wanneer doe je je paard naar een handelaar

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
casanova

Berichten: 10939
Geregistreerd: 04-11-03
Woonplaats: maassluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 19:43

ik heb je ge'pb-ed,maar toch ook nog maar een reaktie.

inderdaad handelaren moeten winst behalen op hun paarden en liefst niet al te veel moeite en tijd,dat is hun werk en daar leven ze van,maar er zijn heus wel goede handelaren .
denk dan wel aan de luxere handelsstallen met een amazone/ruiter in dienst met kennis,niet de mannetjes met wandelstokkenstokken en een sigaar in hun mond op de paardenmarkt...

alleen in jouw geval (een paard zonder papieren of dressuurpaardlook) zijn de goede handelaren er niet zo happig op...dus ja wat kan je dan?

boontje
Berichten: 239
Geregistreerd: 03-11-02
Woonplaats: Castricum

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 22:38

er zitten hier op Bokt een aantal mensen die bij een goede handelaar werken waar ze zelf tevreden over zijn.

Is het niet mogelijk om als je besluit het paard naar een handelaar te brengen dat doet bij een handelaar waar een tevreden bokker werkt?

veel succes met je keuze

Serendipity1

Berichten: 6044
Geregistreerd: 13-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 23:17

liever niet naar een handelaar, liever particulier. maar handedlaar is ook nie erg hoor (wel natuurlijk als je je pony moet verkopen,das nooitleuk) ik zelf heb niks tegen handelaren.

en waar koop je paarden die vaak hoog met de wedstrijdsport lopen?
juist, vaak bij een handelaar.

als ik een paard (mag/zou) kopen zou ik ook naar een handelaaar gaan, denk ik. al kan een particuliermvaak meer over de pony vertekllen.

bij een handelaar heb je vaak ook iets als 'garantie' als er iets mis is, kan je teruggaan
particuliere mensen kunnen zo ook weggaan of zo...

en bij een handelaar is de pony vaak goed gereden en heeft tgoed voer gehad. dat kan je bij particuliere mensen niet natrekken.

ook zijn eventuele 'fouten' er dan 'uit gereden'

nouweh, er zijn vast nog wel meer redenen en dingesen
igg jammer datr je je pony moet verkopen!

Feufollet

Berichten: 561
Geregistreerd: 27-02-04
Woonplaats: bij Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-04 00:14

Zoals hier al door meer mensen gezegd wordt, je hebt handelaren en handelaren. Ik denk dat er zat handelaren paardenhandelaar geworden zijn omdat ze houden van paarden, daar zullen er best een hoop tussen zitten die goed met hun paarden omgaan en opletten waar ze terecht komen.
Er is natuurlijk ook een categorie die het puur doet voor het geld en die geeft de boel een slechte naam

Informeer eens rond, zou ik zeggen, naar een goede handelaar bij jou in de buurt. Want al heeft een handelaar het nadeel dat je waarschijnlijk minder voor je paard krijgt, het voordeel is dat het jou veel tijd en werk scheelt om een koper voor je paard te zoeken! En het is al gebleken dat dat niet makkelijk is.

jarrah

Berichten: 3617
Geregistreerd: 03-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-04 08:53

NOOIT!!!

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-04 11:06

Waarom zijn mensen toch zo tegen op handelaren? Niet alle handelaren gaan slecht met hun paarden om, hoor!
Ik zou mijn paarden naar een handelaar doen als particulier verkopen niet lukt, of als ik ze om wat voor reden dan ook snel kwijt zou moeten. De manegepaarden die ik nu heb gaan naar een handelaar als ze niet geschikt blijken voor het werk dat ik van ze verwacht, of als ik ze kan inruilen voor een geschikter exemplaar. Redenen genoeg, dus.

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-04 13:26

Als ik zijn stalling ofzo niet meer kan betalen en geen particulierekoper voor hem had zou hij wel naar een handelaar moeten.
Zie ik geen problemen in, mijn pony is ideaal en makkelijk te verkopen dus ik verwacht niet dat hij een slecht tehuis krijgt, ook niet als hij via ee handelaar wordt verkocht.

Idioteque
Berichten: 4514
Geregistreerd: 07-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-04 13:42

Ik snap niet waarom iedereen zo moeilijk doet over handelaren.
Als je een paard naar een goede handelsstal brengt wordt hij goed verzorgt en gaat hij echt niet zomaar naar de slacht hoor Scheve mond
Want ze proberen een goed baasje te vinden en bovendien levert gewoon verkopen veel meer op dan de slacht.
Ik heb 2 jaar geleden ook een pony van mij naar een handelaar gebracht.
Die had artrose en om die zelf te verkopen lukt gewoon echt niet.
Ze heeft daar een maand of 2 gestaan en is toen als fokmerrie verkocht.
Via bijv.marktplaats had ik nooit een goed baasje kunnen vinden. Lachen

sharonaollie

Berichten: 6442
Geregistreerd: 05-06-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-04 13:45

als ik me paard te koop heb staan .
(staan die nu ook als er een gek is die heel wat geld voor hem geeft Haha! )
en ik zou naar zoveel maanden niet verkopen.
dan zou ik hem verkopen aan een handerlaar.
ik wil toch een andere paard .
en wat je anders doen .een jaar blijven zitten met je paard.
omdat die nog niet verkocht is.
terwijl die binnen een maand naar een goeie handelaar kan.

MissJ

Berichten: 8726
Geregistreerd: 22-04-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-04 19:08

Tja, als je hem echt niet kwijt kan is het misschien toch een goed idee om hem naar een handelsstal te doen.
Let wel, een handelsstal, waar de paarden netjes verzorgt en gereden worden, niet naar zo'n louche mannetje die zijn paarden bang slaat om ze makkelijk te maken...
Als je hem naar zo'n stal doet, kunnen ze er daar nog extra tijd en geld insteken om hem correct af te richten, zodat hij toch goed terecht komt.
En je kan natuurlijk altijd vragen of je af en toe langs mag komen, dan kun je zelf zien hoe het met hem gaat.
Heel veel succes!

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-04 19:10

Als je paard echt snel weg moet kan je toch altijd gaan kijken op verschillende handelsstallen, kijk hoe de paarden eruit zien en hoe ze gereden worden, dan zie je snel genoeg of het er professioneel aan toe gaat of niet.

Ik zou Flair alleen naar een handelaar brengen als ik er echt meteen vanaf moet door geldgebrek, als ik haar stal niet meer zou kunnen betalen dus.

texeenmaikey
Berichten: 3066
Geregistreerd: 04-09-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-04 22:53

mijn fjord gaat naar de handelaar en fokker waar mijn paintveulen gefokt is en ik weet zeker dat daar via hun heel goed terug komt ik denk dat ik hem anders daar ook net zomaar had heen gebracht maar ik heb nu echt geen andere keus. liever had ik hem gewoon gehouden maar 4 pony's in onderhoud en dat ook nog eens niet achterhuis kunnen houden ja dan moets ik een keus maken. maar een handelaar staat voor mij altijd nog op de 2e plaats als ik een keus moet maken en het echt niet kan verkopen. voor omdat hij geen kinderpony is

ellenlouise
Berichten: 3784
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: In het groene hart van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-04 16:37

Verkopen is loslaten. Je weet toch nooit waar je paard terechtkomt dus wat dat aangaat maakt het niet zo gek veel uit. En je kunt natuurlijk aan een handelaar verkopen die jou wèl aanspreekt.

Ik heb even in je profiel gekeken en daar staat niet zo gek veel in, alleen dat je problemen hebt met je paard. Wat voor problemen heb je en waarom kun je ze niet oplossen?

Je begrijpt dat als je een 'probleempaard' verkoopt dat dan de kans wel heel groot is dat hij van de ene naar de andere eigenaar gaat. En dat dat niet echt fijn is voor je paard is logisch.

_Romana_
Berichten: 3188
Geregistreerd: 01-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-04 16:41

Ik nooit! straks weet ik helemaal niet waar ie heen gaat. Ik zou het alleen doen naar een goede handelsstal waarbij ik weet waar hij terechtkomt, en niet bij een handelaartje die niet zo goed aangeschreven staat en een beetje amateuristisch is...

MissJ

Berichten: 8726
Geregistreerd: 22-04-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-04 12:09

Laat je even weten wat je gaat doen?

shiana

Berichten: 936
Geregistreerd: 29-03-03
Woonplaats: eelde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-04 08:20

dat laat ik wel even weten , kan nog wel even duren maar als ik een keus heb gemaakt zal ik het even melden

Caira
Berichten: 26061
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 08:54

Alle pennymeisjes roepen nu heel hard nooit! Hebben ze in de penny gelezen over de slechte enge boze handelaren!!! De meeste handelaren zijn echter doodnormale mensen die hun geld verdienen met handelen!

_Romana_
Berichten: 3188
Geregistreerd: 01-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-04 16:02

Ik weet niet of ik 1 van degenen ben die onder penny meisje valt, maar dat ben ik niet. Ik zou het gewoon niet willen omdat ik wil weten waar hij terecht komt en zelf kunnen bepalen waar hij terecht komt. Maar penny meisje, nou nee

MissJ

Berichten: 8726
Geregistreerd: 22-04-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 12:56

Maar als je hem particulier verkoopt weet je ook nooit zeker waar hij terecht komt.
Misschien hebben die mensen zich wel heel leuk voor gedaan, maar zijn ze dat niet.
Of misschien wordt je paard meteen weer doorverkocht.
Dat is het hem nou juist met verkopen, dan doe je afstand van je paard, en heb je eigenlijk niks meer over hem te zeggen.
En dat is moeilijk, maar wel waar.

ikkemetwikke

Berichten: 4801
Geregistreerd: 24-06-03
Woonplaats: in 't Zeeuwse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 13:09

het klinkt altijd nobel :ik zorg dat mijn paard een goed plek krijgt!
maar particulieren kunnen je net zo goed bedonderen ,als een handelaar dat zou kunnen doen!!

bij ons op stal heeft iemand d'r pony verkocht aan een meisje,voor een lagere prijs,omdat ze er zeker van zou zijn dat de pony het daar goed zou krijgen.,met als afspraak,dat ze,als de pony ooit weg zou moeten,ze op de hoogte zou worden gehoudenwaar de pony heen gaat!

de vrouw in kwestie,gaat een keertje kijken .......pony weg,belt meisje op,krijgt een banketstaaf opgehangenm,dat hij nu bij een ouder echtpaar lekker in de wei staat,bla bla,maar ze had er geen naam tel.nummer of adres van!!!!!! Clown TUURLIJK!!!! Clown

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 13:37

Wij hebben een kleine handel- en africhtingsstal en het gaat er echt niet zo barbaars aan toe als sommige mensen denken.

Meestal komen mensen bij ons die een paard zoeken, ze leggen uit wat voor een paard/pony ze zoeken en wij kijken rond of we iets geschikts vinden voor die mensen. 9 van de 10 keer is het paard wat we gevonden hebben geschikt en wordt het verkocht. Merken we dat het paard niet bij de ruiter past, dan zullen we dat eerlijk tegen die persoon zeggen. Want uiteindelijk komen ze dan toch met de problemen terug bij ons en zijn wij nog verder van huis. Willen ze het paard dan toch zullen ze het paard krijgen mits we kunnen inschatten dat het paard het goed zal hebben bij die mensen.
Heel vaak hebben we dat mensen bij ons terug komen na een aantal jaar als ze weer een paard zoeken, dat bewijst toch van tevredenheid.

Ook kopen we soms paarden waar op dat moment veel vraag naar is en wat aan een bepaald aantal eisen voldoet (zoals: sterke achterhand (denk aan ruime stap, goede galop en mooie draf), lief, meegaand en werkwillig karakter, mooi en gunstig type en het liefst een jong paard die we dan zelf zadelmak maken zodat er weinig werk aan gedaan hoeft te worden). Die paarden zijn vaak heel makkelijk te verkopen.

Maar het ligt ook aan welke handel een handelaar heeft. Handelt hij in alles wat 4 benen heeft, handelt hij alleen in klasse, dressuurpaarden, springpaarden etc.

Meestal kun je bij een bezoekje aan een handelaar al ongeveer opmaken wat voor een type handelaar hij is en of hij/zij bij jou past.

Ik ben al bij heel veel handelstallen geweest en heb heel veel verschillende types gezien maar meestal zijn het gewone mensen zoals jij en ik!

_Romana_
Berichten: 3188
Geregistreerd: 01-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 13:41

ok, daar hebben jullie gelijk in! maar toch kun je dan zelf bepalen waar hij komt.. En ik ben het er ook mee eens dat er goede handelsstallen zijn, maar je hebt ook van die handelaars, die lijken me niet echt professioneel en daar lopen ook niet altijd paarden tussen van nou dat ziet er goed uit ofzo

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 13:45

Maar als je hem aan uitgekozen particulier hebt verkocht (die je eerst ook nog maar eens moet vinden, een paard verkopen is moeilijker dan het lijkt!!!) dan kan ik 1001 redenen opnoemen waarom het paard bij die mensen verkocht zou worden en dan heb je het toch niet meer in de hand.

Óf je vergist je vreselijk in "die uitgekozen mensen" en hij heeft het er toch niet zo goed als je verwacht had.

Verkocht is verkocht en dan heb je nou eenmaal niet meer in de hand wat er gebeurd. Stel je voor een winkelier kon bij de mensen thuiskomen en het pak melk uit de ijskast nemen omdat hij vond dat hij een betere ijskast verdient had bij wijze van spreken....

Boomerang
Berichten: 1506
Geregistreerd: 03-06-03
Woonplaats: Onbekend

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 14:17

Ik rijd op een handelsstal/fokkerij voor friezen en andalusiers. Bij ons gaat het er allerminst baarbaars aan toe. We hebben een schitterend nieuw complex met ruime 3,5 bij 3,5 boxen. Grote veulenboxen, stapmolen en alle paarden gaan zomers de wei in. Wij verkopen geen paarden aan mensen waarvan wij denken dat ze de paarden niet aankunnen en tevens worden al onze paarden gekeurd. We hebben ook (fok)paarden met speciaal beslag/voer/exzeem enzovoorts en daarvoor worden alle mogelijke maatregelen genomen.

1 ding, we zijn zeker niet goedkoop maar wel correct bezig

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-04 14:23

Bij de meeste handelsstallen heeft het paard het beter als bij een onwetende particulier............ ga eens bij natasha van BM kijken.