Ik vind dat je het zelf moet weten om met een ",moeilijk paard" te starten. Geef het alleen alsjeblieft niet de schuld als je lage punten rijdt. Als je er echt voor gaat, kan zelfs een fjord wel een heel goed proefje lopen.

Al denk ik niet dat je de arabier onder het moeilijke rijtje moet zetten. Die arabieren die ik ken, zijn echt superrr, en laten zich fantastisch zien in de ring.

Ethelate

Berichten: 21123
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-01 15:02

hey,..
Ja, kijk ik vind als je een pony koopt, mag je zelf weten wat je er mee doet, maar het ligt niet altijd aan je pony hoor!
De ruiter zegt ook veel (heeeeel veel)
Kijk ik wil verder in dressuur, en ben dan ook op zoek naar een arabiertje wat al veel dressur heeft gelopen!
(heb een mooie op het oog, met alles op zz!)
Haha!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-01 20:06

De pest bij mij is, dat ik hou van alles wat afwijkt. ik vind tinkers prachtig (mini shires en ik vind shires ook zo mooi), haflingers mooi, fjorden, andalusiers maar ik heb 2 saaie kwpn-ers. Ja, ikvind KPWN-ers saai. vooral bruine. Iedereen heeft ze. Echt oersaai. Maar ik moet eerlijk zijn naar mezelf toe en naar mijn paarden. Ik wil dressuren en springen en ook nog eens op wedstrijd. dus dan koop ik paarden die daarvoor het meest geschikt zijn. maar...... ik ben niet zo'n hele fanatieke wedstrijdruiter. Dus ik weet niet of ik altijd KWPN-ers zal blijven hebben. Misschien koop ik op een goeie dag wel een Shire! maar dat zal me niet weerhouden om met die shire toch ook eens een proefje te rijden op wedstrijden! alleen hoeft het van mij echt niet tot z niveau hoor.

Cowgirl

Berichten: 23747
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-01 21:38

Ik wil ook nog ff reageren.
Ten eerste een dressuur paard koop je niet maar die maak je.
Het is tenslotte de ruiter die een paard dressuur leert.
Een ruiter die alle knoppen beheerst kan naar mijn mening 99% van de paarden naar een hoog nivo rijden.
Dat ik mijn fjord maar voor de kar moet zetten is onzin, in de mensport heb je immers ook een dressuur onderdeel en daar lopen veel fjorden en haflingers(en nog meer van dit soort rassen) op hoog nivo. Dus waarom zou dat onder het zadel dan niet kunnen.
Daarnaast zijn we ten alle tijden met dressuur bezig, dressuur is niks anders dan africhting van een paard.
een simpele volte rijden is al dressuur.
In nederland zijn we gewoon te KWPN gericht, juryleden negeren te veel een ander type paard.
Ze kijken naar het paard en niet naar de prestaties van paard EN RUITER.(zo wordt er tenminste hier over gepraat)

Lielle

Berichten: 66257
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-01 21:43

Citaat:
Op 2001-10-13 21:38, schreef Cowgirl:
Ze kijken naar het paard en niet naar de prestaties van paard EN RUITER.(zo wordt er tenminste hier over gepraat)


Hoe bedoel je dat? Als je bedoelt wat ik denk, dan vind je dat iemand met een Fjielinger voor dezelfde kwaliteit onderdeel een hoger punt moet krijgen dan iemand met een KWPehner. Dat vind ik dus echt discriminatie. Niet iedere KWPehner heeft evenveel talent, dan zou een minder getalenteerd ook voor die 'voorkeursbehandeling' in aanmerking moeten komen.

Of bedoelde je dat niet?

Cowgirl

Berichten: 23747
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-01 21:50

Nee zo bedoel ik het niet.
Ik krijg de inderuk hier(kan het verkeerd hebben ) dat er alleen naar het type paard gekeken wordt.
en niet naar het rijden zelf.
Hoe rijd men die fjord...... enz enz.
Ik ben absoluut geen voorstander van dat als je met een fjord komt die dan maar een punt hoger moet geven absoluut niet.
Het is ook de reinste onzin om te zeggen dat je het dan moeilijker hebt.
Ik hoop dat ik het goed uitgelegd hebt, maar in iedergeval is het niet zo wat jij zegt.

Lielle

Berichten: 66257
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-01 21:53

Okay sorry, ik ken nl mensen die er wel zo over denken. Ik begrijp nog niet helemaal wat je bedoelt, misschien dat het er om gaat dat de ruiter zijn paard verbetert en HOE hij zijn paard rijdt?

Cowgirl

Berichten: 23747
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-01 22:05

Juist dat bedoel ik!! Haha!
ben een beetje moe en kom er niet helemaal uit hoe ik het op moet schrijven. Gaaaap

Lielle

Berichten: 66257
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-01 22:27

En dat ben ik helemaal met je eens. Ik dacht dat ik dat al eerder gezegd had, maar nog een keer voor duidelijkheid kan geen kwaad Haha! Haha! Haha!
Ben ook moe trouwens

Tim VDH

Berichten: 195
Geregistreerd: 08-05-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-01 19:18

Cowgirl, ik ben het niet helemaal eens met jou. In de dressuur(sport) wordt het uiteindelijke resultaat beoordeelt. Iemand die een minder talentvol paard toch goed kan laten lopen krijgt daar niet meer punten voor dan dat talentvol paard dat zonder veel moeite even goed loopt.

Je wordt dus niet beoordeelt hoe goed je een paard kan africhten, maar hoever je combinatie op dat moment staat in de wedstrijdring. Als er bv. staat uitegstrekte draf, dan verwacht de jury een uitgestrekte draf, ongeacht welk type paard je rijdt. En dat is met heel veel niet rijtypische paarden ook perfect mogelijk. Ik heb al Fjorden prachtig zien strekken. Die kunnen daar op een proef dan ook de nodige punten voor krijgen.

De jury kan niet beoordelen hoeveel werk je nodig gehad hebt en hoe moeilijk/gemakkelijk het was om je paard tot dat niveau te krijgen. En als je paard 'perfect' afgericht is en je haalt er echt het maximum uit en het volstaat toch niet om veel punten te krijgen, dan kan je daar weinig aan veranderen. Of je moet een paard zoeken dat misschien meer talent heeft. En dat hoeft dan niet nodezakelijk een warmbloed te zijn. Op het EK dressuur was er een Spanjaard met een Andalousische hengst die ook vooraan geklasseerd stond.

Ook wil ik er even aan toevoegen dat die prachtige paarden met ruime bewegingen en zeer veel temperament ook niet altijd zo eenvoudig zijn om mee te rijden. Het lijkt misschien alsof het vanzelf gaat, maar in de praktijk is het vaak anders.
De grooms bij Van Grusven tuimelen nog geregeld van Bonfire Haha! Ook bij zo'n talentvol paard moet je zelf zeer goed kunnen rijden om dat ook in een proef te kunnen tonen.

Lielle

Berichten: 66257
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-01 20:01

Tim,

ik dacht ook dat Cowgirl dat bedoelde, maar dat lijkt toch niet zo te zijn. Zie ook mijn berichtjes hierboven.

Thirza

Berichten: 9261
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-01 21:46

Ik had Sya gekocht om buiten te rijden, maar sinds ik in het Show team zit wou ik iets meer dressuur matig kunnen rijden om toch netjes te kunnen verschijnen toen bleek dat Sya toch wel aardig wat talent heeft voor n tinker!
in mijn vakantie is ze dus erg verpest ik ben nu ook weer helemaal opnieuw begonnen en het gaat echt super, kontje eronder mooie stelling enz.
ik ben dus eigenlijk niet echt een dressuur ruiter maar nu ik toch niet naar buiten kan met Sya omdat ze zodanig verpest is dat, dat niet meer kan rij ik dus vaak in een bak en om nou gewoon rondjes te rijden vind ik zo saai dus ga ik trainen en het gaat echt heel goed en mischien start ik volgend jaar ook wel Sya heeft niet de uitstraling van een dressuur paard maar ze kan het ook zeker wel en dat ga ik laten zien ook!

xxx
Thirz

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-01 22:00

Tim,
Ik ben blij met jouw verhaal!
Ik denk dat je gelijk hebt als je zegt dat er gekeken wordt naar wat een paard presteert in de ring en niet naar hoe moelijk het paard is en lang de weg is geweest om het zover te kunnen brengen.
Een jury ziet een momentopname en weet niks van de weg die heeft het paard en de ruiter af hebben moeten leggen tot ze zover waren om deze proef te rijden.
Mijn paard is absoluut geen dresuurtypje en heeft er gewoon heel veel moeite mee om in een zuivere kadans netjes een proef door te lopen. Het kost haar en mij dus meer moeite om een fatsoenlijke proef neer te zetten dan een iemand met een getalenteerd paard. maar goed, dat weet de jury niet, die ziet wat ze ziet!

Ik heb trouwens ook "gewoon een KWPN'er", dus daar kunnen ook iets mindere 'dresuurtypjes' tussen zitten, hoef je niet eens een andere ras voor te hebben!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-01 22:43

Tim verwoord eigenlijk wat bij mij misschien zelfs onbewust een onderliggende gedachte was. Prestaties in de ring zijn gebaseerd op wat dáár gebeurt, en niet op de hoeveelheid moeite die het je thuis kost.

Om daarbij Bonfire nog eens aan te halen: die is sinds Den Haag in '94 verschrikkelijk veel verbeterd, juist omdat heel erg gewerkt is aan de kleine details. De hoeveelheid training die dat gekost heeft, ziet ook Anky niet in de percentages terug, maar heeft haar wel de medailles opgeleverd.

Afgelopen winter heb ik een zeer brave, beetje beknopte KWPN-er (v. Faram) gereden. Qua lopen heeft dat paard véél minder in huis dan Nescio, maar omdat hij veel simpeler en daarmee vrijwel foutloos te rijden is waren de percentages veel hoger dan bij mijn eigen paard, die weliswaar spectaculair door de baan kan gaan, maar ook even gemakkelijk spectaculair door het dak Haha!

Het kan mij niet schelen met wat voor paard je in de ring komt, maar of je nou een "Fjielinger" of een warmbloed wilt, je koopt een paard met plus- en minpunten, die je moet kunnen onderkennen (en zelfs graag verbeteren.)

Ik erger mij op concours soms gewoon aan de instelling van sommige ruiters met een "vreemd" paard, en daar ben ik dit topic om begonnen.

loulou

Berichten: 14811
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-01 13:46

Dat vind ik dus nergens op slaan alsof een fjord geen dressuur mag rijden en met de middendraf heb ik met mijn fjordje altijd gewoon een 7. ik zeg niet dat jullie een fjord hoge punten moeten geven omdat het een fjord is en het met een fjord moeilijker is, maar ik krijg vaak al kommentaar als ze nog niet eens hebben gezien hoe ik rijd. niet dat ik daar iets om geef want ik hou gewoon van wat stevigere paarden en niet van arabiertjes enz en dat moet iedereen zelf weten maar dat een fjord allleen voor de kar kan slaat dus helemaal nergens op Party!! Koe

kian

Berichten: 80
Geregistreerd: 05-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-01 18:15

ik heb alleen de laatste pagina van dit topic gelezen, dus als het al aan de orde is geweest: soory Schijnheilig
Ik vraag me af of dit alleen bij rassen telt, dus alleen als je bijvoorbeeld met een Haflinger dressuur rijdt of dat het ook telt als je een 100% gefokt springpaard hebt. Ik het een z, zangersheide dus. Dochter van Ramiro Z en kleindochter van Uppercut. Helemaal spring dus en wat doe ik... ik rijdt dressuur. Dat zou dan dus ook niet horen, want Z is een eigen stamboek en dus een eigen ras. Een springersras om precies te zijn. Toch ziet die van mij eruit als een KWPNer of een BWPer. Hoe zit het dan vraag ik me af, geen dressuuurras, maar wel het goede uiterlijk om het zo maar te noemen...

#Ymke#

Berichten: 13943
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: In het brabantse land

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-01 18:51

Okeej zoals jullie weten heb ik een arabje.
De reden dat ik een arabje kocht Verward geen idee, hihi ik viel op zijn karakter en zijn uiterlijk. Ik wilde perse dressuur wedstrijden rijden. Ik vind het leuk om me ergens 100% voor in te moeten zetten, en het is toch een uitdaging om met een non-dressuurras zo hoog mogelijk proberen te komen?
Bij elke wedstrijd die ik rij heb ik wel eens commentaar, maar niet op de jury, meer op mij zelf. Van dat ging fout, dat kon beter. Vind het ook altijd leuk om protocollen te lezen om te zien wat er beter ( of juist slechter) ging dan de wedstrijd ervoor. Voor mij is een wedstrijd net hoe de wind waait. Ik weet op het moment dat ik aan het opzadelen ben nooit hoe hij zal lopen, dat houdt het spannend.

Okeej ik dwaal af.
Ik vind het knap als iemand met een fjord in de Z rijdt, maar ik vind het ook knap als iemand met een KWPN-er Z-dressuur rijd.

Is het niet belangrijk om lol te hebben met je paard. Als je het nou leuk vind om met een minishetlander dressuur te gaan rijden.
Okeej weet je welke mensen ik bewonder, die met een minishetlander Z-dressuur zijn Haha! Haha! Grijnz, sorry
Haha okeej, next.
Als je plezier hebt met een haffie, of met een fjord of met een kwpner of noem maar op, we hebben toch 1 ding gemeen, we doen het voor ons lol. Want ik kan me niet voorstellen dat anky van grunsven een Grand prix proef rijdt omdat het moet, toch Verward
Gelukkig heeft ieder een andere smaak, en misschien is die ene kwpner niet zo geschikt voor dressuur en blijkt het een geweldig cross paard te zijn, of misschien blijkt die haflinger toch niet zo'n braaf paard voor de kar , maar kan hij drssuur lopen al de beste........

Groetjes Ymke