geschoren paard-zomervacht

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cirano

Berichten: 318
Geregistreerd: 06-01-04
Woonplaats: Kampenhout (België), eigenlijk Nederokkerzeel maar niemand weet dit liggen op de aardbol.

geschoren paard-zomervacht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-04 11:37

Hallo,

Eind januari heb ik mijn ruin voor de laatste keer laten scheren. Nu vind ik da hij het precies moeilijk heeft om zijn zomerpakje te krijgen. (geen lange haren ofzo hoor). Hij krijgt al heel de winter door en zomer maïsolie in zijn eten. Ik heb gehoord dat sommige ruinen het inderdaad moeilijker hebben om in hun zomervacht te komen als ze geschoren zijn.

Zitten jullie geschoren paarden al in hun zomervacht of zit ik te (weeral) snel te panikerenN Vind het nu echt zo lelijk hé, in de zomer heeft hij zo'n mooi roodbruine glimmende vacht en nu zit hij met zo'n varkenspelsje.

Iemand tips om hem snel in zijn zomervacht te krijgen of moet ik enkel geduld hebben?

esther82

Berichten: 2160
Geregistreerd: 02-06-03
Woonplaats: Bennebroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 11:46

Je kun het verharingsprocs eventueel versnellen en beter op gang brengen met lijnzaad (gekokt), lijnzaadolie of anders (dat krijgen onze paarden ook) lijnmeel.

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 11:50

idd lijnzaad, heeft veel meer nut als maisolie

ik scheer eik in december meestal al niet meer, die van jou is gewoon te laat geschoren, volgend jaar zou ik m wat eerder scheren om dit te voorkomen
veel zon en veel frisse lucht doen een varkensvachtje goed, want die dode haren komen ook vaak door te slecht ademende dekens Knipoog
goed elke dag rossen versnelt het proces ook

mijn schimmelmerrie heb ik in november geschoren en die zit nu al bijna helemaal in haar zomervacht
is ook wel een beestje wat altijd blaakt van gezondheid
mijn ruin die ik niet heb geschoren heeft een beetje een babyvachtje. net een pluisje, maar op de plekken waar ie zweet is de zomervacht de overhand al aan het nemen .

Cirano

Berichten: 318
Geregistreerd: 06-01-04
Woonplaats: Kampenhout (België), eigenlijk Nederokkerzeel maar niemand weet dit liggen op de aardbol.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-04 12:53

En hoeveel lijnzaad geven jullie dan per keer, een handjevol?

loulou

Berichten: 14809
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 14:17

loulou had ook wel veel varkensharen aan benen enz, maar die heb ik er afgefikt }>
ze begint nou weer der zomervacht terug te krijgen. zodra het een beetje mooi weer is doe ik gelijk de deken eraf. of iig en dunnen deken op die beter ademt als zo'n waterdichte deken.
dan scheelt echt, ze krijgt veel sneller weer een normale vacht

Tooske

Berichten: 6547
Geregistreerd: 26-07-03
Woonplaats: Almkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 14:42

Klopt helemaal!! Heb vorig jaar ook mijn ruin geschoren en het duurde echt heel lang voordat hij mooi in zijn zomervacht zat en die van mij was in November al geschoren dus...
Gewoon geduld hebben het is ook nog heel vroeg hoor pas half april.
komt vanzelf let maar op mijn woorden je kan hem natuurlijk wel helpen met lijnzaad enz... Kan nooit kwaad!! succes...
Gewoon wat lijnzaad koken en dat geven nooit zonder water geven he???

Liselot

Berichten: 32190
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 14:47

staat hij nog onder een deken? gewoon onder de deken weghalen, evt lijnzaad geven (gekookt) en blijven poetsen. het is nog redelijk vroeg... er zijn nog wel veel paarden die nog niet in de zomervacht zitten

Cirano

Berichten: 318
Geregistreerd: 06-01-04
Woonplaats: Kampenhout (België), eigenlijk Nederokkerzeel maar niemand weet dit liggen op de aardbol.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-04 15:06

En is er een voorkeur voor gekookt lijnzaad of lijnzaadolie? Het laatste lijkt me wel het meest handige?

loulou

Berichten: 14809
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 16:02

het laastste is het handigste
maar zelf koken is veel beter

Tooske

Berichten: 6547
Geregistreerd: 26-07-03
Woonplaats: Almkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-04 22:05

LiSSy schreef:
staat hij nog onder een deken? gewoon onder de deken weghalen, evt lijnzaad geven (gekookt) en blijven poetsen. het is nog redelijk vroeg... er zijn nog wel veel paarden die nog niet in de zomervacht zitten



Nee!! Juist de deken oplaten zodat hij het nog een tijdje lekker warm heeft en zijn haren makkelijker loslaten als je nu de deken af gaat doen krijgt hij het koud en gaat juist zijn haren vasthouden en dan duurt het helemaal lang....

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 09:54

wat die deken betrefd, op een zonnige dag dus echt wel die deken afdoen !!
want topicstartster zegt dat paard last heeft van varkensharen
varkensharen krijg je doordat de huid te weinig lucht krijgt, dus door slecht ademende dekens
de regenvaste dekens , die kunnen nooit echt compleet ademen, de paarden die onder die dekens staan daarvan gaan de haren dood, ze worden dor en dan krijgen ze dus zogenaamd varkenshaar Knipoog
die huid word weer beter door veel zonlicht en verse lucht erop te hebben

idd als het koud is de deken oplaten !
maar als het zonnetje schijnt of het is iig warm ---> afdoen !!

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 10:00

jamaica is in okt. geschoren en die zit netjes in haar zomervacht.
Honey is begin jan. geschoren en die komt er ook goed in, hier en daar nog wat grijs, maar verder ziet ze er weer mooi zwart uit.
Beide staan inmiddels zonder deken

Dennis

Berichten: 31466
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 10:04

Dennis begin nu ook weer een beetje in z'n zomervacht te komen. Z'n hals en billen zit al een maandje zomer vacht, zijn buik sinds van de week. Hij word dus eindelijk weer bruin.

Letizia

Berichten: 12147
Geregistreerd: 24-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-04 10:21

Dar is 1 November geschoren, maar heeft haar zomer vacht nog niet helemaal.