Gedrag tijdens hengstigheid.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Inge_83

Berichten: 2120
Geregistreerd: 25-04-03
Woonplaats: Goes

Gedrag tijdens hengstigheid.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-04-04 12:56

Mijn tinkermerrie is normaal gesproken hardstikke braaf, rustig en luisterd goed.
Als ze hengstig is veranderd ze in een draak; ze is erg gespannen, schrikt overal van, ziet overal spoken, is dwars en luisteren is er niet meer bij.
Op de wei loopt ze met 2 ruinen (en een merrie) en deze mogen alles bij haar doen als ze hengstig is maar ze loopt ze niet uit te dagen en zoekt ze ook niet zelf op.
Nu heb ik haar geprobeerd moody mare te voeren maar dit wil mw absoluut niet eten (eet zowiezo niets als er iets door het voer zit), ze laat haar brok en musli gewoon staan ookal heeft ze niets anders.
Ik wil heel erg graag af van het gedrag tijdens het rijden terwijl ze hengstig is.
Weet iemand misschien iets wat ik kan proberen?

Dance like no one is watching. Sing like no one is listening. Live like there is no tomorrow.


Sammie

Berichten: 71592
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 13:00

Je kunt bij de Da om een spuit vragen, waardoor ze niet meer hengstig of iig minder worden.

- Offline -

Inge_83

Berichten: 2120
Geregistreerd: 25-04-03
Woonplaats: Goes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-04-04 13:07

Heeft dat dan geen gevolgen voor de vruchtbaarheid in de toekomst?
Als we volgende winter zonder al te veel medicijnen doorkomen wil ik haar volgend jaar laten dekken.

Dance like no one is watching. Sing like no one is listening. Live like there is no tomorrow.

Whoops1
Berichten: 6226
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Hoeksche Waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 13:40

Bij www.paardendrogist.nl staan heel veel middelen om de
hengstigheid te verminderen..

Staat bij sommige ook bij dat het de vruchtbaarheid niet aantast..!! *LOL*

Inge_83

Berichten: 2120
Geregistreerd: 25-04-03
Woonplaats: Goes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-04-04 00:10

ilona1987 schreef:
Bij www.paardendrogist.nl staan heel veel middelen om de
hengstigheid te verminderen..

Staat bij sommige ook bij dat het de vruchtbaarheid niet aantast..!! *LOL*

Alleen de moodymare hebben ze daar voor merrie's tijdens de hengstigheid lastig doen.
Verder nog wel wat kalmerende middeltjes maar de meeste zijn (net als moody mare) voor over het voer en dat eet ze dan niet meer op.
Ik betwijfel of die ook helpen tegen het dwarse tegendraadse gedoe aangezien die echt voor stressituaties zijn.

Dance like no one is watching. Sing like no one is listening. Live like there is no tomorrow.

Chubby

Berichten: 14090
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-04 07:59

Heel herkenbaar! Chubby wordt ook echt een draak als ze hengstig is. Ze plast niet meer ofzo, ze doet ook niet flirterig, wel hinnikt ze naar andere paarden als ze alleen is. Maar ze is dan zo vervelend met rijden. Bokken, onder me uit lopen, omdraaien: het is gewoon niet leuk om dan te rijden...

Het wordt nu wat minder, heb haar met rijden meer in de hand en ze merkt dat ik toch gewoon doorrijd en dat ze toch aan het werk moet. Dat helpt: consequent zijn en zeker van jezelf. Ze heeft 23 uur per dag tijd voor zichzelf en dan mag ze hengstig zijn zoveel ze wilt, maar als ik er ben moet ze luisteren. Punt. Lachen


Mama van Floris sinds 27 augustus 2011, Hidde 30 september 2013 en Karlijn 7 augustus 2019

Inge_83

Berichten: 2120
Geregistreerd: 25-04-03
Woonplaats: Goes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-04-04 15:19

Chubby schreef:
Heel herkenbaar! Chubby wordt ook echt een draak als ze hengstig is. Ze plast niet meer ofzo, ze doet ook niet flirterig, wel hinnikt ze naar andere paarden als ze alleen is. Maar ze is dan zo vervelend met rijden. Bokken, onder me uit lopen, omdraaien: het is gewoon niet leuk om dan te rijden...

Het wordt nu wat minder, heb haar met rijden meer in de hand en ze merkt dat ik toch gewoon doorrijd en dat ze toch aan het werk moet. Dat helpt: consequent zijn en zeker van jezelf. Ze heeft 23 uur per dag tijd voor zichzelf en dan mag ze hengstig zijn zoveel ze wilt, maar als ik er ben moet ze luisteren. Punt. Lachen

Luna bokt niet enz, ze schrikt alleen van elke vliegenscheet, een grasspriet die wappert of een denkbeeldig spook dat op het land naast de bak loopt.
Zowel tijdens het rijden als in de omgang en in de wei.
Dat ze dit in de wei doet kan me niet schelen maar als ik met haar bezig ben moet ze braaf zijn, zeker tijdens t rijden.
Ik ben nu al een half jaar bezig mijn vertrouwen in haar (paarden in t algemeen eigenlijk) terug te krijgen na een val 1,5 jaar geleden.
Het gaat met kleine stapjes steeds beter maar echt aanpakken ofzo durf ik nog niet goed.
Als ik een tijd niet gereden heb merk ik ook gelijk dat ik een stap terug ben, dat ik niet meer durf wat ik de keer er voor wel durfde, daarom wil ik elke dag kunnen rijden.
Tijdens die hengstigheid is ze zo giga gespannen, bang en schrikachtig dat ik er niet op durf en met mij meerdere mensen die tijdens de hengstigheid niets met Luna kunnen.
Ze is dan ook zo overtuigd van het "enge ding" dat ze zichzelf echt gelooft en zich niet laat "ompraten".

Dance like no one is watching. Sing like no one is listening. Live like there is no tomorrow.

Marliesje

Berichten: 5885
Geregistreerd: 25-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-04 17:53

Ik heb gehoord dat die middelen tegen hengstigheid erg slecht zijn voor het biologische ritme van merries. Lijkt me sowieso niet gezond om zoiets te onderdrukken maar dat is mijn mening. (ik val niemand aan) Ik accepteer het gewoon van de merrie die ik rij. Ze moet wel luisteren hoor, maar ik begrijp het wel. Als ik me er heel erg aan zou storen ging ik op zoek naar een ruin of hengst.

8-) Misschien klein van stuk, maar niet klein te krijgen. 8-)

soesie

Berichten: 757
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-04 19:01

Ik voer hormonaal van homeovet. Mijn merrie deed niet vervelend onder het rijden, maar liet zich in de stal geregeld tegen de muur aanvallen. Dit ging echt hard. Nu ik deze kruiden bijvoer, is het rustig. En het is maar een klein beetje. Je vind het bijna niet weer in het voer. En het kan echt geen kwaad. Het is op natuurlijke basis. Je kunt ze ook even bellen of kijk op homeovet.nl Succes!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Rinkex en 137 bezoekers