Wond in mond wil niet helen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Wond in mond wil niet helen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-04-04 18:47

Imker heeft aan iedere mondhoek een wondje. Dit is gekomen doordat hij last had van zijn tanden en zo zijn tandvlees/mondhoek tussen het bit en de tanden in kwam. Nu is vorige week de DA geweest om zijn tanden bij te vijlen en dat is goed gelukt.
De wondjes genazen in het begin heel redelijk, maar nu stagneert het. Ik heb gisteren 1x met bit gereden, redelijk los teugeltje, waardoor (ik dacht) dat ik zijn mondhoeken niet zou beschadigen, maar helaas heeft dat geen positief effect gehad.

Nu wil ik morgen de DA weer bellen, of hij nog eens terug kan komen, maar wat zou ik verder nog kunnen doen om het helen van die wondjes te versnellen?

Toos paardloos


Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 18:52

Zijn de wondrandjes mooi soepel? Misschien dat een beetje zalf kan helpen, of smeer je er al iets op?

Nulla tenaci invia est via

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 18:55

idd zalf en toch de komende weken niet met bit rijden
als de wond net genezen is dan is de huid nog erg dun en heb je dikke kans dat zelfs met een los teugeltje de wonden weer opengaan

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-04-04 18:59

Kan niet, helaas. De wonden zitten IN zijn mond, dus daar kan ik niets op smeren...

Als het nu zijn mondhoeken waren, dan was het simpel geweest, maar aangezien dit dieper zit, lijken het meer aften die niet weg willen, precies op de plaats waar het bit ligt.
Imker schuimt voldoende als ik rijd, waardoor ik denk dat het niet aan een stroef bit kan liggen.

Toos paardloos

Kusia

Berichten: 4225
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Rhoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 18:59

Ik denk dat je voorlopig beter niet met een bit kan gaan rijden. Als je met een los teugeltje rijdt, zal het bit nog steeds een beetje druk uit oefenen, die wordt immers door de bakstukken tegen de mondhoeken aangehouden.
Zou het niet helen misschien komen doordat het wondje op de mondhoeken zit? Daar wordt veel bewogen, het vel wordt af en toe uitgerekt. Denk er maar aan wanneer jij een wondje op je mondhoek zou hebben.

Er zijn geen paarden die op ezels rijden, maar er zijn wel ezels die op paarden rijden!

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-04-04 19:02

imker schreef:
Kan niet, helaas. De wonden zitten IN zijn mond, dus daar kan ik niets op smeren...


De wonden zitten IN zijn mond, niet in de mondhoeken, maar een stukje verder, in het slijmvliesgedeelte.

Toos paardloos

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 19:03

Misschien is het idee om met een grote spuit zijn mond 2 keer daags te spoelen met één of andere oplossing (in overleg met je da).
Normaal gesproken zouden juist wondjes in de mond heel snel moeten genezen, er zal dus haast wel iets van een ontstekinkje moeten meespelen.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 19:07

Lastig... Vreemd ook, normaal gesproken genezen wondjes in de mond juist heel snel, sneller dan de gewone huid. Misschien zou het schelen als je het op de een of andere manier eventjes weet te desinfecteren. Sterilon ofzo op een watje en even deppen, maar of dat zo optimaal is... Het smaakt bitter en prikt, dus hij zal wel even flink spartelen! Of even het kwastje met de Pyralvex erlangs Haha!
Is zijn gezondheid en weerstand verder wel goed in orde?

Nulla tenaci invia est via

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-04-04 19:10

Misschien dat idd de weerstand van Imker niet helemaal optimaal is. Hij heeft in de afgelopen 2 weken, 2x een hoefzweer gehad, waardoor ik ook uit de running was.

Dat met die Pyralvex kan ik wel eens proberen... Eerst morgen de DA bellen en vragen of hij langs wil komen om het te beoordelen, dan laat ik zeker wel even weten wat het nu precies is.

Toos paardloos

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 19:28


Ik liep alweer in de stallen toen ik mij het volgende bedacht,
de paardentandarts die altijd onze paarden doet heeft zijn instrumenten altijd in een emmer met één of andere oplossing zitten. Als hij klaar is met het behandelen spoelt hij altijd de mond na met ditzelfde goedje.
Misschien kan je de/een paardentandarts die bij jou komt om raad vragen?

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-04-04 19:52

Dat goedje is een jodiumoplossing, daar spoelt hij idd de mond mee na. Ik zal het morgen meteen vragen, misschien is dát de oplossing.

Toos paardloos

Jetta

Berichten: 3986
Geregistreerd: 19-01-02
Woonplaats: Aan de rand van de stad

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 19:56

Imker, probeer calendula-emulsie. Even bij de apotheek of natuurwinkel vragen. Werkt helend, verzachtend en onsmettend. En zonder bit rijden, voorlopig. Succes!

Elk paard met een beetje pit, rij je rustig zonder bit!

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-04-04 20:00

Jetta, dat blijft toch nooit zitten? Ik vermoed dat Imker gewoon 1x slikt en dat het dan al weg is...

Toos paardloos

damai

Berichten: 91
Geregistreerd: 18-04-04
Woonplaats: Dieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 20:48

Overleggen met de DA, en voorlopig even geen bit in doen.

Groetjes Annemarie

IlsjePilsje

Berichten: 2043
Geregistreerd: 01-09-02
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 21:01

damai schreef:
Overleggen met de DA, en voorlopig even geen bit in doen.


Yep en eventueel uitspoelen met een zoutoplossing

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-04-04 13:31

Morgen komt de DA, vandaag had hij geen tijd. Ben benieuwd, zo op het eerste moment dacht hij aan een infectietje, dat met antibiotica wel weg zou moeten gaan.

Toos paardloos

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 13:37

Quentin heeft al sinds ik hem heb 2 kleine 'scheurtjes' of 'sneetjes' in zn mondhoeken(was gereden met watertrens, en als ie weer ns op zn achterbenen stond werd ie, logisch ook trouwens, ff flink bijgewerkt, iets te hardhandig dus af en toe, dan kwam er stukje mondhoek tussen bit&ring)

mn DA/tandarts kent Q al zn hele leven en zegt dat het nooit meer helemaal weggaat, al is het nu stukken minder dan jaren terug.
voor het rijden insmeren met vaseline, na t rijden met koud water naspoelen en calendula zalf erop
dat houdt het soepel, en als je zorgt dat je niet trekt aan t bit, wordt het iig niet erger
maar ja Q moet weleens op de noodrem worden getrokken buiten, dan merk ik dat t meteen meer beschadigd Scheve mond

maar als ik hem een hele tijd niet op zn plek terug hoef te zetten en dus met hele zachte hand kan rijden, merk ik niet dat hij die plekjes in zn mondhoeken heeft, en is ie er ook niet gevoelig op.

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#

Jetta

Berichten: 3986
Geregistreerd: 19-01-02
Woonplaats: Aan de rand van de stad

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 13:47

Jetta schreef:
Imker, probeer calendula-emulsie. Even bij de apotheek of natuurwinkel vragen. Werkt helend, verzachtend en onsmettend. En zonder bit rijden, voorlopig. Succes!


Je moet het een paar keer per dag opbrengen. Het is emulsie, geen zalf.
Ik hoop dat je wat vindt dat helpt, het moet toch flinkpijn doen, zo'n plek in de mond.

Elk paard met een beetje pit, rij je rustig zonder bit!

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-04-04 15:28

Renske, het zit IN zijn mond, het zijn niet de mondhoeken. Als het de mondhoeken waren, dan weet ik wel wat ik eraan kan doen.
Maar dit zit ERIN, dus op het slijmvlies en dat wordt een moeilijker verhaal.

Gelukkig mag ik vanavond mijn les met Hack rijden, dan heeft Imker toch nog gewoon beweging.

Toos paardloos

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 16:05

imker schreef:
Kan niet, helaas. De wonden zitten IN zijn mond, dus daar kan ik niets op smeren...

Als het nu zijn mondhoeken waren, dan was het simpel geweest, maar aangezien dit dieper zit, lijken het meer aften die niet weg willen, precies op de plaats waar het bit ligt.Imker schuimt voldoende als ik rijd, waardoor ik denk dat het niet aan een stroef bit kan liggen.



vandaar dat ik dacht aan t stukje zegmaar voorbij de mondhoek, meer in de mond zelf dus, bij Q zit het nml ook niet in zn mondhoek zelf maar meer naar binnen
hoop dat de DA morgen weet wat het is en hoe t te verhelpen is!

*** Hilde van de Westfriezenhof *** bedankt voor alles meisje Des, Dee, Wis, Quinnie & Hillie ...zo oneerlijk... Rust zacht Y;(
Anne van de Slothoeve Ster Sport
:# Z2 startgerechtigd! :#

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-04-04 16:39

Het is ongeveer 4-5 centimeter in zijn mond...

Toos paardloos

Unity
Berichten: 2116
Geregistreerd: 14-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 18:02

Vitamine stootje/ of equimax. Vitamine stoot hebben ze maar een dag of 2 baad bij, maar dat kan net zat zijn om ze over een bepaalde drempel heen te helpen.
Misschien iets in de richting van equiderma voeren? Dit bevorderd herstel van de huid. Dan komt t van binnenuit en kan het dus ook niet ""wegspoelen".
Misschien is het slim om brokken te weken, als het zacht is kunnen de brokken de wondjes niet opnieuw beschadigen.

Zijn zomaar ff wat ideeen, weet niet of dit iets helpt, maar mij lijkt het heel logisch.......(maar ja wie ben ik dan weer.... Cool )

De hoefzweer is over neem ik aan???

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-04-04 19:35


Toos paardloos


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot, IASCrawler en 111 bezoekers